Leder

Bashar eller Bastian

Debat
15. marts 2011

Med rette har det vakt opmærksomhed, at kommuner har inddraget udtalelser fra den i Odense bosiddende imam Abu Bashar som en del af beslutningsgrundlaget i sager om socialt bedrageri. Ifølge refererede udtalelser fra Bashar skulle det således være et sikkert tegn på socialt bedrageri, hvis et muslimsk ægtepar ikke gifter sig ifølge dansk lovgivning. Så må parret have til hensigt at snyde samfundet, har imamen angiveligt sagt under et møde med den kommunale forvaltning i Odense for snart tre år siden. Derfra er referatet af imamens udtalelser vandret fra kommune til kommune for til sidst at indgå i et undervisningsmateriale, som et privat firma i Nordsjælland nu tilbyder til de kommunale medarbejdere, som har til opgave at afsløre socialt bedrageri. Her har den ene sagsbehandler efter den anden haft lejlighed til at stifte bekendtskab med Bashars synspunkter.

Som Information har berettet den seneste tid, er de refererede udtalelser fra imamen indgået med vægt i konkrete afgørelser om socialt bedrageri i bl.a. Holbæk og Odense kommuner. Dertil er at sige, at det altid er nyttigt for en kommunal forvaltning at udvide sin globale horisont og sin kulturelle forståelse for de borgere med udenlandsk baggrund, forvaltningerne er sat i verden for at betjene. Men at basere konkrete afgørelser på, hvad en imam måtte mene om dette eller hint, er lige så langt ude, som hvis sagsbehandlerne slog op i 'Folk og røvere i Kardemommeby' og tillagde vægt, hvad politimester Bastian måtte have af bemærkninger.

Det må være op til Folketinget at sikre, at borgernes retsstilling ikke kan anfægtes af økonomisk pressede og derfor spareivrige kommunale forvaltninger. Den hurtigste måde at sikre det på er at følge den opfordring, som nu lyder fra Kommunernes Landsforening: Sæt politiet til at hitte rede i sager, hvor der er mistanke om ulovligheder. Det er hverken en opgave for kommunerne, for imamer eller for Bastian.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nu må denne politimester Bastian bashing stoppe - han er den eneste i denne sag, der har udvist en smule fornuft: "Man skal ikke plage andre, eller sætte livet til. Og for øvrigt må man gøre hvad man vil".

Michael Borregaard

Ifølge refererede udtalelser fra Bashar skulle det således være et sikkert tegn på socialt bedrageri, hvis et muslimsk ægtepar ikke gifter sig ifølge dansk lovgivning.

- jamen, såfremt dette er sandt, kan man da ikke andet end have medlidenhed, det gør jo den omvendte bevisbyrde svær at løfte, ja, nærmest umulig - Imamens ord, er jo en endegyldig og universel sandhed.

Måske de kommunalt ansatte, burde koncentrere sig om, at gennemlæse domme fra det Social Nævn, hvor kommunernes beslutninger gentagende gange, er blevet affærdiget som værende uden hold i sandheden, og en skamridningen af princippet om årsagssammenhæng.

Man kan konkludere, at såfremt man lytter til udtalelser som Imamens samt fornægter udlændinge danskundervisning som en del af deres aktivering, så er der ikke noget at sige til, at den danske jobintegration er blandt de dårligste i Europa.

Politiloven kontra Sharialoven?

Ja, jeg ved godt hvilken jeg vil pege på......

Mads Kjærgård

Ja politimester Bastian en tilsyneladende ægte liberal ville være et godt eksempel for Lars Løkke! Eller alle de andre kontrolfreaks der render rundt og kalder sig liberale!

Aksel Sjællænder

Det er selvfølgelig overvejende sandsynligt, at jeg ikke kan smykke mig med at være "den skarpeste kniv i skuffen", men det er dog, synes jeg, såre simpelt som i øvrigt så meget andet jura. Det må da være almindelig fornuft, at i det omfang Imamens vielse af parret ikke kan tillægges nogen retsvirkning i henhold til dansk lovgivning, så kan hans udtalelser heller ikke danne grundlag for nogen form for retsvirkning. Og længere er den vel ikke.

Hvordan juraen så "skal kringles" rent politisk, med det fremherskende syn, at laveste fællesnævner, også på det menneskelige plan, er det, der tilstræbes, ja - det ved jeg ikke. Men det skal jo nok forsøges.

Niels Christensen

Helt rigtigt Ulrich Dahlin.
Men hvad når man må opgive at uddanne somaliske kvinder til buschauffører, fordi de kunne komme til at tilbringe en pause sammen med en mand ( de ikke er gift med/ laver børn med); og det 'må' de ikke.
Gælder det her kun den ene vej ?

Niels-Holger Nielsen

Niels Christiansen

En dag kørte jeg med en moviabus, hvor chaufføren var hildet i et tørklæde. Hun kørte hammergodt (jeg har selv været HT-chauffør i 8 år), og inden jeg steg af sagde jeg til hende: Du er en meget dygtig chauffør. Hvis hun har nogle gode kollegaer, så er det sikkert ikke noget problem at holde pause.