Hvis man som kvinde i dagens Danmark har et ligestillingsproblem, uagtet hvor småt det end måtte være, er det en god ide at iføre sig burka eller niqab. Så bliver problemet straks taget op i regeringens magtfulde koordinationsudvalg, der i dag netop skal diskutere et ligestillingsproblem, som vedrører hele tre kvinder. Jyllands-Posten kunne i går berette, at kun tre kvinder i Danmark med jævne mellemrum ifører sig burka, mens mellem 150 og 200 kvinder bærer den muslimske klædedragt niqab. Heriblandt mellem 60 til 80 kvinder med etnisk dansk baggrund, der er konverteret til islam. Det er forskere, der har lavet optællingen til regeringens embedsmandsudvalg på baggrund af et konservativt forslag fra i sommers om at forbyde burka.
Forslaget fra integrationsordfører Naser Khaders hånd har været lige så farceagtigt som resultatet af forskernes undersøgelse. Flankeret af en nuværende og en tidligere justitsminister fremlagde Khader sit forslag, der senere blev underkendt af Justitsministeriets embedsmænd som værende i strid med Grundloven. Det burde i hvert fald forhenværende justitsminister Lene Espersen have vidst, eftersom hendes ministerium var nået til akkurat samme konklusion få år tidligere, da embedsmændene var blevet bedt om at tage stilling til et mindre vidtgående forslag fra Dansk Folkeparti. For den siddende justitsminister Brian Mikkelsen gælder det, at det vel ikke skader at bruge sin sunde fornuft, som en oppositionspolitiker har bemærket – og det var ikke en socialdemokrat. Hos sosserne var politisk ordfører Sass Larsen nemlig først for et forbud for derefter at tale med nogle eksperter og trække i land med undskyldningen, at han troede forslaget fra et regeringsparti, der besidder justitsministerposten, ville være tjekket af i forhold til grundloven.
Venstre, der hele tiden har været imod et forbud, har nu indset, at det er svært at påstå nogen sammenhæng mellem brugen af niqab og tvang eller kvindeundertrykkelse. »Jeg er overrasket over, hvor mange danske konvertitter, der er. Man kan ikke sige, at de er mere undertrykte end folk, der frivilligt går ind i Scientology eller Moonbevægelsen. Jeg har svært ved at sige, at de ikke gør det frivilligt,« udtaler integrationsordfører Karsten Lauritzen. Nemlig. Hvis denne indsigt så også kunne blive ligestillingsminister Inger Støjberg (V) til del. Hun har hidtil insisteret på kun at ville føre ligestillingspolitik for indvandrerkvinder. Der findes mange ligestillingsproblemer i Danmark af langt større omfang, som aldrig får deres helt eget embedsmandsudvalg med forskerbistand eller nyder fremme i regeringens meget magtfulde koordinationsudvalg. Det er jo mildest talt til grin. Men farcen fortsætter. Det skal Naser nok sørge for. Han vil nu diskutere, om man kan køre i bus, gå til eksamen eller vidne i retten med ansigtet tildækket. Og de tre kvinder, der engang imellem bærer burka, er heller ikke helt fredet. Embedsmændene åbner for at nægte at udbetale kontanthjælp til dem. Er der i fuldt alvor nogen, der vil lave lovgivning for tre muslimske kvinder, bare fordi de er muslimer??
'Liget på bordet' er naturligvis rart at have inden man foretager beslutningsprocesser. Så ved man bedre at man gør det rigtige.
Forebygger-rollen er gennemgående beskrivbar som et tågehorn og en særling, - og reperatør-rollen er altid retfærdig :-)
På den anden side er der forståelige årsager til at 'lig på bordet'-logik er udtryk for en ringe beslutningsprocessuel tænkning generelt. men den er bærende i den argumentation i 'burka-debatten' som lederen her repræsenterer.
Er der i fuldt alvor nogen der vil lave lovgivning for tre ... kvinder... spørges der. Det er statistisk popargumentation. Menneskets handle-fantasi er stor og vi har ex- og ikke mindst im-plicite lovgivninger imod temmelig mange syge idealers udfoldelse.
Totalitære fodslags-klude skal man ikke kimse af. , og skal ikke vejre morgenluft og stilles op til vagt om. Det er fremdeles en sær vinkling.
Og som gensidighed set - totalt spild af empati.
Det viser sig, at kun ganske få kvinder i Danmark bærer burka eller niqab, derimod kan man ved selvsyn konstatere, at i titusindvis af danske mænd tvangsmæssigt bærer SLIPS!
BEKÆMP SLIPSETVANGEN I DET OFFENTLIGE RUM OG I VIRKSOMHEDERNE
BEFRI HALSEN - FORBYD SLIPS!!!
http://forbydslips.dk/
Per,
du har utvivlsomt en god sag.
Der er dog den lille, men måske væsentlige forskel i forhold til burka/niqab, at selv om en person bærer slips, kan man kan godt se hans ansigtsudtryk - hvad enten man bryder sig om det eller ej.
Per Holm Knudsen, du har fuldstændig ret. Jeg har tilladt mig at elaborere:
http://www.modspil.dk/wordpress/?p=875
Hans Jørgen: Okay. Forbyd full-face-styrthjelme og elefanthuer! :-)
@ Carsten Agger
:-)
Well well well Per...
Interessant sammenligning - slips og burka....
Min personlige erfaring er at fyre med slips generelt gi´r flere omgange på en bar end fx. fyre med strikkede sokker i sandaler.
Jeg tager nu selv kun slips på når jeg skal se extra godt ud...
Hvorvidt der i skrivende stund forefindes boligkvarterer i Europa hvor man bliver antastet for IKKE at bære slips ved jeg ikke...
Held og lykke med jeres lille hjemmeside mod slips. Kan være historien vil give jer oprejsning.
Man må undre sig over, at regering og folketing spilder så megen tid og energi på noget så småt.
Det er, som om de insisterer på, at befolkningen absolut SKAL bringes til at anse dem for tåber.
Det er svært at forstå.
Mette-Line Thorup:
."Er der i fuldt alvor nogen, der vil lave lovgivning for tre muslimske kvinder, bare fordi de er muslimer??"
Ja da. I Danmark er det kun famtasien der sætter grænser, når det handler om symbolpolitik rettet mod indvandrerne. Det kan simpelthen ikke blive for tåbeligt.