Leder

LEDER: Børnelærdom

Debat
23. april 2010

»GROTESK,« mente Jeppe Kofod. »Ude i hampen,« vurderede Jørgen Poulsen. I denne uge kom udviklingsminister Søren Pind (V) i modvind for at sige, at den danske bistand også skal målrettes mod børn i arbejde. Det lyder da oplagt; at tage hånd om nogle af verdens mest sårbare - børnene på fabrikkerne, på markene, i husarbejdet. Men det var et forkert signal at sende, mente oppositionspolitikerne. At de benytter anledningen til at råbe op, er ikke overraskende. Men det ville klæde en så 'moden' opposition at holde lidt igen på impulsreaktionerne på et så alvorligt emne.

Men måske var de bare overraskede. For det er da påfaldende, at den ellers så moralske indenrigspolitiker Søren Pind, der er imod fri heroin, fordi det sender et forkert signal, viser sig som så pragmatisk, når det kommer til forholdene i Den Tredje Verden. Men, som det har været tilfældet for mangt et ungt menneske, der har slynget rygsækken på nakken, er virkeligheden ofte et pragmatikfremmende wake up call.

»Regeringen opfordrer til børnearbejde,« skrev Politiken, »Pind accepterer børnearbejde,« blev der fulgt op. Øh, ved de noget, vi ikke ved? Anerkender den danske udviklingsminister ikke bare, at 218 mio. børn, svarende til hvert syvende barn i verden, arbejder? Og antager Pind ikke bare det - vel ikke særligt kontroversielle - synspunkt, at når en af barriererne for, at børn går i skole, er, at de arbejder, så må man tage udgangspunkt i det? Pind foreslår projekter, hvor fattige børn, der arbejder, samtidig tilbydes skolegang. Allerede i dag lægger nogle af de mest succesrige indiske skoleprojekter semestret, så det ikke kolliderer med høstsæsonen.

SØREN PIND mener ikke, at et forbud mod børnearbejde hjælper. Som det gælder med alle mulige andre former for forbud, er de næsten umulige at håndhæve, når der er store penge på spil. Og som det ses på en række områder, har forbud ofte den ubehagelige sideeffekt, at de mest sårbare bliver sendt endnu længere ud i skyggen, hvor misbrug kun bliver endnu sværere at slå ned på. Der er en grund til, at Den Internationale Arbejdsorganisation ILO's definition af børnearbejde er »økonomisk udnyttelse af børn« samt »arbejde, der forhindrer børn i at gå i skole«. Definitionen er desværre ikke »under 18 år og utilfreds med jobbet«, af den simple grund at vi kun er en meget lille procentdel af verdens befolkning, der nyder den luksus.

Børnearbejde er lige så komplekst og har lige så mange udtryk som det resterende arbejdsmarked. Nogle børn arbejder i dødsensfarlige miner, andre hjælper til i familiens restaurant. Nogle inddrages kun i såning og høst, andre hives ud af skolen, fordi der er mindre søskende at passe, når mor, der trods alt kan tjene flere penge, bliver en del af arbejdsmarkedet i et land, hvor der ingen velfærdsstat er til at afhjælpe denne samfunds- mæssige transformation. Derfor hænger kampen mod børnearbejde tæt sammen med kampen for at sikre ordentlige arbejdsvilkår for alle i Den Tredje Verden. At øge kravene generelt, at sikre fagforeningerne den magt, som de bør have. Det er ikke et tilfælde, at børnearbejde trives bedst, hvor fagforeningerne er svage.

»ACCEPTERER MAN børnearbejde, vil det være med til at trykke løn- niveauet for voldsomt,« mente Enhedslistens Frank Aaen. Det er desværre ikke et ukendt synspunkt for de folk, der har forsøgt at organisere børnearbejdere i u-landene. Desværre ser fagbevægelser der - ikke ulig hvad vi nu ser i Europa i forhold til det papir- løse proletariat - børn som konkurrenter til de voksnes jobs. Det betyder - igen i lighed med erfaringen på Europas illegale arbejdsmarked - at ingen taler børnenes sag, hvad angår løn og arbejdsvilkår.

DISKUSSIONEN OM børnearbejde har tendens til at blive uproduktivt følelsesladet. »Man berøver børn deres barndom«, hedder det ofte. Ja, præcis som den måde, vi har udformet den globale økonomi på, betyder, at man fem år senere vil berøve dem deres ungdom og siden deres voksenliv, før de i flere afrikanske lande kan se frem til at dø i midt i 30'erne - lige omkring det tidspunkt, hvor danske unge først forventes at have en nogenlunde idé om, hvad de skal bruge deres liv på.

Det skulle nødig blive misforstået ude i verden og fremstå, som om Danmark går ind for at sætte 'de andres' børn i arbejde i 8-9-årsalderen, advarede en række organisationer, der ellers støttede Pinds synspunkt. Pind skal selvfølgelig understrege modstanden, men kan man bebrejde et fattigt afrikansk land, hvis det har lyst til i stedet at bede ham tage hjem og arbejde for en verdenshandel, der faktisk modvirker den strukturelle fattigdom, der er problemets egentlige årsag.

Forbrugerne bør altid overveje, hvorfor et håndklæde koster en 10'er, og medierne bør ubønhørligt være på nakken af de virksomheder, der misbruger børn. Men ønsker vi en bistand rettet mod de svageste, skal den også rettes mod de arbejdende børn. Arbejdende børn i alle lande, forener eder, og forbrugere i rige lande, tænk, men tro ikke, at I stemmer ungerne i skole med indkøbsvognen. Der skal helt andre ting til. Et sted at begynde er at anerkende børnearbejderne som arbejdere og ikke bare som elever, der ikke er i skole. ansp

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Øh hvaba'?

Er forsøget på at referere uhildet blevet til en form for nonsens med anliggendet? Hvor vil Lederen hen? Må man anbefale at orientere sig i social-antropologisk retning, før der går indenrigs-politk i sagen?

Kære Anna: børn er børn overalt i verden. Uanset de politiske uhyrligheder, som de omgås med - eller som omgår deres barndom med alskens former for kynisme. Udviklings-indsatsen bør have andre prioriteter end den ensidige politiske bekvemmelighed, der momentant hersker. Såvel derude som herhjemme. Var det det, du ville sige?...

Med venlig hilsen

Martin Vindum

Helt enig med Hugo Barlac
Men problemet er jo nok at der er gået journalistisk vinkling i sagen...
Men problemet børnearbejde vil jo snart blive løst, hvis klima guruerne ellers har ret, så er det godnat til globalisering, bare se hvad en lille vulkan på island kan forårsage, en alvorlig stigning på flypriser, containertrafik etc. ville det gøre det ikke rentabelt, at indfører disse varer, bare ærgeligt for de "Danske virksomheder " der har flyttet produktionen til udlandet, de vil nu stå uden et hjemmemarked ( som jo er de fleste virksomheders hovedindtjening ) og udenlandske forbrugere er jo ikke opflasket med løgne om dansk oksekøds fortræffeligheder etc.

MVH
Martin Vindum

Dorte Sørensen

Det forbavser mig ikke, at Søren Pind ser børnearbejde kombineret med skolegang. Det lyder smukt ,når han og Mimi Jacobsen fra Dansk Red Barnet siger for ellers fik de ingen skole gang.
Hvis det var så godt hvorfor skal vore børn så ikke selv gøre rent efter endt skolegang i skolen, herved vil kommunerne kunne spare nogle af de mia. som OVK mener de skal

Alexander Carolinus

I vores forkælede del af verden er det umuligt at forestille sig en situation, hvor børn må arbejde for at familien kan overleve. Desværre er det sådan situationen er, nogle steder. I stedet for at fordømme, burde vi stille krav til vilkårene herfor.

Dorte Sørensen

Alexander Carolinus
Helt enig. Søren Pind burde i stedet arbejde for gode arbejds- og miljøforhold over hele verden. Herved kunne erhvervslivet heller ikke længere flytte rundt efter hvor løn og krav om arbejd-. og miljøforholdene var ikke eksisterende eller meget ringe.

Det er nu sjovt så pædagogisk sådan en venstremand kan være. : som det ses på en række områder, har forbud ofte den ubehagelige sideeffekt, at de mest sårbare bliver sendt endnu længere ud i skyggen, hvor misbrug kun bliver endnu sværere at slå ned på.

...altså åbenbart undtagen når det gælder burkaer eller fængsling af mindreårige i Danmark. Så er straf og forbud pludselig helt i orden.

Og så er det sjovt, som ultra-liberalister kan være "pragmatiske" når det er til hjælp for det erhvervsliv, som de varter op i hoved og røv, og i visse tilfælde ikke engang forlanger skat af.

Travis Malmzon

burkaer ????

Det var vist noget Kons, Soc., og DF puslede med.

Bjarne Hansen

Pind opfordrer ikke til børnearbejde.
Men overraskende nok er jeg for en gangs skyld fuldstændigt enig med Pind.
Han viser en sjælden grad af realistisk indsigt, en indsigt man sikkert kun erhverver ved at have været de pågældende steder.

Jeg har arbejdet i Afrika, og har set at der er tusindvis af børn hvis forældrere er døde(ofte af AIDS) deres eneste overlevelsesmulighed (hvis ikke de skal være kriminelle) er at arbejde.
(Tyveri bliver ofte straffet ved at blive tævet ihjel)

I langt de fleste tilfælde er det sådan at den/de ældste af børnene i en familie arbejder og forsørger mindre børn, som små voksne.
Forbyder vi dem at arbejde er der en hel søskendeflok der dør af sult eller som må prostituere sig eller det der er værre.

Nogel steder bliver de behandler ok andre ad helvede til, og nogle idealister har oprettet Farme hvor børn arbejder til solen står højest og modtager derefter undervisning på Farmen. Hvor de også bor og spiser.
Og især det sidste er en rigtigt god løsning

Man er nok nødt til at se enorme flokke af børn der driver formålsløst rundt i Afrikanske storbyer, mærkede af underernæring, limsnifning og sygdom. For at kunne forstå at her er børnearbejde en nødvendighed. De børn der arbejder ser tydeligt sundere ud.

I Malawi er AIDS dødsraten så høj at landets økonomiske struktur er truet pga. manglende uddannet arbejdskraft. Dem der er færrest af er voksne i den bedste alder(18-40) og som 50-60 årig er man gammel i Afrika.
Så der er også en samfundsøkonomisk konsekvens ved at forbyde børnearbejde.

Man kan bedste hjælpe disse lande ved at gå ind og regulere børnearbejdet, så det passer til deres alder og fysik, samt sætte en nedre grænse ved f.eks. 10 år og oprette beskyttede arbejdspladser hvor jobbet hænger sammen med skolegang og sundhedspleje.
Der skal skabes en helt ny uddannet og rask generation, hvis man ska undgå totalt sammenbrud og anarki i disse lande i det Syd-Østlige Afrika.

De der bare over en kam vil forbyde børne arbejde og tage u-landsbistand fra de pågældende lande, er nogle hykleriske pladderhumanister der ikke forstå hvad det vil sige, virkelig at måtte kæmpe for at overleve.

Bjarne Hansen

I øvrigt er det ikke en ny ide Pind kommer med.

Arbejde kombineret med undervisning var en realitet flere steder i Mozambique og Malawi da jeg befandt mig dernede fra 98-.2000.

Men der er slet ikke nok.

Dorte Sørensen

Ja der er mange forfærdeligheder og uretfærdigheder til . MEN den danske bistandshjælp skal vel ikke bruges til at understøtte børnearbejde, den skal vel bruges til at understøtte bedre mulighed til uddannelse uden børnearbejde, bedre løn og arbejdsforhold –Her kunne regeringen støtte den internationalearbejdsforening der laver et stort arbejde her.

Bjarne Hansen

Dorthe Sørensen.
Du har ikke forstået situationen i disse lande.

De HAR ikke voksen arbejdskraft nok til at udføre arbejde på f.eks. hønsefarme. De er DØDE, eller alvorligt syge.
Man skal regne med at 8 ud af 10 som har haft deres seksuelle debut er HIV positive og de vil alle med overvejende sikkerhed udvikle AIDS.(og så er der alle de andre sygdomme,
De mangler allerede 2-3 generationer. på arbejdsmarkedet.
Hvordan vil du opveje det?

Vi l du da importere voksen arbejdskraft? Og i så fald hvor fra?
Hvis landet ikke skal gå til i hungersnød, så skal der være nogen til at arbejde i landbruget.
Malawi er et eksempel på at de sagtens kunne brødføde sig selv hvis de har arbejdskraft nok.

I den perfekte af alle verdener har alle børn deres forældre som har arbejde og som forsøger deres børn til de går ud af skolen.
Men hvad så når en hel eller flere forældregenerationer er pist væk?

Bjarne Hansen

Når det er de avlsdygtige der efter at have født et eller 2 børn, der dør i et land.
Så er der kun de efterladte børn og gamle tilbage til at køre samfundet videre.

Skal den udvikling vendes så skal der en effektiv bekæmpelse af epidemiske sygdomme til(Især AIDS) men indtil resultaterne er positive er børnene desværre nødt til at arbejde for at få mad på bordet.

Det er et faktum du ikke kan komme uden om Dorte.

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Danmark kan ikke rede alle disse forældreløse børn og derfor bør vores bistands kroner bruges til at uddanne og skabe bedre arbejdsforhold i landet så ikke nye børn behøver at skulle være børnearbejdre. Vi kan da ikke bruge vore skattekroner på at tillade børnearbejde, dermed giver vi vort accept af sådanne forhold.

Bjarne Hansen

Da jeg var i Malawi i 98-2000 var der allerede 1,5 mill børn hvis forældre var døde, og befolkningen talte dengang 9 mill. og da var 40% af befolkningen under 18.

Bjarne Hansen

OK Dorte
Lad dem dø af sult.

Du bliver nødt til at rejse ud i verden for at fatte dette problem.

Vi skal selvfølgelig ikke støtte misbrug af børn, men det er det vi gør hvis vi forbyder børn at arbejde, for så er der kun prostitution, organdonering og at blive Børnesoldat tilbage. Eller de kan sætte sig i rendesten og sniffe lim til de dør af det.

Vi skal støtte oprettelsen af trygge arbejdspladser sammenhængende med undervisning. Der skal dyrkes fødevare hvis børnene skal spise, og der er kun børnene selv til at dyrke dem.

Jeg ved godt at du udtaler dig af uvidenhed og misforstået godhed, men realiteterne er så barske at du ikke kan implementere vest-europæiske normer ned over et land der mangler flere generationers arbejdskraft.

Bjarne, det du beskriver er symptom-behandling. Ret sygdommen, og symptomerne vil forsvinde.

Sanktionering af børnearbejde vil ikke rette sygdommen.

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Vi kan ikke hjælpe alle disse forældreløse børn selv om vi gerne ville. Men vi kan forsøge at skabe gratis uddannelsessteder og bedre arbejdsforhold med større indtjening . Ligeledes kan vi arbejde for billigere medicin ol. Men accepterer børnearbejde mener jeg ikke vi skal. Husk i Danmark blev børnearbejde først forbudt omk. 1900-tallet.

Bjarne Hansen

Dorte.

Man er nogen gange nødt til at gå på kompromis med sin moral og etik for at ændre på de faktiske forhold.

Hvis man virkelig gad og gøre en ordentlig indsats i sygdomsbekæmpelse og uddannelse, så vil jeg tro at man kunne droppe børnearbejde i Malawi om en 1 eller 2 generationer, for så er der ved at være raske og uddannede voksne nok til at det ikke længere er nødvendigt.

Men det kræver bla. at den Katolske Kirke bliver smidt ud af landet, for de er nok skyld i mindst 1/3 af alle AIDS tilfælde, pga. deres kampagne imod prævention.

Problemet er meget mere komplekst en du kan forestille dig, der er mængder af overtro og religion inde i billedet som ødelægger enhver form for fremskridt.
De folk som jeg arbejdede sammen med dernede og jeg, blev truet på livet af en Katolsk missionær med røven fuld af penge, fordi vi anbefalede kondomer som beskyttelse imod AIDS.
De skidderikker vinder respekt i ministerierne ved ganske simpel korruption, og ved at bygge Missionstationer hvor de for et måltid tilbyder undervisning i den rette Katolske tro.

Bjarne Hansen

OK Dorte
Hvornår skal det så være forbudt for børn i Malawi at arbejde?

Bjarne Hansen

Du kan ikke sammenligne Danmark i 1900 tallet med Afrika i dag.

Børn i Danmark har altid haft deres forældrer og der har altid været voksne til at passe produktionen. Så her har det ikke handlet om overlevelse for en halv nation, men om griske Arbejdsgiveres merprofit på billig arbejdskraft.

Bjarne Hansen

Børne arbejde er af det onde det er vi ikke uenige om.

Men er der ikke andre muligheder, så skal vi ikke forbyde, men hjælpe dem til at forholdende bliver bedre.
Ved at sørge for at de fremtidige voksne bliver ældre end 25.
Gør vi ikke det så kan vi da ikke også tage brødet ud af munden på de efterladte børn.. det er da decideret ondskabsfuldt.

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Det er noget Malawi selv bestemmer, men vores bistandshjælp skal ikke gå til accept af børnearbejde.

Bjarne Hansen

Fint så kan du jo sidde her oppe i din enorme Hattedame-selvtilstrækkelighed, og ud fra et dansk normbillede at bilde dig selv ind at du gør noget godt for afrikanske børn ved at forbyde børnearbejde og tage deres livsgrundlag fra dem.

Ked af at måtte sige det, men det er himmelråbende naiv dumhed uden sidestykke, og kun noget der kan komme fra en der aldrig har oplevet andet end total tryghed og mætte maver.

Bjarne Hansen

Dorte lad og antage at du er 12 år, din mor og far er døde og resten af din slægt er enten syge eller flere hundrede kilometer borte.

Og nu er du sulten, hvad vil du gøre?

Husk at du befinder dig et sted hvor der ikke findes nogen som helst former for Social statslig administration.

Peter Lauritzen

Så vidt jeg ved, har selv FN ændret standpunkt mht. børnearbejde. Den dumstædige insisteren på ikke at acceptere realiteterne minder mig om Søren Pinds holdning til heroin.

Bjarne Hansen

Hov! Jeg glemte noget. Du må ikke arbejde, du må ikke så meget som vaske bilruder.

Hvordan får du noget at spise?

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Flere i min familie var som børn ude som børnearbejder først i det 20-århundrede.De kunne fortælle mange grusomme oplevelser så det er ikke så fremmet for mig som du tror. Måske derfor mener jeg, at den danske stat skal ikke give bistandshjælp, der kan ses som en accept af børnearbejde.

Bjarne Hansen

Peter L.

Det er også derfor jeg blev så forbløffet over Pinds holdning til problemerne i Afrika, jeg troede først at jeg hørte forkert.

Det er al ære værd at folk i den Vestlige verden bekymrer sig om børnene i Afrika, men de kan altså ikke hjælpe dem ved at yde ud fra den Vestlige verdens normer. Og hvis de ikke selv har forstået hvordan tingene hænger sammen fordi de ikke har set det og følt og mærket det på deres egen krop.
Så bør de lytte til os der faktisk har stået med begge ben midt i al elendigheden.

Jeg kan ikke bruge kloge-åger der har deres viden fra TV til en skid.
Ja det er korrekt at Nokia er nogle svin, der køber råvare fra Lejesoldater i Congo produceret af børneslaver. Men det er ikke Congo og Nokia over hele Afrika. Det er de værste tilfælde.

Bjarne Hansen

Dorte du kører i den samme rille og forholder dig ikke til det jeg skriver.
Kan du ikke prøve at argumentere.

Eller i det mindste svare på spørgsmål.

Bjarne Hansen

Jeg spørger dig igen Dorte.
Hvordan vil du få noget at spise?

Vil du ikke besvare spørgsmålet, så kan man ikke tage dig seriøst i en debat

Bjarne Hansen

Min egen far arbejdede som Mælkedreng fra han var 9 år i 1931.

@Traviz:

http://karenjespersen.venstre.dk/index.php?id=197

Der er skam også Venstrefolk med på vognen.

Morten Kjeldgaard

Historien om Søren Pind er en fantastisk illustration af, at leddiggang er roden til alt ondt. I årevis har manden været backbencher i Venstres gruppe, og jævnligt har han i kedsomhed fyret den ideologiske kanon af, med så voldsomme brag til følge at selv minimalstatsminister Anders Fogh Rasmussen måtte hoppe i sædet.

Da Pind så endelig fik et job skal jeg love for at han går til makronerne, rejser ud i verden, taler med folk, undersøger sagerne og tager konkret og pragmatisk stilling. OK, han kalder sig stadig "Frihedsminister" hvilket måske skyldes at lidt ideologisk overfladeindpakning stadig klistrer, men man imponeres ligegodt.

@ Bjarne Hansen,

Fedt med dit engagement! Rock on!

Bjarne Hansen

Tak Morten;-)

Dorte er åbenbart en af disse debatøre der bare slynger et standpunkt ud , uden at gøre rede for hvorfor hun indtager dette standpunkt.

Hun forholder sig kun til at det er noget skidt at børn arbejder, hvilket ingen kan være uenig i.

Men bidrage til en debat om løsningen på problemet børnearbejde, det kan hun ikke.

Og det skyldes selvfølgelig hendes omfattende uvidenhed på området. Der nok begrænser sig til et billede fra TV af et stakkels Congo-barn, der er lænket til en stenblok med en hammer i hånden, bevogtet af en Mau-Mau.
Som har en T-Shirt på med påskriften "Nokia Batteries"

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Til anbefaling prøv at læs mine indlæg endnu engang. Jeg har skrevet, at Danmark desværre ikke kan ”rede” alle disse ulykkelige børn og vor bistandshjælp kan ikke ”rede” dem fra børnearbejde. Vi skal derfor bruge vor bistand til at hjælpe med uddannelse til så mange børn som muligt, ligeledes skal vi arbejde sammen med den internationale arbejdsforening til at få bedre løn og arbejdsforhold i deres hjemland så familien kan sende alle familiens børn i skole osv. Ligeledes bør Danmark også arbejde på bedre handelsbetingelser for u- landene så de får mere ud af deres råvarer som de ekspoter til det vestlige markedet. Mon det ikke ville hjælpe mere end støtte til skolegang i forbindelse med børnearbejde og dermed dansk accept af børnearbejde.
Grunden til at jeg ikke svarede var ,at jeg mente at vi havde uddebatteret emnet for nye synspunkter

Morten Kjeldgaard

Bjarne, lad nu bare Dorte slippe af krogen. Hun hører til blandt de absolut mest fornuftige debattører her på Informeren, men i dette tilfælde må det blot konstateres at I er uenige.

Bjarne Hansen

Mange glemmer at Afrika er et Kontinent med mere end 700 sprog og dialekter.
Kontinentet er mere broget end Europa, http://da.wikipedia.org/wiki/Afrika

Hvert eneste land i Afrika har sine egne specifikke problemer, f.eks. har flere stater aldrig haft hungersnød som det store problem, det er mest i de Nordlige stater, i de sydlige er det mest krig om vældige ressourcer det handler om som F.eks. Angola, Namibia Uganda og Congo.

Men når man taler om nød i Afrika er det altid det tynde barn med den opspilede mave der toner frem på nethinden, men det problem er faktisk til at tage og føle på, det handler kun om mad.

Det bliver straks mere kompliceret når det handler om stammers århundrede gamle uenigheder, Regeringers forfordeling af ressourcer til egne stammer samt korruption, krig og Vestens griske Multinationale koncerner, der støtter fanden selv for profit, og sælger ham når han er malket.
Og oven i dette kan vi lægge Religiøse morderiske dødspatruljer der med ufattelig og modbydelig vold udbreder Islam og fundamentalistisk USA-inspireret Kristendom(Evangelisterne og Jesus Børnesoldater) og Katolske Missionæres vanvid.

Der hvor elendigheden hersker, lander de religiøse gribbe. De har det let i en ørken af analfabetisme.

Bjarne Hansen

Det er OK Dorte.

Du skal bare tænke lidt over, at presser vi en korrupt regering til at indføre forbud imod børnearbejde mod at få U-Landsbistand, så vil i tusindvis af børn dø. Der vil nemlig ikke være noget at sætte i stedet.
Et arbejde giver barnet et netværk og dermed en relativ beskyttelse .

Vi befinder os i lande hvor børn bliver sprættet op for deres organers skyld.

Så man er nødt til at sikre børnene før man presser til indførelsen af Forbud, og det er det vi skal yde U-Landsbistand til.
I stedet for hovedløst bare at forbyde noget der umiddelbart ser grimt ud.

God Weekend

Bjarne Hansen

PS: Man kan da ikke tage sig af hvad andre tænker og tror.
Hvis nogen tror at vi acceptere børnearbejde fordi vi støtter en udvikling der med tiden vil afskaffe børnearbejde med så få tab som muligt, så er det deres problem, ikke vores.
Det er resultatet der tæller.
Jeg vil heller se sunde og mætte børn der arbejder, end se dem drive om i byerne inficerede med sygdomme og en limpose for næsen.

Så enkelt kan det siges

Dorte Sørensen

Bjarne Hansen
Jeg ved ikke om du vil misforstå. Jeg har ikke skrevet noget om, at Danmark skal forbyde børnearbejde for at få bistandshjælp. Jeg skrev, at der var andre muligheder fx ændre samhandelsbetingelserne mv. der nok var en bedre måde. Danmark skal bare ikke give bistandshjælp med krav om arbejde for skolegang, på den måde accepter vi børnearbejde .
Også ønsket om en god weekend til dig.

Morten Kjeldgaard

Jeg kan ikke overskue om der er blevet talt forbi hinanden i denne diskussion.

Men jeg vil takke dig, Bjarne, for dine indlæg ovenfor som klart viser at du ved hvad du taler om, samt at du udviser passion og engagement!

I forhold til Aftikas børn skal og vil vi alle gerne gøre det bedste. Men hvad? At problematikken er skide svær er godt dokumenteret ovenfor.

Det er godt at få fodret hjernevindingerne og luftet lidt ud derinde en gang imellem.

Bjarne Hansen

Det må du undskylde Dorte, så har jeg som du siger, læst dig forkert.

Jo jeg er stærkt engageret, og det har jeg været siden jeg var dernede og bore efter vand.
Jeg har siddet med nogle af disse børn og sunget Malawianske sange og vist dem hvordan man højner hygiejenen.
Og desværre har jeg oplevet masser af såkaldte godgørende projekter, der helt har misforstået situationen og faktisk har gjort mere skade end gavn, også fra store og anekendte organisationer som Røde Kors.
Som jeg har oplevet det, er de ting man bør prioritere hvis man gerne vil hjælpe:
1: Rent vand fra grundvandet(det sparer kvinderne/pigerne for en enorm byrde)
2: Information om hygiejne og sundhed(fam.plan. prævention etc.)
3: Mikrolån til motiverede kvinder(aldrig til mændene, de drikker lortet op)
4: Agronomisk information om f.eks. vekseldrift, så deres lille stykke jord ikke bliver udpint. evt. fællesdrift i landsbyerne(kollektivisme)
5: Oprettelse af handelspladser i forbindelse med vandpumperne.
Det er mine ideer om "førstehjælp" til Landdistrikterne i lande hvor der falktisk findes landbrug.
I byerne ser det fuldstændigt andeledes ud, der findes faktisk grupper som er hinsides al hjælp, som jeg ikke mener er værd at bruge nødhjælp og energi på, hvis det er på bekostning af andre som er inde for umiddelbar rækkevidde.
Det kan forekomme kynisk, men det er ikke Bistandsprojekters opgave at tage sig af dybt hjerneskadede som følge af misbrug.
I byerne er det børnene der først og fremmest skal hjælpes, helst ud på landet hvor de fleste faktisk kommer fra.
Det er de voksne i byerne der misbruger ungerne, på landet har jeg oplevet kvinder som har en smule overskud, der gerne tager sig af par unger ekstra.

Og så er det at børnearbejdet kommer ind i billedet, og her er min holdning at vi skal have ungerne ud af byerne og ind på landbrug hvor de kan arbejde, gå i skole og er under voksen tilsyn.
Landet kan ikke føde på 1.5 mill. børn når de der skulle gøre det er døde.
Selvfølgelig skal det arbejde de udfører stå mål med deres fysiske formåen og evner, og der skal være en nedre aldersgrænse på 10 år, således at de under 10 år bliver forsørget af farmen. (Det er et must at søskendeflokke bliver sammen, de optager gerne en mere uden familie)
Jeg har set det fungere, og der var ingen af disse unger der led overlast var syge eller gik sultne i seng, de ældre børn er utroligt ansvarsbevidste overfor de små(der kunne danske unge sgu lære noget;-) )

I lande hvor det ikke er Hungersnød og Krig der er problemet, men HIV/AIDS og Malaria, kan man roligt bruge denne model.
Man skal allerførst klemme Staten til at stille god landbrugsjord til rådighed, og der kan man blive nødt til at bestikke sig igennem hierarkiet af Bureaukrater, som selv lever for lidt over 2 dollar om dagen.

Man er hele tiden nødt til at gå på kompromis med sin egen moral, og samtidig væbne sig med en del kynisme hvis man virkelig gerne vil gøre en forskel.

Man er nødt til at knække æg for at lave omelet.

Bjarne Hansen

Nu er Malawi et land der står mit hjerte nær, og derfor blev jeg også rasende da Regeringen sløjfede hjælpen til landet og trak de Diplomatiske forbindelser ud.

Malawi er elendigt, men ikke Katastrofalt elendigt som Somalia.

Netop derfor var det helt idiotisk at standse gode projekter der bare behøvede få år mere for virkelig at gavne landet.

Carlsberg har det eneste bryggeri på kontinentet placeret i Blantyre, som er Syd-Malawis hovedstad, det er Carlsberg øl som mændene drikker sig fulde i. Se det signal må vi godt sende, det er sørme udvikling.
Selvfølgelig er det da rart at kunne få en fyraftens bajer af god Dansk kvalitet på den anden side af ækvator, men jeg havde nu syntes at det var smartere om det var Grundfoss, der oprettede arbejdspladser eller en af vores store byggekoncerner, IT-Brancen kunne udvikle undervisningen etc.
På kort sigt vil der måske ikke være de flotteste tal på bundlinien, men jeg kan garantere, at når folk opdager at der faktisk findes virksomheder der ikke virker ved korruption og som producerer kvalitet. Så vil bundlinien blive rigtig flot.

Men Aktionære er sjældent specielt visionære, de vil have gevinst næste år, ikke om 10 år.

Bjarne Hansen

Rettelse Carlsberg har DERES eneste bryggeri på Kontinentet.

Der findes selvfølgelig i 100 vis af andre.