Leder

Farlige piller

Debat
27. oktober 2011

Der er brug for mere oplysning om p-pillers bivirkninger. Forskningen har vi på plads — senest med et stort dansk studie, som konkluderer, at risikoen for blodpropper er mellem tre til seks gange så stor, hvis man tager p-piller. Når der er forskel i risikoen, skyldes det, at de gamle p-piller af den såkaldte 2. generation er noget sikrere end de nyeste piller af 3. og 4. generation. I går skrev British Medical Journal følgende i en leder: »I løbet af de seneste fire årtier har mere end 25 epidemiologiske studier undersøgt risikoen for venøse blodpropper blandt brugere af p-piller. Alle undtagen to har fundet en signifikant højere risiko blandt nuværende brugere sammenlignet med ikkebrugere.« Lederen slutter med en opfordring om ikke at gå i panik over forskningsresultaterne — så farlige er pillerne trods alt heller ikke — men den afgørende pointe er, at man ikke længere kan være i tvivl om, at der er øget risiko.

Forskellen mellem de nye og de gamle p-piller er desuden interessant. Ifølge den danske undersøgelse er de nye piller ganske enkelt dobbelt så farligere som de gamle. Det budskab skal ud til forbrugerne — og ikke mindst til de praktiserende læger, som tilsyneladende er faldet for medicinalindustriens reklamer for de nye produkter, som de pga. patenter tjener langt flere penge på. 86 pct. af de p-piller, der udskrives i dag, er 3. og 4. generationspiller.

Hidtil har den største p-pilleproducent, Bayer, svaret igen ved at hyre forskere, der finder frem til, at risikoen ved de nye piller ikke er større end ved de gamle. På den måde kan man holde liv i en myte om, at'eksperterne er uenige'. Den manøvre bør ingen længere falde for. De danske kvinder skal derimod oplyses grundigt om, at p-piller — som der kan siges meget godt om — kan have alvorlige bivirkninger og i værste fald resultere i dødsfald. Herunder at de gamle piller fra 2.generation er mere sikre end de nye fra 4. generation. Når de har den viden, kan de tage velovervejet stilling til, hvilken pille — om nogen — de vil vælge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Trine Appelon Larsen

Dødsfald skyldes mangel på politisk vilje

Hvert år dør 5 kvinder i alderen 19-40 år i Danmark som følge af en blodprop udlæst af P-piller, yderligere 600 kvinder i samme alder får hvert år mén i en invaliderende grad af blodpropper udløst af P-piller. Dette er netop blevet dokumenteret i et nyt forskningsresultat fra Rigshospitalet.
Jeg har siden marts 2000, hvor jeg fik mine første blodpropper udløst af P-piller forsøgt at råbe landets politikere op omkring dette problem – indtil videre har jeg talt for døve ører.

Hvad skal der til, for at vore politikere tager dette problem seriøst og gør noget ved det? Er det 10 årlige dødsfald – eller skal vi op på 50 årlige dødsfald? Vores lovgivning gør, at disse årlige 5 dødsfald og 600 invaliditets tilfælde er en acceptabel risiko ved P-piller. Ville der være samme accept af fakta, hvis statistikken fortalte os, at der var 5 dødsfald og 600 invaliditets tilfælde årligt på grund af f.eks. hovedpine piller eller hostesaft - ? Det tror jeg næppe!

Ansvaret for disse dødsfald og invaliditets
tilfælde bæres først og fremmest landets politikere. Statistikken er tilgængelig for enhver, alligevel har der ikke været politisk vilje til at gribe ind over for dette. Medicinalindustrien bærer også en del af ansvaret, men vore politikere tillader via gældende lovgivning at produkterne kan sælges i Danmark, derfor bærer vores politikere størstedelen af ansvaret for 5 årlige dødsfald og 600 årlige tilfælde af invaliditet! Så kære politikere i Danmark, hvordan føles det egentligt at have 5 dødsfald og 600 invaliditetstilfælde på samvittigheden? Har du siddet i en fuld valgperiode, har du altså medansvaret for 20 dødsfald og 2.400 tilfælde af invaliditet.

Annette Rosengren

Trine, du har helt ret, og dit sidste regnestykke bør mane til eftertanke. Vil du venligst kontakte mig på min email shelovesblue (snabela) gmail.com ? Jeg har en populærvidenskabelig bog om kvinder og blodpropper i pipelinen. Fik selv stærkt invaliderende blodprop i 2009 på grund af fejlbehandling - eller snarere ingen behandling