Socialdemokraternes idé om at tvangsfjerne børn, som forældrene ikke vil sende i vuggestue, finder vi lige hård nok. Vi foretrækker økonomiske sanktioner ... det er vigtigt, at en eventuel lov sigter mod integrationsvanskelige indvandrere og ikke bare rammer enhver med et andet fornavn.
- DF's uddannelsesordfører, medlem af integrationsudvalget, Martin Henriksen
AF OG TIL støder man på politiske forslag, som er oprørende i deres menneskesyn, økonomisk uigennemtænkte og diktatoriske i deres midler. Sådanne forslag kommer næsten altid fra de alleryderste fløjpartier i Europa. Lega Nord i Italien, det nationalistiske polske familieparti, det højreekstreme BNP i Storbritannien f.eks. At man overhovedet kunne overveje at nævne de danske socialdemokrater i samme leder som disse partier, burde slet og ret være utænkeligt. Men det er det ikke længere.
Som det fremgik af flere medier i weekenden, har socialordfører Mette Frederiksen som en del af et nyt socialdemokratisk 'ghettoudspil' meddelt, at partiet vil tvinge indvandrerforældre med dårlige danskkundskaber til at sende deres etårige barn i vuggestue. "Vi kan nå langt ad frivillighedens vej, men hvis det ikke lykkes, skal man tvinge forældrene til at sende deres børn i vuggestue," lyder det fra Frederiksen, der som en sidste sanktion mod uvillige forældre foreslår tvangsfjernelse af barnet. Som det ses ovenfor er dette lige lovlig stærk kost for Dansk Folkeparti. Heller ikke socialminister Karen Jespersen (V) er med på hele forslaget, som hun imidlertid finder "interessant" og gerne vil diskutere.
Mette Frederiksen svarer: "Jeg er helt på det rene med, at nogle vil sige, at det her er et indgreb i forældres ret til at træffe beslutninger om deres børn ... men det perspektiv, vi skal vægte som samfund, er barnets perspektiv. Det er vigtigere end forældrenes."
DEN LADER VI LIGE STÅ et øjeblik. Barnets perspektiv? Den 12 måneder gamle baby, der skal tvangsfjernes fra et (måske) kærligt og trygt, men 'sprog-svagt' hjem. Lad os blot tilføje, at det i en økonomisk opturstid, hvor den sociale sektor bugner med penge til omsorgssvigtede børn, og hvor socialrådgiverne simpelt hen ikke ved, hvad de skal bruge tiden på, da er det nærmest oplagt at sætte gang i et ressourcekrævende program med mulige tvangsfjernelser af ikke-dansktalende babyer fra en ung alder.
Appelsinen ligger nu i regeringens turban som så ofte før. Det skulle være en nem sag for Karen Jespersen at blive enige med det stuerene Dansk Folkeparti om, at det er vigtigt at hjælpe indvandrerbørn fra familier med ringe sprogkundskaber i dansk, og at man kan sætte ind i en ung alder med tilbud. Her som i så mange andre af livets forhold kommer man nok længst med dialog, tilbud og i ekstreme sager muligvis mild pression. Næppe med bunketrusler, som i sin begejstring for statslig tvang af intimsfæren må glæde de herrer Orwell og Stalin i deres grave.
At Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti på mange måder deler vælgere og holdninger, er ikke nyt. Det er heller ikke nyt, at Socialdemokratiet sandsynligvis er nødt til at gå efter fælles fodslag med DF, hvis de skal overtage regeringsmagten de kommende år.
Men at ellers fornuftige Mette Frederiksen, kan få sig selv til at stå som fortaler for så debilt og uappetitligt et forslag, er et nyt lavpunkt i Suicidaldemokratiets historie.
Tak til Anton Geist for en god leder.
Mette Frederiksen har indtil videre fremstået som en god gammeldags socialdemokrat med hjertet på rette sted styret af idealisme og af partiets klassiske værdier. Efter dette stunt er glansen imidlertid gået godt og grundigt af Sankt Gertrud.
Det er jo tydeligt for alle og enhver, at forslaget ikke er motiveret ud fra et ønske om en bedre integration.
Frederiksens forslag er ene og alene er motiveret ud fra et ønske om at signalere til Dansk Folkepartis vælgere, at socialdemokraterne aldeles ikke er blødsødne overfor indvandrerne, og at man ikke har flere skrupler for at bruge magt og tvang end VKO.
Det er i dag svært for ikke at sige umuligt at se nogen nævneværdig forskel på den kyniske populisme som praktiseres af henholdsvis Pia Kjærsgaard, Karen Jespersen og Mette Frederiksen.
Mette Frederiksen skulle skamme sig!
Tak til Per Thomsen for at udtrykke hvad jeg også havde på hjertet, blot mange gange klarere :-)
I øvrigt bliver hulheden og hykleriet i Mette Frederiksens forslag sat i perspektiv af at socialdemokraterne ude i kommunerne har være mere end villige til at udnytte VKOs lov fra 2002, hvor kommunerne ikke længere er forpligtede til at tilbyde modermålsundervisning.
I dag er der kun et forsvindende antal kommuner der tilbyder modermålsundervisning selv om en stort set en enig sagkundskab og erfaringer fra USA samstemmende indikere, at modersmålsundervisning er utrolig vigtig for den sproglige indlæring hos indvandrerbørn, både når det gælder indlæring af modersmålet, men også i forhold til andre sprog.
Jeg skal blot stilfærdigt sige (nu der takkes for lederen) at det er mig (AG er min forkortelse, der lige er smuttet for den, der har lagt lederen på) og ikke Anton, der har skrevet lederen. Jeg får jo ikke så tit roser fra hverken Per Thomsen eller Heinrich Jørgensen, så jeg må slå til, når jeg kan :-)
@ Annegrethe Rasmussen
I dette tilfælde får du gerne ros herfra :-)
Det er sandt, at jeg har været efter dig ved flere lejligheder - vistnok fire gange efterhånden. Du kan jo anskue det på den måde, at du har et kræsent og krævende publikum, der forventer kvalitet hver gang. Fire svipsere ud af rigtigt mange artikler er vel ikke helt ringe, når det kommer til stykket? ;-)
Annegrethe Rasmussen:
"Jeg skal blot stilfærdigt sige (nu der takkes for lederen) at det er mig (AG er min forkortelse, der lige er smuttet for den, der har lagt lederen på) og ikke Anton, der har skrevet lederen. Jeg får jo ikke så tit roser fra hverken Per Thomsen eller Heinrich Jørgensen, så jeg må slå til, når jeg kan :-)"
Jamen Annegrethe Rasmussen dog, der tog du godt nok fusen på os!
Når det er sagt, så må jeg dog sige - tro det eller lad være - at jeg synes din leder er så eminet god og relevant, at jeg er ret sikker på at jeg stadigvæk ville have rost den, selv om jeg havde vidst, at den var skrevet af dig...
Ja, det er sgu komisk at se DF tage afstand fra "integrations" forslag fra S fordi det er for hårdt.
Jeg forstår dog ikke sammenhængen til din overskrift "Politistaten".
Dette har mere med Socialdemokratiet internt at gøre end med nogensomhelst realitet i Dk.
Socialordfører Mette Frederiksen som mange ser som fremtidig forkvinde for S vil regulere alt i staten.
Ikk fordi hun vil indføre politistat men fordi hun med statsligt dekret vil indføre "det gode liv" til alle.
Kan være Mette Frederiksen kan udvikle sig på samme måde som AFR udviklede sig fra superliberalist til noget mere moderat magtsøgende.
Hvis ikke bliver en evt Mette Frederiksen forkvinde en katstrofe for S.
Endelig viser Mette Frederiksen sit sande DKP-ansigt; staten skal ifølge DKP, og det gamle Sovjet blande sig i stort set alt.... - ja, faktisk burde alle børn være statens, ikke forældrenes...
Jeg må jo desværre erklære mig enig i skuffelsen over Mette Frederiksen, - da hun kom med sine9/10 teser, og den første var "1: Det enkelte menneskes frihed står over alt andet", troede jeg det bare var en smutter, men nu lugter det af at hun tænker mere i stemmer end i socialdemokratisme ... ØV!
Jeg var så chokeret i går over Mette Frederiksen, at jeg ikke er kommet mig endnu.
Det er jo ganske tydeligt hvad Socialdemokratiet går efter her, nemlig Ikke en bedre integration, men et ønske om at matche eller overgå Dansk Folkeparti i hård kurs overfor indvandrere - her skal generobres stemmer som er faldet i hænderne på DF. For at afværge angrebet siger DF, at de finder forslaget lige hårdt nok, da man jo ikke bare skal gå efter alle med et udenlandsk fornavn - ganske imod deres ellers sædvanlige politik. Hvor hyklerisk kan det hele dog blive.
Mange invandrere vil særdeles gerne på sprogkurser, hvis det forgår under betryggende forhold hvor de ikke føler sig klemt og pressede. Det ved vi fra sprogundervisere rundt omkring i landet. Hvem i helvede ønsker at stå i en butik og ikke kunne udtale navnet på den vare man f.eks ønsker at købe. Eller sidde til forældre møde i skolen og ikke forstå en bjælde af hvad der bliver sagt. Sprog kan være noget svært noget at give sig i kast med. Ret mange danskere har flovet sig blot ved undervisning i folkeskolen, hvis de i f.eks. en engelsk eller en tysk time er blevet bedt om, at rejse sig op og udtale nogle ord de havde svært ved at udtale. Det kræver tryghed, mod og ikke tvang. Tit har jeg siddet i blandet selskab af danskere og udlændige, hvor man har leget denne
lille leg med, at sige et eller andet på hinandens sprog - og gud hvor er der dog nogle gange blevet hånet af hinandens dårlige udtale. Der kan ligge meget frygt i at skulle lære et nyt sprog, specielt hvis man i forvejen føler sig sat udenfor, af det land hvis sprog man forsøger sig at lære.