Leder

Sprut forbudt

Man skal ikke spøge med alkohol. På den anden side er det svært at lade være, især når man er i nærkontakt med den
18. januar 2010

LEDER | Sundhedsstyrelsen har fundet ud af, at dens hidtidige anbefalinger »kan misforstås«, som det hedder med en forsigtig vending fra forebyggelses-chef Else Smith. Hidtil har det været i orden, at mænd drak tre genstande om dagen, kvinder kun to, men i fremtiden skal grænserne et nøk nedad, for 21/14 genstande om ugen kan på ingen måde garantere danskernes sikkerhed. Selv med dette relativt beherskede forbrug kan vi få alkoholskader. Hun nævner specifikt kvinders risiko for brystkræft selv ved indtag af ganske små doser.

Dermed går staten et lille skridt videre i de senere års forsøg på at gøre danskerne sundere, hvad enten det har handlet om at gøre tykke mennesker tyndere, gøre rygere til ikke-rygere eller få skolebørn til at få sundere madpakker.

Man skal ikke spøge med alkohol og heller ikke med statens intentioner. Trods heftig modstand i starten er mange danskere minus Kim Larsen i dag godt tilfredse med diverse rygeforbud, og at de er holdt op med at ryge. Bevares, det er ikke kun den danske stats fortjeneste, snarere en overraskende konsensus i hele den vestlige verden. Kan den overføres til alkohol?

Guderne skal vide, at der knaldes ud på sprut i Danmark. Pilene i stort set alle statistikker peger opad. I løbet af et halvt århundrede er det gennemsnitlige forbrug fordoblet, og cirka 200.000 skønnes at være afhængige. I kølvandet følger trafikulykker, kriminalitet, brudte hjem, ensomhed, sorg og alskens dårligdom, når kong Alkohol regerer. Det koster staten hospitalspenge, også en grund til dens interesse.

I weekenderne får den hele armen, ikke mindst blandt unge, hvilket er let at konstatere, hvis man bevæger sig ud i en by en sen fredag eller lørdag aften. Forældrene føler sig magtesløse, hvis de andre i teenagernes slæng også drikker. Selv holder forældrene sig ofte heller ikke tilbage. Så sidder de ikke just med styrelsens anbefaling i hånden og tæller genstande.

Man skal ikke spøge med alkohol. På den anden side er det svært at lade være, især når man er i nærkontakt med den. Så bliver man opstemt, har det sjovt og oplever surrealistiske ting og sager som modvægt til det dagligt regelrette. Ikke så få drenge og piger, mænd og kvinder, kan takke en rus for, at de kastede hæmningerne af sig og tog sig mod til at blive kærester med hinanden. Det aspekt hører med.

Else Smiths forsigtighed og tale om en »lavrisikogrænse« skyldes hendes forståelse for, at alkohol er en del af danskernes nutidskultur. Men det, man kan se for sig, er, at det kun er begyndelsen til et nyt hysteri som det, der har gjort rygerne til uønskede, mindreværdige mennesker. Restauranter og værtshuse uden øl, vin og cognac? Det lyder urealistisk, men man skal aldrig sige aldrig - apropos rygeforbuddene. Pas nu på med at tage alt det sjove væk fra livet. Så vigtigt er det vel heller ikke, om vi lever fem år længere, end vi ellers ville have gjort.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Skaarup

"Pas nu på med at tage alt det sjove væk fra livet. Så vigtigt er det vel heller ikke, om vi lever fem år længere, end vi ellers ville have gjort."

god afsluttende bemærkning.

Kunne det tænkes at (moderat) brug af rusmidler (lovlig som ulovlige) også virkede livsforlængende?

Jeg oplever at der i læge/medicin-verden tænkes(forskes) meget på (i) hvad der gør folk syge, og meget mindre hvorfor folk er raske..

Lennart Kampmann

George Orwell advarede os mod at fjerne menneskelig nydelse. I den totalitære stat er glæden væk og erstattet af had og loyalitet mod staten.

Alkohol er vores vigtigste sociale kit, der sikrer at par dannes, børn laves, stress dæmpes, angst dæmpes, glæde forstærkes, etc. Der findes naturligvis andre rusmidler, men staten har en klar tendens til kun at tillade de former, der kan beskattes ordentligt.

Rygning er også folks egen sag, men den passive rygning er generende. Alkoholens følgevirkninger, trafikuheld og affektmord, er sjovt nok noget der er blevet set på med mildere øjne. "Han var fuld, han mente det ikke"...

Måske ville vore unge drikke mindre hvis der var noget sjovere at foretage sig?

Med venlig hilsen
Lennart

Jens Thorning

Osvald Helmuth drak 20 pilsnere om dagen (Hundenene-monologen), Poul Reichhardt 10 (Huset på Christianshavn). Det var måske sundere end den USA-inspirerede fredag-søndag gåen-i-sort druk med de ukontrollable "shots" etc. Hvis danskerne skal være sundere - naturligvis udelukkende fordi de så koster mindre i medicinsk bistand, så der kan gives skattelettelser til dem, der har råd til at være sunde - var det måske en idé at vende tilbage til tidligere årtiers øldrikning på daglig basis.

Slettet Bruger

Man kan indimellem savne tilbundsgående undersøgelser om de forskellige rusmidlers belastninger, strategiovervejelser og effekten af anvendte metoder, og i højere grad end de sædvanlige brudstykker med én slags principper for national rusmidlerne og en anden for de mindre ’populære’ stoffer, men det er måske også her, at danskerne og deres dobbeltmoral i flere henseender bunder?

Danske unge har verdensrekord i druk og et højt antal procentvise debuter før 13 års alderen. Forældre trækker på skuldrene. Det er godt at lære at brække sig i tide. Politikerne trækker også mens de indfører aldersgrænser for køb af alkohol, og harcelerer imod at indføre samme principper på hashområdet ved eventuel legalisering. Argumenterne (eller fuldemandssnakken?) fra Karen og Kim er at de vil beskytte børnene, så der ikke opstår et sort marked og større børn køber for mindre, øh?

Nu lader det ikke til, at anbefalingerne vedr. alkohol hjælper stort i de små hjem. 1-2 genstande om dagen hævdes indimellem at være livsforlængende ligesom hash siges at have glimrende egenskaber for mange, men det er vel som forbruger fair at kende risikoen?
Desværre ikke en tilstræbt praksis på hashområdet. Ikke noget med mænd max 2 gram om ugen eller statistikker med antal danskere med ’skrumpehjerne’ og sløvsind som direkte følge af et misbrug. Så foretrækkes en fortsat kommunikation med firkantede billeder af mange hashpsykoser, selvom eksempelvis udbredelsen i samfundet og gruppen af forbrugere gør det naturligt, at der findes flere sindsyge personer, som (engang) har røget hash, og ikke derved taler for at være udløsende faktor i stor grad. Særlig sundt er det dog næppe, men det skulle meditation nu være ifølge vestlig videnskab. Sådan hed det ikke blandt ansatte i sundhedssektoren for få år tilbage. Dengang mente man, at det var en alvorlig udløsende faktor i forbindelse med psykoser, fordi man så flere og flere personer, som havde eksperimenteret.

Med til billedet om rusmidler hører også de 27.000 officielle stofmisbrugere, hvor man til visse vil forsøge sig med gratis heroin, da det politiske flertal erkender, at der er blevet snakket og drukket for meget i de sidste 40 år.
Nu vil man stoppe vold og kriminalitet (hvor er alle Behnke argumenterne pludselig henne?!). Okay, det lyder faktisk ret epokegørende. Sidste notits jeg så var, at ordningen på sigt endda vil omfatte hele 230 narkomaner. Skål.

Ofelia Mahvash

Jeg har mødt flere fordomme ved at have et begrænset alkoholindtag end ved at drikke mig fra sans og samling (som ung).

Hash udløste helt klart behandlingskrævende angst og forværrede min sociale fobi, da jeg var purung.

Jeg har ikke haft trang til at "eksperimentere med stoffer" siden..

Jeg blev positivt overrasket over, at man vil aflaste de sværest ramte narkomaner ved at tilbyde dem heroin. Jeg tror, at det vil forbedre livskvaliteten for de fleste. Hvad narkomanerne selv mener om det - ved jeg naturligvis ikke?

Puritanerne får aldrig magten. Det må blive dit eget personlige ansvar uanset, om man hedder Vibeke Manniche (meningsmaskinen) eller Ole Jastrau !

Hvornår går det op for Sundheds-styrelsen at nat-arbejde er en de af helt store risiko-faktorer for netop udvikling af brystkræft, og stort set alle andre sygdomme? I stedet individualiserer man folks sygdomme, så det bliver deres egen sag, så folk efterhånden tror på, at det er deres egen skyld, når de bliver syge.

Engang i 1700-tallet forsøgte staten ogsaå at forbyde alkohol mm. fra danskernes hverdag. Det var i den pietistiske periode, hvor al glæde skulle forsvinde fra livet. Heldigvis gjorde folk oprør...

Og som i 170--tallet handler det om at staten ved dekreter vil sikre den danske stats konkurrence-evne ved at skabe stærke, sunde, borgere. Disse skal så hjælpe staten med at konkurere med andre stater....

David Balslev-Clausen

Jeg synes det er vigtigt at der kommer en debat om vores omgang med alkohol. Vores nuværende fællesskabs kultur er dybt forankret i alkohol, f.eks. i højtidernes frokoster og det er ikke nødvendigvis nogen skade til, men der er også nogle der bliver klemt fordi der drikkes for meget.
Ja de unge drikker godt igennem i weekenderne ude i byen, men de ældre får også pimpet godt igennem der hjemme.
Alkoholen og adgangen til alkohol tror jeg ikke er problemet, men den kultur vi har omkring tilgangen er problematisk - blandt andet over for dem der slet ikke kan tåle at drikke. Tag ikke fejl - jeg elsker vin og øl, men lad os hellere få en lidt mere moderat drikkekultur frem for forbud.

Hvor mange glas tager for at man finder sammen med den der partner i andre skriver om?
Tager det et glas eller to - så man er blevet lidt løs på tråden. Eller tager det 6+ så man har midstet selvkontrol?
Tænk over det!

Per Erik Rønne

Tilbage i 80erne gennemførte man på Hvidovre Hospital nogle statistiske undersøgelser der viste, at det /optimale/ antal genstande for mænd var tre om dagen, for kvinder på to, og at man for mænd skulle helt op på 10 genstande om dagen for at nå samme dødelighed som afholdsmennesker har.

Det hænger naturligvis sammen med at ethyl-alkohol i begrænsede mængder er sund, ikke mindst modvirker det hjertekarsygdomme - her i modsætning til rygning hvor ethvert forbrug er usund [og det må naturligvis også gælde for hash].

Siden blev ovennævnte tal for det /optimale/ alkoholforbrug til det /maksimale/. Puritanismen var tydeligvis på fremmarch.

Og nu vil man så nedsætte dette »maksimale« antal til to for mænd og en for kvinder, med den tilføjelse at det skal være jævnt fordelt, og at man endelig ikke må skeje ud til fester eller i week-enden.

Endnu en sejr for puritanerne. Nu skal dansken leve som en asket -hvornår mon vi får anbefalinger om at leve som flagellanter der ifører bodsskjorte efter selvpiskningen? Så vi som Philip II af Spanien altid bliver mindet om Guds storhed og egen lidenhed?

Nå, jeg tror jeg skal have en»re-fill« af min tomme ølkasse til middagsmaden. Master Brew i dagens asketiske anledning :-).

John V. Mortensen

Jeg er uddannet i restaurationsbrancen, der lærer man om den håndfuld ting, som siden tidernes morgen har fået folk til at gå på værtshus. Der er fire gode og een - meget dårlig: 1 og 2 - sult og tørst, 3 og 4 - husly og fællesskab, nr. 5 er både meget god - og meget dårlig - lykkesyge.Tænk på Holbergs Jeppe - foran Jakob Skomagers hus, på mødddingen, i baronens seng - og så - hængt op til grin, Vi bliver til grin for vores egne penge, men huker det som noget godt, selv om vi egentlig har en dårlig samvittighed til vores omverden. Hør derfor en gammel tjeners råd: "Drik for tørst - og ikke for lykkesyge".

Man får jo helt lyst til en cigar og en øl ovenpå dén opsang fra sundheds-narkomanerne. I selskab med Perikles og de andre gæve danskere. Man skál jo trods alt stadig høre en del af sandheden fra folk af den støbning...

Med venlig hilsen