Leder

Tys tys, lad far

Hvem er det, Lars Bo kaspersen vil beskytte? Sine forskere? Eller instituttets bevillinger?
27. juni 2011

SIN SKANDALEKVOTE har Københavns Universitet rigeligt opbrugt med Penkowa-sagen. Alligevel kaster universitetet nyt smuds på sit omdømme. Hvad der startede som VKO-skandale, da udviklingsminister Søren Pind tilheppet af Dansk Folkeparti mobbede EU-forskeren, professor Marlene Wind, har universitet nu gjort til sin egen affære.

Forleden meddelte Lars Bo Kaspersen, der er leder af Marlene Winds arbejdsplads, Institut for Statskundskab, at hun nu »holder en pause fra medierne indtil videre«.

»Det var Marlene og jeg, der traf den beslutning i fællesskab,« sagde Kaspersen til Information. Hvorved det jo også er sagt, at beslutningen ikke er Winds ganske egen. Mobningen fra Pind & Dansk Folkeparti fik lukket munden på Wind.

EN FADERLIG beskytterrolle for Wind ser Kaspersen tænkeligt sig selv i. Som han udtalte: »Jeg kunne jo godt se, at det var krævende for hende at blive kørt rundt i mediecirkusset med politikere og journalister, der ville have udtalelser hele tiden.«

Nu har Information kunnet afsløre, at samme Kaspersen i en mail har pålagt samtlige ansatte på instituttet tavshed om Marlene Winds ytringsret. I mailen skriver han, at han vil »bede jer om at henvise til mig eller dekanen, hvis I kontaktes i denne sag. Nu skal vi have den lukket, og så må vi diskutere det principielle på et senere tidspunkt«.

MERE FADERLIG beskyttertrang? Og hvem er det i givet fald, Kaspersen vil beskytte? Instituttets bevillinger?

Uanset omsorgens sande genstand, er Kaspersen gået for vidt. Yderligere pinagtigt er det, at universitetets rektor, Ralf Hemmingsen, gennem sin pressemand har ladet meddele, at han ikke vil kommentere de mange pålagte tavsheder på Institut for Statskundskab. Rektor er tænkeligt så optaget af at forsvare sig selv i Penkowa-sagen, at han ikke har kræfter til at forsvare sine forskeres ytringsfrihed. Som videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) tilmed kalder »en ytringspligt«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne Marie Pedersen

Undskyld mig. Men jeg fatter simpelt hen ikke, at Lars Bo Kaspersen nu skal stå for skud. Han forsøger på bedste vis at agere i et håbløst politisk miljø. Jeg synes heller ikke, at løsningen var at pege fingre af Penkowa.

Langt hellere skulle vi pege fingre af de politikere, som skaber dette klima. Eller hvad trykkefrihedsselskabet og alle de andre ytrings-frihedskæmpere for ikke at råbe op.

Og vi skal

Inger Sundsvald

Der er i høj grad grund til at gribe fat i en sag ned i detaljerne, når det håbløse politiske miljø bevirker så eklatante svigt ”ned i rækkerne”.

Overformynderi og lemfældig uddeling af midler og titler fra et universitet, som uden betænkning godkendes af politikere skal ikke bare forbigås i stilhed.

Hvis man lader det være en sag mellem ministre og universitetets ledelse, sker der i hvert fald ikke nogen forandringer.

Offentligheden har krav på at vide hvad Penkowa har foretaget sig, og uanset om man er enig med Marlene Wind eller ej i hendes opfattelse af EU m.v., så er det mediernes opgave at oplyse befolkningen om, hvad deres skattepenge bliver brugt til og når forskere får mundkurv på.

Det rammer jo også tilbage på politikerne, og hvem der ellers er involveret.

Anne Marie Pedersen

Måske Inger. Men helt ærligt. Er der mundkurv Malene Wind fik på - eller er det beskyttelse af ansatte mod en diskusion som ikke var lødig, men var kravlet ned til øgenavne-niveau?

Jeg synes det er for let at skyde på en eller anden mellemleder - og det skal i hvert fald ikke være hovedlæren af denne sag...

Inger Sundsvald

Nej, det skal det helst ikke. Og jeg håber at de ansvarlige i toppen får kam til deres hår. Men det forandrer ikke ved at Marlene Wind selv burde kunne vurdere om hun kan stå for mosten. Hun har jo beklaget et par ”raptusser”, og ville nok kunne udtale sig uden flere af den slags. Det har Morten Messerschmidt f.eks. ikke gjort.
http://blogs.jp.dk/messerschmidt/2011/06/15/min-henvendelse-til-rektor-r...

Her skriver han bl.a., mens han beklager sig til rektor over Marlene vinds sprog, som han angiveligt aldrig i sin studietid eller ansættelse på KU har hørt magen til:

”Marlene Wind er et enkelt – men svært dominerende – broddent kar. En plet på Universitetets renomme.”

Det er ikke let at finde ud af hvem der har bestemt at Marlene Wind skal ”beskyttes”, men da det er Lars Bo Kaspersen der er sat til at fyre de støbte kugler af, så må det være ham der bliver nævnt.

Ralf Hemmingsen vil jo ikke udtale sig.

Hasse Poulsen

Hvor meget er det muligt at diskutere i denne sag?

To fuldstændigt skamløse mennesker, den ene minister, den anden partileder har groft svinet en forsker til i medierne, fordi denne i medierne har udtalt sig om det ekstremt ringe niveau disse mennesker fører politik.
Om hun har ret eller ej har ingen betydning. Det der betyder noget er at parti-føreren og ministeren på intet tidspunkt har diskuteret politik. De har bevidst ført en personhetz med forskeren og det på et niveau og et sprog der kendes fra værtshusskænderier og i trafikken - og fra nazisterne i trediverne.

Her burde enhvert tænkende menneske stille sig op og forsvare forskernes såvel som alle andres ret til at sige hvad de tænker.

At politikere, intellektuelle, og hendes vattede chef (hvordan har han opnået den stilling?) ikke øjeblikkeligt tager afstand fra Ministeren og Føreren, så er det bare slapt, vattet og uendeligt farligt for Danamark og dets beboeres fremtid.

Sagen handler Dumhed mod Viden, og de dumme og uansvarlige har været så længe ved magten at de nu har plads til at råbe enhver modstand ned.

Gladeligt uenig med avisen leder. Jeg har egentlig ikke set andet end at universitet bakker op bag Marlene Wind. Og det gør det også, når det sammen med Marlene Wind trækker sig ud af en debat, hvis niveau ikke opfordrer til fortsat "dialog".

Bjarne Bisgaard Jensen

Nu skal man passe gevaldigt på med, at trække sig fra en dialog selv om niveauet er faldende og mere og mere forfalder til at gå efter manden - kvinden - i stedet for bolden.
Det er netop i denne situation at den intelektuelle og forskningsmæssige elite skal krydse klinger med magten og dens mere og mere skingre skrighalse.
Alt andet fører til demokratiets afmagt og berufsverbot, knægtelse af ytrringsfrihed m.m
Se blot på det for tiden udskældte Tysklands historie fra 30 erne og frem til 45

Thomas Enevoldsen

Jeg kan ikke lade være med at være lidt imponeret af Rehling: Med usvigelig sikkerhed rammer han gang på gang ved siden af skiven i sine kommentarer/ledere.

At Lars Bo Kaspersen skal udpeges til den store skurk her er jo barokt: manden har i hele forløbt bakket Wind op i medierne.

Måske Rehling skulle tage sig en god lang sommerferie og derefter bruge et par måneder på at sætte sig ind i de sager han ønsker at udtale sig om.

Til Hasse Poulsens kommentar, der skriver: "Sagen handler Dumhed mod Viden, og de dumme og uansvarlige har været så længe ved magten at de nu har plads til at råbe enhver modstand ned."

Jeg tænker, at det snarere end dumhed handler om skruppelløs undertrykkelse af kritiske røster. Der er i min optik ingen dumhed bag Pind's og Kjærsgaard's udmeldinger, tværtimod. De emmer af kamplyst, hævngerrighed, magtforherligelse - sgu alle de ting, som kendetegner f.eks. Gadaffi, når han er i selvophidset ekstase.

Det gør mig utryg og bange, og det er - fornemmer jeg klart - også meningen.