Leder

Venner for altid: Andy & Condi

Debat
8. december 2008

Følgende transkription af en privat samtale mellem Danmarks statsminister, Anders Fogh Rasmussen, og USA's udenrigsminister Condoleeza Rice, blev søndag middag afleveret til Information af et grønt cykelbud, som ikke kunne oplyse afsenderdata. Eksperter bekræfter ud fra ordlyden ægtheden af materialet.

Condoleeza: "Jeg er kommer for at sige tak. Vores tid er forbi. Vi har gjort meget sammen i verden, Andoors - Siger jeg dit navn rigtigt?"

Anders: "Du siger det absolut korrekt, men kald mig Andy, det gør George."

Condoleeza: "Det er fint, Andy. Du kan kalde mig Condi. Det gør alle. Skulle hilse fra George."

Anders: "Tak. Når jeg ser, hvordan det er gået, må jeg sige, at det ærgrer mig, at George ikke kunne få en tredje periode. I ordnede Florida i 2000 og I ordnede Ohio i 2004, kunne I ikke have ændret forfatningen, så han kunne være valgt en tredje gang?"

Condoleeza:"Er du vanvittig? Så ville vi aldrig slippe af med Bill Clinton."

Anders: "Men den nye vil lukke Guantánamo! Og trække tropperne hjem fra Irak. Og har du tænkt på, at han ikke nævner 'Krigen mod Terror' i sine taler?"

Condoleeza: " Det går den forkerte vej. De har opgivet kampen mod ondskab i verden, og se, hvordan det går. Lad mig sige dig, Andy, vi har somme tider på det seneste tænkt, at du var den eneste leder i verden, der var stolt af os. George måtte jo ikke deltage i valgkampen herovre. De sagde, han skulle holde sig væk."

Anders: "Jeg så det godt. Han skulle have stået fast."

Condoleeza: "Vi føler ikke, at der er så mange, der elsker frihed længere. Du ved, nogen af vores nærmeste blev fældet af mediehetz. Vi blev nødt til at ofre Rumsfeld, og Grover Norquist, som ellers var en god mand, blev forbundet med Jack Abramoff. Og Abramoff sidder jo i fængsel nu. Ja, og du ved, Karl Rove havde Plamegate, og han er også væk nu. Men du hoppede ikke med på hetzen, Andy."

Anders: "Condi, jeg har selv en gammel ven, der prøvede nogen nye ideer i en lille kommune. Han sidder også i fængsel nu."

Condoleeza: "Der var også Abu Ghraib. Mange af vores allierede blev skræmte af det, og jeg må sige, at jeg hader de billeder. Tortur er et grimt ord, men friheden kommer ikke gratis, og man kan ikke bekæmpe terror med Genève-konventionen. Det er utroligt hyklerisk så mange, der trak sig dér. Og tag ikke fejl af det, der kom også historier ud fra 'Gitmo' (Guantánamo, red.), som jeg ikke bryder mig om. Men det bliver blæst ud proportioner. Du ved jo, at vi ville foretrække en verden, hvor vi ikke fløj over andre landes grænser, og hvor vi ikke havde hemmelige fængsler i andre lande. Vi har mistet mange venner i verden på grund af de historier. Men du er forblevet vores ven lige meget, hvad vi har gjort, Andy. George sagde den anden dag, at han gerne ville udpege dig til vores FN-ambassadør. Han havde glemt, at du ikke var amerikaner."

Anders: "Det glemmer jeg også selv nogen gange."

Condoleeza: "Vi har også været uheldige. Vi bryder os ikke om, alle de gange, 'korruption' og 'bestikkelse' er blevet nævnt. Det var ærgerligt med Wolfowitz i Verdensbanken. Og herregud, Perle var ansat for os og krævede betaling for interview og andre ydelser. Det skaber dynamik, men det forstår de ikke på New York Times. Jeg skulle også hilse fra George og sige, at den med masseødelæggelsesvåben klarede du fint. Mange ledere er blevet væltet på den, men du afviste hele diskussionen. Du er en stor leder."

Anders: "Men kan I så ikke skaffe mig noget nyt, NATO, for eksempel?"

Condoleeza: "Det ser vi på. Stol på det. Men folk har også misforstået det med økonomien. Vi har investeret i krigen. Vi har med stort mod fordoblet vores gæld. Vi kommer aldrig af med den offentlige sektor, hvis vi ikke kvæler den langsomt. Men det ser de også skævt til nu."

Anders: "Men vi har da stadig krigene, Condi. Dem har de ikke fået stoppet."

Condoleeza: "Men Andy, det er kun dig, der bliver ved med tro på frihed og demokrati. De andre ledere tror ikke på det længere. Alle er blevet så multilaterale. Det er derfor, at det var så vigtigt for os, at du ville ses med George i Texas."

Anders: "Han havde det største bæltespænde, jeg nogensinde har set."

Condoleeza: "Ja, Andy, du blev ved med at støtte os, da alle andre faldt fra. George havde faktisk glemt, at han kæmpede for demokrati i verden, indtil du mindede ham om det. Du stod ved vores side til det sidste. Du kommer fra et af de mest venstreorienterede lande i den frie verden, og du fulgte os hele vejen i Irak og i Afghanistan. Du benægtede den globale opvarmning, endnu længere, end vi gjorde! Du var ikke som de andre, Andy. Dit folk må være stolt af dig."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Condoleeza:

"Ja, Andy, du blev ved med at støtte os, da alle andre faldt fra. George havde faktisk glemt, at han kæmpede for demokrati i verden, indtil du mindede ham om det. Du stod ved vores side til det sidste. Du kommer fra et af de mest venstreorienterede lande i den frie verden, og du fulgte os hele vejen i Irak og i Afghanistan. Du benægtede den globale opvarmning, endnu længere, end vi gjorde! Du var ikke som de andre, Andy. Dit folk må være stolt af dig."

Condoleeza har fuldstændig ret. Anders Fogh Rasmussen ender med at blive den sidste neokonservative værdikæmper i Europa...

Michael Skaarup

Jeg har meget svært ved at tro på ophavet til artiklen.

Samtalen er for simpel og for dum. Hvorfor jeg ikke vil gøre yderligere betragtninger udfra artklens indhold.

Rasmus Christensen

Jeg er forvirret.
Kan redaktionen ikke åbne op for, hvorfor de har valgt at trykke den. Umiddelbart er jeg enig med Michael Skaarup i at samtalen er for dum (eller absurd) (eks: "Condi, jeg har selv en gammel ven, der prøvede nogle nye ideer i en lille kommune. Han sidder også i fængsel nu").

Inger Sundsvald

Hold nu op! Det er en transskription/omskrivning. Eller rettere en satirisk bearbejdning ;-)

Christian De Coninck Lucas

Ej kom nu -- vis et minimum af humor. Jeg synes det var fint med en satirisk kommentar til Anders Fogh pinlige politiske alliance med Dubbuya's hold. Spørgsmålet er hvordan man rent faktisk får en sort kvinde, selbonm hun er fra Chevron, til at støtte og gennemføre Cheney og Bush's "politik".

Holy Hell...

Poul Anker Sørensen

Det er dejligt at få refereret en så intim samtale!
Den er jo tættere på sandheden end sandheden selv.
Og Andy er sikkert også forvirret, men jeg er sikker på at han ikke synes samtalen var for dum.

Det var skønt, at Information fik samtalen tilsendt.