Leder

Dansk hyggehøjre

30. oktober 2010

Til skræk og advarsel har Sammenslutningen af Europæiske Socialdemokratier, PES, udsendt en bandbulle mod samarbejde med højreekstreme partier. På sin blog jubler PES-overformand Poul Nyrup Rasmussen: »Jeg er meget opmuntret over det lederskab, som medlemmerne af vort formandsskab har vist ved at vedtage resolutionen 'Konfrontér det yderste højre - på vores måde'.«

Bandbullen advarer udtrykkeligt mod højreekstreme partier i Østrig, Sverige, Ungarn og Holland. Men hov! Mangler der ikke et land, hvor den fordømte »anti-immigration« og »fremmedfrygt« har fundet vej til magtens inderste kamre?

Hånligt spørger Pia Kjærsgaard (DF) på sin hjemmeside: »Hvordan kan det være, at vi ikke er blevet indrømmet nogen 'fornem' plads i Nyrups politiske rædselskabinet? Når nu Sverigedemokraterna og Geert Wilders Frihedsparti er med på listen?«

Rigtigt er det da, at Dansk Folkeparti nu åbent fremstår som rollemodel for Europas højrenationale og fremmedhadende partier.

PES-generalsekretær Philip Cordery bekræfter i går i Politiken, at skønt DF ikke udtrykkeligt er nævnt på skræklisten, er DF »selvskrevet«: »Det er et højreekstremt parti - ingen tvivl om det.«

Tvivlen hærger dog Nyrup og hans danske socialdemokrater. Nyrup nægter at bekræfte, at DF er »selvskrevet« på PES-skrækliste. Og S-gruppesekretær Henrik Dam Kristensen mumler: »Jeg mener ikke, at Dansk Folkeparti hører under Nyrups definition.«

Spøjst. For i PES-bandbullens beskrivelse står: »Fordøm alle racistiske, fremmedfjendske, diskriminerende og nationalistiske erklæringer eller handlinger.«

Man må frygte, at Nyrup og hans parti søger sig en dansk undtagelse for samarbejde med det uvæsen, som PES fordømmer. Et dansk hyggehøjre, som en kommende S-SF regering kan lune sig i.

Blæs ulden ud af munden, socialdemokrater! Vis, at I hjemme står bag det, I siger i udlandet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak for lederen.

Med en lille omskrivning
af Marianne Jelveds oneliner:

Nyrup er ( stadigvæk ) en farlig mand!

DF-SF-S-regeringen er lige om hjørnet!

Kirsten Svejgaard

Det var under Nyrup, at højredrejningen tog fart og tvangsarbejdet blev genindført. Nu drøner han åbenbart videre derudad.

Pinligt, pinligt, pinligt for Danmark!

Man er jo ved at brække sig over S og deres allierede SF.

PES-generalsekretæren er endda endnu mere tydelig i sin udtalelse til Politiken fredag. Her siger han:
»Vi nævner ikke hele rækken af ekstreme højreorienterede partier i vores meddelelse. Men hvis vi gjorde, ville Dansk Folkeparti være selvskrevet. Det er et højreekstremt parti – ingen tvivl om det. De skal bekæmpes, hvor end de er.«

Mon ikke formanden og generalsekretæren skal have sig en lille snak?

Af Nyrups indlæg i Politiken fremgår det, at det er ham, der har instrueret Philip Cordery i at udtale ovenfor nævnte udsagn om Dansk Folkeparti (”Vi nævner ikke hele rækken af ekstreme højreorienterede partier i vores meddelelse. Hvis vi gjorde, ville Dansk Folkeparti være selvskrevet. Her er et højreekstremt parti – ingen tvivl om det. De skal bekæmpes, hvor end de er«.)

Det må man sige er en meget vigtig rettelse! Ikke noget med uld i mund her, det må og skal siges, som det er. Godt ord igen, Nyrup.

Næste spørgsmål på dagsordenen kunne så passende være, hvorfor S og SF så ikke tager et klart opgør med den udlændingepolitik, DF har designet og presset igennem over de seneste 9 år? Og hvorfor sparker Villy EL over skinnebenet, som det meget rammende er blevet udlagt de seneste dage, ved at angribe et muslimsk, tørklædebærende menigt medlem af partiet fremfor at henvende sig til nogen, der rent faktisk har tillids- og ordførerposter såsom Johanne Schmidt-Nielsen og Line Barfod, hvis han endelig skal sparke til nogen? Der synes til stadighed at være "nogen" i Villys verden, der skal 'skide af helvede til'. Og det er sjovt nok ikke Dansk Folkeparti.

Danmark er jo et ultraliberalistisk land, hvor man tror på løgnen om, at markedet løser problemerne. Derfor sakker vi agterud, når det f.eks. angår ligestilling på arbejdsmarkedet, hvor man ikke med helt nødvendige kvoter vil skaffe kvinderne indpas, ligesom man undgår at pålægge danske virksomheder at ansætte den helt nødvendige indvandrerarbejdskraft. Erhvervslivet synes at mene, de ejer dette land. Intet kunne være mere udemokratisk, hvis det var tilfældet.

PS.: når der tales om den høje danske erhvervsbeskatning, skal man checke andre lande - herunder liberalisme-wunderkind USA, hvor den er 39%.

Steen Sohn:

»Nu har Nyrup så fastslået, at Dansk Folkeparti er højre-ekstremt.«

Til gengæld har Henrik Dam Kristensen i denne uge fastslået, at Dansk Folkeparti IKKE er et højreekstremt parti.

Hvordan kan de europæiske socialdemokrater i PES kalde til kamp mod højreekstremisterne, samtidig med at deres danske kollegaer freder Dansk Folkeparti?

Den logiske konsekvens af Henrik Dam Kristensens udtalelser burde vel egentlig være, at de danske socialdemokraterbliver sat i skammekrogen og bliver ekskluderet af PES?

Tja, Per Thomsen

- mon ikke de prøver at klare det med nogle konsultationer, hvor de drøfter spørgsmålene i en åbenhjertig og kammeratlig atmosfære?

Hvis de så ikke kan finde en løsning på meningsforskellighederne, må de vel skride til udtræden eller eksklusion af PES-internationalen.

"Kirsten Svejgaard siger:

Jeg er helt enig, Bo Nielsen. Selv om Nyrup nu har ført klar tale, så har det hjemlige S og SF det så afgjort ikke!"

det er jeg enig i, men jeg tror det hænger sammen med at da Nyrup i sin tid kom med sin udtalelse om at DF aldrig ville blive "stuerene", så skabte de faktisk en slags modvilje hos nogle vælgere som så rykkede til højre, og derfor undlader de at udtale sig for 'stærkt' om DF, af den simple grund at de vil ikke give DF 'dæmoniserings-kortet' igen på hånden, som de kan trække op midt i en valgkamp.

Jesper Pedersen

Hvorfor er det vigtigt om DF er et hoejre-ekstremt parti eller ej. Det er endnu engang en diskussion om definationer i forskellige afarter, men det vigtige er vel resultat og hvad er naeste skridt, hvad sker der imorgen. Efter min mening er DF Socialdemokrater, ligesom Venstre og SF. Forskellen, selvom den er der saa er den ekstrem minimal. Uden sammenhaeng ioevrigt, hvis jeg var Socialdemokrat saa ville jeg vaere ligeglad med og partiet var med i PES eller ej - ufatteligt ligegyldigt

Jesper, DF lægger alt for stort tryk på udlændinge-politik imens løgne, fusk, lusk, overbetalinger og magtmisbrug alt trives i bedste velgående, så hvis DF havde moralske skrupler har de magten til at stoppe disse individer, men det ser ud til at magt er vigtigere for DF end moral, etik og landets love. Alene af den grund fremstår DF ekstremt usympatisk i det at de åbenbart(sådan ser det i hvert fald ud) har tænkt sig at dække over disse individers gerninger.

Der er ting som er vigtigere end udlændinge-politik, og hvis der ikke var nogle udlændinge i Danmark, ja så havde DF nærmest ikke et parti-program. De kan ikke sammenlignes hverken med S eller SF som har meget at byde på.

Helge Berg:

»da Nyrup i sin tid kom med sin udtalelse om at DF aldrig ville blive “stuerene”, så skabte de faktisk en slags modvilje hos nogle vælgere som så rykkede til højre, og derfor undlader de at udtale sig for ‘stærkt’ om DF, af den simple grund at de vil ikke give DF ‘dæmoniserings-kortet’ igen på hånden, som de kan trække op midt i en valgkamp. «

Helge Berg gentager her en ammestuehistorie, som stand-up-kommentatorer i stil med Hans Engell, Ralf Pittelkow, Henrik Qvortrup og hvad de nu alle hedder, har gentaget så længe i TV2 News, at mange opfatter det som en ”sandhed”.

Det burde sige selv, at det er vitterligt vås, at man skulle gavne højreekstremisterne ved at tage afstand fra dem.

Højrefløjen kan kun slippe af sted med at sælge den slags røverhistorier, når de som i Danmark har monopol på massemedierne.

Det vi ser i Danmark er da også at oppositionen ikke længere tør kritiserer DF, med det resultat at partiet hele tiden bliver stærkere.

Når PES blæser til kamp mod højreekstremisterne og aktivt vil begynde at bekæmpe dem, er det naturligvis ikke noget der vil gavne ekstremisterne.

det er ikke spørgsmål om hvad jeg synes Per, det er politikerne involveret som tager stilling til det ud fra det 'ammestuesnak' ik, men selvfølgelig burde det ikke at være taboo at kritisere DF og det er det hellere ikke, det er bare en bestemt kategori af kritik som giver DF evt kort på hånden som i sidste ende kan bruges imod afsenderen.

..selvfølgelig kan kritik gavne den kritiserede, nu må du holde op, du må være bekendt med : Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed,.. det er lidt ligesom da i sin tid der kørte kampagner som advarede imod et 'nyt' party-drug kaldt Ecstasy, jamen det var det bedste reklameindslag Ecstasy nogensinde havde fået, nu syntes de unge først det var spændende, så sådan noget kan give gruelig bagslag.

Morten Kjeldgaard

Altsååå, Henrik Dam Kristensen har aldrig haft nogen nosser. Og det er ikke sådan noget der bare lige vokser frem. Respekt for Nyrup; DF er og har aldrig været stuerene. Der er bare nogen der har vænnet sig til stanken.

Der var noget elitært over Nyrups udtalelse, og jeg tror, at det var det, der gav DF noget medvind dengang.

Jeg tror og at I, kære med-debattører, bør dele DF's vælgerskare i to grupper, hvoraf de ene - og meget lille del - tilhører det vi kalder højreekstremisterne. Den altovervejende del er vælgere, som dels føler sig svigtet af de 'gamle' partiers manglende evne/vilje til at gå aktivt ind i de problemstillinger der er og har været, og dels tager afstand fra det elitære og værdsætter DF's evne (populistisk eller ej) til at komme med budskaber på jævnt dansk.

Kirsten Svejgaard

Mikael Petersen:

Men hvis denne "altovervejende del" ikke kan se, at de stemmer på et ekstremistisk højrefløjsparti, burde de så ikke snart vågne op?

Kirsten Svejgaard

Det har du fuldstændig ret i.

Jeg ved ikke hvor vågne de er, men indtil videre tror jeg ikke, at de føler, at der er et alternativ. Venstre og Konservative har forsøgt at komme disse utilfredse i møde, men jeg tror, at de inderst inde hører til blandt utilfredse socialdemokrater.