Leder

Faldhøjde

Med krisen følger krav om nytænkning og eksperimenter, og det kan give plads til dygtige og driftige talenter, som kan skabe grobund for en ny guldalder for dansk film
21. oktober 2011

Der er ingen tvivl om, at dansk film er i krise — ikke mindst økonomisk. De fleste selskaber har røde tal på bundlinjen, nogle har måttet lukke, mens andre — bl.a. Zentropa og Nimbus — kæmper for overlevelse. Der er en stemning af håbløshed i filmbranchen, og alt dette samtidig med at store forandringer er på vej i måden, man producerer, markedsfører, distribuerer og oplever film på.

Spørgsmålet er dog, om den kreative og økonomiske krise er værre end den, der plagede dansk film i begyndelsen af 1990'erne, altså før Nattevagten, Dogme 95 og dansk films succesbølge. Dengang gad ingen se danske film, der var ikke ret mange penge at lave dem for, og det var stort set kun Lars von Trier og Bille August, som markerede sig i udlandet.

Siden har man — filmbranchen, publikum, medierne — vænnet sig til succes i både ude og hjemme, hvorfor faldhøjden er meget højere, og krisen føles værre. I virkeligheden er dansk film vel efter nogle usandsynligt gode år ved at finde et naturligt leje, hvor enkelte film klarer sig strålende, mens mange andre klarer sig mindre godt. Der er ikke samme guldgraverstemning i branchen som for 10-15 år siden, men mindre kan også gøre det, og selv om det er et A-hold af instruktører, som holder gang i hjulene, er talentmassen stor og den ikke ubetydelige statsstøtte konstant.

Man må heller ikke glemme, at danske film og instruktører som Susanne Bier, Nicolas Winding Refn og Lars von Trier stadig gør sig fordelagtigt bemærket på filmfestivaler og i biografer rundt om i verden — og det i en branche, som bliver stadigt mere international.

Et andet spørgsmål er, om ikke der kan komme noget godt ud af krisen: At dansk film som Fugl Fønix rejser sig af asken til ny ære og værdighed. Med krisen følger krav om nytænkning og eksperimenter, og det kan give plads til dygtige og driftige talenter, som kan skabe grobund for en ny guldalder for dansk film — ligesom dengang i begyndelsen af 1990'erne. Udviklingen går i ring, og selv om det lige nu gør ondt, bliver det godt igen. CMC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu