Leder

Sidste runde med Rønn

24. februar 2011

Det har længe været galt med Birthe Rønn Hornbechs (V) hukommelse. At der er begået lovbrud i årevis i hendes ministerium ved at nægte statsløse født her i landet dansk statsborgerskab er hun helt bevidst om. Men hukommelsen har svigtet, når det kom til spørgsmålet om, hvor længe hun har haft kendskab til ulovlighederne uden at reagere. Foreløbig er følgende udsagn det tætteste, vi er kommet en afklaring:

»Der er bestemt gået noget tid. Det ser jeg ingen grund til at skjule, og det skammer jeg mig ikke over.«

Ordene faldt på det efterhånden berygtede samråd 9. februar i Folketinget, hvor Birthe Rønn Hornbech slukkede for både mikrofon og sin demokratiske forpligtelse med en besked om, at den mikrofonen altså ikke ville blive tændt igen. Inden da nåede hun dog at oplyse, at hun blev »meget overrasket« over den ulovlige sagsbehandling, da hun blev bekendt med den. Efterfølgende havde hun følt sig nødsaget til at kontakte »nordiske kolleger« om deres omgang med konventioner.

Var ministerens hukommelsestab reelt, kunne hun uden tvivl få den genopfrisket af sagsakterne i ministeriet, hvis administration baserer sig på skriftlighed, skriftlighed, skriftlighed. Men når integrationsministeren ikke kan udrede sagen, så assisterer vi gerne.

Vi har ganske enkelt gjort det samme, som ministeren gjorde i sin tid: Spurgt de svenske integrationsmyndigheder. Således kan vi i dag fortælle, at Birthe Rønn Hornbech eller hendes ministerium modtog svar på deres henvendelse til de svenske kolleger i december 2008. Svaret lød i øvrigt, at Sverige selvfølgelig overholder de internationale konventioner og pr. automatik giver statsløse født i Sverige statsborgerskab.

Vi må gå ud fra, at ministeren kender til svaret på det spørgsmål, hun ifølge eget udsagn selv ønskede undersøgt. Så med mindre svenskerne har noteret et forkert årstal i deres sagsakter, kan vi konstatere, at landets integrationsminister i over et år må have haft kendskab til den ulovlige sagsbehandling uden at skride ind.

Faktisk accelererede ministeriet antallet af afslag i netop det år, ministeren må have kendt til ulovlighederne. Ifølge oplysninger fra det danske Integrationsministerium, som Information er i besiddelse af, blev der alene i 2009 givet mindst 14 afslag. Først i januar 2010 besindede ministeren sig, som hun har udtalt fra Folketingets talerstol.

Birthe Rønn Hornbech bør overveje med sig selv, om tiden ikke er kommet til at pakke sit ministerkontor og træde tilbage. Spørgsmålet for Løkke Rasmussen (V) er, om han kan have en minister siddende, som har ladet hånt om landets love og omgået sandheden med en skamløs letsindighed fra Folketingets talerstol. Svaret kan beklageligvis ikke udelukkes at være et ja.

Derfor står Liberal Alliance og de tre løsgængere i Folketinget nu over for et vigtigt valg. Vil de holde hånden over integrationsministeren og hendes dokumenterede ulovligheder?

For Pia Christmas Møller, Christian H. Hansen og Per Ørum burde beslutningen være simpel. De har jo netop forladt deres partier i hel eller delvis protest mod regeringens stramme udlændingepolitik.

For Anders Samuelsens (LA) vedkommende skal han gøre op med sig selv og sine to partifæller, om de vil være de sidste, der står på dækket og vinker, mens den borgerlige anstændighed synker med denne skandale.

Regeringen og dens støtter arbejder ihærdigt på at gøre sagen til en kalkunjagt på en sagesløs integrationsminister. Men sagen handler først og sidst om de mange unge, der i årevis ulovligt er nægtet et dansk pas. Det handler om Sara fra Frederiksberg, frisøren Iman fra Aalborg og Susanne fra Aabenraa, som ikke kunne komme ind på politiskolen uden dansk statsborgerskab. Sagen handler desuden om den skam, de ulovlige afslag har efterladt dem med. Eller som 22-årige Susanne fortalte til Information 10. januar:

»Jeg følte, at Danmark ikke ville have mig. Og til sidst tænkte jeg, at så kunne det også være lige meget. Men jeg var flov over ikke at være dansker eller statsborger noget sted. Jeg prøvede at undgå at fortælle det til folk.«

Det er ikke kun af hensyn til disse unge mennesker, vi er forpligtet til at få placeret et ansvar i en sag, der ikke bare handler om moral. Det handler om fundamental retfærdighed. Det drejer sig ikke om den moralske holdning til udlændinge, men om forholdet til rettens grundlæggende principper: Uanset hvad man mener om den danske udlændingepolitik, må man kunne indse, at ingen kan være tjent med en minister, der bryder loven, svigter borgerne og vildleder offentligheden. Hvis ikke Liberal Alliance og Folketingets løsgængere stemmer for et mistillidsvotum til Birthe Rønn Hornbech, sætter de magt over ret og loven ud af spil.

Serie

De unge statsløse

Frem til begyndelsen af 2010 afslog Integrationsministeriet i mindst 22 tilfælde at give dansk statsborgerskab til unge statsløse, der er født i Danmark. Afslagene var ulovlige, fordi Danmark i 1977 tiltrådte en FN-konvention, der netop garanterer statsborgerskab til disse unge statsløse. Det står klart, at ministeren og ministeriets embedsmænd kendte til konventionen, men alligevel fortsatte fejlbehandlingen af ansøgningerne.

Seneste artikler

  • Ministerium gav FN tom forsikring om statsløse

    6. juni 2011
    I august 2003 forsikrede Integrationsministeriet FN om, at fastlæggelse af statsborgerskab var en del af den 'almindelige asylprocedure' i Danmark. Men sagen om de statsløse kurdere, som Information for nylig har afdækket, viser, at det ikke var korrekt
  • Rønn ændrede først kurs, da ulovlig praksis blev opdaget

    9. maj 2011
    Forhenværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech lod ulovlig praksis fortsætte og hemmeligholdt sagen om de statsløse i halvandet år. Da en advokat fik nys om, hvad der foregik, gik der otte arbejdsdage, før ministeren skiftede kurs
  • Ministerium skjuler oplysninger i statsløsesag

    13. april 2011
    Integrationsministeriet har overstreget konklusionen i et dokument, inden det blev udleveret som aktindsigt i statsløse-sagen. Overstregningen er sket af hensyn til Sverige, anfører ministeriet, men det er åbenlyst i strid med loven, vurderer eksperter
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Spørgsmålet for Løkke Rasmussen (V) er, om han kan have en minister siddende, som har ladet hånt om landets love og omgået sandheden med en skamløs letsindighed fra Folketingets talerstol."

Gør Løkke sig ikke medskyldig i ulovlighederne, da det må formodes at han har fået en orientering af ministeren om ulovlighederne?

Bør statsministeren ikke trække sig på den baggrund?

Vil LA forlange en uafhængig undersøgelse, nu det viser sig at pilen peger direkte på ministeren og ikke embedsværket?

Marianne Mandoe

Lige min tanke Erik Jensen.

Hvis Løkke støtter en minister der bevidst har lavet ulovligheder, kan HAN så blive siddende som statsminister?

I det mindste, hvis han ønsker at blive siddende, må han fingere totalt uvidenhed og hytte ministeren ud med fuld musik.

Sabine Behrmann

Hvorfor dog det? Han skal indtil videre bare kunne tælle til 90 - og så er spørgsmålet, om en ny regering har lyst til at blive beskyldt for at køre et hævntogt mod den gamle.

Dorte Sørensen

Det giver i hver fald en forklaring på, at BRH ikke ønskede at oplyse dato, måned eller år på hvornår hun opdagede de fejlagtige sagsbehandlinger af statsløse.
Mht. om en minister kan blive på posten efter lovbrud, så er det i OVK s tid set før. Fx landets finansminister fik lov at blive som finansminister efter at det var afsløret at han fiflede med sin egen landbrugsstøtte og ikke overholdt bopælsloven.

Birthe Rønn Hornbech sagde bl.a. i 1993
hvor hun førte ordet for den del af Venstres folketingsgruppe, der støttede at der blev rejst en Tamil-sag :

"Loven er et værn mod tilfældigheden. Tilliden til magtudøvelsen fastholdes ved, at folket ved, at de, der har magten, forvalter efter loven. Ellers prisgives den svage, og den enkelte overlades til vilkårlighed. Det enkelte menneske bliver retsløst over for systemet. Loven står over os alle. Derpå kendes et retssamfund."

BRH er et "strålende" eksempel på, hvordan magten korrumperer et menneske. Det er helt utroligt at SAXO-banks drenge i LA holder hånden over hende, eller måske kun et eksempel på, at særlig svage sjæle korrumperes allerde af udsigten til magt.

Det er godt gjort, at vi har et system, der er sådan indrettet, at det er op til nogle enkelte menneskers luner, om loven bliver håndhævet.

Det er på tide, at vi får en forfatningsdomstol.

Det er ikke kun statsministeren der skal tælle til 90: alle 90 skal beslutte sig i at "sætte magt over ret" dvs beslutte sig for at deltage i et cover-up af utvivlsomt kriminel administration

LA mistede den sidste rest af troværdighed ved at bagatelliser Rønns ulovligheder.

Jeg tror at blå blok og LA ville haft gavn af at vise vælgerne, at hvis de fik magten igen efter et valg så ville danskerne ikke få 4 år mere med fejladministration og "undladelsessynder", - men også den vision forkludrede regeringsblokken...

Henning Pedersen

Da Johanne Schmidt Nielsen hin 9. februar 2011, som en burre hægtede sig fast i integrationsministeren med sit gentagne spørgsmål, gik der panik i ministeren. Det må have svirret rundt i hovedet på hende - "hold da op, svaret vil jo blive december 2008, aldrig i livet, jeg slukker sgu for mikrofonen".

Man erindrer lige, at Tamil-sagen ikke kun førte til en Rigsretssag mod Erik Ninn Hansen; den førte også til den daværende Schlüter-regerings afgang. Og dér ligger der en afgørende forskel i dansk politik fra dengang.

Med VOK-blokken er det imidlertid alene højrefløjen, der har vist, at man ikke mener en hujende skuid' med mindretalsbeskyttelse. Altså at man har været parate til at akceptere, at vælgergrupper bør kunne 'bekæmpe' hinanden hinsides al anstændighed. Samtidig med at man højlydt har klynket om 'sammenhængs-kraften' i samfundet. Polemisk sagt kunne man hævde, at Højrefløjen har overtaget, hvor klassekampen stod af. Tjae, det er nye tider i dansk politik, når den retoriske formåen imploderer...

Med venlig hilsen

Peter Jespersen

Det er ganske givet at Sabine Behrmann får ret. Der kommer et eller andet håndskrevet stads på fire linier, hvoraf de to sidste gentager de to første og nummer to er en bestilling til byens dyreste deli - derefter nikker nationalisterne i Udansk Folkeparti og så er den skid slået for ukristendemokraten har ikke råd til et valg (han bliver næppe genvalgt) og Saxo Alliancen vil nødig stemples som dem der væltede en borgerlig regering.

Jens Jørn Pedersen

Problemet er og vil blive mere og mere, at ingen vil overholde landets love. Vi lamindelige mennesker bliver straffet, hvis vi bryder lovene - endnu, men dem, der sidder med magten, vil ikke blive straffet. På den måde skrider etikken mere og mere.
Lars Løkke holder med meget stort besvær lovgivningen!
Rønn og tidliger Hvilshøj og Haarder har ikke overholdt konvintioner og love.

Det ender i noget helt uoverskueligt.

Det er simpelthen nødvendigt at udskrive valg nu!

Jens Jørn Pedersen

Nu er Liberal Aliance fremme med, at det skader det borgerlige Danmark at fortsætte med Rønn.

Det er vist værd her at nævne, at Dansk Folkeparti, der er en nødvendig støtte til regeringen har kendt til det ulovlige i årevis, men de ønsker ikke at gøre noget.

Vi kan vist på den baggrund konstatere, at Dansk Folkeparti ikke ønsker at følge lovgivningen. Alt er lige godt, blot det bliver som de vil.

Dansk Folkeparti hører ikke til i et retssamfund, selv om det ønsker strammere og strammere lovgivning. Men administrationen må gerne være lemfældig eller vilkårlig relateret til lovgivningen, blot det ikke går mod DF.

Bjarne Bisgaard Jensen

Selvfølgelig bør LLR udskrive valg nu hvis han har skam i livet. Det har han nok ikke bl.a. fordi denne sag blot er endnu en i rækken, selv om den er noget mere betændt og alvorlig.
BRH må gå, men vort politiske system må desuden forsynes med et instrument ala en forfatningsdomstol, hvis vi for alvor skal have en chance for at genoprette tilliden til vort højt besugne demokrati fremadrettet

Henrik Jakobsen

Uagtet, at Rønn er på meget tynd is, her var hendes reaktion med at slukke for mikrofonen i udvalget cool, da Schmidt Nielsen øjenslynligt ikke kunne fange pointen om, at der nok ikke blevet noget svar til hende i det møde....

Vi behøver to af de ting tyskerne har: En forfatningsdomstol, og en forfatningsmæssig beskyttelse af mindretal.
Vores grundlov er indrettet sådan, at et udemokratisk indstillet blok-flertal uden at kunne drages til ansvar kan skalte og valte med landet uden konsekvenser.
Det var vel den svaghed, der betød, at Weimar-republikken blev afløst af det 3. rige. Nazisterne kom til magten på demokratisk vis.
Og det er vel den erfaring, der betyder, at såvel Tyskland som EU er betydelig mere demokratisk indrettet end i dag den danske nation.
Jeg har haft min daglige gang op og ned ad politikere i det primære demokrati, og har altid glædet mig over, hvordan realpolitik betød at selv de mest rabiate indså, at der er en virkelig virkelighed, med rigtige mennesker.
I de sekundære demokratiske institutioner er denne nærkontakt med folket ikke. Og kommunikationsformen via medierne er ringere end sms og twitterr, der trods alt giver tid til omtanke inden man sender sin hundrede-og-nogen tegn.
I de sekundære demokratiske institutioner, som f.eks. folketinget oplever vi en debatform, en sprogtone og attituder, som de færreste af os ville ønske herskede på vores arbejdspladser for ikke at sige i vores hjem.
Hvem ville ønske sig Rønn, Haarder og Langballe til frokost og tale med dem om noget som helst? - Slet ikke udfra det ansigt de har vist os - har ønsket at vise os via pressen.