Leder

Støttedyr

18. juli 2011

FRYDEFULDT, hvis vi alle fik et årligt tilskud på 413.14o kr. Men nej, for at leve i en sådan herlighed skal man være højt på strå. Som f.eks. Danmarks fødevareminister, Henrik Høegh (V). I sin egenskab af landmand med ejendom på Lolland fik Høegh i året 2010 udbetalt 413.140 kr. af EU's landbrugsstøtte. I tiåret 2001-11 har Høegh samlet i EU-landbrugsstøtte modtaget 5,7 millioner kr.

Når Høegh så udpræget er i rolle som støttedyr, kan han da overbevisende optræde som den, der forlanger EU's landbrugsstøtte fjernet?

NEJ, MENER Socialdemokraternes miljøordfører, Mette Gjerskov. Hun fastslår: »Det er jo Venstres officielle politik at arbejde i EU for at få landbrugsstøtten fjernet.« At Høegh selv er storstøttemodtager, får Gjerskov til at sige: »Det virker ikke særligt smart, og det undergraver fødevareministerens troværdighed i EU.«

Samlet modtager dansk landbrug en årlig EU-støtte på otte milliarder. Det, mener Mette Gjerskov, harmonerer dårligt med de skattelettelser, som regeringsflertallet overøser landbruget med.

NOGET ER GALT. Samtidig med oplysningerne om EU-støttebeløbene kunne Fødevareministeriet forleden offentliggøre, at gælden i dansk landbrug er vokset med 80 procent siden 2002: Fra 165 milliarder til 298 milliarder.

Hvordan er det muligt? I samme periode har Venstre begunstiget landbruget ganske hæmningsløst. Den gruelige forklaring er, at det er begunstigelserne, der kører landbruget i afgrunden. Fritagelsen for ejendomsskatter, smølede miljøkrav, fidusagtige lempelser af planloven, så kapitalgevinster bliver mulige ved udstykning og bebyggelse af landbrugsjord alt det er blevet kapitaliseret på ejendomspriserne. Dermed har det kunnet hives hjem som ekstra kontanter ved ejendomssalg eller belåning. Hvorefter bedriften er endnu mere gældsbelastet. Og hvem mon kommer til at betale regningen efter de kommende landbrugskrak? Gæt selv, kære skaffedyr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kaare Thomsen

Det er sjovt at læse om hvor lidt mette ved om landbruget, ja vi få støtte med det er mest for at holde priserne nede på fødevare så det ikke bliver for dyrt og at de kan styre os til at lave de vare som er mest brug for.
der var ikke noget at jeg så heller som landmand end at alt støtte i EU og DK forsvant det vil give mig som landmand et meget beder live.
danske skibs fart får hvis over 8 mia i støtte af DK hvor vi landmænd henter penge i EU.
vores gæld jeg ville gerne se 298 mia er op delt hvor meget der er i landbrug og hvor meget som er i vindmølle mm fra den gang vi bliv rådet til at bruge friværdien i vores bolige til forbrug, lige som dvs. banker lave reklame for hver dag. men stadig det er ham som sætte underskriften som har ansvaret ikke rådgiver.
10 % af dansk landbrug har det rigtig skidt men sådan er hvis i hele landet om du er husejer, tømmer, mure, skole lære alle dem som skulle prøve at lave nemme penge for for lånet i friværdien har det skidt nu, endnu værre er det for dem som har brugt det til forbrug.
men se det fra den lyse side ejendomsspekulanter har det værre.

Mona Blenstrup

Støtte giver for besiddelsen af arealerne.
Kun for arealerne og ikke hverken kvalitet eller mængde. dog kan man få en ydelse for at holde visse husdyr for eksempel tyrekalve til opfedning.

Man kan blive fratrúkket sin arealstøtte, hvis man sviner tilstrækkeligt med sine dyr eller fødevaresikekrheden.

Men landbrugsstøtten udmøntes efter arealstørrelsen.

Og er ikke beregnet til at gives for at varene skulle blive billigere for forbrugerne.

Peter Hansen

Jeg vil meget kraftigt råde til, at man bevarer landbrugsstøtten, men til gengæld begrænser de andre omtalte liberaliseringer - man kan ikke både blæse og have mel i munden.
Med landbrugsstøtten kan vi stille krav til landmændene om at skabe en bæredygtig produktion, der først og fremmest tilgodeser hjemmemarkedet med produkter, vi gider sætte tænderne i.

Mona Blenstrup

Peter vi kan aldrig få lov at stille krav til industrilandbruget.

De ved bedst og udviser enevælde. Har lobbyister der trykker alle de kanaler, de kan komem til.

Halekuperingen af smågrisene for at de ikke skal bide i dem af bare kedsomhed eksisterer trods for et forbud mod den rutinemæssige kupering.

Jens Høybye

Peter Hansen du skriver bæredygtig produktion, og jeg håber du mener det konkret som, at produktionen hviler på en naturlig og ikkeskadelig udnyttelse af omgivelserne, og ikke som præmisserne i Bæredygtigt Landbrug.

Mona Blendstrup, det er ikke helt korrekt når du skriver at landbrugsstøtten kun er areal afhængig, en detalje men der findes han- og hundyrsstøtte mælkevoter omlægningstøtte o. s. v.

Intet i landbruget ændres eller kan ændres med mindre landbruget får sine obligatoriske krav om kompensation, som de altid finder en begrundelse for.

Tænk bare på fritagelse (foreløbig 2 år) for ejendomsskat, som kompensation for en pesticidreduktion som ikke er indfør endnu, da lanbruget ikke har udarbejdet et forslag til hvordan reduktionen skal udmyntes.

Og man kan blive ved, også når prisen for genopretning af miljø, natur og drikkevand skal betales, vil landbruget kræve kompensation, begrundet i manglende produktion.

Landbrugets (Bæredygtigt Landbrug) argumentation for effektivisering/udvikling bæres og begrundes med at ordet udvikling = flere dyr, mere gødning, og ikke at udviklingsmuligheden indefor det eksisterende.

Mona Blenstrup

Jens

OMlægningsstøtten er også basseret på arealet.
Som økolog ved jeg disse ting.

Og som jeg skrev, kan man få tilskud for at have handyrene (restproduktet/spildproduktet) fra malkekøerne.

Jens Høybye

Mona

Ja, du har fuldstændig ret, for hvor skulle du vide fra, at jeg i mit baghoved tænkte på landbrugets kreativitet omkring omlægningsstøtte for det samme areal. Og i år f. eks. kan man få 840,00 kr/HA for ikke at nedvisne... og sådan er der så meget, og endnu mere byboerne ikke har opdaget endnu omkring enkeltbetalingsordningen.

Kaare Thomsen

hvoddan kan man få 840 kr for ikke at nedvisne, den har jeg ikke hørt om. som landmand ønsker jeg alt støtte væk, hvad skal vi bruge det til her i landet,
Lad os lave en kold tryker fjers alt støtte her i landet på en gang sæt skatte ned til 25 %, se hvordan det går. kun Ældre og svage skal ikke rammes. restsen må lære at spare op. pension efterløn væk med det landbrugsstøtte væk med det, dagpenge væk med det, boligsikring væk med det. vedlagsfri fys kriopraktor væk med det. mm sygesirkringe væk med det. sygehus skal dog stadig være gratis,