Leder

Ballet-exit

29. september 2008

ALT VAR godt og fint, da Holstebro i 1997 inviterede Peter Schaufuss til byen. Af begge parter var det en præstation at bygge en ballet op - om ikke midt på heden, så dog tæt på. Holstebro er en førende kulturby, idet man allerede i 1960'erne fik vendt en truende, nedadgående kurve for erhvervslivet ved at satse på kunst og kultur. En interessant sammenhæng i sig selv, men det er en anden historie.

Peter Schaufuss havde været aktiv danser og balletchef på store, internationale balletscener, men da han blev chef på Det Kgl. Teater, holdt det ikke længe. Ifølge ham selv fordi han ville have frie hænder, ifølge andre på grund af samarbejdsvanskeligheder.

Ringkøbing Amt og Holstebro tilbød ham en platform. Man forestillede sig en beskeden start med tre-fire dansere, men med så få mente han ikke, der ville komme tilskuere. Et kompromis gav ham 20 dansere til en start, og siden har han haft publikumssucces med et repertoire af klassiske balletter og nye, bygget op om moderne myter som Beatles, Stones, Elvis, Michael Jackson og Marilyn Monroe. Vestjyder begyndte at se ballet, og Schaufuss turnerede succesrigt med balletterne.

DET KOM som "et chok" for formanden for Holstebro kommunes kulturudvalg, Hans Christian Østerby (S), da han fredag morgen hørte i radioen, at Odense Kommune overtager balletten. Han tvivlede endog på, at det kunne have sin rigtighed. For alle andre kom det ikke som en overraskelse. I det seneste års tid er kampen bølget frem og tilbage mellem by og ballet, skærpet af en planlagt indflytning i et nybygget hus, Dansens Hus, som er bygget til balletten, og som amt og kommune har bekostet en bondegård på at opføre.

For udenforstående kan det være svært at se, hvad der er hoved og hale på konflikterne, men hovedårsagen er de betingelser, hvorunder balletten skulle fungere i et samarbejde med Musikkens Hus, som ligger lige ved siden af på Den Røde Plads, som adressen med vestjysk humor hedder. De to institutioner, som har hver sin direktør, skulle have ret til at disponere over hinandens huse 50 dage om året til diverse forestillinger.

Umiddelbart kunne det lyde som en salomonisk løsning. I realiteten var konfliktstoffet indbygget fra starten. To direktører er en for meget, mente Peter Schaufuss. Østerby har tidligere sagt: "Hvad er forskellen på Vorherre og Peter Schaufuss? Jo, Vorherre ved, at han ikke er Peter Schaufuss!"

DYBEST SET handler det om en kompromisløs kunstner over for en kommunalbestyrelse, som skal stå til ansvar for vælgerne, og som nok mener, man kan fire lidt på principperne. Derfor ser det ud til, at Odense får sig en ny ballet, idet der dog forestår en oprydning i de rygende ruiner på Den Røde Plads, måske retslige efterspil. Odense er en mere pengestærk by, som formodentlig vil gå aktivt ind, når trådene skal redes ud. Synd for Holstebro, men alting har sin tid, og balletkompagniet lever. Godt for det.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu