Leder

Op, op i det blå

2. august 2011

Fortvivl ej, du forkomne DSB-passager! Glem forsinkede og forkludrede forbindelser. Drop planer om at straffe det VKO-flertal, der i 10 år har forsømt den kollektive trafik. Vend i stedet dit blik mod himlen. Dér skal din udfrielse findes.

I hvert fald ifølge Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby. Til Jyllands-Posten i lørdags erklærer hun, at flyvemaskiner skal gøres til en del af den kollektive trafik: »Alle siger, at der minimum går 20-30 år, før vi har et fuldt udbygget højhastighedsnet i Danmark. Flytrafikken er det relevante alternativ,« siger Trane Nørby. »Det kræver ikke nye signalsystemer eller nye skinner«.

Kollektiv trafik betyder, at skatteborgerne skal være med til at betale. Venstre vil sløjfe lufthavnsafgifterne for flyselskaber i en forsøgsperiode, hvis de til gengæld øger antallet af indenrigsafgange til og fra provinslufthavnene.

Det forslag er danske flyselskaber og lufthavne ret begejstret for. Socialdemokraterne er også flyvefærdige: »Det vil være en klar forbedring af mobiliteten i Danmark, hvis lufttrafikken bliver forbedret,« siger S-trafikordfører Magnus Heunicke.

Uh-huh! Garvede observatører af dansk trafikpolitik vil huske, at et hovedargument for den faste storebæltsforbindelse var, at den skulle fjerne behovet for indenrigsflyvning. Og dermed aflaste miljøet. Som trafikforsker ved DTU Linda Christensen nu fastslår:

»Politikerne har jo sagt, at de gerne vil have folk over i togene. Et halvt fly fra Aalborg og flere flyafgange er miljømæssigt en langt dårligere løsning end et fyldt tog.«

Kan Venstre huske den FN-klimakonference, hvor Lars Løkke gjorde sig så pinlig? På trods af, at hans erklærede målsætninger var gode nok. Her og nu satser meget store lande på bedre jernbaner. Hvorfor skal et af de mindste vente i årtier?

P.S.: Hvordan skal folk fra Ringsted komme via luften til Middelfart? Foreslår Venstre også helikoptere sat ind som kollektiv trafik? dr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Darlie

Helt i venstres ånd.
Flyvere til tiden, og ingen besværlige færdselsregler.
Nu ved jeg hvad det er hun kigger efter, det har længe undret mig.

Christian de Coninck Lucas

Jeg har altid drømt om at komme hurtigere til provinsen uden at kunne kigge ud af vinduet på landskabet i vores lille land. Og så elsker jeg køerne i lufthavne.

Tåbeligt forslag. Kan nogen forklare Ellen Trane Nørby at vi ikke engang har et elektrificeret jernabene net, selvom Nikola Tesla opdagede hvordan man distribuere strøm trådløst for 100 år siden?

Ret pinligt for et relativt velhavende og progressivt land, eller tidligere progressivt land skulle jeg måske skrive.

Lars B. Jensen

Nu er Venstres hovedsponsor et olieselskab, der samtidig driver et flyselskab.
Derfor kan det ikke undre at Anders Fogh's tilsyneladende skifte i indstillingen til klimaproblemer kun giver sig udslag i retorik fra Venstre og aldrig i konkret fremsynet lovgivning der kan hjælpe på problemet. Venstre er grundlæggende modstander af kollektiv trafik undtagen når de kommer med positive ord i deres taler.

Bjarne Bisgaard Jensen

Den kære ordfører må jo have fået solstik eller en anden virkelighedsforvrængende lidelse.

At vi helt er koblet af på progressiv offentlig transport, herunder højhastighedstog er jo helt ude i hampen set i lyset af forurening, energiforbrug m.v.

Det er værd at huske at SF faktisk stemte for at stoppe udbygningen for i stedet at satse på den komplet uduelige italienske leverandør af IC4, så en ny regering er desværre ikke nogen garanti for, at vi kommer på niveau med landene omkring os vedrørende denne problemstilling.

Tudetosset er det jo.

Jeg vil gerne anbefale http://www.ecopassenger.com/ til dem der har en interesse i at beregne og sammenligne emissionerne forbundet med fly-, bil- og togtransport. Den er god til at kvalificere debatten.
I forbindelse med ETN’s forslag, er Ecopassengers resultater entydige (uanset hvor meget man pynter på antagelserne der ligger til grund for regnestykket). Flere indenrigsflyvninger vil medføre en kraftig stigning i alle de beregnede klima- og miljørelaterede eksternaliteter.

Man kunne fristes til at tro at klima- og miljøhensyn ikke er en del af ETN’s dagsorden…

Fantastisk logik: "Nu har vi stort set intet gjort i 10 år, så nu er det alligevel for sent. Lad os nu fyre den af!" :-/

Suk!!

P.S.: Hvordan skal folk fra Ringsted komme via luften til Middelfart?

Med Googleearth og telekonference-dimsen på deres i-padpod.

Anne Marie Pedersen

Sagde nogen helikopter? Nu har jeg ingen bil, men måske man skulle springe bilen over og bruge helikopteren i stedet, når det nu er fremtiden.

Alle siger, at der minimum går 20-30 år, før vi har et fuldt udbygget højhastighedsnet i Danmark.

Nå, siger alle det. Det er vist et spørgsmål om prioritering. Skrot nye broer og motorveje. Brug pengene på andet end biler.

GØR OFFENTLIG PERSONBEFORDRING GRATIS og spar en masse penge.

IC4 togene vil være fine som regionaltog i vestjylland. Skagensbanen, Aalborg nærbane, Odderbanen osv. De har jo fået dem billigt med fejl.