Leder

Kom så

MENS TOGPASSAGERERNE pænt sidder på perronbænkene og afventer, at regeringens trafikplan i 2020'erne giver hurtigere tog til tiden, har DSB sendt virksomhedens skrift, symbol og slogan en tur gennem vaskemaskinen på programmet for kulørt.
Debat
18. februar 2009

MENS TOGPASSAGERERNE pænt sidder på perronbænkene og afventer, at regeringens trafikplan i 2020'erne giver hurtigere tog til tiden, har DSB sendt virksomhedens skrift, symbol og slogan en tur gennem vaskemaskinen på programmet for kulørt.

Skidt havde samlet sig i logoets kroge, farven på navnetrækket var blevet grumset i brug, og utilfredse kunders kritik havde sværtet firmaets ansigt. Den slags er ikke til at undgå, når man som statsbanerne året rundt i lunefuldt vejr skal levere en vare - effektiv transport - hvor mange ting let kan gå galt.

Så DSB vil nette sig. Interessant er tidspunktet og det signal, som DSB sender med sin nye farve. For DSB skifter altså farve, måske ligefrem partifarve, og heri ligger et stykke tidshistorie.

INDEN DEN NYE farve endevendes nedenfor, bør vi mindes gamle dage. I 1970'erne meldte DSB sig ind i moderniteten med røde tog, rødt navnetræk og en skrifttype uden svinkeærinder. Toget fremstod som den socialdemokratiske velfærdsstats - nå ja - flagskib. Alle passagerer var i samme båd, og den lugtede, som man måske vil huske, en smule af gammel leverpostej og sodavand med citronsmag.

20 år senere blæste nye vinde. Alt, hvad der smagte af arbejderklasse og jovial folkelighed, var håbløst forældet i en tid, hvor rødt var noget, man forsøgte at undgå på bundlinjen. Business-folket luftede deres blærerøvsslips, og DSB fik blå som yndlingsfarve, liberalt og luftfartsagtigt blå. Samtidig tegnede DSB sit nuværende symbol, der ligner dørhåndtaget på et bestyrelseslokale. Første klasse fik tillige en ekstra spand kul, for vi er jo ikke alle ens, og DSB skulle leve af de forretningsrejsende.

DET BLÅ HOLDT ikke længe. Alt for hidsig business rimer nemlig på bristet it-boble og sidenhen bankers grådighed og global opvarmning. Derfor sprang statsministeren for nylig ud som ivrig miljøforkæmper. Han var blevet grøn - og nu følger DSB trop. Farven på DSB's identitet skifter fra blå til grøn, dog kun på tryksager og hjemmeside.

Mens Foghs hamskifte vel kan kaldes greenwashing - det vil sige en grønlig tone opnået ved overfladisk skylning - har DSB mere at have sin nye farve i. Togtransport forurener mindre end bilkørsel, og S-toget er endda helt CO2-frit, idet det bevæger sig ved strøm fra vedvarende energikilder.

Så det grønne kører på skinner. Sortere ser det ud for de nuværende og mulige passagerer, som kan se frem til fortsatte forsinkelser og langsomme forbindelser. Det gælder især på S-banen, som regeringen ingen planer har om at forsyne med overhalingsspor. Derimod vil regeringen gerne med mere motorvejsbyggeri trække kunder væk fra toget.

Det er således stadig ikke helt 'lige til' at tage toget. De to ord har DSB følgelig nu droppet som slogan til fordel for et frejdigt 'Kom med'. Hvornår mon togpassagererne, der her og nu venter på håndfaste forbedringer af jernbanedriften, ændrer denne opfordring til et utålmodigt 'Kom så'? lieb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her