Leder

DSB – Den Sanseløse Bankerot

22. september 2011

Det er løgn, skulle man tro. Men nej: DSB står foran massefyringer, der vil gøre livet endnu mere besværligt for passagererne.

Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salomonsen, har offentliggjort forlydender om, at DSB vil afskedige mellem 234 og 544 lokoførere og mellem 70 og 500 togførere og stationsbetjente.

Det har DSB ikke villet benægte. I en pressemeddelelse citerer statsbanerne den administrerende direktør Christian Roslev for at udtale:

»Jeg tror, at vi alle er blevet overrasket over alvoren og volumen af virksomhedens økonomiske krise. DSB's ledelse har ikke på noget tidspunkt lagt skjul på, at vi befinder os i en meget alvorlig økonomisk situation, som også DSB's seneste halvårsregnskab viste. DSB taber penge hver dag.«

Dernæst udhælder DSB's pressemeddelse en ordsuppe med trevler som: »Forskellige analyser og mulige tiltag«, »mere robust økonomi«, »konstruktivt samarbejde« og »mødes oftere i samarbejdsudvalget«.

Kort sagt: Fyringer. Hvor mange og af hvem vil DSB ikke sætte tal på. Begrundelse: »Konsulenthuset Quartz+Co har lavet en rapport om, hvordan DSB's økonomi kan forbedres. Rapporten er bestilt af Transportministeriet og Finansministeriet og ventes offentliggjort i løbet af efteråret.«

I går blev rapporten lækket til dagbladet Politiken. Den foreslår en tredjedel af de »administrative« stillinger skåret bort; 200 på kort sigt og på langt sigt i alt 500.

Som transportminister har Venstres Hans Chr. Schmidt gjort indtryk ved at rage op blandt de mest uduelige indehavere af dette embede.

I går befæstede Schmidt sin position ved at erklære sig således om de mulige virkninger af DSB's fallitnærhed: »At halvere antallet af togafgange kan af flere årsager slet ikke lade sig gøre. En af årsagerne er de kontrakter, som DSB har indgået med ministeriet.«

Økonomisk umulighed har det med at forhindre folk i at leve op til deres kontraktlige forpligtelser. Det kan Hans Chr. Schmidt måske komme i tanker om, hvis han anstrenger sig. Måske kan han også erindre, at han selv væsentligt har bidraget til DSB's vanskeligheder ved utidige, uheldige og usaglige indblandinger i DSB's drift. Et eksempel: DSB besluttede i 2010 at lukke for salg af udlandsbilletter fra alle sine kiosker. Årsag: Manglende indtjening. Hvorpå Hans Chr. Schmidt beordrede DSB's daværende bestyrelsesformand, Mogens Granborg, og daværende adm. direktør, Søren Eriksen, til at opretholde salget af udlandsbilletter på stationerne Vojens, Tinglev og Rødekro. De tre stationer er beliggende i Sydjyllands Storkreds, hvor Hans Chr. Schmidt søger sig valgt til Folketinget. Senere samme år tvang Hans Chr. Schmidt DSB til at betale ekstra 300 millioner kr. til statskassen. På toppen af alt dette har Schmidt ydet sit personlige bidrag til den intrigekultur omkring DSB, der endte med at skubbe de ovennævnte herrer Granborg & Eriksen ud af deres embeder i sidstnævntes tilfælde med rundhåndet kompensation.

DSB’s fallit er den borgerlige regerings værk. Det indtryk står tilbage, at det ligefrem har frydet nogle af VKO's folketingsmedlemmer at pøse penge i motorvejsprojekter, mens skinnerne om sommeren bogstaveligt talt krøllede sig.

Blandt de genopretninger, som den ny regering må give højeste prioritet, er den offentlige transport. DSB må rekonstrueres. Økonomisk og om nødvendigt også med en handlekraftig, betjeningsorienteret struktur på ledelsen.

Man skal af tankegang være temmelig bondsk for at betragte DSB som en malkemaskine, der skal tømme DSB ind i statskassen. I de næste ganske mange år må strømmen nødvendigvis flyde lindt den modsatte vej. Den groteske udvikling i forholdet mellem benzinpriser og offentlige transportbilletter må vendes.

DSB må også vække sig selv fra mareridtet med de fejlslagne IC4-tog. I 1999 traf SR-regeringen med daværende finansminister Mogens Lykketoft i spidsen den idiotiske beslutning at opgive elektricificeringen af alle det danske jernbanenets hovedlinjer. På den baggrund bestilte DSB for fem milliarder kr. hos den italienske leverandør AnsaldoBreda 83 dieseldrevne togsæt, der alle skulle være i fuld drift fra begyndelsen af 2006.

Det er de stadig ikke.

Tværtimod. Kritiske tekniske rapporter om IC4's sande og usle tilstand er gemt bort, så de ikke kom til at vække unødig opsigt under 2011-valgkampen. Samtidig er AnsaldoBredas øverste chef blevet fyret, og moderselskabet Finmeccanica har beordret en rekonstruktion og truet med et bortsalg hvis der altså kan findes en køber.

En af fordelene ved at sige 'nok er nok' og sende de leverede IC4-tog tilbage til Italien er, at det åbner for at genoverveje elektrificering af hele jernbanenettet. Elektricificering vil tilmed knytte banenettet til vedvarende energi.

Tænk stort, nye regering, om dansk jernbanetransport. Handl modigt. Og hurtigt. Så vi undgår at forbinde DSB med sætningen: De Standsede Bare.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Som transportminister har Venstres Hans Chr. Schmidt gjort indtryk ved at rage op blandt de mest uduelige indehavere af dette embede.

Hans Chr. Schmidt udgør et effektivt ideologisk korstog til støtte for en minimalstat, privatisering og udbygning af privatbilismen.

...og manden optræder samtidig som en brysk hystade hvis han får stillet nærgående spørgsmål.

Dorte Sørensen

Har anbefalet artiklen - her bare en lille indføjelse . I 1990érne havde Sonja Mikkelsen lavet et forslag der skulle renoverer spor mv. , det nedstemte OVK og da SF og R hellere først ville investerer i nye togsæt så passagerne fik bedre komfort og da færdiggørelsen af el-drift til helle hovednettet heller ikke kunne færdiggøres pga. af borgerlig modstand, så måtte det blive diseltog. -------

Søren Kristensen

Vi ved alle at staten binder ikke så lidt håndører i en billet til Det Kongelige Teater, men hvor mange er det egentligt i forholdt til hvad vi binder i røven på en billet til DSB?

Og nu tror Hans-Cristian Schmidt, at han skal nyde sit politiske otium som borgmester i Haderslev.

Som borger i dette land med interesse i et velfungerende kollektivt transportsystem må det derfor undre at "demokratiet" giver mulighed for et misregimente af den kaliber som VOK har stået for.

For hvis jeg går ned på banelegemet med den store vinkelsliber og begynder at skære skinnerne op for at sælge dem som brugt jern, vil der ikke gå mange minutter før politiet anholder mig og sigter mig for bl.a. ødelæggelsen af vigtig samfundsinfrastruktur.

Men hvis jeg sidder som transportminister har jeg "carte blance" til at destruere og forære lunser til private aktører som det lyster mig.

Hvad er forskellen?

Og hvorfor er der ikke en ministered som forhindrer den ideologiske destruktion af fælles værdier?

Søren Kristensen

Lidt perfidironisk kunne man sige, at jobsene på Scania i Randers måske ikke var videnstunge nok til den danske strategi om at satse på innovation.

Chr. Schmidt beordrede DSB til at opretholde salget af udlandsbilletter på stationerne Vojens, Tinglev og Rødekro.

I 2004 gav Rigsrevisionen Schmidt en alvorlig påtale for kammerateri i forhold til hans tidligere arbejdsplads og hjemkommune. (wiki)

EL, S og SF må til at beslutte sig for hvem af VK regeringens ministre, de først vil trække frem til undersøgelse for uduelighed og embedsmisbrug og forsømmelighed...

...trods de skandaløse krige, tror jeg Chr. Schmidt er den der ligger bedst til venstrebenet.

Har anbefalet artiklen, og vil blot tilføje: at når man fra politisk side gennem de omtrent sidste ti år har udsat DSB for udliciteringer, opsplitninger og andet bøvl der har været medvirkende til at gøre hverdagen surt for såvel kunder som for de ansatte, og at man i de samme ti år så yderligere har snuppet virksomhedens årlige overskud, der sammenlagt ligger på omkring fem milliarder, så er det vel ikke så underligt, at denne virksomhed vil løbe ind i problemer, både økonomiske som ledelsesmæssige.

Ja, egentlig er der var vel næppe en privat erhvervsvirksomhed, der ville have overlevet sådan en behandling.

DSB
er det synlige bevis og symbol
på samfundets forfald.

Kombinationen af inkompetence
og forbenet ideologi,
har efterladt os med en rygende ruinhob.

VKO takkes for "indsatsen"...! Mvh.Th

Prisværdigt Rehling, at du får med, at nok var den sidste transportminister vist en helt ufattelig trist fyr, men etat-domæners skramlede tilstande pt. er et af de klarere eksempler på videreført socialdemokratisk politik.
Og EU er heller ikke specielt glad for hvis den nationale kontrol med infrastrukturer bliver hen over hovedet på det høje Brussel. Forestil dig ramaskriget dernedefra hvis staten tog TDC tilbage ved lov.
Det er lidt ligesom med Nyrup og 'udlændingene' :
De havde ingen politik på dette område, kun idealer og fikse ideer kombineret med en opfattelse af at kritikere ihvertfald var endnu mere galt på den - hvorefter man viderefører tidligere politik blindt og døvt .....og nu også med dumt.
Det gjorde SR med udlændingene, det gjorde VK med infrastrukturen. Politisk bøve-business as usual.

Og på Facebook ser jeg nu en masse liberale råbe op om at det her beviser at Staten ikke kan køre ordentlige virksomheder.

Smukt - fuck det hele op med inkompetent liberalisme og råb bagefter triumferende: SE SELV - offentlige virksomheder duer ikke

Der var noget med at kaste fækalier i hovedet på folk og bagefter klage over at de lugter af lort - var der ikke?

Peter Andreas Ebbesen

Et må man give HCRS ret i.
Nemlig, at DSB ikke skal koncentrere sig om at køre tog i udlandet.
Blodt sønd, at det netop var VKO-flertallet der selv indførte DSB-'s togdrift i Sverie.
Dernæst, kunne man ønske sig, at man snart erkender at offentlig trafik værken kan eller skal give overskud.
Det skal vile i sig selv.

Den eneste måde jeg tror vi kan rede vores jernbanetrafik i Danmark på nu er, at Deutche Bahn driver togne i Jylland og på Fyn.
Og så kan SJ drive jernbanetrafikken på Sjælland.
Andre muligheder kan jeg ærlig talt ikke se efterhånden.
Sørgeligt men desværre sandt tror jeg.
Lad os nu se hvad der sker, næste gang en trafikminister "Formaster" Sig til at foreslå at de danske hovedstrækninger bliver elektrificeret.
Så bliver vedkommende sikkert fyret prompte, som det skete med Sonja Mikkelsen.
Men der er snart ingen vej uden om.
Selv om man "Elsker diesel-tog i Danmark.
For de bliver ikke nemmere at få i fremtiden, fat det dog!
VH Heidi Madsen

Christoffer Melson

Jeg synes ikke folk herinde har et specialt nuanceret syn på sagen.

DSB modtager hver år et bloktilskud på 3,5 milliarder fra staten, og nej det er ikke blevet mindre under den borgerlige regering. Derudover drives DSB som en selvejende virksomhed.

Med andre ord en meget uheldig konstruktion. Virksomheden har ganske enkelt intet enticement haft for at effektivisere, da det blot ville betyde tilbagebetaling af bloktilskud. Derfor er det heller ingen overraskelse at den nye konsulentrapport viser, at der kan effektiviseres for en milliard i DSB. Modviljen mod at betale penge tilbage har også ført til at man har budt ind på private strækninger, hvilket selvfølgelig har været en katastrofe, fordi DSB er det mest ineffektive togselskab i Europa.

Er Hans Christian Schmidt så medskyldig? Ja delvist, fordi han har været med til at fortsætte den tåbelige konstruktion, men der er vel ingen, der kan påstå, at han har haft det store at gøre med den daglige drift.

Det eneste at gøre fremadrettet er enten at lægge DSB ind under transportministeriet, hvor nogle politikere vil have en interesse i at DSB er så effektiv så muligt, (desværre har ingen af politikerne et CV, der viser, at de er specialt geniale til at lede et transportselskab), eller så må man i gang med en privatisering, selvom det nok vil gøre ondt på det nye flertal.
Ikke desto mindre har blandt andet Ariva bevidst, at det i Danmark er muligt at køre tog billigt, til tiden og samtidig have tilfredse kunder, hvis der er et enticement til at gøre det.

@Christoffer Melson,

Umiddelbart vil jeg ikke mene at der i Informations læserkreds vil være specielt mange der vil "anbefal kommentar" ved dit indlæg, jeg vil dog gøre det, idet du rent faktisk har fat i nogle rigtige betragtninger, blottet for det normale ideologiske plidder-pladder.

Til Christoffer Melson, samt andre der gider hænge på!

Tja, nuancering, som du mener, er mangelfuld blandt skribenter på siden her, kræver jo, at vi selvsagt må have fingrene godt ned i substansen. Så til nogle af de ting, som du påpeger i dit eget indlæg, kan jeg da knytte følgende kommentarer.

1. Enig i at den konstruktion som DSB drives under, er uhensigtsmæssig, men denne konstruktion, eller ruin om man vil, er jo bestemt fra politisk side, og da mantraet jo siden Margaret Tacther i firserne indledte en privatisering af de engelske jernbaner, har dette mantra fået lov, trods det af enhver der har en smule indsigt i transport på skinner kan se, at denne strategi er dyr og ueffektiv.

2. Det er ikke korrekt, at DSB ikke har haft eller har incitament til at effektiviserer, hvilket let kan bevises med, at der i dag, trods mangel på materiel, kører langt flere tog pr. døgn end der gjorde for ti år siden, og at det gøres med færre ansatte, bl.a. er meget af det personale som før var ansat for at servicere kunderne jo forsvundet.

3. DSB har indtil Kystbanen blev udliciteret, hvorved DSBFirst jo opstod for at køre tog på strækningen inkl. Skåne, ikke brugt en eneste krone på deres udenlandseventyr. Og nu udlandseventyret jo ikke DSB’s idé, nej dette eventyr er skabt af borgerlige tanker og den liberaliseringsbølge der nu gennem en del år har hærget de fleste af Europas jernbaner. Og når jeg skriver hærget, så mener jeg det, for tænk en gang hvad der bruges at penge på at udfærdige tilbud på denne eller hin strækning, hvorefter diverse togselskaber, og ofte statsejede togselskaber, så byder ind? Ja, tag bare udlicitering af Kystbanen som eksempel, hvor seks togselskaber bød ind for at betjene denne strækning. Udover at det i sagens natur koster en del millioner at udfærdige selve tilbuddet, så kostede det også hvert selskab omkring 50 millioner i udgifter at byde ind! Så det vil sige, at de fem selskaber der ikke vandt bagefter hver står med et tab på 50 millioner. Og hvem mon skal betale de penge? Korrekt samfundet som helhed. Derudover er det naturligvis svært at prissætte hvad ærgrelser, forsinkelser og den slags har kostet kunderne, og ligeledes hvad tabt arbejdsglæde har kostet personalet.

4. God idé at lade DSB bestyrelse og deres topledelse lægge strategien, og ikke mindst, at give dem arbejdsro, så de kan planlægge langsigtet, hvilket er forudsætning for at drive en jernbane. Og det er jo lige præcis det modsatte af hvad man har gjort nu i mange år. Blot et eksempel derpå, nemlig, at lige efter årtusindskiftet, da gik DSB i gang med at modernisere diverse mellemstationer på Tønderbanen, hvorefter de så kunne overdrage resultatet af deres anstrengelser til Arriva.

5. Ved udliciteringen af de Midt- og Vestjyske baner i 2002, var Arriva såmænd ikke det billigste tilbud, thi det var DSB. Men DSB måtte simpelthen ikke få lov til at vinde udbuddet, og det måtte de ikke og uanset hvad. I øvrigt er Arriva sådan set slet ikke et privat transportselskab, for i foråret blev det nu forhenværende engelske selskab afhændet for den nette sum af cirka 15 milliarder kroner til Deutsche Bundesbahn, et togselskab der ejes af den tyske stat!

6. Det første år, ja lidt mere, da gik det jo grueligt galt med Arriva, hvor det ene tog efter det andet måtte aflyses, og nej, DSB obstruerede ikke, tværtimod, for ledelsen vidste udmærket, at gik det skidt for Arriva, så ville det også gå skidt for DSB, thi vores togsystem skal hænge sammen … og det gør det ikke i dag, men jeg skal spare på ordne, så historier desangående springes over her!

6. I øvrigt, er der en eneste der tror, at SNCF (De franske statsbaner) ville have udviklet deres efterhånden mange, hurtige og gode TGV-togstrækninger, hvis de vidste, at de indenfor en tidsramme af få år, pludselig kunne blive tvunget til at afhænde dem til et privat foretagende?

Dorte Sørensen

PS: Indtil OVK tvang Kystbanen i udbud havde DSB et overskud, som blev opslugt af statskassen.
Tænk hvis ikke OVK havde tvunget Kystbanen i udbud så havde vi ikke haft denne sag og skatteyderne var ikke påtvunget denne ekstraregning.

Udgiften til DSB kan beregnes på mange måder. Fx har DSB i en årrække haft et overskud på driften, som er røget direkte i statskassen. 5,3 milliarder forsvandt under VKO-regeringen på denne måde.

Hvis bare vi kunne slippe for liberalismens voldtægt, kunne en del af den offentlige transport gøres til en "fri service" for borgerne. Bilister betaler jo heller ikke direkte for deres brug af de motorveje, samfundet stiller til rådighed for dem, men mest over skatter og afgifter...

Kender ikke så meget til globaliseringsteori, men at byde på togdrift i New Zealand er vel forbundet med enorme logistiske udfordringer og udgifter i opstartsfasen. Ikke at DSB har gjort det, men mere i princippet: eller er jeg bare for sur? Idéen med den betragtning er at stille spørgsmålstegn ved, om realitetssansen og fornuften egentlig ikke er evaporeret, i al fald i det godtroende Danmark?

Der fremdrages adskillige selskabsmæssige spidsfindigheder som undskyldning for Hans Chr. Schmidts uduelige styring af - juvelen i den kollektive trafik - DSB ...men jeg køber dem ikke. Som trafikminister skal Hans Chr. Schmidt sørge for toge til tiden og toge nok til dækning af tranportbehovet - at hævde andet er til grin.

Jens H. C. Andersen

Melson: 'Derfor er det heller ingen overraskelse at den nye konsulentrapport viser, at der kan effektiviseres for en milliard i DSB.'

Hvor meget kan mon ikke effektiviseres andre steder i det offentlige.

Eller jeg kunne spørge omvendt, er der nogen som kan pege på noget i offentlige som faktisk fungere effektivt...

Så lad dog 7-Eleven overtage billetkontrol og en markant intensiveret bødeudskrivning og samtidigt tilbyde slik, sodavand og snacks til hidtil uhørte overpriser, imens indtægtsgenererende reklamer ledsaget af rockmusik for sundhedsfarlig lydstyrke diverterer passagererne.

jasper bertrand

Det er tydeligt Rehling ikke har læst rapporten. Uanset hvor mange penge dsb får bliver der ikke god service uden ledelse. Jeg kan kun opfordre til at man læser rapporten, den er god og præcis. Det falder selvf tilbage på VK at de ikke gjorde noget ved det levn fra den gamle socialdemokratiske tid. De kunne jo nok have df og de radikale med på at stramme der. Men nu er der jo en god opgave til den nye røde regering, lad os se noget oprydning. Og mange af lok førerne vil sikkert hellere køre tog end sidde og vente eller køre i taxa til den anden ende af landet. Det er en sag Helles regering kan udmærke sig på, hi hi.

Michael Kristensen

Det er i sig selv dybt idiotisk at Danmarks netbanenet slet ikke er så moderne som resten af Europas. For andre europæerne er det nærmest som en rejse tilbage i tiden at køre med DSB.

Det er ganske rigtigt, som en skriver, blot et led i den afvikling af det offentlige, som Brun Blok med udgangspunkt i bogen "Fra socialstat til minimalstat" ser som det fremmeste der kan ske for det danske samfund.

Først køre det offentlige i sænk på alle planer, for derefter at sige: " Der kan I selv se, sådan noget offentligt pjat duer ikke. Lad os privatisere."

Nu har jeg prøvet at køre i de fuldkommen forskrækkelige IC4-tog! Hvem har dog fundet på, at de kunne være en værdig afløser for IC3? Klemt plads; misbrug af enorme rum med højt til loftet, men ingen plads til passagerer; trapper, som forhindrer passage for 'trillebaren'; dårligt fungerende døre, både automatiske og personalets almindelige.
Få dem returneret hurtigst muligt og lad os bygge videre på det banebrydende design fra IC3. Jeg kan ikke se et eneste punkt, hvor der er tale om forbedring. Det måtte også stoppe to gange undervejs, så vi blev en halv time forsinket - fordi det måtte genstartes.