Leder

En sang fra Allinge

Bertel Haarder vil gerne tale med folket. Bare han får lov til at bestemme, hvad det taler om
Debat
16. juni 2011

Højskolemand og indenrigsminister Bertel Haarder kalder noget overraskende til kamp mod de idealer for demokratisk åbenhed, han ellers så gerne besynger (og synge kan han). Haarder har taget initiativ til 'Folkemødet' i Allinge på Bornholm, hvor Danmarks politiske elite i disse dage møder vælgerne eller snarere disses medierepræsentanter.

Arrangementet skal angiveligt genforene folket med det folkestyre, stadig flere vælgere føler sig ekskluderet fra. Al skønsang om den åbne demokratiske samtale forstyrres dog af mislyde, når Haarder bruger anledningen til at tale for det stik modsatte: Større lukkethed.

»På visse måder mener jeg, at vi har fået en beklagelig åbenhed,« sagde ministeren i går til Information. Lad os lige tage den igen: »Beklagelig åbenhed«!

Bertel Haarder henviser til det sump, den svenske konge er havnet i med historier om mafiøse forbindelser og boblebad med købepiger. Disse historier kan Haarder »slet ikke forstå ... er relevante for noget som helst«. Nu er det næppe op til Haarder og os andre danske at afgøre relevansen af foreteelser i de kongelige svenske gemakker. Men selvfølgelig må et kongehus et svensk som et dansk udsættes for kritisk offentlig granskning, hvis der med føje er mistanke om, at dele af apanagen stikkes i hofteholdere på strippere.

Haarder ser den samme tendens feje over Danmark og henviser til personsagerne om Helle Thorning-Schmidt og Lene Espersen. Og det er ikke svært at forstå politikernes irritation over, at politik gøres til et spørgsmål om deres personlige moral.

I pressen har vi en pligt til ikke at blæse historierne ud af proportioner, men det er da relevant, at en statsministerkandidat fejlinformerer Skat, og at en udenrigsminister ikke passer sit arbejde.

Et demokrati er aldrig stærkere end den åbenhed, magten tillader. Det ved Haarder som højskolemand, mens politikeren Haarder tilsyneladende har vanskeligere ved at acceptere det. Eller sagt på en anden måde: Bertel Haarder vil gerne tale med folket. Bare han får lov til at bestemme, hvad det taler om.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Er til dels enig – men vil bede om mindre personsager og flere ordentlig belyste analyser og indhold af samfunds ,økonomiske og politiske beslutninger.
Fx blev Løkke Rasmussens Strukturreform ikke ordentlig analyseret - ja ingen gang de heftige debatter i Folketinget i de 3 måneder det tog Løkke Rasmussen af jappe reformen igennem med DF s stemmer blev omtalt i medierne. Her hørtes kun om hvor dygtig Løkke Rasmussen var at kunne få en så stor reform så hurtig vedtaget. Desværre ses at advarslerne fra oppositionen og fra langt de fleste høringssvar er gået i opfyldelse.

Det må jeg give dig, Dorte Sørensen, din utilfredshed med strukturreformen deler du gladeligt, hvor du kan komme afsted med, både hvor relevant og - som i de fleste tilfælde - aldeles irrelevant.

Mødet er vist mest tænk som en talerstol for Bertel Bims himself.

En gang vrøvl CJ kommer af med.
Presseetikkens grænser står ikke skrevet og flytter sig gennem tiderne. Derfor vil der altid være nogen der trækker i hver sin retning.
De forskellige medier har hver sin grænse og Bertel Haarder har sin.
Ofrene har deres.

Folkemødet har Bertel Haarder selv flot beskrevet som OverDanmark på skovtur. Så vi andre behøver hverken tage med eller lede efter nedsættende betegnelser. Og den klumrede visedigter har da også brugt Folkemødet på overraskende simpel vis, nemlig til at brokke sig over "beklagelig åbenhed". Dette tema var også gennemgående, da diverse borgerlige politikere selv kunne interviewe udvalgte journalister. Sass Larsen havde dog misforstået, og gik i stedet efter deres skråsikre fejlvurderinger.

Til gengæld er jeg lige som Bertel Haarder overmåde uinteresseret i den svenske konges købesex, så længe han ikke bryder lovgivningen på området. Jeg har ikke set beskyldninger om at kongen har brugt andre penge på sine drifter end sin egen løn, så dette rager ikke folkestyret. Netop derfor er det også et fejlskud, når Bertel Haarder trækker dette punkt frem - blot et dumt figenblad for at kunne brokke sig friere over at pressen borer i ministrenes offentlige gøremål.

Esben Maaløe

"og at en udenrigsminister ikke passer sit arbejde."

Espersen løj over for folketinget (eller var det et udvalg), det er vigtigt at vi ikke glemmer det

Valgkamp på en lidt anden måde. Betalt af skattekroner må man formode...

@Tom Paamand
Det rager da om noget folkestyret, hvad deres skattekroner går til. Hvis kongen bruger dem på at forlyste sig i stedet for at være en 'god' konge, vil jeg da mene at han er uberettiget i sit embede. Men det er så også en helt anden side af sagen. Jeg har ikke det fjerneste imod at han tager på stripbar, det er der jo så mange mænd der gør nu om dage at det generelt er blevet folkeligt accepteret at have den slags tilbøjeligheder, men det er desværre det hele sagen handler om fremfor det angivelige misbrug af skattepenge, som det burde fremstilles som.

@Markus - hvis du er på dagpenge, så er dit liv betalt af staten gennem mine skattepenge. Da det således nu er samfundet, der er din arbejdsgiver, kan vi fuldt berettiget kræve, at du ikke misbruger din statsfinansierede tid med at skrive statsfjendtlige ord her?

Den svenske konge er lønarbejder - i meget højere grad end de tilsvarende danske parasitter. Han skal aflevere koncernregnskab og dokumentere, at han stiller op til de forventede håndtryk og taler. Ingen har klaget over, at han ikke har udført sit arbejde. Heller ikke at han har misbrugt offentlige midler, før du finder på det, så dette er ikke et statsretsligt problem, men et bedsteborgerligt moralsk.

Snerpede holdninger om hvad han laver i sin fritid, overlader jeg trygt til dig og ugebladene.

Jonatan Moldrup

Tja, det kan da godt være at Bertel har fat i noget, ikke meget, men en smule.

Debatten i Danmark handler jo sjældent om politik, men om dem der "varetager" den, eller SKULLE varetage den, og det er jo heller ikke en gavnlig udvikling - specielt ikke for en politiker.
Når det er sagt mener jeg da også at der er for mange personsager, som f.eks. Helle Thorning og Lene Espersen, der begge kunne have været undværet, da Helle jo ikke snød skat og Lene mødtes med Clinton til det næste møde, så på det punkt kan der være en smule om snakken.

Men det der får det hele til at falme, er når det er ingen ringere end Bertel Haarder der står i spidsen for dette arrangement, manden der ikke kan overskue at komme for sent i teatret når arbejdet kalder. Og ang. TV-medierne mener jeg at der burde komme flere nyheder ud; Jeg tror næppe jeg er den eneste der gerne vil se Lars Løkke miste besindelse på TV2, ikke af skadefryd, men simpelthen for at se hvad der skal til for at landets statsminister bukker under for presset, da det har en stor relevans for den diskurs der præger den danske debat.

Så en "thumbs up" til Bertel for det overfladiske budskab og for at der kom besøg fra "Snobberne", men gennemsigtigheden i det politiske system kunne der godt gøres mere af, det er trods alt befolkningen der bestemmer hvem der skal styre landet, samt befolkningen der betaler deres løn, så er det vel heller ikke for meget forlangt at man udover folketingets tv også giver befolkningen et indblik i hvad der sker når kameraet er eller burde være slukket.

Christel Werenskiold

Politikere er vant til kun at blive spurgt om det, der passer dem (jf. Haarders raseriudbrud). Derfor kan det ikke undre. Men jeg er også træt af at det danskemediebillede fokuserer på de lette personhistorier, istedet for de mere besværlige og krævende analyser. Med få befriende undtagelser fokuserer de danske medier på sensation, letfattelige historier, der kalder på forargelsen eller frygten. Og så er vejret jo også vigtigt....
Også i Information

Sagen er, at pressen alene udfordrer enkeltpersoner - isolerer politikere som enkeltindivider og går efter deres privatliv. På den måde slipper pressen for det besværlige at skulle UDFORDRE MISBRUGET AF MAGTEN.

Jesper Frimann Ljungberg

Tja, måske er den sang der skulle synges i Allinge af tilskuerne nok nærmere være den gode gamle, og desværre nu også aktuelle sang, "Man binder os på mund og hånd".

Mere er der vist ikke at sige om den sag.

// Jesper

Jovist kan de synge i Venstre:
Bertel Haarder i 2004 om Europarådets menneske-rettighedskommissær: Han skal ikke blande sig - han kommer jo fra et katolsk land, så hvad kender han til Danmark.
Birthe Rønn: Nu lykker jeg for mikrofonen, og jeg åbner den ikke igen.
Søren Pind: Halv-vind
Bertel Haarder: Pis mig i øret.

Karsten Aaen

"I pressen har vi en pligt til ikke at blæse historierne ud af proportioner, men det er da relevant, at en statsministerkandidat fejlinformerer Skat."

Ved Christian Jensen noget som vi andre ikke ved? Har Helle Thorning (HT) fejlinformeret skat - eller var det bare en påstand fra B.T.'s side?

Mht. til den svenske konge, hvad så med denne her?
"hvis der med føje er mistanke om, at dele af apanagen stikkes i hofteholdere på strippere."

'med føje' bruges da vist kun om en mistanke, som skal bekræftes? eller som bliver bekræftet gennem en undersøgelse?

Og igen: Ved Christian Jensen noget vi andre ikke ved? Har han direkte selv set den svenske Konge stikke 'dele af apanagen' ned i 'hofteholdere' på strippere?" Og gad vide om CJ overhovedet ved, at den svenske Konge faktisk også har ret til et privatliv, eller at den svenske Konge faktisk også har egne private penge...