Leder

Uden for muren

Google er som bekendt de gode. Det er dem, der skaber transparens og åbenhed. Det er dem, der stiller deres tjenester til rådighed, og som i løbet mindre end et årti er blevet selve rygraden i internettet
25. marts 2010

Google er som bekendt de gode. Det er dem, der skaber transparens og åbenhed. Det er dem, der stiller deres tjenester til rådighed, og som i løbet mindre end et årti er blevet selve rygraden i internettet. Det er Google, der med YouTube har demokratiseret tv-mediet, og som med Blogger har lært os, at alle kan blive hørt. Google er blever rige, uden at vi er blevet fattige. Det er selvforståelsen, og det er det, der kommer til udtryk i firmaets berømte motto: »Don't be evil«.

Ikke desto mindre var det en ganske merkantil pointe, Google-stifteren Sergei Brin fremførte, da han i går i The Guardian opfordrede den amerikanske præsident Barack Obama til at adressere internetcensuren i Kina. Anledningen var naturligvis, at Google mandag aften gjorde det, de havde truet med siden begyndelsen af januar: De holdt op med at censurere sig selv i Kina. De sendte søgningerne fra Kina videre til Hong Kong og returnerede herfra ucensurerede resultater. Men formentligt ikke ret længe. For kineserne bliver forskellen den samme: Før censurerede Google sig selv, nu vil de kinesiske myndigheder censurere Google.

Sergei Brin mindede i The Guardian om, at handel og ytringsfrihed er to sider af samme sag. »Siden tjenester og information er vores mest succesfulde eksport, og eftersom den kinesiske lovgivning forhindrer os i at være konkurrencedygtige, er den i praksis en handelsbarriere,« sagde 36-årige Brin. Men når det åbenlyse først er etableret - at Google som de fleste virksomheder først og fremmest beskytter egne interesser - må man udtrykke en vis respekt. Googles stiftere har - siden de i 2006 begyndte at censurere sig selv for at kunne fungere i Kina - oplevet et åbenlyst ubehag ved ordningen. Google vasker nu sine hænder, men kompromiterer ved samme lejlighed en markedsandel på 30 procent blandt Kinas 400 millioner internetbrugere. Det, som de vinder ved at sætte sig selv uden for muren, er måske ikke så uvæsentligt igen: At deres globale brand lidt endnu vil være, at de er mindre onde end de andre.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu