Leder

Discount

NUL undervisning. Det er realiteten på nogle af de små overbygningsfag på universiteterne. Andre steder er de halvårlige semestre reduceret til 12 uger, fremgik det af Politiken i går
18. februar 2011

NUL undervisning. Det er realiteten på nogle af de små overbygningsfag på universiteterne. Andre steder er de halvårlige semestre reduceret til 12 uger, fremgik det af Politiken i går. Når universiteterne samtidig har fået flere penge til at løfte undervisningens kvalitet, er det et vidnesbyrd om, at universiteterne ikke er deres opgave voksen.

Som Information tidligere har beskrevet, undskylder universiteterne sig med, at de ekstra penge, der er afsat til taxameterløft på samfundsvidenskab og humaniora, er gået til mere central administration på KU. Hvis det er sådan, det forholder sig, må universiteterne sørge for at råbe videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) op, ellers fremstår det, som om man ikke er i stand til at forvalte egne midler efter de politiske hensigter, som man oven i købet er enige i. Det er jo en prioritering, som udefrakommende krav, genopretningspakker med mere ikke bør kunne rokke ved.

NÅR det er sagt, har videnskabsministeren også et problem. Hun er en svag minister, hvis hun ikke kan sikre det kvalitetsløft af undervisningen på humaniora og samfundsvidenskab, hun selv har sat i værk. Det er sådan noget, der vil se grimt ud i en debat med oppositionen om, hvorvidt der er blevet skåret eller tilført flere midler til undervisningen.

Yderligere ligger ministeren, som hun har redt med den førte forskningspolitik. Småfagene inklusive de små sprogfag har længe været truet af universiteternes forsøg på at sætte tæring efter næring. Er det ikke rentabelt her og nu, må det skæres væk. Det er den tankegang, der anes bag de færre og færre timer til landets studerende især på humaniora, og som har gennemsyret VK's fakturaforskning. I mange henseender trængte universiteterne til at blive sporet ind på vidensamfundets nye konkurrencevilkår. Men det er simpelthen ikke rimeligt eller rentabelt, at det går ud over de studerende, der får mindre og dårligere undervisning, men skal leve op til de samme krav ved eksamensbordet. Hvordan vil ministeren løse det problem?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu