Leder

Vindbøjtel eller taktiker?

24. januar 2009

ER SF's FORMAND, Villy Søvndal, en vindbøjtel eller en stor politisk taktiker, når det gælder dansk tilslutning til euroen? Spørgsmålet er både vigtigt og interessant, fordi SF's anbefalinger desangående har været udslagsgivende for de hidtidige folkeafstemninger. Og den fremherskende politiske antagelse er, at SF fortsat spiller denne afgørende rolle - derfor kunne Søvndal for nylig bruge euroen til at true sig til adgang til forhandlingerne om bankpakke II.

Et citat fra SF-formandens blog, Villys Vinkel, 23. maj 2008 klokken 13:48: "Jeg vil gerne gøre det helt klart, at SF fortsat er imod ØMU'en og vil anbefale et nej til en eventuel afstemning om Euro-forbeholdet. SF's politik er fortsat, at Danmark og dansk økonomi er bedst tjent med den danske krone. Der har ikke været så meget som tilløb i SF's ledelse til at se anderledes på dét spørgsmål. ... Politikken ligger derfor helt fast i al overskuelig fremtid."

Gået på klingen vil Villy Søvndal næppe påstå, at 'overskuelig fremtid' er en passende betegnelse for de måneder, der er gået, siden han formulerede denne faste politiske kurs. Alligevel er han i den forløbne uge gentagne gange blevet citeret for, at SF ikke kan anbefale tilslutning til ØMU'en i dens nuværende form - men at partiet vil overveje sagen, hvis statsministeren kan levere ændringer i ØMU-grundlaget på tre punkter: Stærkere beskæftigelseshensyn, et valutaværn samt etableringen af en europæisk investeringskapital.

UANSET OM DER ER kvalitet og fornuft i disse krav, er der tale om en opblødning af SF's faste politik, hvilket frister til at bruge ord som vendekåbe, vejrhane eller vindbøjtel om formanden. På den anden side rummer anvendelsen af sådanne hånlige betegnelser jo ikke muligheden for at blive klogere.

Adskillige meningsmålinger har vist, at flertallets holdning til euroen er skiftet siden afstemningen i 2000. Også blandt SF's vælgerskare er eurobegejstringen fremherskende - i modsætning til holdningen blandt partiets tillidsfolk. Dagbladet Politiken foretog i forrige uge en rundringning til SF's hovedbestyrelsesmedlemmer og kredsformænd, som viste, at tre ud af fire tillidsfolk sagde nej til spørgsmålet, om SF skal støtte indførelsen af euroen i Danmark ved en folkeafstemning.

Det er disse skær i det politiske farvand, der altid bliver oprørt i EU-debatter, som SF-formanden forsøger at krydse helskindet igennem. På den ene side opbløder han sin ultimative afvisning af ØMU'en med eftersætningen 'i sin nuværende form', og på den anden side fremsætter han kravene om beskæftigelse, investeringer og valutaværn som - ultimative.

Lige her mudrer taktikken til, for hvad er det statsministeren skal levere? Hensigtserklæringer er ikke tilstrækkeligt, understregede Villy Søvndal forleden i Information, nej statsministeren skal vende hjem fra Bruxelles med de ændringer i ØMU-grundlaget, som SF nu kræver.

Eftersom det er utænkeligt, at eurolandene åbner traktater og ændrer euro-fundatsen for at få Danmark ind i zonen, er det enten absurd tale eller rent drilleri. Og det kan give bagslag for Søvndals troværdighed, når han - sandsynligvis inden for overskuelig fremtid - opgiver sit ultimative krav om statsministeriel leveringsdygtighed og stiller sig til tåls med eksempelvis reformuleringer af helt overordnede strategier for det europæiske samarbejde.

EUROPROJEKTET ER langtfra problemløst. Kritikere som professor Jesper Jespersen, medlem af ekspertpanelet på Europaudvalgets eurohøring i torsdags, har utvivlsomt ret i, at der foregår en massiv omfordeling fra Syd- til Nordeuropa. Det taler afgjort for en langt større omfordeling af ressourcer, end den nuværende konstruktion giver mulighed for - men intet taler for, at Danmark har større mulighed for at få ændret ØMU-samarbejdet i den retning ved at beholde kronen.

Derimod er det vanskeligt at afgøre, om Anders Fogh Rasmussen og andre eurotilhængere har ret i, at det koster Danmark dyrt at stå uden for euroen i form af højere rente. Jyske Banks direktør, Anders Dam, og Nationalbankdirektør Niels Bernstein understregede begge på Europaudvalgets høring i torsdags, at rentespændet mellem Danmark og eurozonen i højere grad skyldes regeringens økonomiske politik.

Til gengæld er det svært at finde en økonom, som er uenig i, at ØMU'en er et værn mod de valutakriser, som Europa tidligere led under, når dollaren faldt, og et værn mod amokløb i national protektionisme - som uvægerligt ender med at skade alle deltagerne. Denne stabilitet gavner også Danmark.

I tirsdagens Information kogte professor Peter Nedergaard hele spørgsmålet om dansk medlemsskab af eurozonen ned til, om Danmark skal fortsætte med at lukrere på den stabilitet, som landene omkring os skaffer til veje, eller være økonomisk solidariske med det øvrige Europa.

Se, det er et spørgsmål, som SF burde være skabt til at give et svar på inden for nærmeste overskuelige fremtid.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne F. Nielsen

Vindbøjtel...

Og måske taktikker, der senest vil falde til patten, når den moderlige centrumvenstre regering kærligt overtager efter en siddende regering, der dog har forvaltet kronen godt, men udenrigspolitikken værre end stedmoderligt.

SF med den ubegribeligt tøvende solidaritet med det øvrige Europa, har givet slip på tre af de fire forbehold.

Villy Søvndal har vejret, at vinden blæser mod venstre og det fulde EU-medlemskab. Den fæle unionsmønt må sluges.

Villy Søvndal er glædeligt på vej i samme takt som egne vælgere og klar til at gå i takt med det øvrige Danmark og til at præge et styrket Europa, der kan række hånden ud til et USA med en fredssøgende udenrigspolitik efter præsidentskiftet.

Nå, Jesper Jespersen, kendt for barokke udlægninger af nationaløkonomien og seneste
vanlæsning af lærebøger, skulle altså have bidraget med noget rigtigt.

Peter Nedergaard kogte rigtigt. Ned til den velgørende fond, at det rige Nordeuropa ikke skal søbe fra det fattigere Sydeuropa.

En fornøjelse og en velkommen overraskelse at se, at Information også har en kommentatorer, som dækker det økonomiske stof på en indsigtfuld måde. Vel grundet en solid faglig ballast fra KU.

Heinrich R. Jørgensen

Villy Søvndal er givetvis en dygtig taktiker i almindelighed, men bankpakke II og Euro sammenblandingen var en taktisk fadæse. Det er fint at forsøge at sætte AFR under pres, men det er ikke snedig at gøre det ved at lægge appelsiner i DF's turban. Kristian Thulesen Dahl har givetvis moret sig kosteligt over Villys eklatante selvmål.

Måske er svaret, at Villy Søvndal er både dygtig taktiker og vindbøjtel?

Inger Sundsvald

Som jeg ser det, så er SF i fuld gang med at tilbagevise at de ikke er ’ansvarlige’ økonomisk, til brug for den dag hvor S ikke skal slippe af sted med at udelukke SF fra et regeringssamarbejde.

S vil sikkert slå syv kors for sig, for de vil hellere hente flertal skiftende steder i Folketinget. Det vil de ikke kunne slippe af sted med så let, hvis SF er en del af regeringen.

Jeg er ikke så bange for at SF skulle være økonomisk uansvarlig. Den store prøve kommer den dag, hvor et eventuelt flertal bliver brugt til at føre samme politik som i dag: - Uden samarbejde hen over midten.

Og så er der jo hele polemikken med EU. Der har jeg svært ved at se hvad det er SF vil.

– SF har efter min mening en nøglerolle– det kan man se på de forrige afstemninger omkring Eu spørgsmål

Flertallet i DK tipper omkring SF–

hvis SF melder modstand ud bliver det nej
hvis SF melder tilslutning ud bliver det ja.

Derfor er Fogh så interesseret i SF–

det er ligesom lignelsen om den fortabte søn–

Socialdemokrater mfl. kan ligesom den ældre bror i lignelsen stå og skabe sig over al den opmærksomhed Villy får–

men hvis Villy siger ja– ja så slagter Fogh fedekalven,

eller med andre ord: Uden Villy ingen euro afstemning.

Inger Sundsvald

”Uden Villy ingen euro afstemning.”

Så optimistisk er jeg ikke, og netop her har jeg ikke den store tiltro til SF. Flere og flere kan øjne, det de tror, er en økonomisk fordel. Og flere og flere vil til den tid stemme efter, hvad de tror kan gavne dem selv bedst. Reel oplysning kan vi kigge i vejviseren efter.

Heinrich R. Jørgensen

Mht. Euro'ens indførelse, er der så vidt jeg ved intet juridisk til hinder for, at Folketinget besluttet denne indført, ganske enkelt ved at ændre Møntloven. Det skulle da lige være hvis der fandtes et juridisk gyldigt dokument i forbindelse med det nationale kompris i 1993...

At Euro'en ikke blot indføres ved lov, skyldes utvivlsom, at vælgerne mener at være blevet lovet en sådan afstemning.

Inger Sundsvald

Jeg har fulgt debatten i en anden tråd m.h.t. Euroens indførelse og de evt. eksisterende/ikke eksisterende hindringer. Vi naive vælgere, som tror vi er blevet loven en folkeafstemning, kan jo snart blive klogere. Det er altså uhyggeligt.

Lad os blive ved med at stemme om det samme-- l-- på et vist tidspunkt få´r politikerne vel det ja, som de efterlyser !

DEt går nok også sådan i Irland.

Danmark er ikke ved at gå konkurs fordi vi ikke er med i euroen.

Og EU havde nok fundet på noget i krisen selvom de ikke havde haft euroen.

Den eneste fordel en euro kan have er at den kan give dollaren konkurence som internationale valuta

Når jeg nævner at SF har en nøgleposition er det uden at lægge følelserne i som visse--
det er bare en konstatering.

Får Fogh Villy -- den fortabte søn-- ind i folden så+ kommer euroafstemningen.

Heinrich du kan da vel ikke i fold alvor mene, at folketinget bare skal vedtage euroen iflg en eller anden møntlov og s**** på den folkeafstemning der har været ?

Heinrich R. Jørgensen

Niels Madsen,

jeg konstaterer blot, at Folketinget kan ændre Møntloven hvis de vil. Intet andet end Møntloven behøver at blive ændret for at indføre Euro'en.

Findes der er en lov, der siger, at der skal være en folkeafstemning om Euro'ens indførelse? Jeg kender ikke til den.

Jeg advokerer ikke for Euroens indførelse - tværtimod. I den nuværende financielle situation, tror jeg det er klogest at undlade at tilslutte sig den, men på sigt er det måske en god ide.

Min pointe er, at Euro'en kan indføres uden en forudgående folkeafstemning, hvilket stiller vigtigheden af SF's og Villy holdning til emnet i et andet lys.

Heinrich R. Jørgensen

Niels Madsen,

hvis jeg må låne dine egne ord, har jeg redegjort for en pointe "uden at lægge følelserne i som visse - det er bare en konstatering."

På trods af at jeg knapt nok har udtrykt en mening, skal du naturligvis have lov til at mene, at den er irrelevant. No problem.

Heinrich R. Jørgensen

Niels Madsen:
"Har det noggen relevens ?"

Ja - din analyse af Foghs afhængighed af SF hænger lidt anderledes sammen.