Leder

Etik til Mærsk

13. januar 2009

MERE ETIK I undervisningen på landets erhvervs- og handelshøjskoler, efterlyste Socialdemokraternes erhvervsordfører, Orla Hav, i går her i avisen. Hav er harm over bankrådgivernes griskhed og "deres mangel på respekt for andres penge, som er kommet til udtryk under denne finanskrise". Socialdemokraten vil derfor have etik på uddannelsesinstitutionernes skemaer, så de studerende både kan lære om profit og de etiske problemer, der kan følge med.

Ingen ting er lettere end at gøre sig morsom på bekostning af mennesker, der vil have andre til at opføre sig ordentlig. Rollen som banemedarbejderen, der løber efter graffitimalerne, og viceværten, der slår ud med kosten efter lømlerne, er aldrig nogen let rolle. For den løftede pegefinger bliver let til for meget smag eller smagløs. Som i mellemlagret blåskimmelost eller knipler, der slår ungdomsoprør ned. Derfor skal Orla Hav have ros for at pege på, at der nok kan være behov for at undervise i bedre opførsel og andet end profitmaksimering på erhvervs- og handelshøjskolerne.

Mindre profitmaksimering og mere almen dannelse tager ingen skade af. Orla Havs forslag er altså sympatisk nok, men det er også misvisende. Hans analyse af finanskrisen er i hvert fald.

Det kommer til at lyde, som om det er griske bankrådgivere og andre på de nederste niveauer i finanssektoren, der bærer ansvaret for finanskrisen. Fordi de i deres griskhed - som Hav siger - har ignoreret de almindelige mennesker ude i virkeligheden. Men uanset hvor griske disse mennesker har været, tåler det ikke sammenligning med den dans om guldkalven, der har udspillet sig i toppen af erhvervslivet.

MÆRSK AFSKEDIGER hver dag medarbejdere på deres fabrikker i Kina. Medarbejderne i Mærsk ryger ud, når de er nedslidte af høreskader og andre arbejdsskader, de har pådraget sig i forbindelse med farligt arbejde på fabrikkerne. Det lyder, som noget Martin Andersen Nexø har fundet på, men det var DR, der søndag kunne fortælle den sigende historie.

En ting er, at Mærsk ikke orker at tilmelde sig FN's program for anstændig opførsel i erhvervslivet, en anden ting er, at virksomheden ikke orker at opføre sig ordentlig. Det illustrerer til gengæld fint, at manglende moral ikke er noget, finanssektoren har patent på. Mærsk er om nogen en topstyret organisation, og selv de mindste detaljer har topledelsen kendskab til. Tænk bare på Operahuset. Derfor viser historien også, at skulle man lige nu undervise nogen i etik, skulle det især være i toppen af erhvervslivets hierarkier. Og især på de Business Schools, der tilbyder dyre MBA'er, og i mindre grad på de almindelige erhvervs- og handelshøjskoler.

Det er nemlig ikke bag skranken, men oppe på de bonede gulve, man finder den manglende moral, der gav rum til den griske adfærd, Orla Hav og andre almindelige mennesker mødte i deres kontakt med bankrådgiveren og 'alle de andre ansigter udadtil'.

Ledelsen former i sidste ende kulturen i virksomhederne, og vil den ikke påtage sig det ansvar, er det ikke en ledelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu