Leder

En sag for Thyra

12. februar 2011

Thyra Franks folketingskandidatur for Liberal Alliance er ugens politiske personhistorie. Partiformand Anders Samuelsen kan da heller ikke nære sig for i helsidesannoncer at prale med den tv-kendte plejehjemsleder, der forlener Saxo Bank-partiet med en 'solid og menneskelig socialpolitik'.

Således regnes almindelig menneskelighed og soliditet som en nyskabelse i Saxo Bank-partiet, men det skal bestemt ikke kritiseres.

Tværtimod foreslår vi varmhjertede Thyra, at hun tager fat på tre helt aktuelle sager, hvor hendes nye parti med koldsindig spekulation i folketingsflertallets sammensætning hidtil har fraveget netop den menneskelige anstændighed.

Den første sag handler om de 27 asylbørn, som har levet deres liv i tarvelige asylcentre i op til 14 år. Den anden handler om regeringens pointsystem, som afviser permanent opholdstilladelse, selv til tolke i krig for Danmark, med henvisning til 'manglende medborgerskab'. Den tredje sag handler om den eskalerende skændsel for Integrationsministeriet og Bir-the Rønn Hornbech (V), der i årevis ulovligt har nægtet statsløse unge palæstinensere dansk statsborgerskab.

I alle tre sager har Liberal Alliance de seneste dage haft sæbe under fødderne. På den ene side udtaler politisk ordfører Simon Emil Ammitzbøll med fyndig prægnans, at det er for galt. 'Børn skal ikke blive boende i asylcentre', og vi er 'ikke tilhænger af det nuværende pointsystem', fastslår Ammitzbøll den ene dag, hvor han den næste dag hændervridende afviser at lade handling følge ord.

For nok er Liberal Alliance imod regeringens udlændingepolitik, når den sætter menneskeskæbner på abstrakte love. Men medmenneskeligheden er dog ikke i så høj kurs i bankpartiet, at det for alvor må genere regeringen.

Med Thyra Franks ankomst til partiet er vi altså stillet en større skridsikkerhed i udsigt hvad angår såvel 'soliditet' som 'menneskelighed'. Vi stiller beredvilligt spalter til rådighed, når annonceparolerne omsættes til praktisk politik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

""Vi stiller beredvilligt spalter til rådighed, når annonceparolerne omsættes til praktisk politik."

Vi kommer nok til at vente længe. Meget længe.

Peter Andreas Ebbesen

Nu mener jeg ikke at man automatisk skal have statsborgerskab, bare fordi man har været tolk for en krigslidderlig nation som Danmark.
Det er sgu ikke at sammenligne aktiktmedborgerskab at tolke for militæret.
Men når det så er sagt, så skal vi af med foreskeldsbehandlingen af asylansøgere i det hele taget.
Uanset hvad folk har gjort for landet eller ej.
Men vi skal ikke på nogle måde belønne folk der trækker i trøjen for Danmark.
VH Heidi Madsen

Hvad vil Thyra Frank dog i Liberal Alliance eller i Venste for den sags skyld?

Og har hun slet ikke tænkt på, at hun får hele sit privatliv endevendt, diskuteret, debatteret og sikkert også miskrediteret? Eller på at hendes hjertebarn, Plejehjemmet Lotte, også vil blive inddraget i valgkampen? Og kritiske journalister vil gøre hvad som helst for at udstille hende som en magtgal kvinde, der ikke kan tåle kritik af nogen art. Og hendes ledelse af Plejehjemmet Lotte vil også blive vendt til bunds, netop fordi hun nu stiller op til at blive en af de politiske ledere i det her land....

Jeg har altid synes godt om Thyra Frank, men netop denne beslutning forstår jeg altså ikke...

Det er en mærkelig måde at finde sine kandidater på, der praktiseres i mange partier nu om dage! Det er vel en af de største farer for et repræsentativt demokrati, at man ofte befinder sig på lang afstand af de vælgere, man formodes at repræsentere.
Reelt set burde lokal tilknytning tælle langt mere end partitilhørsforhold, når det gælder om at repræsentere holdninger og interesser på tinge.
Hvor det engelske enkeltmandssystem kan virke dårligt over there, kunne det måske her være langt at foretrække, at en kandidat i langt højere grad forpligtedes på sin valgkreds - især på et tidspunkt, hvor en forankring i en lokal partiforening i de fleste tilfælde vedrører så lille en del af befolkningen.
Og Thyra Frank skal måske også passe på sit image, jeg kan mærke, at jeg nu gennemgår endnu engang, hvad jeg har hørt hende sige i årenes løb, og et eller andet sted skal man jo også passe på, at der i den bedste servicering af beboerne på plejehjemmet også er plads til, at personalet føler sig mere tilfredsstillet end udnyttet. Jeg er sikker på, at det sidste er tilfældet; men det må også være et krav, når man opbygger mindre rigide rammer på et plejehjem - og det synes jeg ubetinget, at man skal - også sørger for, at disse rammer ikke gør personalet til en ny almue.

Med fare for at bringe den ellers så populære Thyra Frank i miskredit, vil jeg gerne bringe følgende beretning:

En mig nærtstående person berettede om et fantastisk foredrag af Thyra Frank, som hun havde overværet. Hun berettede i begejstrede vendinger om Thyra Frank og var helt klart meget fascineret af Thyra Franks personlighed og holdninger. Jeg bad om eksempler, men nåede kun at få ét eksempel, som til gengæld oprørte mig meget og absolut ikke vidnede om Thyra Franks fortræffelighed:

Thyra Frank fortalte, at man på plejehjemmet Lotte af og til tager på ferie med beboerne i nogle dage. Mange af disse beboere har i årevis fået udskrevet beroligende midler og sovemedicin af deres praktiserende læge. Thyra Frank fortalte nu, at man med vilje ”glemte” at tage disse medicinpræparater med, når beboerne var på ferie. Og vupti – så var disse beboere ude af et ellers problematisk medicinforbrug!

Tilhørerne var vildt begejstrede for denne måde at tackle et svært problem på. Alle ved, at plejehjemsbeboere ofte bliver overmedicineret med beroligende midler og sovemedicin. Derfor virkede metoden umiddelbart meget god: Plejehjemsbeboerne fik oplevelser i stedet for overflødig medicin!

Men, men… Hvis man har en relevant viden om medicin, herunder sovemedicin og de forskellige former for beroligende medicin, så ved man, at den slags skal nedtrappes! Ellers får de pågældende personer uudholdelige abstinenser, især hvis de har fået medicinen i mange år, hvad mange ældre mennesker faktisk har.

Selv om disse tilhørere til foredraget måtte forventes at vide besked, eftersom de var ansat i plejesektoren, så skyggede Thyra Franks personlighed og friske tilgang til problemerne for denne relevante viden.

Jeg – der ikke overværede foredraget – og altså ikke blev påvirket af Thyra Franks personlighed, sad tilbage med en viden om, at der er mennesker på plejehjemmet Lotte, der bliver udsat for umådelige pinsler!

Jeg bringer denne beretning for at sige, at det er vigtigt, at en politiker har gennemslagskraft og X-factor, nye idéer og lyst til at forandre. Men der er altså også behov for viden!

Dette skulle Thyra ALDRIG have hjort. Nu vil diverse journalister grave og grave og grave...og grave lidt til.

Selv ikke den mest 'uskyldige' person (siger ikke Thyra er det) kan gøre noget mod en presse, der for alt i verden VIL se blod, og hvor medierne ikke længere agerer vagthund men jagthund.

Det skræmmer mange kompetence og intelligente mennesker fra at gå ind i politik. Dét er i sandhed en skræmmende udvikling.

Håber i al fald Thyra vil klare den, for uanset hendes politiske ståsted, taler hun fornuftigt ift. ældrepleje.