Leder

Udryd det træ

29. april 2009

"Slægten Birk (Betula) er udbredt med ca. 50 arter i Europa, Asien og Nordamerika. Arterne er kendetegnet ved, at de har rakleskæl, der er trefligede. Birkene er løvfældende buske eller træer. De er pionertræer og meget hurtigvoksende, men forholdsvist kortlevende. Mange af arterne har en påfaldende, hvid bark."

Birken ifølge Wikipedia.

Kan man forestille sig en luftforurening, som gjorde titusinder af mennesker syge hver eneste dag, uden at nogen gjorde noget. En forurening, som i perioder af året tvang gode medarbejdere til at blive hjemme fra jobbet, studerende til at opgive studierne og børn til at holde sig inden døre. Kan man forestille sig en forurening, som hvert år betød, at op imod en million danskere i flere måneder af året måtte lide med hovedpine, tilstoppede og løbende næser, nedsat lungekapacitet, røde øjne, træthed og irriterede slimhinder, mens sundhedsmyndighederne blot trak på skuldrene og lod forureningen fortsætte. Nej, vel.

I disse dage er det højsæson for en af de værste af denne type forureninger - birkepollen. Støvskyer af gullig klæbrig pollen flyver gennem luften og fremkalder symptomer, der minder om den svineinfluenza, som lige nu fylder alverdens medier. Apotekerne langer millioner af allergipiller over disken, næse-sprays, øjendråber og antihistaminer. Men er der nogen, der overhovedet har tænkt på at tage fat på årsagen til alle lidelserne? I det aktuelle tilfælde birken? Birketræer er end ikke forsynet med en orange advarselstrekant, når de sælges på planteskolen. DMI skriver på hjemmesiden, at birkepollen-sæsonen i år bliver en af de bedre. Meteorolog Alix Rasmussen udtaler, at alle betingelser er opfyldt for en kraftfuld pollensæson: "Sidste års vækstsæson var god ved birken. Der var rigeligt af nedbør og varme - specielt i juni, og birkeraklerne ser ud til at være i fin form." Så i weekenden nåede pollentallet for birk så op over de 500, atjuu.

En kraftfuld sæson? I fin form? Kunne man forestille sig en lignende beskrivelse af situationen på den kemiske fabrik i nabolaget: Der har været fuld damp på kedlerne i de seneste uger, så nu er vi klar til en kraftfuld sæson med masser af giftige udledninger. Nej, vel, men birketræer er en del af naturen, de har førsteret, så selv om de er sundhedsskadelige og nedsætter livskvaliteten for hundredtusinder, så skal de blive stående og have ret til at skyde deres salver af ondskabsfulde pollen mod alle og enhver. Husstøv og kattehår er allergikere til dels selv herre over, mens parcellister, landmænd og skovejere uden omtanke planter birketræer overalt. Men det svarer nogenlunde til at brænde bildæk af i haven. Ind over hækken, gennem sprækker og vinduer trænger den ækle plantestøv. Og nu må det være slut, fæld de træer, udryd birken, for samfundets, sundhedens og menneskenes skyld. Senere må turen komme til græsset, elmetræerne og bynken. En ting ad gangen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En rigtig god gammeldags sort/hvid holdning.

Med de imponerende retoriske evner og meget enkle klarsyn kender jeg i hverfald et politisk parti som har præcis samme syn på vores samfund og de udfordringer livet har givet os.

Men lad os bare starte i det små med birketræet...Salami metoden har jo vist sig at virke i praksis.

Jørgen Muldtofte

"Senere må turen komme til græsset, elmetræerne og bynken. En ting ad gangen. "

Tålmodighed, bew, regeringen er i gang. Den har ført hetz mod biodiversiteten lige siden den spæde start, og fortsætter ufortrødent sin udryddelseskampagne.

(Erik J.: husk lige at det er en bagsideleder, skal nok ikke læses som ren fagtekst...)

Inger Sundsvald

Naturen, det billige skidt. Hvad skal vi egentlig med den? Asfaltering overalt, afbrudt af motorveje, ville være det eneste rationelle. Så slap vi også af med mælkebøtterne, og svineproduktionen kunne foregå i skyskrabere, og ....

Niels-Holger Nielsen

En bewet leder

Den strategi kunne de ikke have lagt bedre på Axelborg.
Hvis du nu var lidt konsekvent, ville du ikke tøve med at tage astmatikernes problem op på helt tilsvarende vis, de lider trods alt året rundt og er ikke så få. Her er det helt parallelle svar naturligvis at udrydde privatbilismen. Det ville ovenikøbet have adskillige positive synergieffekter og herved adskille sig fra det foreslåede middel mod pollenallergi ved ikke at skade biodiversiteten, ligesom det heller ikke ville frikende den industrisuppe, som vi kalder indåndingsluft.

Man må konkludere, at lederkollegiet på Information har haft en usædvanlig akavet hånd i dag. ( http://www.information.dk/189582 )

Break

Man ser det allerede for sig: Inge Haunstrup Clemmensen går til kamp mod stuebirken og forlanger stuebirkfri opgange i alt boligbyggeri.

Nu krigen mod narko fejler på fyrretyvende år skulle det vel kunne lade sig gøre, at skaffe billigt brugt sprøjteudstyr pus tilhørende miljøgifte (agent orange fx.) billigt hos det amerikanske forsvar og DEA.

Møbelindustrien, pejsebrændeproducenterne, birkesaftproducenterne, saunaindehaverne og brændeovnsproducenterne går i selvsving og til de internationale domstole mens Kim Larsen skriver en hyldest til nyseren.

Spørgsmålet kommer op i FN. Der må internationale traktater til. Allergikere i hele verden kræver "danske forhold".

Klimaaktivisterne forlanger at de de fældede skadeplanter bruges til bio-char.

Landskabsarkitekterne forlanger efteruddannelse og forskning i sterile birkesorter.

Inger Sundsvald

Sjovt nok var det også bilos og brændeovnsrøg jeg kom til at tænke på, og på hvor mange astmatikere der mon er generet af det, og som har direkte gavn af alle birketræer m.v.

Jeg har stor medfølelse med folk som har disse skavanker, og har en mistanke om at årsagen til det store antal af astmatikere der efterhånden er, skal søges i helt andre ting, f.eks. i industrialiseringen af fødevarer og tilsætningsstoffer.

Men selv er jeg yderst lykkelig for naboernes birketræer som netop er sprunget ud og mine egne blomstrende træer. Tænk engang, i år er både victoriablommetræet, den hvide rododendron og søjlekirsebærtræet i fuldt flor netop nu og på én gang. Snart bliver det syrenernes tur.

Det er for mig direkte helsebringende.

Inger Sundsvald

Enhver har vel sin plage. Jeg er f.eks. allergisk over for sol, som viste sig ved at jeg engang havde en hvidguldkæde om halsen, som indeholdt nikkel. Det er altså ikke altid at årsag og virkning er helt åbenlys, og man kan ikke beskytte sig mod hvad nogen finder for godt af djævelskab at putte i produkterne.

Solen kan jeg jo ikke forlange afskaffet, så i mange år måtte jeg gå med paraply på bl.a. ferier, indtil en creme med høj solfaktorbeskyttelse var opfundet.

Inger Sundsvald

Jeg bøjer mig gerne ydmygt i støvet for naturen (og Gaia) og også for hvad naturen har frembragt af menneskelig viden og fremskridt.

Men jeg er pissesur på industrialiseringen og dødens købmænd og den fremmedgørelse som disse har frembragt, og som for ussel mammon har ødelagt livet for så mange.

Rachel Henderson

Jeg synes helt ærligt at birketræer bør afskaffes. De må betragtes som skadelig ukrudt på linje med bjørneklo.

I betragtning af at noget i retning af 20% af befolkningen er allergiske overfor birk, synes jeg godt man kunne nedlægge forbud mod at have birk i beboelsesområder, hvor eksponeringen er særlig massiv.

I beboelsesområderne forurener birkepollen vasketøjet og indeklimaet, så det er vanskeligt at få luftet ordentlig ud i det meste af maj. Den intense eksponering medfører stadig flere nye allergikere.

Birkepollenallergikere lider ofte af krydsallergier, således at de ikke kan spise rå æbler, blommer osv. Har man først fået én allergi, er det lettere at få en anden, så alt i alt ville meget være vundet hvis vi kunne forebygge at der bliver endnu flere birkeallergikere.

Der findes mange andre ikke-allergene træer, som kan plantes i stedet for birk.

Hanne Willert

Den leder må da være en vits?
Jeg undrede mig mere og mere mens jeg læste. Men da jeg kom til slutningen - at i næste omgang må vi udrydde græsset - blev jeg sikker på at det hele var ment som satire.
Men satire i forhold til hvad eller hvem?
Hvad er pointen??
Jeg undrer mig stadig.

Inger Sundsvald

Hanne Willert
Du behøver såmænd ikke at undre dig så meget. En leder på bagsiden af Information er ofte en ’sjov’ tekst. Hvis man selv lider af et eller andet skrækkeligt generende, så kan man i øvrigt godt finde på at skælde ud på både Gud og hvermand, i dette tilfælde nogle, ikke helt uskyldige, træer. Nogen eller noget skal have det glatte lag, og der er ingen pointe, ud over at komme af med galden, i dette tilfælde til sagesløse læsere ;-)