Leder

Leder: Svimlende svækket Thorning-Schmidt

Smertelig. Rædselsfuld. Pinlig. Sådan må situationen opleves af alle, der ønsker en ny regering i Danmark. Socialdemokraternes formand og statsministerkandidat er fanget i at afgive falske og uforenelige oplysninger til offentlige myndigheder - med det formål at opnå fordele for sig selv og sin ægtefælle
Smertelig. Rædselsfuld. Pinlig. Sådan må situationen opleves af alle, der ønsker en ny regering i Danmark. Socialdemokraternes formand og statsministerkandidat er fanget i at afgive falske og uforenelige oplysninger til offentlige myndigheder - med det formål at opnå fordele for sig selv og sin ægtefælle
Debat
30. juli 2010

Smertelig. Rædselsful. Pinlig. Sådan må situationen opleves af alle, der ønsker en ny regering i Danmark. Socialdemokraternes formand og statsministerkandidat er fanget i at afgive falske og uforenelige oplysninger til offentlige myndigheder - med det formål at opnå fordele for sig selv og sin ægtefælle.

I den ubehagelige sag om ægtefællens manglende skattebetaling i Danmark erklærede Thorning-Schmidt den 1. juli i år til Berlingske Tidende:

»Vi er nået frem til, at han er i Danmark 33 weekender om året.«

Det bringer ægtefællen - Stephen Kinnock - bekvemt under de 180 dages ophold, der automatisk udløser skattepligt i Danmark. Man må gå ud fra, at danske skattemyndigheder har fået nogenlunde samme oplysning.

Imidlertid har Thorning-Schmidt i en mail til Justitsministeriet den 14. oktober 2009 erklæret, at Kinnock »er i Danmark hver weekend fra fredag til mandag hele året rundt«.

Følgeligt skulle Kinnock opholde sig i Danmark 208 dage om året.

Den oplysning er bekvem for Thornings ansøgning til Justitsministeriet om, at Kinnock kan stå som medejer af familiens ejendom på Københavns Østerbro, uanset at han er udlænding, der i fem år ikke har haft fast bopæl i Danmark.

Forkert må mindst den ene af Thornings oplysninger være. For Kinnock kan jo ikke både opholde sig i Danmark kun 33 weekender om året og alle weekender om året. Fælles for oplysningerne er imidlertid, at de leder myndighederne mod afgørelser, som Thorning-Schmidt ønsker at opnå.

Det er dagbladet B.T., der i går offentliggjorde Thornings famøse mail til Justitsministeriet. Om bladet har fremgravet den ganske af egen drift, eller om nogen har givet et saftigt tip, kan man gisne om.

B.T. kan frydefuldt citere juraprofessor Lars Bo Langsted, Aalborg Universitet, for denne - utvivlsomt korrekte - oplysning: »Der er klare regler i straffeloven for, at man ikke må give urigtige oplysninger til en offentlig myndighed. Ifølge straffelovens § 163 kan man straffes med op til fire måneders fængsel.«

En lunken tilståelse kom i går fra Thorning-Schmidt. I en mail til Ritzau indrømmer hun:

»De oplysninger, der i efteråret 2009 blev sendt til Justitsministeriet vedr. min mands tilskødning af vores ejendom, har vist sig ikke at være præcise. Det var en sløset fejl, som jeg naturligvis beklager.«

Thorning-Schmidts bod og bedring formulerer hun således: »Vi vil nu tilsende Justitsministeriet den endelige opgørelse af min mands ophold i Danmark. Om det får konsekvenser for Justitsministeriets tidligere afgørelse, vil vi lade være op til Justitsministeriets samlede vurdering af de afgivne oplysninger.«

Læg mærke til, at Thorning ikke nævner oplysningernes forbindelse med skattesagen. Det er udtryk for det, som professionelle i spinbranchen kalder forsøg på damage control.

'Sløset fejl' er et tamt udtryk for, hvad Thorning har rodet sig ud i. Hun har begået en brøler så katastrofal, at hun kan få svært ved at overleve som partiformand. Hvis hun vælger at bide tænderne sammen og kæmpe for at beholde posten, risikerer hun at forbløde af de 1.000 stiks sår.

'Løgne til Justitsministeriet!' 'Fupskattely i Schweiz!' Beskyldningerne vil knivkastes mod Thorning, både forfra og bagfra.

Venstres Ungdom har fornøjet skyndt sig at anmelde Thorning-Schmidt til politiet. Dansk Folkeparti har bedt skatteminister Troels Lund Poulsen (V) om at vurdere, om hun har brudt loven. Ministeren vil nok svare noget i retning af, at den endelige afgørelse af en evt. straffesag henhører under anklagemyndighed og domstole, men på det foreliggende grundlag er han nærmest tilbøjelig til at mene ... et eller andet, der ikke er gavnligt for Thorning.

Ekstra Bladet har allerede spurgt sine læsere: »Hvem er værst - Lene E. eller Helle T.?«

Journalister, meningsmagere, eksperter, bloggere og andet godtfolk vil syde - alt imens Socialdemokraterne og oppositionen synker i meningsmålinger. Undervejs vil nedgangen forstærkes af, hvad partifæller lader mundvigene sive med - inden for eller uden for referat.

Skuffelsen oig/eller forargelsen over Thorning kan have forskellig inderlighed. Mange socialdemokrater vil føle, at hun har optrådt ukammeratligt: I sin pleje af egeninteresser har hun svigtet kampen for at skaffe landet en ny regering.

Fast står, at hun er svimlende svækket som partiformand - uanset de solidaritetserklæringer, som hendes forbundsfæller føler sig kaldet til at fremkomme med.

VKO-lejren kan juble over en oppositionsskandale, der bortleder opmærksomheden fra regeringens. Lene Espersens ferieflugter fra Hillary Clintons selskab kan dog i det mindste ikke drøftes som et lovbrud.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jens Andersen

@ Morten Fruergaard:
Helle Thorning-Schmidt har ikke 'flere gange' sagt, at hendes mand var i Danmark 'hver weekend hele året rundt'. Det har hun skrevet een gang til Justitsministeriet, hvilket åbenlyst for enhver - givetvis også Justitsministeriet - var en dum og ukorrekt formulering, og det har hun senere beklaget.
Når hun så senere får en opfølgningsmail fra Justitsministeriet, så spørger de om noget andet. De spørger om (citat:) "hvor lang tid tilbage i tiden (hendes) ægtefælle har foretaget sine weekendbesøg i Danmark?"
Spørgsmålet går ikke på, hvor ofte han opholder sig i DK på et år, hvilket har betydning for skatteafregningen. Spørgsmålet går på, HVOR LÆNGE Stephen Kinnock som udenlandsk statsborger har haft tæt tilknytning til DK, hvilket har eller nærmere kan have betydning, når han vil stå som ejer af 'sin' danske bolig.
Derfor er der ikke tale om den samme ukorrekte oplysning flere gange, da Helle Thorning-Schmidt svarer på to forskellige ting.

Nu er det følgende jo spekulation fra min side, men man kunne forestille sig, at hvis Justitsministeriet havde spurgt hende, 'hvor langt tilbage i tiden har Deres mand opholdt sig i Deres bolig i Danmark hver weekend hele året rundt?', så havde hun nok opfanget det uhensigtsmæssige i formuleringen og præciseret det. Det ville jeg ihvertfald gøre, og jeg er ikke engang politiker...
Men heldigvis begår ministerierne og deres medarbejdere jo ingen fejl af den samfundsomvæltende karakter, som HTS har gjort. Eller hvad?

Morten Fruergaard

@ Peter Hansen

"Morten Fruergaard, kan du ikke godt forklare mig, hvordan det kan være til Schmidt-Kinnocks fordel, at han kommer på skødet til deres bolig?"

Det er vel også kun en fordel, hvis han er skattepligtig i Danmark - og vil udnytte sit rentefradrag.

Han søgte om tilladelse til at stå som ejer, den gang han ikke var skattepligtig i Danmark, og har efterfølgende ikke gjort brug af tilladelsen. Det betyder, at HTS - belejligt nok - overtager hans rentefradrag og dermed reducerer sin skattebetaling.

Morten Fruergaard

@ Jens Andersen:

"Helle Thorning-Schmidt har ikke ‘flere gange’ sagt, at hendes mand var i Danmark ‘hver weekend hele året rundt’. Det har hun skrevet een gang til Justitsministeriet, hvilket åbenlyst for enhver - givetvis også Justitsministeriet - var en dum og ukorrekt formulering, og det har hun senere beklaget."

Du har næsten ret: Hun har skrevet det specifikt en gang, og bekræftet det senere, hvor hun skriver, at det før 2004 var 1-2 gange men nu er hver weekend.. Forvaltningseksperter betragter dette som en skærpende omstændighed.

Hvad du tolker det som må du om :o)

I øvrigt fritager det jo ikke for ansvar, at man beklager en mulig lovovertrædelse EFTER at man bliver opdaget... Spørgsmålet er jo, om hun ikke bare er ked af at blive opdaget.

God dag

Morten

Heinrich R. Jørgensen

Preben Michelsen,

helt enig med dine vurderinger.

Og ja -- hvis man kan få aktindsigt i én politikers private forhold, kan man få adgang til alle politikeres. Det ville blive et meget ukønt show.

Jens Andersen

@ Morten Fruergaard:
Nej, hun har ikke bekræftet FREKVENSEN af sin mands ophold i Danmark, da det ikke er det, hun bliver spurgt om i anden omgang. Hun bliver derimod spurgt om VARIGHEDEN af hendes mands via weekendopholdene tætte tilknytning til Danmark.
Derfor går hendes svar ikke på, hvor længe hendes mand har været 52 weekender i DK om året, men hvor længe han har været 'weekenddansker'.
Det er ikke det samme spørgsmål, og det er derfor heller ikke det samme svar.
Justitsministeriet har åbenbart ikke været interesseret i rigtigheden af FREKVENSEN af besøgene (eller har taget den usandsynlige påstand om 52 ud af 52 mulige for gode varer, hvilket jeg ville undre mig meget over). De har istedet ville vide mere om VARIGHEDEN af Kinnocks tilknytning til DK. Og da han samtidig er EU-borger samt har dansk kone og 2 danske børn, så er der al mulig grund til at formode, at Justitsministeriets samlede vurdering ikke har stået og faldet med, om Kinnock havde været på ferie eller ej de seneste 6 år...

Peter Pedersen

@ Michelsen & Jørgensen

HTS oplyste i går i TV, at hun selv havde fortalt BT om ansøgningen om Kinnoch's medejerskab af ejendommen,
og kan i øvrigt skal jeg citere mit indlæg, # 30. juli 2010 kl. 11:44 :

"Offentlighedsloven beskytter forhold i et vist omfang personlige og økonomiske forhold, men hertil har pressen iht. lov og praksis af hensyn til netop de demokratiske beslutninger en meget udvidet adgang aktindsigt.

Oplysninger i forbindelse med ansøgning om tilskødning af en ejendom til en udenlandsk statsborger,
falder ikke ind under beskyttelsen af strengt personlige og økonomiske forhold,
- særligt i dette tilfælde hvor offentligheden har en åbenlys interesse i at få sådanne oplysninger om den muligt kommende statsminister,
der allerede har været i pressen for at komme med klart modstridende oplysninger i forhold til den skriftlige erklæringer, der søgtes om aktindsigt i.

Lyver man om sådanne forhold, i direkte strid med straffelovens regler om erklæring over for off. myndigheder,
er det også særdeles let at lyve, første gang hun skal sende soldater i krig, landets økonomiske forhold, hvem der nu skal ses som de svage i samfundet osv. osv.. "

Men med andre ord er det ikke embedsmændene, der har handlet i strid med lovgivningen.

Uanset, om HTS desperat undskylder sig med at dette ikke er sket for "vindings skyld"
kræves dette element slet ikke i Straffeloven § 163, hvor forbrydelsen er fuldbyrdet, så snart de usande oplysninger er afgivet til myndighederne.

Er man imidlertid naiv nok til at tro, at grunden rent faktisk skyldes det sjusk, som HTS prøver at undskylde sig med,
er der da reelt tale om så sløset omgang med oplysninger om faktuelle forhold, at konen må anses totalt uegnet til at besidde landets højeste politiske post.

For mig tegner der sig her i højere og højre grad et billede af en meget dreven løgnhals - nærmest en ny Bill Clinton's : "I did not have sex with that woman"
Desværre besidder HTS dog slet ingen af de øvrige politiske egenskaber, som ekspræsidenten har.

Lisa Rasmussen

Man forsøger at ramme HTS gennem hendes mand og hans skatteforhold og andre private forhold. Dencker fra DF har sågar bedt skatteministeren redegøre for hans sag. Det er så langt ude, at alle og enhver vil have adgang til oplysninger om en privatperson, og på et tidspunkt må den britiske ambassade vel gå til toppen, altså stats- og/eller udenrigsministeren, for at stoppe denne chikane mod og overvågning af en af deres statsborgere.

Heinrich R. Jørgensen

Peter,

tak for gentagelsen af din vurdering.

I lyset af din villighed til at kaste dig ud i smæderier, øgenavne og temmelig uligeværdig retorik om HTS, er det unægteligt noget vanskeligt at opfatte at opfatte dine indspark som saglige, men jeg skal da gøre forsøget...

Dorte Sørensen

Det er do utroligt som der kan koges suppe på det BT mediestunt. Men det er skuffende at fx ikke DR og Information ikke ser sagen med mere analytiske briller. Tænk at P1-morgen interviewer Helle Ib om Thornings troværdighed, når det er BT der har bragt historien til torvs.

Morten Fruergaard

@ Jens Andersen

Jeg tror, vi stopper den lille tvist om hun har løjet en, to, tre eller hundrede gange her.

Hvis du ikke vil tage mine ord for det, så kan du jo læse input fra det væld af skatteeksperter, revisorer, advokater og proffesorer, som samstemmende erklærer, at mail nr. 2 er at betragte som en skærpende omstændighed.

Du kan ikke stole på hende, men det skal ikke nødvendigvis afholde dig fra at stemme på hende - sådan er demokratiet jo også: Vi får de politikere, vi fortjener....

Peter Hansen

Jeg skal ikke lægge skjul på, at en del af min begejstring for vores kommende statsminister hviler på det grundlag, at hun netop måske bøjer loven så meget, som jeg selv ville, konfronteret med tåbelige, bureaukratiske og sidste ende intimiderende regler. Man kan håbe - men nok ikke regne med - at der vil blive færre af den slags, når vi får en anden regering.

Gorm Thorsen

Jammen jeg kan da godt forstå at medierne er helt oppe og ringe. Nu er det jo for én gangs skyld en venstre-orienteret politiker der MULIGVIS har lavet noget ulovligt.......i modsætning til den linde vedvarende strøm af højre-folk der plejer at tage denne ære.

Dét er da en sensation!

Jens Andersen

@ Morten Fruergaard:
'Et væld af ...' er måske så meget sagt! Og hvorvidt en skatteekspert også nødvendigvis er ekspert i retorik, tror jeg er mildest talt tvivlsomt.

Og bare rolig, Morten, jeg kunne aldrig drømme om at stemme på Helle Thorning-Schmidt. Og det ligger mig endnu mere fjernt at stemme på den anden fløj med deres rend af lystløgnere, skattesvigere, talfiflere, små- (og stor-) racister, og hvad der ellers findes.

Peter Pedersen

Heinrich R

Nu er du jo - ligesom jeg - heller ikke selv nogen puritaner udi anvendelsen af lejlighedvise synonymer og tillægsord vedr. en lang række personer - særligt politikere ,- med det formål at frembringe bevidste provokationer af de talrige tydeligvis fastansatte propaganda-skribenter, -
samt dog for mig med det primære formål at forsøge på at levendegøre egne indlæg.

Men jeg anerkender da, at du som ny-udsprunget af skabet som indædt HTS-støtte, utvivlsomt har behov for at kategorisere relativt objektive vurderinger i skuffen med alt muligt andet,
og bla. af den grund ikke ønsker at læse indholdet for at se, at her var tale om en vis uddybning.

Heinrich R. Jørgensen

Peter Pedersen:
"det primære formål at forsøge på at levendegøre egne indlæg"

Jeg er helt enig i, at det er en stor kvalitet, når kommentarer har kant og gerne også en vis underholdningsværdi. Det sidste er nogengange en svær balancegang, og ligesom du synes jeg kammer om når jeg taler om leddingstropper, ekspeditionsstyrker og besættelsestropper, synes jeg også du går over stregen med unødige og langt fra retfærdige adjektiver som gucci og berlusconi.

De bedste provokationer er jo ikke brugen af øgenavn, men at man vælger lidt andre begreber til at beskrive noget velkendt, så man bliver konfronteret med alternative tolkninger, og nogle gange må tage den vante jargon op til overvejelser.

Jeg er imponeret over HTS stoiske ro. Personligt ville jeg formodentlig havde mødt mediernes agent-provocateurs korps med verbal eller fysisk svinefylkning...

Ellers interesserer HTS, hendes parti, hendes politik eller andet mig ikke. Mine aktier i den aktuelle smædekampagne, består hovedsageligt i, at jeg finder det uanstændigt bevidst og målrettet at spænde ben for konkurrenter, for derefter at trampe løs på dem, ligesom jeg han en temmelig ortodoks holdning til, at love skal overholdes. En moralist og en lov-og-ordens tilhænger, m.a.o.

Peter Pedersen

Heinrich

Overfor politikere på det niveau, og med det store antal kampagnemedarbejdere, hun har - også tydeligvis her i avisen -
kan der vanskeligt være tale om "smædekampagne" ,-
særligt når der er tale om strafbare forhold,
om urigtige oplysninger, som det er dokumenteret, at statsministerkandidaten har fremsat - og iøvrigt hun selv nødtvungent har erkendt,

se fx. de aktuelle E-mail her :

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2137200.ece

Hvor godt, hendes spindoktorer tydeligvis har lært hende, at hun skulle håndtere krisen allerede ude i lufthavnen, og senere,
er for mig iøvrigt aldeles uinteressant, fordi det jo netop udelukkende viser endnu et skræmmende eksempel på, hvor gode politikerne og deres mange presse-domptører er til at slippe afsted med deres talrige politiske og personlige "brugtvognshandler"

Heinrich R. Jørgensen

Peter,

jeg har set e-mail korrespondancen før.

Skal HTS nu lastes for, at hun er god til at klare pres og svare mikrofon-bødlerne ordentligt?

Det er lige så logisk som at rose Lille-Lars for at være menneskelig, når han bliver kolerisk og truer med at nedlægge regionerne, fordi nogen tillader sig at fremture med urimelige påstande om at han har klattet en sølle milliard bort.

Steffen Nielsen

"Smertelig. Rædselsfuld. Pinlig. Sådan må situationen opleves af alle, der ønsker en ny regering" er overskriften til Informations leder.

Vel er det da en dum sag, men at sætte disse 3 ord voldsomme betegnelser på situationen virker ikke bare skabagtigt, men også som om Informations leder ønsker at gøre sagen til mere end den er.

Når man tænker på, at den nuværende borgerlige regering fortsætter med ministre, der den ene gang efter den anden er blevet afsløret i fup og fiduser, løgne og bedrag og kammerateri, så er denne sag jo nærmest fnidder.

Fogh og Stig Møller fik os narret ind i 2 krige med løgne, Lars Løkke har en bilagssag, der aldrig er blevet løst, ferieministeren Lene Espersen er en historie for sig, og oveni har hun ansat Søren Gade i sit ministerium, hvilket kun kan have været en vennetjeneste, Thor Pedersen, der svindlede med sin bopæl, og igen Lene Espersen, der i 90'erne igennem flere år hævede diæter for dobbel husførelse, selvom hun var flyttet til København.

Listen er lang, når det handler om den nuværende regerings svindelnumre

Heinrich R. Jørgensen

Steffen Nielsen:
"oveni har hun ansat Søren Gade i sit ministerium"

Så vidt jeg har forstået, får han ikke løn, men modtager ministerpension.

Det kan undre at pressen eller andre ikke synes, det er underligt, hvordan en person på offentlig forsørgelse kan undlade at være aktivt jobsøgende, og samtidigt udføre arbejde der ikke aflønnes via almindelige lønudbetalinger.

Både Udenrigsministeren og Søren Gade har offentligt oplyst om arrangementet. Hvorfor tager ingen det op? Der er jo tale om en ren tilståelsessag fra den involverede...

Mette Hansen

Steffen Nielsen:

Ja listen er lang, men jeg er bange for, at Socialdemokraterne ikke forstår det hårde, usympatiske spil, der foregår. Borgerlige politkere er klar til at bruge hvadsom helst for at komme til fadet igen. Der er ingen skrupler der. Og jeg er bange for, befolkningen hopper i med begge ben..lige i favnen på Pia K.
Folk bliver manipuleret alt bliver drejet..de politiske kommentatorer sammen med managementfolk får svimlende summer for at dreje folkestemningen til gunst for V og K.
Det er virkelig synd for Danmark det, der foregår lige nu. Læs Lykketoft på socialdemokraternes hjemmeside. Trist læsning.

Steffen Nielsen

Mette Hansen

Jeg tror godt socialdemokraterne ved, hvad de står overfor af professionel spin, men det er nu engang vilkårene med de nuværende former for politik, hvor det ikke handler om personlige holdninger, men om hvem, der sælger billetter bedst.
Vi har set i de forløbne år, hvordan politikerne skifter parti alt efter hvad der kan give stemmer til at få folketingsløn.
Desuden har vi set, at det ikke handler om selve indholdet, men om hvordan det bliver præsenteret. Demokratiet er ved at nå sin yderste grænse for hvad denne mindst ringe form for ideologi kan holde til.
Vi kan som vælgere blot forsøge at være kritiske i forhold til de politikere, som vi vælger ind

Tommy Karstensen

Lars, Peter:
Jeg tror skam ikke HTS er skattespekulant - ikke noget videre da.
Jeg ser tilgengæld HTS troværdighed og lempfældige omgang med oplysninger som et meget svagt punkt ved hendes person, som jeg ikke kan lide ved en måske kommende statsminister. Ingen er fuldkomne - ej heller politikere, men det er alarmerende, at hun bliver ved med at rode rundt. Et træk der ikke er godt, hvis man skal være repræsentant for landet. Jeg så hellere een af de andre soc.dem vippe hende af pinden - een der har lidt mere format.
Og til jer der synes Lene Espersens sag er langt mere vigtigt: Come on!! Nogle her kalder sagen mod Helle et mediestunt. Hvad pokker er sagen mod LE så??? HTS risikerer bødestraf, så den er sgu langt, langt værre! Det burde være indlysende, men ikke for alle.
At EL, SF og R bakker hende op er der jo ingen overraskelse i. Ganske som forventet, som når DF støtter regeringen...

Steffen Nielsen

Tommy Karstensen

Den eneste forskel på Lene Espersen og Helle Thorning er, at man kan ikke få bødestraf for at være direkte dum og arrogant.
Endnu ved ingen om Helle Thorning har begået noget ulovligt med hensyn til skattesagen, men Lene Espersen har endnu ikke fattet, at hvis man vil være udenrigsminister og samtidig være formand for et regeringsparti, så nytter det ikke at tage sit job som en selvfølge.
Det er muligt, at der kan være alverdens undskyldninger for ikke at deltage i mødet for EU's udenrigsministre, men lige præcis Lene Espersen har opbrugt sin goodwill for længst.
Helle Thorning har sjusket og har også slidt på sin goodwill, men til forskel fra Lene Espersen tager hun ikke sin position for givet.

Mette Hansen

Tommy : Næh hvis man skulle have bøder for at være arrogant, så ville den nuværende regering toppe...
Der sidder 3-4 spinmagere inde på Peter Mogensens blog. Rolf Nielsen har siddet der dag og nat og skrevet det samme om Helle Thornings sag akkompagneret af en Jenny christensen, der modsiger ham. De har jaget alle væk fra bloggen. Det er altså en underlig form for mediekrig, der bliver ført af Venstres og DFs spinenhed.fuldstændig uhørt arrogant og ærligt talt sygt.

Steffen Nielsen

Mette
Den slags spin foregår overalt, også her. Enhver aktiv debattør er blevet amatør-spindoktor, hvor man skøjter rundt på debatsiderne og giver sit bidrag til spin, og det gælder for alle politisk engagerede. Det er blot et spørgsmål om kvantitet og i mindre omfang kvalitet.
Dernæst er det også et spørgsmål om hvor mange vælgere, der overhovedet læser indlæggene og hvor mange, der overhovedet lader sig påvirke af indlæggene.

Så stop dog det tuderi! Da man talte om Løkkes fadbamser var der fin jubel hos venstrefløjen. Og politianmeldelser er ikke noget særsyn fra samme fløj. Det går altså begge veje...

Steffen Nielsen

Peter Hertz

Hvilket tuderi?

Vi konstaterer blot, at politik i disse år er under voldsom forandring. Nu handler det ikke om holdninger, men udelukkende om hvordan et budskab bliver præsenteret.
Som Michael Christiansen på et tidspunkt har skrevet:
"God kommunikation flytter magt"

Mens der ventes på at messias skal komme og hjælpe de svagtstillede, må vi jo nøjes med Thorning. Men at tro at alt bliver godt med hendes hjælp er tåbeligt. Jeg husker kun alt for godt Nyrup Rasmussen....

Aage Asmunksen

Helle Thorning er en rigtig socialdemokrat. Partimedlemmerne elsker hende. Hun er ikonet, som partiets kvindelige medlemmer beundrer og ser op til. Gift med en millionær, luksusvilla, privatskole, ferie i Sydfrankrig, Gucci tasker, leder for et af landets største partier, ser godt ud og nu aggressiv som en kamphund over for de politiske modstandere. Hun har alt det, som de kvindelige socialister beundrer. Da hun er en af deres egne, så misundes hun ikke. Hvad gør det så at hun stikker en lille hurtig løgn? Man skal næsten gøre vold på sig selv for at ikke at tilgive. Hvorfor gør de borgerlige ikke det? Kan de da ikke se at hun er noget særligt, de burde beundre hende og åbne døren til statsministeriet for hende.
De socialistiske partimedlemmer beundrer og forsvarer hende. Efter regeringens stramning af den økonomiske politik med deraf faldende opbakning i meningsmålinger og oppositionens fremgang er hun blevet ikonet, som bringer, tror man, socialisterne til magten og det er Thornings skyld, mener medlemmerne. Der er ikke noget at sige til, at de forsvarer Thorning for enhver pris, hun står som medlemmernes politiske forløser til magten. Her troede man at det næste folketingsvalg ville bringe socialdemokratiet til magten. Derfor forsvarer socialdemokraterne hende med næb og klør. De regner med at regeringsmagten står og falder med Thorning og de kvindelige socialdemokrater havde gerne set deres feminine ikon som første kvindelige statsminister.
Nu er ikonet i fare for at forsvinde. Medlemmernes reaktion er forsvar og aggressive angreb på borgerlige politikeres historiske fejltrin. Hvorfor skal Thorning nu kanøfles, når nu de borgerlige politikere har haft held til at undslippe for straf for, efter socialisternes mening, meget større fejltagelser og manipulationer med sandheden.

Tommy Karstensen

Mette og Steffen,
at LE var arrogant i sit første svar tidligt på året kan jeg sagtens være enig i. Ingen problemer idet. Til gengæld ser jeg stor forskel på vigtigheden af de to sager: Om man sender en afløser til et arktismøde eller snyder i skat! Sidstnævnte ved vi ikke om er tilfældet, men det klarer SKAT nok for os.
Jeg savner rigtig meget at folk her på strengen anerkender HTS har klokket i det. Jeg ville ikke forvente det flyttede stemmer af dem som debattere her, men jeg savner et opgør med den dobbeltmoral som jeg synes er fremherskende. Pludseligt er det rent borgerligt spin, at der overhovedet er en sag mod Helle??? Er det så rent venstreorienteret spin, at Information har fanget ien venstrepolitkiker i at udtale sig på for løst grundlag??
Der er gang i valgkampen, og dette her rykker kun ganske få stemmer. Det ændrer ikke ved, at der er en sag mod HTS, som koster politisk. Hverken Konservative eller Soc.Dem. skifter formand nu op til et valg, så vi må jo nok trækkes med de to madammer indtil da.

Tommy Karstensen, der er tale om to helt forskellige forhold: det ene vedrører privatlivet, det andet handler om bestridelsen af sine borgerlige ombud. Når Lene Espersen deltager i internationale møder, repræsenterer hun os allesammen, selvom en beklagelig glemsel af det forhold, at politik i et demokrati er offentlig, gennemsyrer samfundet i dag.

Steffen Nielsen

Aage Asmunksen

Jeg ved ikke om borgerlige vælgere anser deres politikere som ikoner og elsker dem over alt andet. Noget kunne tyde på det, når vi nu gennem de sidste 9 år har set den ene skandale efter den anden blive forsvaret med en nidkærhed, som Kim Jong-Il eller Stalin må være misundelige over.

Naturligvis vil man forsvare den politiker, der står til at afløse et politisk vælde, der gennem de sidste 9 år har sendt Danmark ud i 2 krige, har medført et underskud i statsbudgettet, der er historisk pga skattelettelser til de rigeste, har sendt Danmarks omdømme helt ned kulkælderen, har sendt tusinder af handicappede ud i en uoverskuelig fremtid, ministre, der har svindlet og bedraget..

Om oppositionen elsker Helle Thorning på den måde, som du beskriver det, tvivler jeg meget stærkt på, men så længe at der ikke er noget afgørende at komme efter i forhold til hendes privatliv, så vil oppositioonen naturligvis forsvare hende. Alt andet ville da være temmelig besynderligt.
Det er dog helt sikkert, at selv socialdemokrater har deres grænser i forhold til deres formand. Dette kan man ihvertfald ikke sige om Venstre, og kun til en vis grad om de konservative

Steffen Nielsen

Tommy

Det er muligt, at EU's udenrigsministermøde ikke var vigtigt, hvilket der åbenbart er forskelligt syn på, al den stund, at andre udenrigsministre afbrød deres ferie.
Imidlertid er det ekstremt arrogant at Lene Espersen ikke tager sin helt specielle situation alvorligt. Hun har opbrugt sin kvote af dumheder, og her tænker jeg ikke bare på det arktiske møde.
Lene Espersen har gennem hele sin karriere opført sig som en forkælet teenager.

Igennem flere år modtog hun diæt for dobbel husførelse og rejser mellem landsdelene, selvom hun var flyttet til København. Pris 225.000 kr skattefri.

Hendes badebro søger hun tipsmidlerne om at financiere en restaurering. Pris ca 400.000 kr skattefri.

Hendes ferierejse til Portugal samtidig med, at Fogh Rasmussen stod til at blive udnævnt til NATO-sekretær betød et specialfly hjem til København. Pris 180.000 kr

En rejse til Kabul med privatfly, der medførte at hun ikke kunne lande i Kabul. Pris ukendt.

Jeg har kun her nævnt de sager, som jeg umiddelbart kan komme i tanke om, men jeg ved, at der er flere sager

Dorte Sørensen

Peter Hertz, den der politianmeldte Løkke Rasmussen var en tidligere konservativborgmester, men de konservative hører måske også til venstrefløjen i din optik?

Steffen Nielsen

Som justitsminister pressede Lene Espersen amerikanerne til at få udleveret Camilla Bro til retsforfølgelse i USA, selvom amerikanerne havde opgivet.
Hun fik gennemført en politi- og domstolsreform,, der betød, at politi er stort set umuligt at få fat på i dag.
Hun blev som justitsminister betinget fradømt kørekortet for hensynsløs kørsel.

Jeg synes heller ikke man kan sammenligne Helle Thorning med Lene Espersen. Dertil er Lene Espersen alt for belastet

Tommy Karstensen

Steffen,
jeg kan se der nu går meget politik i holdningerne, og der bliver vi helt sikkert aldrig enige, når vi drøfter LE og HTS. Du ser det som et problem at LE udleverede Camilla Bro. Det gør jeg f.eks. ikke...o.s.v.
Jeg tvivler rigtig meget på, om LE møde-afbud har haft de alvorlige konsekvenser som folk ser her. Jeg siger bestemt ikke at hun har gjort god figur, men ser ikke Danmark miste sit gode ry.
Sagerne er lidt forskellige, ja, da LE er udland og HTS er indland. Jeg gentager endnu en gang, at det jeg kritiserer her, er at nogen her på strengen føler sig meget "stødt" over pressens håndtering af HTS sagen, som bare er "borgerligt spin", hvorimod pressens køren rundt i LE møde-afbud er ganske fint og ikke venstreorienteret spin. Hallo! Dobbeltmoralen hersker her - det er det der mit budskab. Selvfølgelig vil de borgerlige politikere køre alt det de kan på sagen, nu oppositionen har gjort det i første halvår. Det kan man da ikke blive overrasket over? Der er jo sikkert også flere debattører her der går igen på strenge om LE, hvis man kigger efter.
Derudover kan jeg blot konstatere, at der mange andre danskere der ikke er enige med mange her på strengen, idet et stort flertal af vores landsmænd ser HTS klart belastet på troværdigheden, hvilket jeg er helt enig i.

Aage Asmunksen , din antagelse af at man som velstillet ikke kan være socialist, befordrer mig til at have medlidenhed, med dit vaklende menneskesyn.

Steffen Nielsen

Tommy
Selvfølgelig hersker dobbeltmoralen, også blandt oppositionen. Selvfølgelig er der mange venstreorienterede, idet at SF og Enhedslisten hellere ser en socialdemokratisk regering, men det er ikke alle, der er venstreorienterede og der er også mange borgerlige, specielt blandt de konservative, der ikke mener, at det er spin, når Lene Espersen bliver kritiseret.
Jeg sidder lige nu og ser TV2-nyhederne, og her bliver bl.a. DF nævnt blandt kritikerne af Lene Espersen, og det er jo ikke just et venstreorienteret parti.
Lene Espersen er håbløs arrogant og hun tager sit arbejde som folkevalgt alt for givet. Hun har ikke for 5 øre fornemmelse for befolkningen, men synes blot at hun bliver uretfærdig behandlet.

Helle Thorning tager ikke sin position for givet, hvilket hendes øjeblikkelige afbrydelse af sin ferie også viser, da det brændte på.
Jeg føler mig ikke sikker på, at Lene Espersen vil afbryde sin ferie, hvis det for alvor brændte på og det krævede hendes tilstedeværelse. Indtil nu har hun ikke gjort det en eneste gang

Steffen Nielsen

Jesper Wendt
Jeg giver dig fuldstændig ret. Man behøver ikke at være klædt i sæk og aske for at være socialdemokrat eller stemme på Enhedslisten.
Imidlertid er det de borgerliges store kæphest, at det er kun dovne og misundelige mennesker, der er venstreorienteret.
Den forestilling, at det skulle være fordi at der er velstillede, der er venstreorienterede og gerne betaler mere i skat for at handicappede, svage, syge, gamle og flygtninge kan få et anstændigt liv, virker for de borgerlige som nærmest utænkeligt..
Det må være umådelig trist, at blot fordi man har scoret kassen, jo mere fornæret og egoistisk risikerer man at blive. Det tyder ikke ligefrem på at penge er lig med lykke.

Endnu mere ligefremt, Steffen Nielsen: en velstand, der kun kommer en ganske lille del af befolkningen til gode, kan man intet godt sige om.
Også den liberalistiske overklasse er jo ufatteligt arrogant og ser sig selv som hårdtarbejdende og bærende samfundet på dets skuldre. Sandheden er, at de driver med 'arbejde', som de fleste af os næppe ville forstå som andet end dejligt tidsfordriv.

Steffen Nielsen

Peter Hansen
Og så har din den uforskammethed, at af hensyn til de arbejdsløse, så skal mindstelønnen halveres, så arbejdsgiverne så kan ansætte flere.
Arbejde er for dem blot et spørgsmål om en form for beskæftigelsesterapi og ikke et spørgsmål om et hårdt tilkæmpede lønniveau.
De vil have konkurrencesamfund, men det skal blot ikke gælde lønmodtagere. Fagforeninger, hvor man kollektivt forhandler løn, er for dem totalt uforståeligt.

Steffen Nielsen

Ser lige, at selv Jyllandspostens politiske redaktør savner en noget større ydmyghed fra Lene Espersens side.

'Jeg har været sløset og dum...' Jeg vil prøve den hvis jeg nogensinde kommer i klammeri med nogen myndighed... HALLÅ..!! Hvis Fruen tilstår at være sløset og dum. så ER hun altså ikke min statsminister...!!

Chris Green:

Så er din statsminister vel en person som er sløset og dum, men i stedet for at indrømme det affejer det med et "Der er ikke noget at komme efter"`?

Lisa Rasmussen:
[citat]mild omskrivning af en ulovlig læk af personfølsomme oplysninger[/citat]

Det forekommer mig at du mener at det vigtigste er hvordan nogle oplysninger er fremkommet, og ikke selve oplysningerne.

Frank Grevil viderebragte informationer som var rigtige, og ikke til skade for landet, og i samfundets interesse, og så blev han straffet med fængsel. Jeg syntes han skulle have haft en medalje, og Statsminister Anders Fogh Rasmussen skulle i fængsel.

Det er overvejende sandsynligt at BT har fået oplysningerne ad omveje, men HTS har været smart nok til ikke at stille spørgsmål til det. Oplysningerne var rigtige og væsentlige, og så skal man ikke straffe budbringeren.

Jeg medgiver at der er blevet sat "en alt for stor prop i hullet" hvad angår aktindsigt, bl.a. hvad angår ministres kalendere. Jeg frygter desværre at uanset hvilken regering vi får næste gang, bliver der ikke åbnet for mere aktindsigt.

Der burde blive lavet en undersøgelse om alle Folketings medlemmers skatteforhold efter det her, det kan jo ikke være rigtigt det kun skal gå udover en. Så frem med høtyven.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Jeg synes, at de borgerlige - og her indregner jeg altså også de journalister, der går de borgerliges ærinder - er ved at begå et selvmål.

Hvorfor?

Fordi Helle viser en utrolig evne til at stille op over for enhver borgerlig mikrofon og Ekstrabladets telefon og TV2's Megafon - og jeg skal komme efter dig ...

OG bevare fatningen.

Hendes modsætning - Udenrigsministeren - bliver ved med at bruge "saglige" vendinger i bedste "plejer"-stil bare for at have noget at sammenligne med.

Mit bud er, at Helle går endog meget styrket ud af disse skyggeprocesser - fordi hun er et helstøbt menneske, der kan lede og inspirere - ihvertfald 30-50% af den danske befolkning jvf. de seneste meningsmålinger.

I komplekse systemer skal man vare sig for at træffe intuitive beslutninger ...

Claus Oreskov

@Hans Jørn Storgaard Andersen:” Mit bud er, at Helle går endog meget styrket ud af disse skyggeprocesser”. Jeg tror at du kan få ret, i den vurdering. Hvis der var noget denne sag viste, så er det, at Helle er en satans god politiker til, at klare en krise situation. Og det er jo hvad Danmark har brug for lige nu – hvor DF og regeringen køre krisen længere og længere ud! Her er Helsingør er de fleste butikker ved at lukke ned, arbejdsløsheden breder sig, det samme gør kriminaliteten og den sociale opløsning. Foreningslivet og andre debat fora, forsvandt allerede i regeringens første par år, hvor aftenskoler, og voksen kurser lukkede over hele landet – ligesom der forsvandt ca. 500 tidsskrifter i Danmark. Nej vi er ikke ligefrem klædt på til at klare krisen og udfordre globaliseringen. DF national romantiske politik er som bekendt slået igennem, så når det går højt, skryder vi ledt bag ligusterhækken. Det er vores måde at indrette os på i forhold til EU, og globalisering. Der er akut brug for at få gang i hjulene og S-SF´s udspil i den retning er nok værd at prøve. Helle har lige vist, at hun er den rette til at gennemfører den nye politik! Det blev jeg overbevidst om, da jeg hvordan hun elegant taklede medie tosserne i lufthavnen.

Jeg tror ikke på ar Thorning går MEGET styrket ud af dette klovnenummer, men måske bevarer hun skindet på næsen.

Hvordan skulle man kunne drage fordel af noget der kunne tolkes som et forsøg på svindel? Thorning vil gerne oplyse sine skattedispositioner til SKAT, men hun har ikke lovet at bevise dem til offentligheden !

Dog har hun en evne til at afbryde sine ferie i tide, når lokummet brænder, og iøvrigt at fylde medierne med de nødvendige undskyldninger, modsat en anden omtalt kvindelig politiker, der oven i købet laver den en gang til.

Men nu skal hun Helle(r) ikke gøre mere i nællerne....

Hans Jørn Storgaard Andersen

@Hans Hansen siger: ..."Hvordan skulle man kunne drage fordel af noget der kunne tolkes som et forsøg på svindel?"

Det er lige før jeg får lyst til at anmelde dig for en så grov beskyldning !

Selvom du bruger afledende ord som: "noget" og "forsøg", så er disse insinuationer dårlig skik i et retssamfund.

Svindel er så voldsomt et ord, at man skal omgå det med varsomhed - selvom det er en politiker, der står for skud.

Husk på, at det IKKE er en banal skattesag, den er temmelig kompliceret al den stund, at det endnu er temmelig unormalt at leve et liv, som Helle TS gør - bare fordi hun har valgt at gifte sig med en englænder.

Vi lever mere og mere i en international verden, der mangler lovregler inden for snart alle områder af livet. Så jeg vil opfordre folk til at se fremad og komme med forslag til, hvordan man kan håndtere verden bedre.

Med mindre man - som Dansk Folkeparti - vender ryggen til verden og graver sig ned i muddergrøfterne og håber på, at verden bliver som før Tv, charterrejser, Internet gjorde verden så bevægelig ...

Mine få ord til denne mediestorm er:
Tyv tror hvermand stjæler.

Sider