Leder

Ålen er gledet

3. december 2009

Det kan ikke nytte, at vores første reaktion er: Send mere støtte. Hvis vi er så pishamrende dårlige til at administrere den støtte, vi får nu, vil det være knaldhamrende umoralsk at bede om mere.
- Peter Aalbæk Jensen i Jyllands-Posten

Man kan næsten høre ham sige det. Peter Aalbæk Jensen, eller blot Ålen, grundlægger af filmselskabet Zentropa, var i går ude i Jyllands-Posten med en stor, svovlende bredside mod sig selv i almindelighed og den danske filmbranche i særdeleshed. Det hele er gået i stå og forvitret i selvfedme og et alt for højt omkostningsniveau, selv om filmenes kvalitet ikke længere kan bære det, sagde den flamboyante filmdirektør, for hvem selvfedmen heller ikke er et ukendt begreb.

Nu skal der ske noget, fastslår han. Han træder øjeblikkeligt til side og lader yngre kræfter overtage Zentropa, mens han selv vil drage udenlands og passe virksomhedens udenlandske produktionsselskaber. Han har tidligere raslet med sablen og truet med lignende træk. Som regel for at opnå en eller anden politisk gevinst i forbindelse med forhandlinger om f.eks. støttekroner, og det er derfor også blevet ved truslerne.

Men denne gang lader der til at være alvor bag fra en af de to grundlæggere - den anden er Lars von Trier - af det selskab, der har været motoren i dansk film de seneste 15-20 år. Triers betydning for dansk filmhistorie kan umuligt overvurderes, men selskabet har også gennem Dogme 95 og instruktører som Per Fly, Susanne Bier og mange andre grundlagt den platform, som i mange år gav danske film stor og fortjent hæder både her og i udlandet.

Men Zentropa, Trier, Ålens og dermed dansk films succes er blevet en del af problemet. Efter de mange fede år har branchen nu været gennem et katastrofeår. I 2009 har billetsalget til danske film kun været halvdelen af, hvad det var i 2008. Nu var det ganske vist også et rekordår, men tallene lyver, for rekorden bestod stort set i, at ganske få film - anført af det larmende voldsorgie Flammen & Citronen - blev set af et rekordstort antal danskere. Som sådan var det ikke noget godt år for dansk film, og i år har altså været endnu ringere. Det er der bare ingen, der for alvor har opdaget. Omkostningsniveauet er - ifølge Peter Aalbæk Jensen - eksploderet især bag kameraet, og hans eget selskab har hvis ikke ført an, så i hvert fald været med til at påvirke den udvikling.

Der må tænkes nyt, siger han, og det nye består så blandt andet i at flytte produktionen til udlandet, hvor teknikere, kamerafolk og assistenter er billigere. Der er sikkert ingen tvivl om, at der skal kigges på blandt andet omkostningsniveauet. Og måske er der ikke tvivl om, at det i en globaliseret verden giver mindre og mindre mening at tale om en national filmproduktion, især ikke når der er tale om 'internationale' film som Lars von Triers. Men der kan heller ikke være tvivl om, at det vil være en katastrofe for dansk film og filmproduktion, hvis Zentropa helt forsvinder udenlands og reduceres til en administrativ enhed, der kan udfylde blanketter for at opnå filmstøtte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Min søster, som har en britisk masters degree i film og tv, har søgt arbejde som runner hos Zentropa for nylig. Der forventes det at hun de første 6 mdr arbejder gratis, hvorefter hun til at starte med vil blive aflønnet på et niveau der svarer til SU.... relevant højere universitets uddannelse desuagtet.
Så ja, en selvfed branche er det.

Kent Broe Goldschmidt

Zentropa har på mange måder været en milepæl i og øjenåbner for dansk film, det skal de have ros for.
Det må dog også siges at den selvfedme der været i dansk film, hvor man tydligt fornemmer at man er ligeglad med publikum, men hellere vil tækkes nogele filmfeinschmeckere, der fortrækker smalle kunstneriske film. Derfor har man tabt sit publikum, der mangler ganske enkelt bredde i dansk filmudbud, og en større lyst til at lave film i genre der appellerer til et bredt publikum.
Eksperimenter, jovel, men der skal også tjenes penge, så derfor flerer genrefilm af god kvalitet, så skal publikum nok vende tilbage.