Leder

Hjernens dunkle dyb

21. oktober 2008

INDEN I ALVERDENS storcentre og supermarkeder står som bekendt forbrugeren. Inden i forbrugeren befinder sig undertiden hjernen. Og inden i hjernen - langt, langt inde i det evige biologiske mørke, hvor begæret tager livtag med fornuften - er en hidtil uudforsket zone. Det er her købsbeslutningerne tages og verdensøkonomien følgelig styres.

Nu er det lykkedes en gruppe modige hjerneforskere anført af guruen Martin Lindstrøm at trænge tværs gennem hud, kranieknogle og svampede hjernevindinger. Helt frem til hjernens dunkle dyb er forskerne kommet.

Og hvad fandt disse det 21. århundreds modige opdagelsesrejsende så på dette sted? Man har for eksempel opdaget, at advarsler mod tobak placeret på cigaretpakningerne ikke får folk til at overveje at droppe deres uvane, men tværtimod opmuntrer til at købe og ryge endnu flere cigaretter.

OPDAGELSEN HAR straks fået politiske konsekvenser. Således vil sundhedsordføreren for Det konservative Folkeparti, Vivi Kier, ikke afvise at droppe advarslerne på cigaretterne, og hun vil have sundhedsministeren til at tage sagen op i EU.

Hvis advarslerne forsvinder, må det da indrømmes, at forskning kan finde praktisk anvendelse i hverdagen. Takken herfor kan rettes direkte til førnævnte guru, Martin Lindstrøm. Han er egentlig fra Skive, men har haft så stor succes i udlandet, at han nu hedder Martin Lindstrom. Under global mediebevågenhed udgav han i går bogværket Buyology, som er en forbedret udgave af det bedagede skaberværk biology. I sin bog fortæller Lindstrom om forskningsprojektet med hjernescanninger af forbrugere, der ser på bomærker for Nike, rører ved en iPod eller læser advarsler på cigaretpakker. Disse oplevelser har afsat spor i hjernebarken, hvilket glæder nogle og bekymrer andre.

HVIS MAN NU TROR, at Martin Lindstrom er en af de bekymrede, der blot er ude på at advare mod hjernevask og ødelægge erhvervslivet, så må man tro om. Kunne en kedelig kritiker måske have virksomheder som Kellogg's, Microsoft, Disney og McDonald's på sin kundeliste? Kunne en fodformet type virkelig få medicinalgiganten GlaxoSmithKline, der gerne vil sælge mere nikotin i form af tyggegummi, til at sponsorere sin bog med et millionbeløb?

Nej, Lindstrom vil ikke ødelægge væksten og erhvervslivet. Han vil tværtimod have alle fremsynede virksomheder til løbende at foretage hjernescanninger af forbrugerne, så de mulige kunders underbevidste oplevelse af nye produkter kan registreres, inden varerne bringes på markedet. Det vil resultere i perfekte produkter, perfekt reklame og en perfekt verden i harmoni, slår Lindstrom med historiens vingesus fast på sin hjemmeside.

Også på dette dagblad er ledende kræfter dybt fascineret af tankegangen, hvorfor det så småt overvejes førstkommende fredag kl. 20.30 at lade alle læsere af Information hjernescanne. Vær beredt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu