LEDER: Splinter af et spejl

Debat
23. oktober 2010

DEN HIDTIDIGE VERSION af historien om Danmarks deltagelse i Irak-krigen er i vid udstrækning skrevet af de politikere og de officerer, der er ansvarlige for det danske engagement på den irakiske slagmark. Denne triste kendsgerning skyldes, at regeringen systematisk har afvist alle krav om undersøgelse af krigens juridiske og folkeretlige grundlag: Der var ikke noget at komme efter.

Den udlægning korrigeres med de afsløringer, Information fremlægger fra dag. Som eneste danske medie offentliggør Information i dag oplysninger fra verdenshistoriens hidtil største lækage af militære efterretninger. Sammen med internationale medier som The New York Times, Le Monde og Guardian har vi fået adgang til 391.832 dokumenter, de såkaldte war logs, der er nærbilleder af krigens gru. Oplysningerne lækkes af den kontroversielle organisation Wikileaks. Hidtil har den danske - og amerikanske - regering haft held til at hindre disse oplysninger i at komme ud, men i de kommende dage vil Irak-krigen blive den mest gennemlyste væbnede konflikt nogensinde. Og det er et noget andet billede, der tegnes af den danske og internationale indsats, end det officielle. Dokumenterne skildrer bl.a., hvordan Saddam Husseins ondsindethed videreføres af det nye regime.

HER PÅ AVISEN har et hold journalister gennemtrawlet de 391.832 logs med særligt fokus på oplysninger fra det sydøstlige Irak, hvor danske og britiske styrker bekæmpede irakiske oprørere i perioden 2003-2007. De bekræfter, hvad vi - og alle andre - vidste på forhånd: At krig er en beskidt bestilling. Men det oprivende er, at den danske regering har undertrykt oplysninger om dansk medvirken i udlevering af fanger til irakisk politi på trods af advarsler om irakisk politis systematiske tortur, der ofte endte med døden.

I august 2006 fik Folketingets forsvarsudvalg oplyst, at de danske styrker havde taget 21 irakere til fange i 2004-2005. Det kan man hævde er sandt. Men daværende forsvarsminister Søren Gade (V) undlod at oplyse, at vores soldater har medvirket til at tage 95 irakere til fange, hvoraf 62 er overladt til irakisk politi. Disse operationer er foretaget i samarbejde med britiske eller irakiske kolleger, hvorefter den danske regering helt misvisende fraskriver sig medansvaret. Den slags behændige omskrivninger af de faktiske forhold er så bekymrende, at de i sig selv må kalde på en undersøgelse.

DET AMERIKANSKE forsvarsministerium, Pentagon, har flere gange advaret mod lækagen med den begrundelse, at NATO-soldaters liv er på spil, og i aftes istemte NATO-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen Penta-gon-koret, da han under et pressemøde med den tyske kansler Angela Merkel sagde: »En sådan offentliggørelse kan få meget uheldige og negative sikkerhedsmæssige konsekvenser for de personer, der har været involveret.«

Pentagon angreb også i sommer Wikileaks for at offentliggøre krigsdokumenter fra Afghanistan. Det danske forsvar var også i dette spørgsmål på linje med amerikanerne. Men i den forløbne uge kom det frem, at Robert Gates, den amerikanske forsvarsminister, har informeret senatets forsvarsudvalg om, at »ingen følsomme efterretningskilder eller -metoder blev kompromitteret af lækagen«.

Journalisters opgave er selvfølgelig også at tænke sig om og sikre, at hastighed og sensationslysten publicering ikke suspenderer en grundig bearbejdning af materialet. Det er åbenbart, at koalitionsstyrkerne kender til torturen al den stund, at de lækkede logs kommer fra egne rækker. To af landets fremmeste sikkerhedspolitiske eksperter vurderer desuden, at der ikke er nogen risiko - militær eller civil - forbundet ved offentliggørelse.

Så når Anders Fogh Rasmussen taler om »uheldige og negative« konsekvenser for »de personer, der har været involveret«, så er det vanskeligt at lade være med at tænke på ham selv. For disse oplysninger bør helt bestemt få negativ konsekvens for Anders Fogh Rasmussens politiske eftermæle.

OPPOSITIONEN HAR hidtil forgæves krævet en uvildig undersøgelse af det juridiske grundlag for Danmarks deltagelse i Irak-krigen. Den synes nu helt uomgængelig. Og med de oplysninger, Information nu fremlægger, er det ikke længere nok med en undersøgelse af grundlaget. Nu må hele den danske krigsindsats granskes.

Information dokumenterer i dag uoverensstemmelser mellem det, vestlige politikere siger, og slagmarkens faktiske virkelighed. Når politikerne så indtrængende anmoder om, at de lækkede efterretninger aldrig skal se dagens og demokratiets lys, skyldes det nok, at virkeligheden er mere dyster, end de bryder sig om, selvom soldaternes og deres hjælpsomme irakeres sikkerhed bruges som argument.

Verden har i dag fået et enestående indblik krigen i Irak, men der er fortsat tale om brudstykker, splinter af et spejl. Vi savner at få samlet hele spejlet. Det kan kun ske ved en uvildig undersøgelse.
cj

The War Logs: Irak-krigen

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

John Houbo Pedersen

Krig er ikke for børn og svage sjæle! Det ved vi sgu da godt,men det er bekymrende at politikerne beværer sig på grænsen af løgn.

Morten Kjeldgaard

Nettet strammes om krigsforbryderen og løgneren Anders Fogh Rasmussen.

Jeppe Morgenthaler

Dette er uhyre vigtig journalistik. Tak til Wikileaks og Information.

Dette har potentiale til at blive et journalistisk nyrestød mod krigsførende, løgnagtige lande/regeringer/politikere i vor tid.

@Jeppe

Ja, Wikileaks er en vidunderlig garant for demokratiet!

Nu ved jeg ikke om Al-Jazeera ved en forglemmelse faldt ud af de internationale medier i lederen, men hvis det er tilfældet, retter jeg gerne op på det med dette link.

http://english.aljazeera.net/secretiraqfiles/

Derudover bør journaliststanden i Danmark måske lige gribe til lidt selvransagelse.
Nu har der jo i den seneste uge været en oppisket anti-kommunistisk stemning, hvor man har forlangt af Ole Sohn, at han som den sidste formand for DKP, skulle undskylde for nærmest samtlige kommunismens overgreb, om end han hverken havde lod eller del i dem. Man tillod sig endog at sammenligne ham med en nazist, fra regeringsside.

I anledningen af de veldokumenterede forbrydelser og overtrædelser af Genevekonventionen - både i Afghanistan og i Irak, som danske politikere fra Fogh, over Søren Gade, til Løkke Rasmussen og hans ministerhold i dag, har været medvidende om og intet har gjort for at forhindre, men tvært i mod har forholdt offentligheden indsigt i, rejser der sig nu et spørgsmål, der burde runge gennem Christiansborgs gange, og gennem samtlige nyhedsredaktioner i det ganske land: Hvem er det egentlig, der bør give en undskyldning til den danske befolkning?

Anthon Eliassen

Mon ikke følgende Anders Fogh Rasmussen citat (om den danske regerings samarbejdspolitik under 2. verdenskrig) passer godt til denne sammenhæng:

"Læresætningen fra den 29. august 1943 er, at hvis man mener noget alvorligt med vore værdier, med frihed, demokrati og menneskerettigheder, så må vi også selv yde et aktivt bidrag til at forsvare dem."

http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2003/60%20aaret%20for%20brudde...

Søs Dalgaard Jensen

Jeg gentager bare lige hvad Jeppe Morgenthaler skriver:

Dette er uhyre vigtig journalistik. Tak til Wikileaks og Information.

Vi afventer nu højrefløjens undskyldninger ....

Nu ved jeg ikke om befolkningen i Afghanistan og Irak faldt ud af kommentarerne, men det er vel dem, der fortjener en undskyldning? For Vestens hykleri og mangel på moral. For en løgnagtig mainstream presse. Og så en tak til Wikileaks og Information.

Henrik Sarpsborg

Der går simpelt hen for meget forretning i lortet!

For det første må oppositionen holdes ansvarlig på linie med regeringen, fordi såvidt jeg husker var S helt med på både krigen i Irak og Afghanistan.

For det andet er det da mig fuldstændigt ligegyldigt om Information er de første til det ene eller det andet, det her handler om sagen.

For det tredje er jeg så træt af allle de forbandede undersøgelser man nu skal til at spilde penge på, som en del af det taktiske valgspil, mens vores børn ikke engang kan få en ordentlig skolegang.

De penge og de samfundsressourcer der bruges på krig er helt ude af proportion med det samfund vi ønsker og har behov for!

STOP med at poste flere penge i krige, krigsnyheder, krigsundersøgelser og hævntogter.

Vi ved det var forkert, kom videre, stem på nogle andre næste gang, og få lettet rø... med at skabe innovation, arbejdspladser, bedre skoler, kulturel dannelse og menneskelig tolerence og forståelse på det her gudsforladte sted!

t. o. S, SF, EL og RV stemte imod krigen i Irak, 21.3.2003:
http://fred.dk/artikler/fredvalg/ikrig.htm

Fra Anders Fogh Rasmussen kan der nok ikke forventes en undskyldning. Han er for god til at manipulere:
Interview med journalist Bo Elkjær i 2007.

Her oplyste Anders Fogh Rasmussen, at han var uvidende om, hvad en intervention i Irak ville føre til.

Den tidl. franske udenrigsminister, Dominique de Villepin, sagde det da ellers helt tydeligt i sin tale i FN 14.2.2003. (På fransk).

Tobias Agensø

@Magne Kolstad

Nemlig!! Lidt færre kræfter på små-imperialistisk værdipåførelse med grumme markedoptimerings undertoner samt bagudskuende pegen-fingre og en del flere kræfter på nutid, fremtid, ny-flid... Hep hep og afsted!!!

Henning Pedersen

"Det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved". AFR!

Ole Chemnitz Larsen

Når der er noget at komme efter, så forsøger magthavere i regeringer - uafhængig af tid og sted -
at skjule de belastende forhold. Sådan er det bare.

Undskyldninger for historiske ugerninger er lidt vanskeligt: hvad skal irakere idag med en undskyldning for at CIA financierede Saddam Huseins regime indtil det ikke rigtig passede dem længere? Udåden er uoprettelig.
Men to ting er sikre:
1- VKO's eftermæle generelt og Anders Fog Rasmussens specielt er dubiøst, nej forkasteligt og man kan kun sympatisere med dem, som reagerer, når de kommer indenfor spytteafstand
2- Information rager op som et fyrtårn i mørket, tak

Jeg hejser flaget for Information

Lykke Johansen

Ganske sigende! Regeringen er gået i "flyverskjul"! Pludselig er der ingen (selv ikke Søren Espersen fra DF), der har spor lyst til at kommentere WikiLeaks indhold af dansk militærs gebærden og fogh-regeringen og DFs løgne.

Især er det "sjovt", at hverken Lars Løkke, Peter Christensen, Søren Pind eller Søren Espersen har været ude med storskrydende kritik. Men selvkritik er nok ikke deres stærke side.
NEMESIS har indhentet den løgnagtige regering på flere fronter.
Hvornår kommer det valg?

Kristian Jensen

Som tidligere soldat har jeg længe kendt til omtalte praksis om udlevering af soldater til englændere og irakiske myndigheder. Problemet er, at DK, så vidt vides, aldrig har haft et fængsel i hverken IRAK eller Afghanistan og derfor er nødsaget til disse udleveringer og deraf følgende ansvarsforflygtigelse.

Iøvrigt har jeg længe tvivlet på demokratiets eksistens og berettigelse i Danmark. Jeg kan se at jeg i min tvivl lægger mig på linie med "store" politikere som A.F. Rasmussen, L. Løkke, P. Christensen m.fl., Personer, der i hvert fald ikke arbejder fremmende for demokratiet.

Åbenbart har man en nulsums-ideologi. Jo mere demokratiet begrænses i DK, desto mere kan vi eksportere til Mellemøsten. ...Mærkelig tankekonstruktion....

@ Kristian Jensen. Forstår jeg ret: Du omtaler udlevering af krigsfanger til englændere og irakere som en kendt praksis. En praksis, som du har førstehåndskendskab til. Og - må vi antage - du kan ikke være et enestående sandhedsvidne med tjenstetid i de væbnede styrker.
Har du tiet indtil nu? Hvorfor? Hvor mange andre end du har tiet? Hvorfor?
Dette er jo en bombe under demokratiet. Vi sender unge mennesker i krig. Tvinger dem til at overtræde alle regler. Får dem til at tie. Og lader dem hensygne i deres ensomme lejligheder med alskens psykiske kvaler. Regeringen og store dele af Folketinget må jo have haft lendskab til dette. Jeg nægter at tro at ikke en og anden desperat tidligere soldat kaldt på en og anden politiker, til hvem de havde tiltro.
Er det det, der står, når Kristian Jensen tvivler på demokratiets eksistens i vores samfund?

Jeg mener. Dette er noget, der sker i virkeligheden. Det er rigtige menneskers liv, der skaltes og valtes med i en tilsyneladende komplet kynisk politisk kultur.

- Niels Mosbak:

Du rammer meget præcist hovedet på sømmet i din kommentar. Derfor får du min anbefaling.

Søren Rehhoff

Det hele hænger vel sammen med at på trods af, at den danske regering har valgt, at gå med i krigen, så har man ikke gjort sig mange tanker om, hvad man evt. skulle gøre med de fanger man tog. Måske har man bare ikke regnet med så høj en succesrate. Det ville også have fordyret krigsoperationen hvis man skulle oprette egne fangelejre, Så hvad man har skullet gøre med krigsfanger er sikkert noget man løseligt har aftalt indenfor koalitionen, så de danske soldater har ikke rigtigt vidst hvordan de har skullet forholde sig til det problem. De har bare improviseret sig frem.

Kristian Jensen

Lars Dahl:
Jeg er ikke førstehåndsvidne, da jeg efter visse moralske overvejelser undlod at gøre tjeneste i IRAK, og har derfor kun fulgt HRU-uddannelsen. DVS. den uddannelse, der er påkrævet for at gøre tjeneste i IRAK, Afghanistan osv. og her er det altså ikke nogen fortielse at soldater overdrager tilfangetagne til samarbejdspartere hvad enten det være sig englændere, amerikanere eller lokale irakiske myndigheder. Jeg mener mig bestemt sikker i min sag, så det må være "piece of cake" at finde frem til soldater, der kan bevidne sådanne overdragelse af fanger.

Kristian Jensen

Lars Dahl:

Iøvrigt... Det er ikke mit indtryk at vi tvinger vore soldater til at overtræde alle regler. Det har jeg på ingen måde indtryk af er tilfældet. Man kan selvfølgelig diskutere om selve krigsførelsen i Irak i sig selv er en regeloverskridelse.

Problemet ligger, som jeg gør opmærksom på, at danskerne ikke selv råder over et "fængsel". Derfor er den eneste mulige praksis at overdrage fanger. Det juridiske spørgsmål er, om man derved også kan frasige sig ansvaret for pågældende fanges videre skæbne.