Leder

Generation Dum?

Debat
13. september 2008

hajr ungdom

laver i? ligr & prøvr på a vågne?
nu skal i ikke begynde a gmd, gmf, gmh, eller gxmh. r nogen der r mgt bekymrede for a i r fubar

hvorn ka d lade sig gøre at bruge mob, være på 24-7 og sende 500 sms om dag1 med ipod i ørene udn a blir overfladisk. har et prop. tiden går fra fordybelsen og d vigtige i livt. d hele handlr ik om hygz, kramzer, €, asl og lmao med vennerne =:)

behøvr ik a skænz. sir bare a i sq læse ngl bøger en gang i mellem og sluk for mob. i kan gøre dt smn. sføli r d ik enten elr, mn man ka ik tage 1 uddannelse på nettet. ka godt vær i ka ngl andr ting og r i nuet med vennerne mn forskningen vd ikk enu hvorn multitasking påvirker hjern1 og indlæring1. måske ka hjern1 trænes til a multitarske. sit.

kramz meth

Ordbog for voksne
gmd = grine meget dumt
gmf = grine meget frækt
gmh = grine meget højt
gxmh = grine ekstra meget højt
fubar = fucked up beyond all repair
24-7 = hele dagen, hele ugen, betyder også hele tiden
asl = age, sex, location
lmao = laughing my ass of
=:) = smilende ansigt med pandehår, tager brodden
af de foregående sætningers potentielt krænkende
indhold
sq = sku’
sit = stay in touch

Serie

Generation Dum

Seneste artikler

• Amalie Smith: Skriften findes i verden

5. marts 2014
    Tre betænkeligheder ved at gøre etik til et generationsspørgsmål
  • Generation dum?

27. september 2008
    I en avis som Information, der burde bringe vedkommende baggrundsartikler og nyheder, er artiklen om "Generation Dum" 12. september alt andet end ny eller banebrydende
  • Generation Dum

12. september 2008
    SMS, MySpace, Facebook, iPod – den digitale overflod stjæler de unges tid, så der ikke bliver plads til fordybelse. Den digitale æras unge er dumme
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Michael Skaarup

fåk da hvordan ungerne kommunikere med hinanden. Problemet ligger i måden kommunikationen foregår på, men hvor længe kommunikationen kan forsætte frit.

For at tage problemstillingen til et andet, og for mig, et langt vigtigere problem. Synes jeg at en øjeblikkelig journalistisk interesse ang. ”Møderække vedr. håndhævelse af ophavsretten på internettet", som foregår i kulturministeriet.

link-->

IFPI Graduated Response System - Upload a Document to Scribd Read this document on Scribd: IFPI Graduated Response System

det er rimelig nederen læsning. Der i bund og grund, vil fratage anklageren (her et privat interesseorganisation) bevisførelsen, og gøre det op til den tiltalte(en internetbruger, eller ejeren af en internetforbindelse i hjemmet) at modbevise anklagerne. Og det hele skal foregår administrativ udenom retsystemet. dvs.første 2 mails,(evt. med fuldt at begrænsning af den anklages internet, f.eks. dns-spærring af bestemte sider, eller reducere i up og download hastigheden ) et anbefalet brev, også bliver der lukket for internettet.

altså. du er skyldig, indtil det modsatte er bevist.

Mange folk vil nok mene at det ikke er noget umiddelbart problem, da sanktions mulighederne kun rammer dem, som anvender deres internet til se film og hente musik via p2p programmer, udover at browse igennem et antal hjemmesider og blogs.

Som jeg ser det, er det en glidebane, der vil give virksomheder og interesseorganisationer en juridsk , en dømmende og en udøvende magt, parallel med de nationale og internationale retssystemer. Dog uden at de(n) anklagede har mulighed for at forsvare sig, og få sin sag prøvet med en rigtigt domstol.

Fordi jeg tror ikke at det forslag som IFPI, har sendt til kulturministeriet, bliver det sidste, selvom det skulle vil vedtaget og indført. Jeg mener jeg fordi, at de forslag som kulturministeriet og arbejdsgruppen, snakker om bliver og er blevet forelagt andre amerikanske og europæiske lande, hvor nogen har taget klar afstand, og andre som frankrig (igennem regeringen) og england ( igennem en aftale med de 10 største ISPér og IFPI)
har indført "3 strikes and you´re out".

Derudover findes der arbejdspapirer, fra ligende mødegrupper i andre lande, men endnu mere vidtrækkende og privatsfære krænkende foreslag. Bl.a. at lovligegøre IFPI, MPAA m.fl.s ulovlige hacking af hjemmesider, og private computere verden over, for skaffe sig beviser imod mistænke fildelere og fildelingstjenester.

nå, men var ikke det som artiklen handlede om, men det kan mig et mulighed for bringe mine værste forvetninger ud i verden, hvor andre kan læse den.

Jeg vil stadig opfordre redaktionen på information, at øjeblikkelig, at få afdækket hvad det er er foregår bag lukkede døre i kulturministeriet. Og hjælpe med at bekæmpe de stigende censur og det stigende begrænsning af ytringfriheden på internettet.

Go'daw mand økseskaft. Jeg håber aldrig, at vores retsskrivningsordbog kommer til at se sådan ud.

Men måske er jeg bare en halvgammel gnaven mand, der ikke orker at følge med i fremskridtets - altså, opløsningens - uafladelig fremmarch mod nye højder i lavhed - eller hvordan er det nu lige det er?

Anita Maria Lindenbaum

Man er ikke dum fordi man ikke kan engelsk. Men er man dum ,fordi man i "Information" skriver noget på engelsk , som er forkert stavet - i en artikel, der handler om en hel gerneration af dumme unge ?
Eller er det efterhånden fuldstændig lige meget,
klog eller dum, hvordan man staver de sprog man tror man kan ? Måske er det mig, der stiller dumme spørgsmål ?
Anyway, laughing my ass OFF is the correct spelling !
Var der ikke også noget med en forside ? Do you speak English ?
Måske var det en god idé at få styr på et sprog ad
gangen ? Hvad med at begynde med vort dejlige modersmudder ?
Mor er IKKE sur . Mor er forundret.

Der var da også mange, der frygtede, at det ville gå den vej, når børnene sad hjemme i mørket og spillede computerspil, men eksperterne - om de blev betalt for at finde frem til de mest velegnede forskningsresultateraf erhvervslivet, ved jeg ikke, det er jo som bekendt intet odiøst i - flokkedes for at berolige: Computerspil beriger børnenes liv, "børns leg er så spændende og opfindsom som aldrig f'ør", belærte en af Danmarks over-pædagoger fra DPU, mens en engelsk universitetsforsker kunne berette, at børnenes tommelfingre var muteret af SMS-skrivning, dvs. de var åbenbart blevet "bedre", altså tommelfingrene.