I snart årtierhar vestlige ledere fremsat det som nærmest en naturlov: Kina vil automatisk bevæge sig i retning af politisk liberalisering og demokrati i takt med, at landet bliver mere velstående. Ifølge den logik kunne Vesten blot læne sig tilbage og vente på den uundgåelige opblomstring af friheden i Kina, og på besøg i Beijing har udenlandske regeringsledere taget det for gode varer, når Kinas ledere fortalte, at de jo selv ønskede større åbenhed.
Men hvor er Kina i dag? Det er verdens næstrigeste nation, men der er ingen politiske reformer eller liberalisering. I stedet strammes grebet om samfundet, medier og internettet. Munden er blevet lukket på adskillige fremtrædende systemkritikere, enten ved hjælp af fængslinger eller trusler.
Og alt tyder på, at strammerkursen vil fortsætte. Information begynder i dag at afsløre indholdet af hemmeligstemplede dokumenter fra Kinas øverste kommunistiske lederskab, som viser, at styret satser på at øge undertrykkelsen som middel til at forblive ved magten.
Indholdet af dokumenterne bør få vestlige politikere til at holde inde med at nære illusioner om det kinesiske styres intentioner.
Tidligere turdevestlige ledere kritisere Kina og stille krav på menneskerettighedsområdet. Det er de stadig mindre villige til. I en tid med økonomiske problemer tilbyder Kina uimodståelige handelskontrakter, som USA og EU-lande nødigt vil gå glip af ved at støde Kina fra sig med kritik. En indstilling statsminister Lars Løkke Rasmussen lagde for dagen ved sit besøg i Beijing sidste år, hvor han gjorde en dyd ud af at understrege, at hovedfokus var et 'tættere samarbejde' på det økonomiske område.
Menneskerettighedssituation var ikke et tema han skulle »ikke fortælle kineserne, hvordan de skal indrette deres samfund«.
Vestlige ledere glemmer, at Kina økonomisk også har brug for Vesten. Men med Vestens manglende vilje til at stille krav får Beijing fri bane til at fortsætte undertrykkelsen. Og de hemmeligstemplede dokumenter viser, at det netop er, hvad styret agter at gøre.
Det er mere end pinligt at alle logrer for det modbydelige styre, fordi det er en god kunde og en god långiver. Vi pantsætter vores værdighed. Nyrup, Fogh og nu Lars Løkke er i lommen på Beijingstyret.
Hvis Kina er verdens næst-rigeste nation, hvem anser Martin Gøttske så som den rigeste? Vel ikke USA med dens megagæld og snart komplet udsultede middelklasse?
Økonomiske liberaliseringer medføre ikke automatisk demokrati, blot ulighed.
Vesten har aldrig ladet kravet om økonomiske og politiske liberaliseringer gå hånd i hånd overfor Kina, men blot brugt den sidste som murbrækker for den første og set stort på de katastrofale strukturelle konsekvenser for den kinesiske befolkning og deraf potentielle uro.
Økonomisk liberalisme som totalitær ideologi har samme konsekvenser som Stalinismen havde under hungersnøden i Soviet.
Naomi Klein har i 'The shock doctrine' et interessant perspektiv på liberaliseringen af Kina.
Disse såkaldt hemmeligstemplede dokumenter siger blot, hvad der er almendt kendt.
Vesten gav allerede under Clinton administrationen reelt op i forhold til at påvirke Kina, da USA i 1994 holdt op med at stille krav om forbedringer af menneskerettigheder til gengæld for at fortsætte på listen af Most Favoured Nation i handlessammenhænge.
Vesten har ladet sig trække rundt ved næsen af et brutalt og hyklerisk regime, der siden Mao åbenlyst har tilkendegivet at det er villigt til at ofre sin civilbefolkning i hvilkensomheslt konfrontation, intern såvel som ekstern.
Som det så ofte er sket tidligere i militære sammenhænge, har verden igen ladet sig narre og tror nu på styrken i den kinesiske Potemkin økonomi. Den økonomi som selv den afgående premier minister for et par år siden kaldte for "unstable, unbalanced, uncoordinated and unsustainable" Faktum er, at den høje kinesiske vækst er sket som resultat af overinvesteringer i infrastruktur: tomme byer, tomme toge, tomme motorveje, ubruglige broer og produktions overkapacitet.
Det er der en høj sandsynlighed for, at vi alle kommer til at mærke inden for en overskuelig fremtid. Og det kommer til at få den seneste finanskrise til at blegne i sammenligning.
I BNP er Kina verdens næststørste, men fordelt pr.
indbygger er de jo ikke?
Gøttske hører Vestens ledere lovprise Kinas bevægelse mod demokrati som var det en naturlov. Jeg ved jeg ikke, hvor han hører det henne - jeg kan ikke høre det. Tværtimod råber de konstant op om Kinas manglende menneskerettigheder, og det bliver de ved med mens de selv synker dybere og dybere i gældsdyndet og deres eget moralske forfald, men de råber, og råber, Kina er fjenden, det er Kinas skyld alt sammen, og se nu barer disse hemmelige papirer, var det ikke det, vi sagde.
Men hvis ikke andre vil, vil jeg dog godt spå om et kommende kinesisk forår. Måske i form af et opbrud inde fra partiet selv. Partiet rummer mange forskellige holdninger og nuancer. Der kan komme organisatoriske og politiske opløsninger i retning af mere fri meningsdannelse, etablering af rådgivende forsamlinger ude i landet, på lokalt og regionalt niveau, inddragelse af befolkningen i flere beslutning osv. Mon ikke Kina vil udvikle sig politisk - bare på deres egen måde, og uden at modtage påvirkning fra det forsumpede Vesten.
EU-landene ligger også højt i BNP, men hvordan kan lande (Spanien, Portugal, Irland, Grækenland blandt flere) være tæt på fallit, hvis de er rige? Rig er vist et forkert ord her.
Mange fatter åbentbart ikke, at BNP er et mål på omsætning og ikke på rigdom.
Det er altid spændende, når der kommer hemmelige papirer ud af Kina - et styre og et land som den grad er i fokus p.t.
Dog er der en række ting, som jeg mener man bør kigge på inden man kaster sig over kineserne. For det første kan man ikke diskutere, at KKP anvender repressive midler i forsøget på at bevare deres kontrol, og at de overtræder menneskerettighederne, men aAt de har tænkt sig at blive ved med at styre på denne måde er gammelt vin på nye flasker.
Jeg mener , at man skal kigge på det hele i en større helhed. For det første så har den alm. kineser det bedre nu end tidligere, og at sige der ingen politiske reformer er at skyde ved siden af. Der har været en lang række reformer i Kina, som har været med til at forandre det kinesiske system. f.eks. har retssystemet gennemgået en del forandringer, men er stadigvæk og vil nok aldrig blive et retssystem sådan, som vi kender det. NGOer er også blevet tilladt i Kina, og selvom de er under stærk kontrol, så er de dog tilladt nu, og det var de ikke for 30 år siden. En lang række andre eksempler kan sagtens findes.
Vi har ofte en tendens til i Vesten at forvente at politiske reformer i Kina = demokrati, og dette er mere eller mindre den eneste reform vi kan godkende. Dette kommer nok ikke til at ske, og om Kina kan styres som et vestligt demokrati kan man vist kun gisne om.
Derudover mener jeg, at når det omhandler menneskerettigheder er Kina til tider ofre for en dobbeltstandard. De overtrædelser Kina foretager er værre pga. at det er et kommunistisk styre end et demokratisk. Hvis man tænker over det, så er menneskerettigheder pr. definition forbundet med demokrati i vores tankesæt. At forestille sig at et andet politisk system (monarki, kommunistik etc.) kunne overholde menneskerettighederne er ikke noget vi forestiller os. (Dermed ikke sagt, at kineserne ikke begår uhyrligheder - det gør de)
Den amerikanske forsker Randall Perenboom har i bogen (China Modernizes) en lang række eks. på hvor Kina er blevet fordømt for sine overtrædelser, imens Indien i samme periode har ligeså forfærdelige overtrædelser aldrig bliver påtalt/fordømt.
Dette er blot eks. på nogle af de tanker man bør have med inden man bedømmer kineserne og KKP i min optik. Dermed ikke sagt, at de ikke gør mange ting forkert.
Den "artikel" er da vist mere et naivt udsagn en nogen reel artikel. Men jeg antager den er et oplaeg til kommende afsloeringer og at vi her faar praesenteret konklussionen.
I gaar laeste jeg den her af en dommedags profet type som vist forudser Kinas kollaps: http://blogs.forbes.com/gordonchang/2011/06/26/chinas-conflict-handbags/
Jeg tvivler paa det gaar saa galt, men der er nogle pointer i at Kina har nogle kaempe strukturelle problemer, som foelge af den udvikling landet er i gang med. Urbaniseringen er en stor udfordring.
Kinas problemer ligger ikke i om en eller anden "systemkritiker" spaerres inde, men i forskellen mellem nyrige og fattige, overgangen med at faa landbefolkningen urbaniseret og op paa en hoejere veldstand, og om der overhovedet er ressourcer nok til at det kan lade sig goere, som Lykketoft pointerede for nogle dage siden. .
Ud fra almindelig trykkogerteori så ryger låget af på et tidspunkt, og det er nok det som de kinesiske kleptokrater er bange for.
Ud fra almindelig trykkogerteori så ryger låget af på et tidspunkt, og det er nok det som de kinesiske kleptokrater er bange for.
Er helt enig med Stig i, at skellet imellem land/by og øst/vest Kina er den helt store udfordring for kineserne. Derudover har de en række demografiske udfordringer
med bla. flere ældre og færre hænder til at arbejde nøjagtigt ligesom vi har her herhjemme..
Vi bliver bare nødt til at lade være med at købe alt det kinesiske bras. Jeg er begyndt.
Dem, der er interesserede i mere uddybende forklaringer på Kinas problemer, kan blandt andet læse Gary Shillings 3 indslag på bloomberg.com
http://www.bloomberg.com/view/op-eds/