Leder

LEDER: Møllers minde

Hvis det er historisk at nedlægge en radiokanal, der løfter en opgave, der ligger helt inde ved kernen af DR’s public service-forpligtigelse, ja, så er det ikke et historisk monopolbrud. Det er historisk dumt
Debat
28. maj 2010

HISTORISK MONOPOLBRUD hed det sig i medierne i går, da det kom frem, at regeringen og Dansk Folkeparti var blevet enige om et nyt medieforlig. Det er ganske vist, som om ordet medieforlig lover mere, end teksten kan holde. Aftalen er på blot ni sider og handler ikke om medier. Den handler om DR. Aftalen har ét afgørende punkt: P2 tages fra DR og genopstår som en ny statsfinansieret radiokanal med snak og musik.

AT DER SKULLE være tale om et historisk monopolbrud er helt uden hold i virkeligheden. Regeringen ynder at drage paralleller til det monopolbrud, der skete for mere end 20 år siden, da TV 2 kom til og udfordrede DR.

Men ikke så lidt har ændret sig siden da. I 1988 havde DR én tv-kanal. De færreste danskere havde dengang adgang til kabel-tv, der var intet internet, der var ikke adgang til tusindvis af udenlandske aviser og titusindvis af tv- og radio-stationer via internettet.

Men ingen af disse forandringer har sat sig det mindste spor i aftalen mellem regeringen og DF. Hvis det er historisk at nedlægge en radiokanal, der løfter en opgave, der ligger helt inde ved kernen af DR’s public service-forpligtigelse, ja, så er det ikke et historisk monopolbrud. Det er historisk dumt.

DET ER IKKE længe siden, at Michael Christiansen satte sig i formandsstolen i DR og signalerede en lidt mere klassisk tolkning af public service-begrebet. Lidt mere DR2 og lidt mindre X Factor. De udmeldinger blev snart fulgt op med ansættelsen af en række direktører, der kom fra en DR-kritisk baggrund. Man kunne have forventet et vist drama om den kursændring, men det var, som om Christiansen løb åbne døre ind.

Public service er ikke et svar – det er et oplæg til diskussion. Det er svært for de fleste at definere præcist, hvad public service betyder. Det skal både være bredt, så der er noget, der samler, og det skal være smalt, så der er noget, der er unikt.

Men én ting kan de fleste blive enige om: DR skal løfte det, som markedet ikke kan. Den pointe er på sin vis skrevet ind i aftalen. Nye tiltag fra DR skal fremover underlægges en såkaldt markedstest. Testen skal afgøre, om DR’s aktiviteter lige så godt kan løftes af kommercielle medier – og hvis det er tilfældet, skal DR holde sig væk og overlade pladsen til det frie marked. Det kunne være interessant at underlægge P2 en markedstest. Man kan jo ikke med sikkerhed sige, hvordan en sådan test ville falde ud, men mon ikke konklusionen ville være, at DR gerne måtte beholde klassisk musik helt for sig selv. Eller sagt på en anden måde: Hvis ikke DR løfter den kulturelle opgave, er der ingen der gør det. Mere public service kan det vel næsten ikke blive.

SPØRGSMÅLET ER, hvad regeringen ønsker at opnå med aftalen. Svaret er desværre diffust.

Siden 2001 har VK-regeringen haft som erklæret mål at bryde DR’s radiomonopol ved at styrke det kommercielle radiomarked. Den ambition er gang på gang kæntret spektakulært – de fleste vil sikkert huske de store armbevægelser, da TV 2 skulle være en radiostation, men de færreste kan sikkert huske, hvad der blev af TV 2 Radio.

Det siges ikke direkte, men ambitionen om at skabe et stærkt kommercielt radiomarked i Danmark er opgivet.

I stedet tager regeringen 100 millioner kroner fra licensen og laver en omfattende dosmerseddel, der gør det klart, hvad den gerne vil høre i radioen. Det vil en privat aktør så blive bedt om at levere.

Det er ikke en privat radio, det er mere statsradio. Radioen skal ikke være endnu en P1, men ligne den populære Radio Hele Norge, der blander musik og nyheder. For at gøre det helt sort kan aftalen således vise sig at begrænse det kommercielle radiomarked, der nu skal slås om lytterne med endnu en statsfinansieret radiokanal.

KONTEKSTEN FOR DENNE medieaftale er ikke 2010. Det er snarere, som om aftalen blev støbt i 1970’ernes medievirkelighed, dengang Per Stig Møller var programchef i DR.

For et lille år siden blev der udgivet en udredning om den danske mediestøtte. Udredningen var blevet bestilt af mediepolitikerne som oplæg til en omfattende oprydning. Det var dengang ambitionen at formulere, hvorfor der overhovedet gives mediestøtte og skabe overensstemmelse mellem målet og midlerne. Væk med de mange inkonsistente støtteordninger og de mange undtagelser.

Set i det lys er medieaftalen helt ufatteligt uambitiøs og ufatteligt bagudskuende. Som et tankeeksperiment kunne man forestille sig, at man i stedet for én dyr radiostation til 100 millioner kroner havde givet 10 uafhængige internetmedier 10 millioner hver. 10 medier, som ikke skulle bruge penge på dyre produktionsforhold og distribution, men på indhold.

Det er en sjov tanke, ikke sandt? Det kan ikke afvises, at det ville give mere til den danske offentlighed end en Radio Hele Norge på dansk.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Heinrich R. Jørgensen

"10 medier, som ikke skulle bruge penge på dyre produktionsforhold og distribution, men på indhold. "

En suverænt bedre model, end den vedtagne.

formålet er vel sagtens at komme kultur til livs?

Hans Jørn Storgaard Andersen

Jeg ved ikke, om Møller var en brugbar udenrigsminister - hans efterfølger har ihvertfald ikke fået en god start.
Og så gik jeg og troede, at Møller ville være god for kulturen - især den svære del, der næsten ikke er til at sælge, nemlig P2 og den klassiske musik.
Det er synd for de Konservative - at det de er god til: at bevare traditioner - bliver til en hurlumhej af ændringer, der tilsyneladende alle fører til det modsatte.
Der må da for pokker være nogle få Konservative-mennesker tilbage i det parti, der kan råbe vagt i gevær, før de går helt til bunds.
Én ting er, at regeringsdeltagelse slider på et parti, men at det hæderkronede parti nu synes at være slået helt tilbage til langt under 10% i vælgeropbakning - det lover ikke godt.
Uha, uha for den smalle kultur, som de skulle vogte - den bliver Møller nu gravstenen for.
ps! Jeg mindes at Møller for længe siden blev miljøminister og fik et godt omdømme - måske han skulle ønske sig dén position, før partiet kører helt rabundus?

Poul Christensen

10 millioner?
Hvis man tildelte Radiojazz 1 mill., ville det gøre underværker. Stationen drives af frivillige og er blevet helt uundvælig, nu da DR ikke længere dækker andet jazz, end det det, der foregår i deres egne studier, bortset fra lidt snak til pladeafspilninger. De tider hvor man rapporterede fra spillestederne rundt omkring i landet, er forlængst ovre.
De statslige mediestøttemidler kunne føre til langt mere kvalitetsradio, hvis de blev delt ud til de mange små, højt kvalificerede internet-radioer, der drives af ildsjæle.

Søren Kristensen

Når jeg ikke gider høre radio skyldes det at programmerne (musik eller snak) hele tiden afbrydes af nyhederne (vold, fattigdom og politiske stridigheder). Hvis det var nyheder jeg var interesseret i kunne jeg jo bare stille ind på en decideret nyhedskanal, åbne for mit tv, min PC eller vinduet ud til gaden.

Det som radioen er god til at være der mens man laver noget andet og når jeg laver noget andet gider jeg ikke hver halve time beskæftige mig med nyheder.

Sonja Bautz

Hvis du kan gå ud på gaden og stille spørgsmålet :

Føler de dem repræsenteret i Danmarks Radio ?

Og svaret er nej :

Så er det en katastrofe, et jordskælv der skulle opmuntre til at fyre alt der kan fyres for uansvarlig omgang med de danske medborgeres penge.

Danmarks Radio er ikke en sender for den danske regering, den er en sender for det danske folk.
En regering som vi har nu, der ikke forstår det samlede udkomme, er et glimrende eksempel, hvor farlig det kan blive med hensyn til at underminere de der vil fordybe sig.

Det handler ikke om det er det smalle eller det brede.
Det handler om at vi er der allesammen, og det er vi ikke.

Dorte Sørensen

Søren Kristensen
Hvis du ikke vil have nyheder hver ½ time kan du høre P1, her er der kun nyheder hver time og kun normalt med et par minutters varighed. Tidligere var der ikke nyheder anden et par gange om dagen, hvor de var længere og der med mere uddybende. Jeg havde håbet at det nye medieforlig ville bringe DR op i omdrejninger igen efter det tilbage skridt i forbindelse med straffe besparelserne pga. byggebudgettet overskridelserne, men sådan skulle det desværre ikke være DR fik en til på tuden.

Sonja Bautz skrev:
Danmarks Radio er ikke en sender for den danske regering, den er en sender for det danske folk.

Kan nogen ikke gå op og minde dem om det på Borgen, for jeg tror det er lige præcis det de så inderlig gerne har villet lave om, al den tid de har siddet på magten.

Det er snart kun Søren Ryge der er tilbage af det kvalitetsfjernsyn der engang blev lavet.
Håber på ny regering inden den nuværende finder på, at vores allesammens havemand og historiefortæller sandelig også er for stor en hippie til sådan at have rendende løs i Udkantsdanmark.

Jeg elsker Søren Ryge!

Per Diepgen

"Hvad regeringen ønsker at opnå?" Ganske enkelt privatisering! Endnu et lille skridt på vejen til minimalisering. Værdierne måles i den private foretagsomhed, og kulturen befinder sig nu en gang bedst i borgernes lommer.

For mange år siden ændrede man tv-signalerne, og vi måtte i flere år opgive at se TV2, der dog var en del af licensbetalingen, indtil vi for mange tusinde kroner fik købt ekstra grej og montørarbejde. Det fungerede i et par år, indtil tv-signalerne atter ændredes, og vi måtte købe et nyt tv, dog.uden at kunne modtage de 3 af 6 licens- progrmmer og udsigt til sort skærm 2012. Sådan er det i dag, og ind imellem falder hele billedfladen bort, vist nok fordi vores sender i Nakskov er lidt for svag, og vi må vente på stærkere signaler derfra. Med det såkaldte medieforlig skal vi være med til over licensen at forære en udvalgt privat sender 100 millioner og i øvrigt indstille os på adskillige ændringer i radioprogrammet og i de yderst få tv-udsendelser, som vi ser. Hvad bliver det næste, for licensen skal åbenbart opkræves som skatten?