Leder

Hævnens time

25. maj 2011

Venstrefløjen erklærer sig klar til værdipolitisk revanche efter 10 års VKO-regimente. Anders Fogh Rasmussen indledte det borgerlige paradigme med at uddele håndkantsslag og cirkelspark til de sagkyndige, han var politisk eller ideologisk på kant med. Smagsdommere blev hældt ud af råd og nævn på røv og albuer under skrål og skrig fra en venstrefløj, der nu ti år senere synes på vej mod ministerkontorerne. Snart er det tid til at sige tak for sidst, og planen er klar: Borgerligt sindede samfundsdebattører og forskere afpilles straks efter regeringsskriftet alle de fjer og bevillinger, som den borgerlige regering har smykket dem med.

Helt kontant vil staten spare 100 mio. kr. på at sløjfe bevillingerne til borgerlige propagandister, lover Socialdemokraterne og SF. Besparelsen er for længst indkalkuleret i partiernes 2020-plan. Men som Information i dag kan fortælle, er der opstået et lille problem. Antallet af borgerlige fjender stemmer tilsyneladende ikke overens med størrelsen på fjendebilledet.

Konkret peges der på Bjørn Lomborg. Han er bestemt et problem, men han er ikke et problem til 100 mio. kr. Hans seneste bevilling lyder på 9 mio. kr., hvilke det nok kan være formålstjenligt at inddrage. Dernæst peges der på Bent Jensen. Han er da bestemt også et problem, men ikke et økonomisk problem, da bevillingerne til ham allerede er udløbet. Så foreløbig har oppositionen fundet 2,5 af 100 mio. kr. Socialdemokraternes næstformand, Nick Hækkerup, erkender over for Information, at deres liste kun rummer Lomborg og Jensen.

Det økonomiske hul er imidlertid for intet at regne mod det politiske problem, sagen afdækker. S-SF har de seneste ti år løbet så stærkt fra deres egen historie, at de har glemt den. I stedet har de kopieret de borgerliges værdipolitik. S-SF har kastet sig i fjendens sengehalm for at erobre fjendens vælgere. Det gør det naturligvis svært at få øje på alt det, de burde være uenige i.
cj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er for simpelt blot at beskrive dette som Hævnens Time.
Sagen er, at det er en bombe under forskningens troværdighed at Folketinget specifikt bevilger penge til bestemte `forskere´ hvis resultater man på forhånd tror man vil synes om. Forskning skal være uafhængig af at der sidder politikere som med kyshånd griber netop de konklusioner, som de har forventet at få, og som de har givet penge til at få.
Forskning er kun forskning, hvis man ikke på forhånd ved, hvad resultatet bliver.
Lomborg og Bent Jensen, derimod, leverer med usvigelig sikkerhed hver eneste gang netop den konklusion, som visse kredse på forhånd forventer. Hvad Lomborg angår, sker dette ved snyd og manipulation; det er altså ikke nogen tilfældighed, at Lomborgs konklusioner altid er til gavn for højrefløjen. En sådan form for svindel er i og for sig værre end den vi har set fra Penkowa. At stoppe det, er ikke hævn. Det er sund fornuft.

Venstrefløjen erklærer sig klar til værdipolitisk revanche efter 10 års VKO-regimente

Den må stå for skribentens egen regning.
Men selvfølgelig vil en ny regering ikke fortsætte med at finansier den borgelige regerings luftkasteller.

Klaus Flemløse

Udgifter efterlyses til borgerlige debattører

Information efterlyser dokumentation for, at der kan spares 100 mio. kr. til ”Borgerlige Debattører” over de næste mange år. Denne dokumentation kan jeg ikke levere, men til gengæld kan jeg sandsynliggøre, at Regeringen de sidste 10 år har brugt op til 250 mio.kr. på at finansiering af disse. Bjørn Lomborg har modtaget ca. 150 mio. kr., prof. Bent Jensen ca. 15 mio.kr., prof. Henrik Svensmark ca. 15 mio.kr., udgifter til Kanonudvalgene ca. 15 mio.kr. og CEPOS skatteunddragelse på ca. 30 mio.kr. Hertil kommer alt det løse, således at man sagtens kan komme op på 250 mio.kr.

Hvis ikke Regeringen vil fremkomme med disse tal, må det være op til journalister, Folketingsmedlemmer eller Rigsrevisionen at finde frem til de korrekte tal, men størrelsesorden er korrekt.

Klaus Flemløse

Al Capone metoder

I lyset af at Bjørn Lomborg har fået 150 mio.kr. mener jeg, at det er i orden at få Rigsrevisionen eller Skattevæsent til at gennemgå Bjørn Lomborgs pengeforbrug.

Nogen vil mene, at Bjørn Lomborg har sammenblandet sin rolle, som offentlig ansat og sin rolle som privatperson, og foretaget en skatteunddragelse.

Dette kan betyde, at han skriver bøger, artikler i arbejdstiden og holder foredrag og han lader staten betale udgifterne til hans rejser og andre aktiviteter, medens indtægter fra foredrag og bøger formodentlig går i hans egen lomme uden skattebetaling til Danmark. Til gengæld kan hans konti i udlandet fyldt godt op.

Der er pt. intet bevis herfor nu.

Kun Skattevæsenet eller Rigsrevisionen kan fastslå dette.

Hvis nogen mener, at jeg vil bruge Al Capone-metoder overfor Bjørn Lomborg, er det ikke helt forkert.

Klaus Flemløse

CEPOS’ skatteunddragelse…

Det er sandsynligt, at staten mister ca. 5 mio.kr. i tabt skatteprovenu pr. år ved CEPOS udnyttelse af skattereglerne. Over 6 år giver det ca. 30 mio.kr.

Dette er begrundet med følgende:

Vi ved, at CEPOS’ samlede indtægter i runde tal beløber sig indtil 15 mio.kr. Ved også, at CEPOS har omkring 200 bidragydere.

Hvis hver af disse bidragydere betaler det maksimale bidrag på 14.000 kr., vil CEPOS indtægter fra disse være på maksimalt 200*14.000 kr.=2,8 mio.kr.

Hvis hver af disse bidragydere har en trækprocent på 67 %, vil der være et tab i skatteprovenu på 200*(14.000-500)*0,67= 1,809 mio. kr.

CEPOS’ resterende indtægt på 15.0 – 2,8 mio. kr. = 12,2 mio.kr. må derfor komme fra firmaer.
Hvis alle disse firmaers bidrag bogføres som en driftsudgift i deres respektive regnskaber, vil tabet i skatteprovenu være på 12,8*0,28=3,416 mio. kr.

Samlet tab af skatte provenu: 1,809+3,416 = 5,225 mio. kr. svarende til ca. 35 % af CEPOS samlede indtægter.

Derfor skønnes at tabet i skatteprovenu er på ca. 35 % af CEPOS omsætning eller ca. 5 mio.kr.

I disse tal har jeg ikke taget hensyn til de sponsorbidrag, som CEPOS modtager fra amerikanske fonde, bl.a. fra Koch Industries.

I mangel af præcis oplysninger, må det være tilladt at foretage et skøn.

Det er et paradoks at CEPOS, som en skattenægterorganisation, leve af andres skatteindbetalinger.

CEPOS bør offentliggøre deres bidragydere og regnskaber for hermed at fjerne al tvivl om dobbelt spil og uhæderlighed.

Klaus Flemløse

Jeg har i dag opsagt mit abonnement på Information efter flere år, hvor jeg i skrift og tale varmt har støtte Information. Nu er grænset nået. Opsigelsen er sendt til Chefredaktionen via Espen Fyhrie.

På det sidste har Information bl.a. givet plads til ludderstof fra til CEPOS, til indlæg fra Bent Jensen og til støtter til privathospitaler uden det er muligt at komme igennem med selv mindre indlæg. Værst af alt er, at man ikke har korrigeret alvorligt misvisende redaktionelle indlæg i Helge Sander/Penkowa sagen - selv efter kontakt til Chefredaktionen. I den sidst sag burde nogen kontakte presseetisk nævn.

I ovenstående indlæg har jeg på en venlig måde påpeget manglende journalistisk kvalitet/ manglende viden om bl.a. effektivitet/økonomi af privathospitaler og CEPOS skatte unddragelse og uden at det har ført til nogen reaktion fra Information side.

Klaus Flemløse

I forlængelse af sidste indlæg:

Her er et link til Helge Sander/Penkowa sagen , hvor Information burde indklages for presseetisk nævn:

http://www.information.dk/195718 og søge efeter min navn.

Jeg har kontaktet Chefredaktionen om, at Information tog sagen op igen og korrigerede artiklel, men fik kun et fornærmede svar.

Information roser sig af en høj journalistisk standard.

Denne standard er ikke slået igennem i Inforamtions behandling af ovennæte sag.