Leder

Kunne tre kvinder nedlægge Børsen?

Der blev holdt ’After-party på Børsen’. Men lige som i finansvirke-ligheden burde man nok være smuttet, da festen var sjovest
Der blev holdt ’After-party på Børsen’. Men lige som i finansvirke-ligheden burde man nok være smuttet, da festen var sjovest
Debat
13. januar 2010

»Vi er ligeglade, men det er vores kunder ikke,« siger Ditte Hansen fra talerstolen inde på Børsen. Så er finanskrisen slået an under de store lysekroner denne lørdag aften. Der har været udloddet gratisbilletter til finanskriseofre. Men gæsterne er oplagte til fest. Og til hævn. For dette Afterparty handler om den finansielle hovedpine. Ditte Maria Bjerg styrer selvransagelsesfesten med samme politiske kampenergi, som da hun var kurator på Camp X med au-pair forestillingen Hush Little Baby i 2009 og med Arbejddigfri.com i Turbinehallerne i 2005. Hos Ditte Maria Bjerg skal der skal fakta og pengefolk på bordet. Farvel, illusion!

Alligevel griber Bjerg fat i fiktionen som ramme. Til dette Afterparty har teksten Købmandens Kontrakter af den østrigske nobelprisforfatter Elfriede Jelinek været som sendt fra investeringshimlen. Monologerne er nådeløst skarpe. Her rimer ’TAGE det hele’ på ’TABE det hele’. Og Ditte Maria Bjerg har iscenesat sine tre skue-spillerindegratier med fløjlsstemmer og jerndiktion.

»Vi har ikke nogen værdier. Derfor har vi overtaget Deres,« smiler Ditte Hansen med myndig stemme - og letsindig tværfløjte. Tammi Øst overtager med dokumentationslæber, mens hun klimprer på sin miniguitar, og Marie Dalsgaard fletter ind med stram mund efterfulgt af kunstfærdig violindesperation. Sådan.

Gabe over det hele

Så bryder forestillingen ud i party. Alle tre kvinder kaster sig frådende ud i en sensuellafortolkning af ABBA’s allerbedste: »Money, Money, Money ... « Og jo tak, det must be funny. Ditte og Tammi og Marie voldtager både mikrofon og talerstol og festsalssøjler med delikat ildhu. Jakkesæt ingen hindring.

Desværre bliver investeringsliderligheden afbrudt af en pause. Her kan man godt nok tale med sympatiske bankfolk fra Oikos og Merkur, hvor der ikke er nogen, der »spiller fjerbold med Deres penge, fordi de er så lette«, som Jelinek så kynisk beskriver det. Men den dramaturgiske spænding ryger i realitetsblandingen. Sprogligt styrtdykkes til demonstrationsskilte med ’YES, WE CAN’T!’

Og da Poul Nyrup Rasmussen får rollen i en Fremtidslounge som taler uden manuskript, bliver de indre tilskuertal røde. Grådighed og gæld? Ingen vil høre mere. En tysk Jesus-freak vil have bankerne til at bede aftenbøn, og en islandsk kvinde taler om håbet.

’TABE det hele’ rimer nu på ’GABE over det hele’. Scenografien sættes på tvangsauktion. Og sms’erne tikker ind. Man burde bare have mærket det ske. Burde have grebet frakken og styrtet ud i frosten, da kvinderne var nået til »In a rich man’s world«.
Men pyt. Resten af verden så jo heller ikke krisen, før den var her.

Afterparty på Børsen. Idé og iscenesættelse: Ditte Maria Bjerg. Dramatisk tekst: ’Købmandens kontrakter’ af Elfriede Jelinek (2008). Turbulens og Sceneproducen-terne på Børsen, lørdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her