Leder

Va æ det mæ Mette?

Debat
7. maj 2010

FLOP, FALLERER de folkelige fællesskaber, når middelklassen flygter. Det gælder boligkvarterer, offentlig transport, sygehusvæsen, og det gælder folkeskolen.

Derfor må ansvarsbevidste mennesker tage et ansvar og ikke bare flygte. Det blev fyndigt fastslået af den socialdemokratiske folketingsgruppes næstformand, Mette Frederiksen, i 2005. Hun skrev: »En stor del af ansvaret for, at folkeskolen fungerer, ligger hos os forældre. Det nytter simpelthen ikke, at forældre med overskudsbørn sender deres børn i privatskole, så snart der er problemer i folkeskolen. Alle har et ansvar for, at folkeskolen fungerer. Det betyder også, at man må blive og tage kampen op ... kæmpe for at forbedre skolens faglighed og miljø, i stedet for at tage børnene ud af skolen.«

MEN AK. NU har Mette Frederiksen sat sin datter i første klasse på den private Hareskovens Lilleskole tre km. fra familiens hjem - og ikke i folkeskolen Egebjergskolen, der ligger kun én km. borte. Mette Frederiksen begrunder sit valg sådan: »Min datter havde behov for et mindre sted at starte.«

Lilleskolen har 15o elever; Egebjergskolen 962.

Jamen, dér er jo lige præcis noget at kæmpe for. At folkeskolerne ikke skal være giga-kyllinge-fabrikker. Hvad gør Christiansborg-politikere? De presser de nye storkommuner til 'at høste rationaliseringsgevinsten'. Altså: Lukke små skoler, biblioteker og kommunale servicefilialer.

HÅN HAGLER over Mette Frederiksen. Den liberale netavis 180 Grader gætter på, at skolevalget skyldes, at Egebjergskolen »målt på undervisningseffekt er nummer 957 ud af 1.215 skoler på landsplan«.

Privatskoler er en del af dansk frihedstradition - en ventil for særlige behov. Man må undre sig over, hvad det er for særlige behov, som Mette Frederiksen alligevel ikke vil bruge sin velartikulerede slagkraft til at få dækket i sin lokale folkeskole. Jævnfør, hvad hun selv har artikuleret. Men som altså ikke slog igennem hos hende selv.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Heinrich R. Jørgensen

Præcis, David Rehling.

Per Thomsen

Mette Frederiksen har mistet den sidste rest af troværdighed.

Martin Vindum

Jamen det var dog en herlig kynisk tilgang til dette, ergo Mette Frederiksen skulle selvfølgelig ha sat sin datter i en normal folkeskole, nu ved vi jo ikke nærmere om hvorfor Mette og kæresten mener det vil være sundere for pige at gå på lilleskole ( og ærligt talt så rager det heller ikke os )
Men i mener altså at Mette skulle ha "ofret " sin datter for partiet skyld....
Hendes valg har da intet med dobbeltmoral at gøre, det er da naturligt at forældre vælger det bedste for deres børn, men at de samtidig mener at generelt set ville det være bedre med folkeskolen.
Sammenligningen med udenrigsministeren er jo helt ude i hampen, Lene E prioriterede sig selv, fremfor et tillidshverv, Mette F. prioriterede på sin datters vegne, fremfor sit partis politik
Sympatisk synes jeg
Martin Vindum

Nic Pedersen

Nej, Martin
Mette Frederiksen havde været i sin bedste ret til at sende sin datter i en hvilken som helst skole, hvis hun ikke havde prædiket for andre!
Marie Antoinette var vel lidt undskyldt, idet hun næppe kunne forestille sig et bord uden både brød og kager, da hun udtalte sine famøse ord!
Den undskyldning har Mette Frederiksen ikke! Men hun siger: "lad bønderne æde tørt brød! Kun kage er godt nok til mig og mine!"

Martin Vindum

@ Nic Pedersen
Ja du mener altså at Mettes datter skal ofres, I idealismens, og arvesyndens navn
tja vi er jo forskellige
MVH
Martin Vindum

Thorsten Lind

..jæ æ enig mæ rædaktøren.., osse på Politæken...

www.politiken.dk/debat/ledere/article965452.ece

Nic Pedersen

@Martin

"Ofres?"
Gider du godt styre dig?
Jeg er muligvis af den gamle skole, men en person, som vil være leder kommanderer ikke andre ud i noget, som de ikke ville gøre selv! Og det gælder både krig og skolegang!
Så ja, vi er nok forskellige!
Og det har jeg det godt med!
Mvh
Nic Pedersen

Martin Vindum

@Nic Pedersen
Ja det ville da være skønt i den bedste af de bedste verdener, men sådan er virkeligheden jo desværre ikke.
Jeg tvivler på at der var mange politikere fra VKO som ville ha stillet op på kamppladsen i Irak.
Eller for at komme med et ældre eksempel, der havde ikke været et eneste levende menneske tilbage fra Holger Danske gruppen, hvis de havde fulgt deres militære ledelse og angrebet Svanemøllen kaserne, de ventede, og godt for dem

Erik Jensen

Undskyld, men er alle liberale blevet så dumme at de ikke kan forstå forskellen mellem et stærk og et svagt barn?

Mette Frederiksen har udtalt ” Det nytter simpelthen ikke, at forældre med OVERSKUDSBØRN sender deres børn i privatskole, så snart der er problemer i folkeskolen”

Mette Frederiksen har klart sagt, at hun IKKE vil inddrage sit barn i debatten og når det er sagt kan det vist ikke siges tydeligere, nemlig at hendes barn i øjeblikket ikke et et overskudsbarn, men tværtimod et barn som har særlige behov som vores folkeskole af gode grunde ikke kan levere, og nærmere kommer vi ikke hendes personlige forhold selvom det ville forklare en del.

Mette Frederiksen afviser da heller ikke, at når hendes barn er blevet ældre (og måske stærkere) vil det kunne gå i en almindelig folkeskole.

Mette har altså valgt hvad der tjener barnet bedst og hvis hendes barn var “normal” og havde overskud/styrke, så var det naturligvis blevet folkeskolen, hvilket hun også klart siger.

Ensidig og usympatisk hetz mod en politiker, som har et svageligt barn skader angriberen , så vælg jeres kampe med omhu.

Måske vil en undskyldning fra David Rehling være på sin plads - man har vel lov til at tænke over tingene og medgive at der måske har været en rigtig god grund til Mette Fredriksen beslutning

Dennis Granquist

Fremragende kommentar af Erik Jensen.

Steffen Dickhudt Christensen

Ja, go' kommentar af Erik Jensen !

Den leder inviterer til at "mindst ringe" bør være "ligeså ringe"

Erik Rosenberg

Jeg beundre Mette.
Og at hendes valg som forældre beror uden tvivl i vigtige og store overvejelser.
Jeg kan simpelt hen ikke forstå argumentet om at social demokrater skal tvinges til et bestemt skole valg.
Hvis man vil frihed er det vel for alle eller hvordan er den lige på højrefløjen.
Der er vel nogen der syntes de er liberale (men måske bare er egoistisk) der helst vil have friheden selv og så fast holde andre i kasser (kan læses klasser).
Mette som alle andre forældre skal vælge den skolen, som de tror på er bedst for deres barn og hvor de kan deltage bedst i skolens liv.
Det frie skole valg er for andre end for de kristne og de egoistiske.
Og så er Mette en del social demokraterne og ikke et totalitært parti på fortidens venstre fløj.

Steen Uffe Tommerup

Tillad mig at citere flyttemand Olsen fra Huset på Christianshavn: "Man har et standpunkt for at tage et nyt".

Morten Kjeldgaard

@Steen,

Udsagnet "man har et standpunkt til man t'ar et nyt" tilskrives Jens Otto Krag, som ytrede det i forbindelse med dannelsen af "det røde kabinet" efter valget i 1966.

Morten Kjeldgaard

David Rehling,

Man må undre sig over, hvad det er for særlige behov, som Mette Frederiksen alligevel ikke vil bruge sin velartikulerede slagkraft til at få dækket i sin lokale folkeskole

Man har ret til at undre sig, men det rager ikke os.

Erik Karlsen

I denne her sammenhæng kan jeg nu ikke lade være med at tænke på et gammelt Anker Jørgensen-citat:
"Er det nødvendigt at være 10 om et gårdlokum for at være socialdemokrat?"

Dorte Sørensen

Jeg vil medgive at Mette Frederiksens bemærkning fra 2005 , som jeg var meget glad for, falmer med det skole valg af Mette Frederiksen.
Men kan denne situation ikke bruges positivt – til at sætte fokus på at stort – supersygehuse, superuddannelsessteder har også deres bagside. Ligeledes sætter det fokus på Løkke Rasmussens Strukturreform, der netop – vel og mærke med løfter om det modsatte – lagde op til lukning af de små skoler i yderområderne og de små biblioteker både i ydreområderne og i byområderne, osv…………..

Mona Blenstrup

Den konstante centralisering inden for snart sagt alle samfundsorganer bekommer heller ikke politikerne vel.

Men Mette har jo ikke været med til denne sygelige samling af alting.

Med så høj en procent som dagens avis skriver om, der netop ikke forlader folkeskolen med blot minimal fornuftig tilegning af viden, så må man da rose mette for netop at give sit barn en bedre start på et langt skoleforløb.

Centralisering af sygehuse (mod København), kommunalreform, politireform alle disse tiltag har efterladt borgerne med ringere muligheder.

(jeg troede at politiet var afskaffet, ser dem aldrig, hverken på landeveje elelr motorveje)

Heinrich R. Jørgensen

Erik Jensen:
"Måske vil en undskyldning fra David Rehling være på sin plads - man har vel lov til at tænke over tingene og medgive at der måske har været en rigtig god grund til Mette Fredriksen beslutning"

Du har formodentligt fat i den lange ende, i en forklaring hvorfor en fri grundskole blev valgt fremfor en folkeskole i dette tilfælde.

Men Mette Frederiksens brøde er vel hendes salvelsesfulde prædikener? Giver man den gas som hellig, må man selv sørge for at holde sin egen sti ren. Evner man ikke det, fordufter en stor del af ens troværdighed og tyngde af de synspunkter man lufter.

Der er næppe tvivl om, at "sagen" er sat i omløb for at skade S. Samme smædekampagne, der også forsøger at ramme SF på deres troværdighed. Men det berettiger vel ikke til, at man skal frede de angrebne?

Erik Jensens kommentar er da gennemtænkt, men jeg tror stadig at forældre med 'underskudsbørn' ( Er det ordet??), som ikke har resourcer til frit at kunne vælge skole, må sidde tilbage med en mærkelig smag i munden.

Den danske folkeskole skulle vel netop kunne rumme alle? Det kan den åbenbart ikke i dag.

Steen Uffe Tommerup

@Morten: Bemærk den lille fiffige ændring af substansen i det gammelkendte Krag-citat ;-)

Jeppe Morgenthaler

At Mette Frederiksen på den ene side gør det bedste for sit eget barn, og på den anden side samtidig prøver at forbedre forholdene for *alle* børn (i folkeskolen) er ikke nødvendigvis modstridende signaler.

Erik Jensen slår i øvrigt hovedet på sømmet ovenfor.
Både Rehling og Urban Hansen i kommentarsporet hopper til konklusioner der intet har på sig.

(Jeg stemmer i øvrigt ikke på Frederiksen, men) lidt omtanke krydret med sund fornuft ville gøre godt i denne debat.

Kurt Svennevig Christensen

Hvad er "over- og underskudsbørn" for nogle størrelse? Skal vores børn i særklasser og hvis, skal vi selv bestemme det? Fortalerne for det frie valg glemmer, at det frie valg ikke er til for alle.

Private skoler er ikke et tilbud til "underskudsbørn" det er et tilbud til de som har råd og ofte meget travlt.

Mette Frederiksen er politikere, det er ikke noget job eller kald, det er et valg. Og i det valg ligger også muligheden for, at man for en periode i hvert fald, sætter politikeren på standby. Det skader ikke ikke nogen og noget. Det er ikke tilfældet med det valg Mette Frederiksen har taget i denne sag.

Jeg så gerne at vi kunne stoppet det pladder som Lars Løkke, Lene Espersen og nu senest desværre også Mette Frederiksen fører til torvs - nemlig at de først og fremmest er mor og forældre. Hvem andre end dem selv har sætter spørgsmålstegn ved det?

Lilleskolen er et paradis for børn, i sammenligning med de almindelige danske etnisk opblandede folkeskole, og den er ikke skabt for underskudsbørn.

Dorte Sørensen

En anden ting Mette Frederiksens skolevalg sætte fokus på er, at Folkeskolen med OVK tanker om at klasserne godt kan udvides uden det går ud over undervisningen.. Var det ikke Thor Pedersen , der kom med den bemærkning, at de bare kunne lukke vinduerne op og den om så fik de flere venner.

Morten Kjeldgaard

Jeg kan ikke se, der er nogen modstrid i at ønske det bedste for folkeskolen, og ønske at forældre vil vælge den til deres børn, og samtidig tage den beslutning, at ens barns tarv er bedst tjent med en privatskole. Som jeg skrev i en anden tråd, udlever man ikke sin ideologi igennem sine børn.

Noget andet er -- som Dorte Sørensen også har påpeget -- at folkeskolen efter 10 års OVK-misregimente efterhånden er i så sølle forfatning, at selv dens største fortalere ikke ønsker at benytte den til deres egne børn. I disse dage fortæller nyhedshistorier, at 7500 unge må tage folkeskolens afgangseksamen om på VUC. Regeringens 360 graders eftersyn af folkeskolen er blot en ny kampagne for Bertel Haarders sorte skole, som ingen steder vil føre os i en globaliseret verden. Der er virkelig behov for, at politkerne begynder at lytte til lærere, pædagorer og andre med forstand, som står med problemerne i det daglige, og som har relevante ideer om hvordan de kan løses.

Morten Kjeldgaard

Pædagorer :-) ... pædagoger, selvfølgelig... irriterende at man ikke kan rette stavefejl i Informations debatforum, det er en funtionalitet der virkelig savnes!

Karsten Olesen

Mobning fra "blå stue":

Man må erindre, al lilleskolerne er hjemsted for den af regeringen så forhadte "rundkredspædagogik", og at en del af regeringens felttog i landdistrikterne har været rettet mod netop de små skoler.

Fra www.hareskovens-lilleskole.dk:
Trivsel på Hareskovens Lilleskole

For os er det et tegn på god trivsel, at børnene er glade for at komme i skole - har positive forventninger til kammeraterne, undervisningen og skolens voksne.
Tegn på dårlig trivsel:
Det er tegn på dårlig trivsel,
Når børn er kede af at skulle i skole.
Når sproget er præget af negativt ladede ord om og til hinanden og andre
når der er hyppige konflikter mellem børnene eller mellem børn og voksne
når et barn går meget alene og undgår samvær med andre
når et barn har ondt i maven/hovedpine –gerne vil hjem
Hvad gør vi for at fremme trivsel?
Forebyggelse af mobning handler overordnet om at skabe en rummelig skolekultur og et godt undervisningsmiljø på skolen med særligt fokus på det psykiske undervisningsmiljø, primært hvordan eleverne trives socialt i hverdagen.

For det første er det grundlæggende for vores arbejde med børnene, at de voksne ansatte har en anerkendende tilgang til børnene. Børnene bliver respekteret som mennesker og er ligeværdige med de voksne – hvilket ikke er det samme som at børn og voksne står lige i enhver situation – de voksne har en opdragende og undervisende funktion, og skal derfor vejlede børnene, men de voksnes opfattelse af børnene er, at de som mennesker har lige så stort krav på at blive respekteret og anerkendt som de individer, de også er, som de voksne.

De voksne er indstillede på at ”se” de enkelte børn, lægge mærke til, om de trives, se deres individuelle udvikling.

For det andet har de ansatte i både fto og skole fokus på at skabe et positivt, venligt og imødekommende miljø, hvor glæde, latter og fordybelse har høj prioritet.

For det tredje har vi over tid udviklet forskellige aktiviteter, der ud over at have en undervisnings-side også er tilrettelagt med henblik på at udvikle positive sociale relationer mellem børnene og de enkelte børns individuelle evne til at indgå i positive sociale relationer:

Hvad vi står over for her, er vist nærmest mobning fra "blå stue" mod Mette Frederiksen.

Morten Kjeldgaard

@Karsten Olesen,

Enig. Her har de borgerlige en lejlighed til at mobbe en skrap moster, der normalt ikke er til at bide skeer med.

Dette at gøre op med tidligere tiders firkantede utalelser er noget alle kender. Hvad skal man gøre? Tage en tidsmaskine og rejse tilbage i tiden og slette dem? Det kan man ikke. Det eneste man kan gøre er at erkende, at man er blevet klogere, og en sådan udmelding bør altid respekteres.

Mens Mette Frederiksens skolevalg for barnet ikke rager os en skid, og vi skal blande os udenom, er det relevante i sagen, at det siger noget om Mettes værdier for skolen. Det er noget med små klasser, omsorgsfuld indskoling, hensyn til den enkelte elev, osv. Vi kan derfor tillade os at have store forventninger til at hun i fremtiden vil arbejde for at gøre disse værdier tilgængelige også i folkeskolen. Det tegner godt, for der er brug for en skrap moster -- og mor -- på dette felt.

Christian Gregersen

@ Nic Pedersen

En lille historisk rettelse.
Marie Antoinettes udtalelse har aldrig fundet sted, men blot en historie skabt af eftertiden.

John V. Mortensen

Rigtige politikere - siger eet - og gør noget andet, så - hvis Mette Frederiksen - er en af den slags, skal vi bare huske det, når hun taler på partiets vegne.

Det er ikke Mettes skyld, at folkeskolen er i så elendig forfatning idag, som den er.
Skal hun ofre sig, hvor regeringen intet foretager sig, ud over at smadre og smadre og smadre (uanset om det er med vilje eller ej)?

Jeg kan godt forstå hun vælger en privatskole frem for en folkeskolen i bunden af listen.

Men jeg bliver godt knotten hvis hun ikke arbejder for at reformere folkeskolen når S kommer til magten, så den kommer op i niveau igen.

Nic Pedersen

@ Christian
Det ved jeg sådan set godt. Men ordene er så velkendte og beskriver så godt attituden hos en forkælet "elite", der gerne har magten, men nødig deler vilkår med pøbelen!
Det er også derfor jeg tillod mig at brygge lidt videre på udtrykket med brød og kage i den aktuelle situation!

Når man er politiker, så er man politiker.
Når man er mor, så er man mor!
David Rehling burde undskylde den gang tilsværtning af en person. Det hele bygger på den fuldstændigt udokumenterede antagelse at Mette Frederiksens datter rent faktisk er et overskudsbarn som dem hun har nævnt i sit virke som politiker.

Sven Karlsen

Sorry guys, men jeg har altså ikke hørt anden forklaring fra Mette Frederiksen, end at hun "føler" at hendes datter har behov for at gå på lilleskolen, fremfor folkeskolen, og den holder ikke.

Enten burde hun have svaret klart og tydeligt: "Ingen kommentarer!", eller også burde hun være fremkommet med en klar redegørelse for, hvorfor hun fravalgte folkeskolen, - at der er for mange elever, holder ikke.

At hun så ovenikøbet misser en klar chance for at erklære: "Folkeskolen er nu så nedkørt, efter næsten 10 års udsultning af den borgerlige regering, at jeg ikke kan forsvare at lade min egen datter begynde i den!", tager jeg nærmest som et udtryk for, at hun ikke havde overvejet den offentlige reaktion på skolevalget på forhånd.

Peter Lauritzen

Men i 2005 var den stadig i orden, for da faldt udtalelsen vist.

Åge Sørensen

Va æ det mæ David Rehling?
Kan han ikke læse "overskudsbørn", hun sagde ikke "overskudsforældre".
Det skulle vel ikke være sådan, at hans partibog tilskriver ham, at angribe anderledes tænkende menneskers børn, der vel nok kunne have brug for andet end mobning af David Rehling og de andre superliberalister?
Mette Frederiksen er nok blevet udnævnt til en af O-VCs hovedfjender/skydeskive, men en mere passende anledning burde kunne findes for folk som David Rehling, medmindre han absolut vil skilte med hans partiforhold her op til det kommende valg. Så ved vi da også hvor troværdig vi skal bedømme stof, der er bragt her i bladet.

Lars Fischer

Hvor er det trist at se David Rehling endnu engang løbe med en halv vind; har vi ikke Information til at nuancere hvor 180grader og andre går efter det hurtige og billige? Som David Rehling selv gør opmærsom på, så har 180grader (og andre) allerede været ude med riven. Hvorfor skal den historie kolporteres ureflekteret i Information? Hvis vi vil læse 180grader så ved vi godt hvor vi kan finde dem.

Ovenstående sagt af én der stemmer (små)borgerligt og hellere vil brække en arm på langs en stemme S.

Bjarne Hansen

Der er en anelse divergens imellem Flyttemand Olsen og J.O. Kragh.

J.O. Kragh: "Man har et standpunkt til man tager et nyt".

Flyttemand Olsen: "Man har et standpunkt for at tage et nyt".

Hvilket af standpunkterne Mette hælder mest til, kan man så fundere lidt over.

Bjarne Hansen

Hvis mine børn stadig var i den skolesøgende alder, så havde jeg også plantet dem i en privat skole.
Jeg forstår godt Mette F.
Men jeg mener også som en anden her i tråden, at hun skulle have benyttet lejligheden til at angribe regringen for, siden 2005
(hvor hun fremsatte udtalelsen som hun bliver hakket ned på nu), at have smadret Folkeskolen i en grad så en som jeg, med bare en lille bitte smule overskud, ville tage flere jobs for at undgå at mine børn skulle gå i en Folkeskole.

Bjarne Hansen

Den "Rummelige Folkeskole" er en katastrofe, for både dårligt og velfungerende børn, og de ansatte.

Bjarne Hansen

Jeg ville aldrig indskrive mine børn i en Folkeskole hvor der også er indskrevet børn med en psykiatrisk overbygning.
Disse børn høre ikke til i folkeskolen, men på en Specialskole.

Jeg tror ikke Mette vil smadre den lille smule tillid der måtte være tilbage til folkeskolen. De skal jo snart til magten, og ønsker nok ikke at fratage den sidste rest af folkeskolens image inden.

Morten Kjeldgaard

Hvorfor kommer denne sag frem nu? Der er jo længe siden skoleåret begyndte. Tænk lige over det...

Mads Kjærgård

Dejligt med en politiker der tør indrømme at vedkommende har taget fejl og lært noget. Skal det nu være et problem? I så fald så må Birthe Rønn være vore alle sammens drøm om den ideelle politiker. Eller hva med Løkke, "ja det var korrekt i det pågældende tilfælde", men Stig Møller...? "Ja det var korrekt i det pågældende tilfælde" (Om afbuddet til det Arktiske møde) Så taler jeg hellere med Mette!

God pointe, Morten.

Inge Nexø Helles

Det er sandsynligt, at Mette Frederiksen er et overskudsmenneske. Men af den grund behøver hendes datter jo ikke være "et overskudsbarn".
Skal Mette Frederiksen offentligt gøre rede for sit barns situation? Nej vel!
Vi hverken kan eller bør altså dømme om hendes grunde til at vælge lilleskolen.
Og så er i øvrigt enhver sammenligning med Lene Espersens mangel på ansvarlighed helt i skoven.

Peter Lauritzen

Jeres forsvar af MF er patetiske og mangler enhver logik. Heldigvis ved MF selv,at man på ingen måde kan forsvare, hvad der er sket. Kun indrømme, at hun ser det mere differentieret nu. Fejlen er selvfølgelig ikke at hun sender sit barn i lilleskole, men at hendes udtalelse dengang var - dum.

Det er efter min mening usandsynligt at hendes barn har specielle behov, efter at have hørt hendes forklaringer (og efter at have hørt "Den løse kanon" idag, hehe). Hun burde have gået til modangreb på folkeskolen, hvis hun ville have reddet ansigt. Men hvilket ramaskrig der så ville have lydt...

Martin Vindum

Bemærk lige den tilgang LTM, i Politiken. har til sagen, Det er blevet en gang nonsens om lilleskoler contra private hospitaler. Så måske er det gået of for VKO's spindoktorer at denne sag måske ikke var helt så god som de ventede, Mette Frederiksen kan faktisk vinde på den, og nu har hun ovenikøbet fået flere kritikpunkter leveret ( folkeskolens udsultning etc., hvis hun alså læser denne blog.
Tak til Morten for kommentaren i et andet blogforum her på avisen.

MVH
Martin Vindum

Peter Lauritzen

Hvis hun kanvinde på den sag, så er det kun fordi, tilhørerne er nogle fjolser.

Sider