Leder

Den iranske rebus

22. juni 2009

FOR snart mange år siden beskrev fodboldspilleren Lars Bastrup, ansat i Hamburger Sports Verein, sit fags etik med ordene: »Vi må alt - det eneste, vi ikke må, er at tabe.«

Allegorien til Iran falder efter striben af indicier på, at Mahmoud Ahmadinejad brugte alle kneb for at tvære sine modkandidater helt ud ved præsidentvalget sidste fredag. Hvorefter han fremturede med at svine dem til som usportslige hooligans, der ikke kan tåle at tabe, da de protesterede. Et blik på situationen i Iran genkalder Donald Rumsfelds berygtede beskrivelse af Pentagons Irak-kompetence: 'Der er det, vi ved. Der er det, vi ikke ved. Og så er der det, vi ved, at vi ikke ved.'

Hvad vi ved, er følgende: Den udøvende magt - præsident Ahmadinejad og Irans øverste åndelige leder, Ali Khamenei - afviser kategorisk valgsvindel og har nu skruet bissen på overfor en kontrær opposition. Masse-arrestationer af oppositionsledere og mindst 10, men snarere 19 dræbte efter gårsdagens uroligheder, vidner om beslutsom vilje til at slå kritikken ned.

De slagne kandidater, Mir-Hossein Musavi og Mehdi Karroubi og deres støtter, bl.a. ekspræsidenterne Mohammad Khatami og Hashemin Rafsanjani (hvis datter og fire andre familiemedlemmer rapporteres anholdt), er stadig enige om at presse på for et omvalg, og taler om generalstrejke. Systemets kontrollanter, Vogternes Råd, Ekspertrådet og Forligsrådet, der hver for sig har beføjelser til at gribe ind, er tilbageholdende - Ekspertrådet med Rafsanjani som formand bakkede lørdag Khamenei op i afvisningen af valgsvindel.

Regimets væbnede arm, Revolutionsgarden og dens Basij-milits, er foreløbig loyal overfor Ahmadinejad. Blokering af kommunikationslinjer, udgangsforbud for den uafhængige presse og kontrol med de statslige medier, peger på militærkup.

HVAD vi ikke ved, er følgende: I hvor høj grad kontrollerer Musavi, og bag ham Rafsanjani og Khatami, 'den grønne bølge' af oppositions-aktivister

Ingen af de ledende figurer er for et systemskifte, og alle er de for det iranske atomprogram. Konflikten er om en opgradering af Irans eksisterende struktur, hvorimod dele af oppositionen synes at gå videre ud ad planken med krav om et repræsentativt demokrati. Lørdag hørtes for første gang et slogan om 'død over den åndelige leder'. Hvor står den stående hær, der hidtil har forholdt tavs, og som formelt er underlagt den åndelige leders kommando. Er der, som det forlyder, intern uenighed i Revolutionsgarden, der bedre udrustet end hæren er Irans dominerende militære institution

HER når vi punktet: det, vi ved, at vi ikke ved: Hvor svag/stærk er den udøvende magt efter den hybris-lignende 'valgsejr'. Ville den siddende præsident under alle omstændigheder have vundet? Og valgte han at sikre sig mod valgets 'tilfældigheder' ved at tilrettelægge et statskup fra oven sammen med Khamenei og med det formål at marginalisere de vrantne mullah'er i Qom, der ser med umilde øjne på Ahmadinejad og Khamenei? Et mere sekulært militærdiktatur tegner sig med en åndelige leder uforstyrret af modererende, religiøse argumenter. Man skal huske, at Iran er et højt sofistikeret samfund, og at shi'ismen har tradition for konsensus. Irans 'religiøse demokrati' er både en selvmodsigelse og en realitet, hvor det har været de hidtil indflydelsesrige mullah'ers opfattelse, at folket skal have lov til at billige/misbillige systemets ageren ved regelmæssige valg til parlament og præsident-embede. Reform-præsidenten Khatamis to perioder 1997-2005 viste det, men viste også, at reformer kunne blokeres.

Det er svært at afkode iransk ræsonnements subtile mekanismer og dagsordener. Taler vi om et kup eller en banal magtkamp? Som det fremgik af Informations lørdagsudgave, er der mange bud på, hvor bataljerne ender, båret af såvel indsigt som ønsketænkning, men sparsom på nagelfaste kendsgerninger om iransk politiks faktiske realiteter, for de udspiller sig bag lukkede døre.

Men raden rundt bliver udenlandsk 'rådgivning' afvist. Udenrigsminister Mottaki advarede i går det diplomatiske korps mod al indblanding og parlamentsformanden, Ali Larijani, der har støttet oppositionen, meldte ud, at Iran har en 'familie-uenighed'. Nu gælder det om at holde kæft, om ikke andet, så af hensyn til den unge kanonfødes sikkerhed i Teherans gader.

At godhjertede danskere danner solidaritets-grupper er rørende, om end den absurde karikaturkrise viste, at selv danske pip kan misbruges af mellemøstlige magthavere - værre er det, at Israel i skikkelse af præsident Peres efter en uges tavshed har fundet tiden inde til at 'støtte' de 'demokratiske kræfter' i Iran. Som rebet støtter den hængte. Så længe oppositionen kan afvise regimets påstande om 'zionistisk støtte' og anden udenlandsk opbakning som latterligt vrøvl, har den haft en fordel - præsident Obama har da også udvist rettidig omhu i sine offentlige kommentarer. Det er ikke tilfældigt - hele regionens stabilitet er på spil.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Menneskerettigheder og/eller humanisme....
Vor udenrigsminister vil skam ikke blande sig, men alligevel. Kender nogen måske den faktiske stemmeoptælling? Og i morgen vil Vesten få at vide, at politioverfald på demonstranter han man lært af os - og hvad værre er, som Ahmadinejad sagde på Durban II.

Martin Stoltze

God artikel.
Spørgsmålet om loyaliteten hos revolutionsgarde og politi kan vise sig vigtigt.
En ukendt faktor, som vi endnu ikke har set er strejkevåbnet. Det kan ændre spillet.

Moussavi har nu lige selv rost Basiji'erne og Revolutionsgarden som være en vigtig og uforanderlig del af Iran. Han havde jo nok tænkt sig at bruge dem selv...

Rahmann Nadjafi

Kære Lasse Ellegaard
Der er desværre mange ting ”I” ikke ved, for den vestlige nyhedsstrømmen er ganske ensidig, især om denne ”grøn-revolution” i Iran. I ved ikke at
- Rafsanjanis datter er blevet løsladt,
- de arresterede er sigtet for opfordring til ulovlige demonstrationer og opfordring af mennesker til hærværk mm.
- Vogternes Råd har i en lang meddelelse besvaret alle de anklager som Musavi & co. er kommet med ang. den såkaldte valgfusk. Og det er så overbevisende at alle kritikere har holdt deres kæft. Et omvalg er hermed udelukket.
- Musvai & co. er ved at trække i land. Det er fordi det er endelig gået op for dem at de er begået ulovligheder. Både folk og jurister anser dem som ansvarlig for de døde og landets omdømme. Antallet af de uafhængige jurister med anklage især mod Musavi er stigende.
- Musavis tilhængere for længst taget afstand fra demonstrationer, og han er efterhånden blevet isoleret. Kan I ikke høre hans larmende tavshed?
- flere udenlandske aviser (Spiegel, Le Monde, la Figgaro) har seks mdr. før valget forudset nogenlunde det samme valgsejr for Ahmadinejad, som han fik. Ja selv Washington Post indrømmer blot to dage før valget at Ahmadinejads stemmer vil være ca. to gange som Musavi!
- det er afsløret (a Poul K. Roberts) at USA har brugt 400 mil. Dollars til ”farve-revolutionen” (eller den ”grønne bølge” som du kalder den) i Iran efter valget. (se bl.a. Common dreams og AntiWars hjemmeside)
- CNN, BBC og BBC Farsi udsender falske nyheder, bl.a. om hvor og hvordan de døde er dræbt og meget mere, som en håndfuld uromager og organiserede fløjl-revolutionær udsender gennem internet.
- Mange af uromagerne er arresteret og det har vist sig at de ikke har deltaget i valget!
- den Revolutionær Garde og Basij er altid loyale overfor regeringen og loven, og ikke ”foreløbig”.
- har I hørt at Khatami har mødt en amerikansk delegation i Kairo en uge før valget? Han skulle deltage i et møde ang. Civilisationernes Samtale i et andet land (Tunis tror jeg), og det var samtidig med Obamas besøg i Kairo. Khatami har ikke afvist mødet siden han er blevet afsløret. Pressen på ham stiger. Den eneste som har smuttet ud ang. mødet er, at han har bedt delegationen om, at USA støtter Musavi, hvis han protesterede mod valgresultatet! Ja, det siger en del i hvert fald.
- tilslutning af folk, politikere, journalister, kunstnere, og ikke mindst hæren til enhed og solidaritet under ledelsen af Ali Khamenie er så stor og omfattende, at et ”militærkup” i landet ligner et spøg.
- og meget mere, I ikke ved.
Men en sidste ting. De såkaldte reformer, som, ifølge dig, blev blokeret i årerne 1997-2005, var slet ikke reformer! Jo, men kun til fordel for de rige, som Rafsanjani og hans familier. I de år blev iransk økonomi lagt i ruiner som aldrig før, folk blev endnu fattigere, landets udenrigspolitik forfejlede og bragte store problemer osv. Men Ahmadinejad vendte om på alle fronterne, derfor er han så hadet af Rafsanjani & co. men også USA.
Jeg har adgang til interessante nyheder og informationer (jeg er iraner) som kan give andre perspektiver på sagerne. Men har desværre ikke tid til at deltage i debatterne pga. barnepasning. Men nu skrev jeg det, fordi jag kan se at dine artikler er mere fair i forhold til alle andre. Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig, gennem den mail-adresse som jeg bør have hos Information.

Tak til Rahmann Najafi for en meget interessant kommentar. Det er ganske forfriskende at opleve en kommentator, der har forstand på iranske forhold...

Martin Stoltze

Najafi:

- tilslutning af folk, politikere, journalister, kunstnere, og ikke mindst hæren til enhed og solidaritet under ledelsen af Ali Khamenie er så stor og omfattende, at et ”militærkup” i landet ligner et spøg.
- og meget mere, I ikke ved.

Informationsværdien ville unægtelig øge, hvis Najafi faktisk fortalte noget om det, vi ikke ved.

jan henrik wegener

Mon overhovedet forestillinger om en "reformeret" eller "menneskeligt", eller "moderne" islamisk republik (eller monarki for den sags skyld) har nogen gang på denne jord? Mon ikke snarere alle velmenende forsøg på "mildning" vil fejle, så verden har valget mellem den "ægte" rædselsfulde vare og fuldstendig afvikling!
I øvrigt er spørgsmålet om ikke meningen altid i et sådant ideologisk tilfælde må være at få den "guddommelige" ordning indført overalt. Hvis ikke hvordan kan den så overhovedet være så "guddommelig"(sat på jorden af den eneste gud, allah som perfekt system blablabla- og så videre ud af den tabgent!) som påstået af tilhængerne?

Mogens Lindstrøm

Krigstrommerne buldrer, og danske medier bidrager villigt med egenproduceret materiale. Den fjerde statsmagt er ved at eliminere sin eksistensberettigelse.

@Rahmann Najafi

Nu er det jo ingen grund til at tro hvad Martin Kaarup og Per Thomsen analyserer sig frem til med deres godhjertede pip, og slet ikke Martin Kraarup's kommentar:

Vi er mange der er trätte af vestens dårlige journalistik.

...hvilket helt og aldeles må stå for hans egen regning, og kun deles af en minimal befolkningsdel.

Derimod er langt det største flertal klar over den mundkurv pressen i iran er udstyret med, den iranske ambassadør i danmak's manipulerende facon med hans forsøg på at belære en befolkning der har haft en noget mere udviklet form for demokrati end iran nogen sinde selv har haft.

Dertil kommer befolkningen i iran's manglende ret til at ytre sig, forbud mod at forsamles, og ikke mindst valgsvindel, hvor internationale valgobservatører ikke har haft den nødvendige adgang.

Iran er ikke mindre end et middelalderligt religiøst diktatur, og kalde landet for demokratisk, er ganske enkelt en parodi for alle hvad demokrati betyder og medfører af frihedsrettigheder.

Obama, samt en lang række politikere har været forsigtige med at udtale sig om irans diktatur, for ikke at legitimere vogternes råd, selve diktaturets kerne, at slagte demonstranterne, og man skal være ualmindelig blind for kendsgerningerne for ikke at forstå hvad der foregår.

En stadig større del at det iranske folk vil have et ægte demokrati og ikke denne parodi på frihed.

Mikkel Kaels:

"Man kan næsten mærke på og Per Thomsen, hvor meget de håber på at Vogternes Råd får skovlen under de demonstrerende i Teheran........"

Kan du så holde snitterne for dig selv, din gris! Du skal aldeles ikke mærke på hverken Martin kraarup eller undertegnede.

Niels Christensen

Najafi læser de viden han har, som fanden læser biblen.
Det iranske system er gennemkorrupt, bl.a. fordi at statslige religiøse stiftelser sammen med revolutions garden styrer en stor del af den iranske økonomi.
Se eks.
Ramine Motamed-Nejad Rigdom og fattigdom i den iranske republik.
http://www.monde-diplomatique.de/pm/2009/06/12/a0038.text.name,askirhYFI...

Man kan sagtens argumentere for, at 'genvalget' af
Ahmadinejad er et forsøg på at fastholde privilegier hos en' del af den iranske elite.
Men alt det er jo egentlig lige meget : en stat der betaler store grupper af banditter for at kontrollere om unge holder i hånd, eller om tørklædet ikke sidder korrekt er ynkeligt, og det samme er mennesker der støtter regimet.
Den bedste kur mod regimer som det iranske er at se eller gense * De andres liv' om Stasi i Østtyskland.

Idag har den iranske ambassadør i danmark meddelt at han skam holder øje med med de danske medier.

Det skal han da være velkommen til, det er iøvrigt også derfor de eksisterer, men skal det forståes som en trussel?

Måske ærgrer det ham bare at han ikke kan kontrollere dem, for som ambassadør for et diktatur er han i sagens natur diktaturets udsendning.

Rahmann Nadjafi

Alternative nyheder fra Iran
- Kuglerne fra de døde under urolighederne i Tehran hører ikke til de våben som politiet og militsen i Iran bruger, men til de mange slags våbner som smugles ind i landet fra Pakistans og Iraks grænser. Det er først og fremmest Mojahedin som er under mistanke (en milits gruppe med baser i Irak, under USAs kontrol).
- Nedas mord er tæt på opklaring. Ifølge politiets undersøgelser (analyser af film optagelser, samtale med vidner osv.) har man fundet ud af at hun er skyd bagfra af en mand, hvis ansigt er blevet klar for politiet. Kuglen tilhører ikke de våbner som politiet og militsen bruger. Mordet, videooptagelsen og en hurtig udsending af den til udlandet bekræfter antagelsen om et koordineret samarbejde. Politiet har også fundet sporet af producenten.
- Vogternes Råd har forlænget fristen for valgklager fem dage til. Musavi har endnu ikke afleveret sin klage. Forleden bad han folk om at aflevere klage til ham, hvis de har beviser for fusk! I øvrig hverken ham eller Karubi deltog i mødet med Vogternes Råd i lørdags. De har ikke angivet grunden for deres fravære, og heller ikke meldt afbud.
- Tre af Musavis valglokaler er blevet undersøgt af politiet og flere er blevet arresteret. Politiet har fundet en del dokumenter der viser tydelig kontakt med fremmede stater, forfalskede breve og CDer mod Ahmadinejad i stor mængder. (Under valgkampen blev der distribueret gratis CDer på gaderne, med klips fra Ahmadinejads stemme, hvor han modsiger sig selv. Ingen vidste rigtig hvor kom de fra.) De arresterede er under forhør

Rahmann Nadjafi

Alternative nyheder fra Iran (2)
- Tehran har været stille i fire døgn, men CNN og BBC sender stadigvæk falske nyheder og rygter om demonstrationer og protester osv. og mange vestlige medier følger efter. I dag udsendte TV2News mindst to løgne i nyhederne kl. 9.00: demonstration i Tehran i går, og at Musavi har opfordret til nye protester.
- de seneste tids terror på borgerne i Tehran er begået af Mojahedin (en iransk milits bevægelse med baser i Irak, under USA's kontrol). Undersøgelserne viser at de døde eller sårede er alle sammen ramt af udenlandske kugler, og at de er alle sammen blevet skyd ned i steder tæt på demonstrationerne, som Nedas tilfælde. Politiet går ud far at Mujahedin har stationeret flere skydere i byens bygninger, hvori de har skyd på tilfældige mennesker.
- Nedas mand har i et interviewe sagt interessante ting. Neda har ikke været i demonstrationen (man kan også se at hun ikke bære grøn farve på kroppen). Efter at hun var siddet længe sammen med sin musiklære i en bil i trafikken i en gade omkring demonstrationen, stiger de af både for at får luft se nærmere på demonstranterne. Og så sker det…

Rahmann Nadjafi

Kære Neda,
Du vidste
at de hundredvis af kvinder og børn i Gaza
som blev dræbt af kemiske bomber
i januar 2009
ikke fik verdenssamfundets opmærksomhed,
overhovedet ikke.
Men du ved ikke
at dit skeptiske mord
ved et gadearrangement
fik hele verden til at få tårer i øjnene
takket være de frie medier
som er vågne
og vogter de globale menneskerettigheder
Du bliver husket.

Det gør Neda så sandeligt. Desværre er det ikke muligt at huske alle de tragedier der sker i mellemøsten, der er ganske enkelt for mange, men et er sikkert. Folk i vesten er dødhamrende trætte af religiøse generationers dække over politiske uhyrligheder på den mest ugudelige facon, og som er stadig voksende i omfang.

For at sige det ligeud, som nationer er i er opfattet som en flok forvoksede krigeriske børn, aldrig modnet med forstand, og hvis muslimer og jøder ikke finder ud af enes, risikerer i dels at udslette jer selv, og dels at vesten til sidst smider de involverede religiøse og ideologiske fanatikere ud af deres respektive lande, hvis fortsat nægter at lade sig demokratisere.

Niels Madsen

Altid skal den evindelige konflikt mellem Israel og Palestina åbenbart overskygge for alt muligt andet-- når det kommer til udviklingen af demokrati i den mellemøstlige verden.

Det er jo en omgang ævl at de "vestlige" medier ikke intereserede sig for Gaza konflikten-- men kun intereserer sig for Neda, der er blevet dræbt i Teherran.

Man skal være noget snævertsynet for at hævde det.

Utallige artikler og TV indslag blev vist om Gaza konflikten.
Måske fremstillede de ikke alle hamaz som forfulgte uskyyldigheder-- det er enn anden ting.

Jeg er dødtræt at religiøse folk der går med skyklapper på hvad enten de er på høæjrefløjen eller venstrefløjen.

Og uanset om det iranske politi eller de iranske myndigheder kommer frem med, at det ikke var dem der henrettede Neda-- hvilket personer i denne blog åbenbart ikke alene vil tage for gode varer-- men også vil propagandere for--

så faldt hun som offer for et dogmatisk religiøst styre.
som ikke har nogetsom helst med demokrati at gøre.

Og tak for at vi har en åben presse og et åbent internet så alle kan komme til orde selv utilslørede tilhængere af præstestyret i Iran.

Martin Stoltze

@Najafi

Næ, ingen kender den præcise baggrund for hver enkelt video som slipper ud af iran.

Men du ved, at hver eneste kugle er fabrikeret i udlandet. Virkeligt imponerende. Hvordan fandt du ud af det?

Må jeg så også spørge dig, hvorfor sårede bliver arresteret på hospitalerne? Hvorfor de pårørerne har svært ved at få sine døde tilbage? Hvorfor myndighederne ikke tillader mindehøjtidiligheder for disse uhørte udenlandske overgreb?

Martin Stoltze

Hvor er informations Iran-dækning blevet af?

På gadeplan fortsætter regimets vold. Efter alt at dømme er tæskeholdene blevet endnu mere brutale i de seneste dage.

http://tehranbureau.com/iran-updates/ er der til gengæld postet en vurdering af, at et komprimis i toppen KAN være på vej. Det bygger på enkle iagtagelser af de signaler, som sendes ud.

Læs selv. Det er indlægget skrevet af Mehdi Noobaksh i dag, 25.juni.

-------
(hvis man vil vide hvad Tehranbureau er: http://www.boston.com/news/local/massachusetts/articles/2009/06/20/news_...)

Niels Christensen

#Rahmann Najafi

Jeg svarede dig tidligere, men du fortsætter som en støjsender, der egentligt mest lyder som Pravda.
Det næste bliver vel at demonstrationerne ikke har fundet sted men er optaget i Hollywood.
Et regime, der betaler bøller for at holde øje med pigers tørklæde, og om unge holder i hånd er modbydeligt.
Det samme er mennesker, der støtter det.

Rahmann Nadjafi

Alternative nyheder fra Iran (3)
Tidligere skrev jeg i denne spalte om tre af Musavis valglokaler, der er blevet undersøgt af politiet og flere er blevet arresteret (se tidligere nyheder). I denne sammenhæng er der løst en vigtig sag som lignede en gåde under valgets stemmetælling.
En dag efter valgets slutning, kom der et ”fortroligt” brev fra indenrigsministeren, Hosuli, i omløb, hvori han skriver til landets øverste leder, at Musavi har fået flest stemmer, men ”vi” har ændret resultatet til fordel for Ahmadinejad! Desuden er reformpolitikerne under vores opsyn! I brevet er der også kommet det ”rigtige” stemmerfordeling: Musavi 19 mio. Karubi 13, Ahmadinejad 5, og Rezaei 3!
Indenrigsministeren benægtede selvfølgelig straks at have sendt et sådan brev. Ingen kunne på det tidspunkt mistænke Musavis folk i hans valglokaler som gerningsmænd. Men nu har man beviser for at brevet er forfalsket og udsendt fra en af Musavis lokaler.
Hermed er Musavi og hans politisk kreds kommet under yderligere pres. Det fleste af hans tilhængere har brudt med ham efter hans lovovertrædelser og tømme påstande om valgfusk. Der strømmer breve til iranske aviser fra vælgere som udtrykker deres fortrydelse over for at have givet ham deres stemme.

Martin Stoltze

@Najafi

Det er altid spændende med alternative nyheder, men kan du sandsynliggøre noget af det?

f.eks "...nu har man beviser for at brevet er forfalsket og udsendt fra en af Musavis lokaler"

Hvem er "man", hvad er det for beviser og hvor har du din viden fra?

Er din version den, som bliver fortalt i iranske medier? I så fald er det interessant at du genfortæller den, men skriv venligst hvor du henter dine oplysninger.

روز خوبي داشته باشيد

Morten Pedersen

Alternative nyheder fra Teheran 3:
# Det har vist sig at de fleste billeder af menneskemængder i gaderne efter valget var af tilhængere der hyldede resultatet.
# Manden der skød Nena har tilstået at være betalt af internationale zionister
# Landsholdsspillerne fra det iranske fodboldhold der bar oppositionens grønne farve under kampen mod Egypten har forklaret at det var en hilsen til trænerens niece der bærer tilnavnet "lille Grønne"
# etc, etc.

Dette er en fortsættelse af Rahmann Najafis alternative nyheder, og man tænker på at det i sidste ende er tillid der får en til hhv at stole på og mistro nyhederne.
Flere har før rost Rahmann Najafi for oplysninger fordi de var trætte af Vestens dårlige journalistik, men i Vesten er man en god journalist hvis man kan påvise magthavernes korruption, i Iran o.l. bliver man et hoved kortere.
Intet er perfekt, men noget er bedre end andet.

Hvis en vestli

Morten Pedersen:

"Intet er perfekt, men noget er bedre end andet."

Kunne man ikke også forestille sig, at det i virkeligheden er lige dårligt?

Kunne man ikke forestille sig at medierne i både vesten og Iran er fyldt med løgn og manipulation for tiden?

Winston Churchill sagde som bekendt at det første offer i en krig er sandheden, og selv om der ikke formelt er krig mellem Iran og vesten kan man ikke være i tvivl om at medierne alle steder i øjeblikket kører i et fuldstændig hysterisk gear…

Rahmann Nadjafi

@ Martin Stoltze
Man = politiet
Beviser = tekniske fakta og tilståelser
Mine kilder er de iranske medier.
Jeg har desværre ikke tid til at genfortælle historierne i fuld version. Men det går ikke længe før hele grøn-svineriet i Iran, med CIA som bagmand, bliver afsløret for verdens. Bare vent.
I øvrig, i dag er det helligdag i Iran og der ske ikke ret meget. Så holder jeg også en pause med nyhederne!
شما هم روز خوبی داشته باشید

Niels Christensen

#Rahmann Najafi
Os der er groet op under den kolde krig kender godt din slags fortællinger, de ligner til forveksling de som kom fra den gamle østblok.
Hver gang unge rejste sig mod undertrykkerne var det CIA skyld, osv. , de havde et fællestræk, alle borgere var tilfredse og regimerne havde ingen fejl.
Og så havde de medløbere placeret i de vestlige lande. Heller ikke her holder Iran sig tilbage.

Rahmann Najafi
شما هم روز خوبی داشته باشید
Du er den rose khobe "et eller andet" pashi - ikke forstået Najafi.

Du spilder din tid hvis du tror at danskere generelt tror på at den iranske presse gengiver sandheden.

Søren Kristensen

MODENYT: Årets modefarve er grøn og moden lader sig ikke diktere af intellektuelle politiske "analyser", men af noget så flygtigt og feminint som intuition. Grøn føles bare rigtigt i år.

Rahmann Nadjafi

- »I overdriver om Iran.« Det siger Karl Jakobi, den katolske præst i Iran, som har vært i landet i 6 år og drive en katolsk kirke i Tehran, i interview med en schweizisk avis Zürcher Zeitung. Han siger at de vestlige medier overdriver forholdene i Iran og dets opposition. Lang det fleste iranere støtter deres ledere og regeringen. Iran er ikke kun den nordlige del for Tehran, hvori der findes mere utilfredse.
- »… I tirsdag blev jeg bange, da jeg fandt ud af at vi var blevet så få. Gud ved at vi prøvede vores bedste. Tiden er nu meget kritisk. Vore kampfælder bag fronten! Hvis I ikke giver os opbakning, har vi tabt. Jeg har hørt af nogle venner at vi ikke kan vinde denne kamp. Giv os energi, gentag succesen til os en gang til. Vi har brug for moralsk opbakning…« Det er en grøn mand der skriver i sin blog.
Iranernes kolde skulder, hvis ikke ligefrem had, til den grønne såkaldte bevægelse i Tehran, især efter arrestationen af mange af deres bagmænd, har bekymret den såkaldte opposition i landet. De er på stærk nedtur og efterhånden på flugt. (mon ikke de kan få asyl i Danmark!) Jeg beder Willy Søvndal at gentage sit forslag om moralsk opbakning til iranerne (!) en gang til!
- alle pårørende til dem der dræbte under nylige uroligheder, har klaget over Musavi. De mener at han er direkte ansvarlig for deres familiemedlemmers død. Kan i persisk læs her: http://www.inn.ir/newsdetail.aspx?id=20869
- Colombia Universitet har i sidste år holdt en flere-dags seminar og kursus for elektronisk krigsførelse mod de totalitære lande. Mange iranere har også været med i kurset. Mere detaljer er på vej.
- en uge før valget og frem til valgdagen har en usædvanlig mængde af iranske passagerer fløjt til Iran fra Europa, mest England. (Det var ikke pga. deltagelse i valget, da man kunne stemme i sit opholdsland.)
- et forsøg på at iværksætte en strejke i Tehrans Bazar har mødt mur. Traditionel set har Bazaren altid været stærk konservativ, men de grønnes dumheder har heller ikke grænse.
- mens Musavi er i en kraftig modvind, spørger de såkaldte national-religiøse ham om hvorfor han ikke vil stifte en »bred front« med alle andre kræfter!?
De national-religiøse er en gruppe gamle systemkritikere fra de gode gamle dage, som ingen indflydelse har i samfundet, men de har lov til at udtrykke sig som de vil. Se deres hjemmeside, hvis I kan persisk: http://www.mellimazhabi.org/
De skriver: »Med sin standhaftighed, ønsket om annullering af valget og resistans mod systemet, er hr. Musavi i en situation, hvor han kan stifte en bred front. Dette skridt vil gøre ham til en stor leder«!
Og så siger man at, i Iran findes ikke ytringsfrihed!

Rahmann Najafi

Karl Jakobi, en katolske præst i Iran siger..., du misser pointen Rahmann Najafi. Ved du ikke at den lutherske evangeliske danske folkekirke, protestantismen, er opstået i protest mod katolicismens magttyrrani?

Netop den katolske kirke, sammen med indre mission, jehovas vidner, og et par andre fraktioner, er godt og grundigt nedkæmpet af den danske folkekirke, og selv i sydeuropa har katolicismen meget begrænset politisk magt.

Det lader ikke til du har forstået at politisk religiøsitet i danmark, her eksemplifiseret ved den kristne variant, kun accepteres hvis den kender sin politiske plads, der klart og stadigt forbliver underlagt dansk lovgivning.

Du finder generelt ikke nogen tillid fra vesten, til hvad hverken det ene eller det andet præstestyre mener politisk.

Og så siger man at, i Iran findes ikke ytringsfrihed!

Ved du i det hele taget hvad ytringsfriheden medfører. Kan du uden risiko fra præstestyret eller politiet sige at muhammed ikke er en profet, og såfremt han overhovedet har eksisteret, at han bare var en kriger?

Kan du sige at du vil afskaffe dødsstraffen, og at den af koranen beskrevne er ugudelig. Kan du uden risiko udtale at præstestyret skal nedlægges og erstattes af et folkevalgt demokrati, hvor vogternes råd er underlagt.

Det virker ikke som om du kan lide at se virkeligheden i øjnene, at politisk religion, aldrig har været, ikke er, og aldrig kan blive demokratisk. Det er ganske enkelt en selvmodsigende rebus.

Enten har man folkestyre med sekulært folkevalgte, eller også er det biblen/koranen og præster der udgør lovene. Andet er illusorisk.

Rahmann Nadjafi

Alternative nyheder fra Iran (5)
Obama og Ahmadinejdad udveksler verbal angreb på hinanden. Og det bliver hurtig oversat og gengivet i alverdens lande og medier, undtagen de lande som ligner en af USA's stater. Disse nøjes nemlig kun med at afspejle Obamas beskyldninger mod Iran. Men hvad siger Ahmadinejad? Her er et kort uddrag af det han har sagt til Obama i de sidste dage:
* Vi forventer ikke andet fra nogle af de europæiske lande, for deres situation siger det hele, de kan ikke engang klare sig selv. Men vi undrer os over hvorfor hr. Obama blandede sig i iransk interne anlæggelser og udtalte sig helt uden for normen og høfligheden.
* På den ene side taler du om dialog med os, og på den anden side blander du dig i vores interne anlæggelser og støtte en håndfuld kriminelle uromager, som er hadet af folket. Hvilken side af dig kan vi stolle på?
* Hvad er der sket, siden denne hr. Obama, der ellers begyndte (sin valgkamp) med slagord som ændring, samtale, og dialog med Iran, er nu faldet i den fælde som nogle af de europæiske ledere har lagt? Nu gentager han de (beskyldninger) som Buch havde sagt før – og selvfølgelig fik han også konsekvenserne.
* Den iranske nation tog i mod din ide om dialog. Men hvorfor talte du efter valget (USA's valg) med en anden tone og gentog Buchs ord? Vi advarer dig om at fortsætte hans vej. Gentag ikke den metode som er endt i fiasko en gang før!
* Indret dig selv! Opfør dig på en måde, så den iranske nation kan tro på dine ord om reform og ændring.
* (Efter at have tiltalt nogle ledere i vestlige lande og kritisere den katastrofale situation i deres lande): Gud sendte Buch og hans støtter til historiens losseplads. I må vide, hvis I fortsætter med jeres interventioner, vil vores nations svar være rammende, og det får jer til at fortryde jeres handling.

Ifølge næsten alle udenlandske medier vender Tehran til sin normale tilstand, og uromagerne er helt forsvundet fra de centrale gader. Med uromagerne menes de kriminelle og ofte bevæbnede mænd pyntet med grøn farver, som satte ild på buser, biller og butikker, og slog tilfældige mennesker ihjel. De har intet haft med Musavis tilhængere at gøre. Det har vist sig at de fleste arresterede ikke har deltaget i valget. Mange af dem har tilstået at de er blevet hyret af anonyme personer for hærværk.
De overståede begivenheder havde unægtelig ligheder med CIA-kuppet i Iran i 1953, hvori en stor mænge af godt-betalte kriminelle strømmede i gaderne til hjælp for hæren.

Begivenhederne efter det iranske præsidentvalg bliver en tv-dokumenter. Det statelige tv er gået i et bredt samarbejde med folk, kunstnere og politikere.

Den grønne revolutions larmende nederlag har fået de skuffede koordinatorer til at finde en måde hvorpå Musavi kan reddes og bevares til næste skridt, hvad og hvornår det skal nu være! De vil få ham til at trække sit krav om annullering af valget tilbage!
Nogle højtstående politikere skal nemlig sende et gruppebrev til Musavi, med kopi til medierne, og anmode ham at se bort fra alle sine krav, af hensyn til de omverdenens misbrug af situationen, borgernes sikkerhed, respekt for lov og orden osv. Og han skal erklære sin accept i et brev til iranerne, dog uden at anerkende valgets resultat! Mange politikere har allerede fået gruppebrevet for at skrive under, men de har alle sammen afvist det. Grunden er klar.
Denne tænketank har to formål. Først, at skabe grundlaget for at redde Musavi fra en dom og den straf han og sine nærmeste kreds vil uden tvivl få. Der er nemlig ved at rejse en stor strøm af klager mod ham fra samfundets alle hjørner, hvori han er nævnt som den hovedansvarlig for urolighederne, de dræbte, materiale skader, landets omdømme, samarbejde med fremmede magter, lovovertrædelser mm.
Andet, at forvandle nederlaget til en såkaldt glød under æske, for senere brug. Han vil jo få et fredeligt og menneskeligt ansigt, som har set bort fra sin ret til fordel for sit land og folk!
Uanset hvad, er alle enige om at han er hårdt ramt. »Han er forvirret, men mest bekymret for historiens bedømmelse. Han så sig fra begyndelsen som præsident og bragte sin 20 års tavshed (mod systemet) ind på banen (valgkampen). Nu kan han ikke forestå og acceptere at det hele er løbet i sand. Selv hvis han accepterer nederlaget, har han det svært ved at finde en passende enderim til det vers han har digtet.«
Det siger S.A.H. Mahdavi en af hans tidligere valgrådgiver og chefredaktør til en reformavis i et interview.

Aktivitetsautorisationen for to af reformparti i landet er nu under spørgsmålstagen, pga. erklæringer og medvirken i urolighederne. Madjles (folketinget) skal snart bestemme om deres mulige opløsning, eller en stærk begrænsning. Således er skæbnen for dem der står imod revolutionen. Det er ikke første gang i Iran at partier skyder på sine egne fødder, det er sket mange gange i løbet af de 30 år. De skader nemlig sig slev og gøre republikken stærkere.

Morten Pedersen

Rahmann Najafi vedbliver at komme med alenlange indlæg der ukritisk bakker styret og Ahmadinejdad op, men forholder sig ikke til den kritik der kommer til disse indlæg..
Floskler som "folkets raseri mod de grønne demonstranter" er som taget ud af Nordkoreas o.l. officielle udtalelser.
Jeg tror gerne at mange bakker Ahmadinejdad op, men du er så enøjet at du mister enhver troværdighed, du har i dine mange lange indlæg ikke anerkendt at det er en del af befolkningen der raser mod styret, det er blot udenlandsk inspirerede provokatører. Er sandheden ikke snarere at det er størstedelen af middelklassen der er imod styret, men at denne middelklasse er et mindretal i nationen, og derved sagtens kan tabe et valg....

Martin Stoltze

Tænk at man skal ti dage tilbage i tiden for at finde informations seneste egenproducerede artikel om Iran. Dagen efter var der en artikel af Fisk, og 27. juni Slavoj Zizeks kronik. Ellers tavshed. Det er for ringe af den mindst ringe.

For selv om gadeuroen er fjernet, så er der masser at skrive om.

- folk er stadig utilfredse og krisen har tæret yderligere på opbakningen til systemet.
- magtkampen inden for murerne, og det kommer den til at gøre længe. Det er ikke kun en kamp mellem to fløje.
- Debatten i USA og EU er begyndt at dreje sig om, hvad man skal gøre så længe Ahmadinejad og Khamenei bliver siddende. Skal man begynde de ventede forhandlinger, er der nu grund til at se tiden an?

Mange liberale Irankendere, der længe har talt for forhandlinger, beder om, at man her og nu klapper hesten.

F.eks Trita Parsi her:

http://washingtonindependent.com/49565/trita-parsi-on-the-iranian-opposi...

Rahmann Najafi har naturligvis ret til at støjsende irans præstestyres propaganda.

Noget andet er naturligvis at blive taget alvorligt. Mange vil sikkert mene, at han bare er en hjernevasket politisk religiøs, der er landet i det forkerte land, og han opdager næppe den skade han påfører sig selv og sine ligestillede.

Rahmann Nadjafi

@ Hans Hansen
Hjernevasket er dig og alle andre som tror på de falske nyheder og propaganda, der strømmer ind i de vestlige lande gennem de afhængige- og manipulerende media. Takket være Gud at alle, ja alle, de nyheder som jeg har udplukket og sat i denne og andre Informations spalter, har vist sig at være sande. Hele den såkaldte »friheds bevægelse« i Iran, som i virkeligheden ikke var andet end en fløjl-revolution, er ved at blive opklaret fra top til tår, med alle de udenlandske bagmænd. Det er ikke uden grund at alle de vestlige medier og regeringer som hyllede for de grønne folk, er nu trækket i land, med skam.

Rahmann Nadjafi

Alternative nyheder fra Iran (6)

USA er hårdt skuffet over den mislukkede grøn-revolution i Iran, som har kostet imperiet mindst 400 milo dollars i iværksættelse (se mine andre nyheder).
Susan Rice, USA's FN-ambassadør, sagde for nylig i et interview i BBC at, den iranske situation var dårlig (for os), men nu er blevet værre! Og den iranske regering må søge for at modstanderne, både de religiøse og sekulære, protesterer frit på gaderne!
Samtidig understrejer hun at USA ikke vil blande sig i iranske interne anlæggelser!
Men den sjoveste kommer her: »Iranerne må opgive deres nuclear-aktiviteter, hvis de vil have deres land i sikkerhed« (!) sagde hun.
Og så siger man i Danmark at Obama har samlet kloge folk i sin administration.

En amerikansk konservativ toneangivende rådgiver Obama om at vær mere forsigtig overfor Iran. Fareed Zakaria, phd. pol. og fast skribent i Newsweek, skriver i bladet, at Iran er ikke som Ukraine og Georgien, hvor fløjl-revolutioner lykkedes. Iranerne holder af deres regering og er enstemmigt overfor trusler.
I det han nævner demokratiet, nationalismen og religionen som tre afgørende faktum i nutiden, gør også opmærksom på, at Iran, modsat de antireligiøse østeuropæere, sætter pris på alle tre og vogter dem.

En af Ahmadinejads vicepræsidenter sagde at de nylige hændelser bare var ligesom en forkølelse for Iran!

Der kommer flere afsløringer fra de mage arresterede leder af de grønne-revulotion i Iran (LG!) (se mine andre nyheder)
Muhammad Ghuchani, journalist til en række reformaviser og en af de mest heftige kritikere af Ahmadinejad, har tilstået at han sammen med sin kone og svigermor har deltaget i en amerikansk center ved Golfen (det må være den berømte amerikanske kulturbase i Abu Dhabi, hvori de anti-iranske aktiviteter bliver koordineret). Der er de blevet undervist elektronisk krigsførelse relateret til fløjl-revolution. Senere har de, sammen med andre LGer, haft en del prøvelser i Semnan (en iransk by).
Men en anden LG, som foreløbig hedder M, og er direktør til en af landets olieraffinaderi, var koordinator til at iværksætte strejke i Olie Ministeriet. Ifølge hans tilståelser har der været planlagt flere ”etaper” for uroligheder i landet og strejker i den offentlige sektor, bl.a. Vej og Transport Ministeriet. Alle nøglepersoner er arresteret og flere er på flugt.

Mohamed Hassanein Heikal har udtalt sig om de seneste begivenheder i Iran i et interview med Al-Jaziara tv. (M.H. Heikal har i mere end 50 år været den mest respekterede journalist i Egypten og resten af den arabiske verden.)
Her er et kort overset over hovedpunkterne i hans udtalelser.
Iran kan ikke trues, for det er et suverænt land uden alternativ.
Dem der i de arabiske lande kritisere Iran, er fanget i deres illusioner og selvindbildninger, for landet klare denne slags uroligheder.
De arabiske lande i området må fine fællesinteresser med Iran og forhøjer samarbejdet. De må, af hensyn til Iransk vigtig rolle i områdets strategiske balance, prøve at overhæle USA og Israel i kampen om dialog og samarbejde med Iran. Det er kun Egypten som har lige så en vigtig strategisk position i området.
Man kan næppe undgå at se udenlandske fingere i Irans nylige uroligheder. Før det iranske valg dukkede tusindevise hjemmesider på nettet, hvori man prøvede at forvirre folk og provokere tankerne mod valget. Bag mange af dem stod Israel.
USA og vesten har i 30 år prøvet at destabilisere Iran. Det er en krig uden grænser. USA har brugt store budget for dette formål. Det sidste beløb, der blev brugt for nylig, var 400 milo dollars, som Kongressen vedtog i 2006. Obamas Iran-politik er fortsat det samme som alle tidligere USA's præsidenter. I april måned satte han nye politiske og økonomiske sanktioner i gang mod Iran.
Israel har også fået store skader siden revolutionen i 1979, for Shahen var Israels stærke alliance.

En af de gerningsmændene bag Nedas mord er kendt og nu er han eftersøgt af Interpol. Det er den unge mand, som i videoklippet prøver at hjælpe Neda. Han hedder Arash Hejazi, født i Iran med bosat i England. Han vendte tilbage til Iran 5 dage før valget, og tog tilbage til England dagen efter mordet på Neda. I London gav han løgne oplysninger til BBC om episoden, som er stik imod Nedas mands oplysninger.

Newsweeks korrespondent i Iran, Maziar Bahari, indrømmer nu i et interview med en iransk avis, at han var på afveje i dagene hvor han sendte nyheder om de iranske begivenheder.

Hermed er jeg færdig med mine nyheder for denne omgang. Jeg vender tilbage om ca. en uge.

Hermed er jeg færdig med mine nyheder for denne omgang. Jeg vender tilbage om ca. en uge.

Jeg er sikker på at mange venter med længsel ;-)

Rahmann Najafi

Takket være Gud at alle, ja alle, de nyheder som jeg har udplukket og sat i denne og andre Informations spalter, har vist sig at være sande.

Siden du siger det på den måde vil jeg spørge dig:

Hvilken Gud? Din eller min? Rahmann Najafi, du er religiøst politisk hjernevasket - andet er der ikke at sige til det.