Leder

Fornuftig bonus

10. november 2011

Syv ud af ti professorstillinger på de danske universiteter bliver besat af mænd og har ingen kvindelige ansøgere. Det forsøgte Københavns Universitet (KU) for fire år siden at lave om på ved at indføre en midlertidig økonomisk bonus til de fakulteter, der ansætter en kvinde. Ordningen har fået antallet af kvindelige professorer til at stige med nogle få procentpoint, men bliver kritiseret af mandlige lektorer og professorer for at tvinge de hårdt trængte fakulteter til at prioritere økonomi frem for faglighed.

Med den begrundelse ligger det lige til højrebenet at opfordre KU til at droppe den udskældte ordning. Alternativet er, at universiteterne bare skal acceptere, at de bedst kvalificerede kandidater altid er mænd, og det gør KU heldigvis ikke.

Den økonomiske bonus er en opfordring til fakulteternes ledelser. De skal have aktiveret de kvindelige lektorer, som har potentiale til at blive dygtige professorer, i stedet for at lade stillingerne gå til de mænd, der pr. automatik står klar til at overtage.

De kvindelige lektorer er ifølge undersøgelser generelt mere tilbageholdende med at søge professorater, og derfor skal de opfordres til det. Ingen kvinder søger en stilling, hvis de ved, at den er øremærket til en mand, eller hvis de ikke har haft en mentor eller et fagligt forbillede, der har opfordret dem til at søge. Har de kvindelige kandidater heller ikke det rette netværk, får de heller aldrig fat i den femtedel af stillingerne, som aldrig bliver slået op.

KU's bonusordning er skyld i, at der for første gang i 30 år er blevet rykket en smule ved antallet af kvindelige professorer.

I forvejen går udviklingen mod flere kvinder på universitet den rigtige vej, men det går langsomt. Status er, at 80 procent af professorerne på KU er mænd, og den skævhed vil universitetet gerne rette op på. Det er svært at bebrejde dem, at de prøver. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Jørgen Lassen

Folk der ikke selv kan finde ud af at søge en professorstilling, er muligvis ikke kvalificerede til en professorstilling.

Inger Sundsvald

Jeg kan simpelthen ikke være andet end enig i både overskrift og artikel. Hvorfor der kommer sådan et postyr ud af at skubbe lidt til en udvikling - der ved hidtidig fremdrift ville tage 250 år for at skabe balance mellem kønnene – kan man jo forsøge at gætte sig frem til.

Jeg har flere bud, men hvis jeg provokerede en smule (jeg har prøvet), og udtalte mig ligeså sexistisk som kvinder efterhånden er vant til fra visse mænds side, men som der ikke bliver taget notits af, så ville min kommentar ikke stå ret længe, for der er regederlige mimoser blandt hankønnet. Så det afholder jeg mig fra.

Jeg må nøjes med at sige, at jeg finder det bemærkelsesværdigt, at det altid er en mand, der er bedst egnet til en af de højere og eftertragtede stillinger her i landet – i modsætning til i mange andre lande.

Det falder helt naturligt, at bede om dokumentation for at kvinder er blevet forbigået, mens det nærmest er en uartighed at bede lektorer på KU om at stå frem af anonymiteten og dokumentere, at de er blevet forbigået til et professorat.

Hans Jørgen Lassen

"det altid er en mand, der er bedst egnet til en af de højere og eftertragtede stillinger her i landet"

Det er meget muligt, at dette udsagn er rigtigt. Ikke desto mindre er statsministeren i dette øjeblik af hunkøn. Dronningen også. Og det er da ret høje stillinger, i visse henseender de højeste.

Johannes Nielsen

"Ingen kvinder søger en stilling, hvis de ved, at den er øremærket til en mand, eller hvis de ikke har haft en mentor eller et fagligt forbillede, der har opfordret dem til at søge."

Jeg arbejder selv på københavns universitet og det her er MEGET langt fra noget jeg kan genkende. SELVFØLFELIG søger alle kvalificerede - både mænd og kvinder - når der er et ledigt professorat. INGEN stillinger er øremærket til en mand og hvad HULEN skal det der med en mentor betyde.

Henrik Jørgensen

Det lugter desværre af offermentalitet. Selv 2011 taler vi om det svage køn (med en kvindelig statsminister), hvor der skal tages hensyn til, at den svage kvinde afholder sig fra stille op, hvis en modsvarende stærk mand kandiderer til det samme forsker job.

Hvis KU vil gøre deres kønsdiskrimination mindre tydelig, kan de så ikke bare oprette nogle flere forskerpladser m/k inden for kønsforskningen ;)

Camilla, er du sikker på det er bonusordningen der ansvarlig for denne glædelige stigning i kvindelige ansøgere ?

Der er adskille undersøgelser og statistikker der antyder at forklaringen ligger et helt andet sted.

Hvis dette er sandt så er bonusordningen ren diskrimination, uden rimelighed og uden merit.

Selvfølgelig skal vi da have positiv særbehandling.

- Minimum 40% af alle professorer skal være kvinder.
- Minimum 40% af alle professorer skal være bøsser.
- Minimum 40% af alle professorer skal være Lesbiske.
- Minimum 40% af alle professorer skal være indvandrere.
- Minimum 40% af alle professorer skal være flygtninge.
- Minimum 40% af alle professorer skal være under 18 år.
- Minimum 40% af alle professorer skal være hjemløse.
- Minimum 40% af alle professorer skal være psykisk syge.

Fortsæt selv listen.

Johannes Nielsen

Det lyder som om at ordningens eneste succeskriterium er hvor mange flere kvindelige professorer den har skaffet på KU.

Man kunne ansætte 1.000 nye kvindelige professorer i morgen hvis man var ligeglad med deres kvalifikationer. Der er fx en arbejdsløs pædagog i vores opgang, som helt sikkert ville være interesseret i et professorat i mikrobiologi, hvis hun fik det tilbudt.

Succeskriteriet må være, hvor mange ekstra fuldt ud kvalificerede kvindelige professorer ordningen har skaffet og her er mit bedste bud NUL.

Det er svært at bebrejde KU, at de gerne vil have flere kvalificerede professorer, det er nemt at bebrejde KU for, at indføre utilsløret kønsdiskriminering i ansættelsessituationen.

Essentielt skaber det et billede af:

Mandlig professor = med garanti fagligt dygtig, er ansat på TRODS af, at en kvinde ville give økonomisk bonus.

Kvindelig professor = måske den fagligt dygtigste, under alle omstændigheder ansat på en ordning, der uanset hendes kvalifikationer udløser økonomisk bonus.

Det kan ikke andet end styrke respekten omkring mandlige professorer på bekostning af kvindelige, hvilket i mine øjne er et klart selvmål. Jeg bakker i langt højere grad op om faglige og professionelle netværk samt konkret vidensarbejde om emnet, herunder med løsninger for virksomhedskultur og indsigt.

Marianne Mandoe anbefalede i en anden (lignende) tråd, protocol.dk. Det er klart et besøg værd (for ansatte såvel som ledere, mænd såvel som kvinder).

Til Katrine Lotz:

Det må du virkelig undskylde. Det var naturligvis Katrine Lotz. Min fejl.

Det ændrer dog ikke ved, at protocol.dk er uhyre interessant.