Leder

Forsinket svanesang

Ministeren erklærer fuld tillid til to embedsmænd, der ifølge deres egne redegørelser tydeligvis ikke har tillid til hinanden
3. december 2011

Den borgerlige regering var tilsyneladende parat til både at misbruge embedsapparatet og tilsidesætte den sidste rest ordentlighed for at fastholde magten.

Tidligere skatteminister Troels Lund Poulsen (V) skulle således have forsøgt at presse Skat København til at ændre frifindelsen af Helle Thorning-Schmidt og hendes mand i sagen om deres skatteforhold.

»… skatteministeren har prøvet at få Skat Københavns afgørelse omgjort,« skriver chefen for Skat København, Erling Andersen, i den ene af de to redegørelser, skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) har bestilt, og som han i går offentliggjorde.

Beskyldningerne om Troels Lund Poulsens pression er fremsat af kilder på anden hånd, og episoden nævnes ikke i den anden redegørelse, der er skrevet af Skatteministeriets departementschef, Peter Loft. Det kan undre, da Peter Loft selv — ifølge Erling Andersen — skulle have afvist ministerens utilstedelige forlangende. Hvem taler sandt? Vi ved det ikke.

Til gengæld ved vi, at de to skattechefers udlægninger på en række centrale områder er modstridende. Derfor må alt, hvad der handler om administration og departement fortsat betegnes som uafklaret.

På den baggrund er det paradoksalt, at Thor Möger Pedersen på den ene side mener, at sagen fortsat er så uoplyst, at han i går annoncerede en undersøgelseskommission, når han på den anden side føler sig i stand til friholde sin departementschef for ethvert tænkeligt medansvar i sagen.

»Jeg har fuld tillid til Peter Loft og Erling Andersen,« sagde Thor Möger Pedersen i går. Interessant er det, at ministeren erklærer fuld tillid til to embedsmænd, der ifølge deres egne redegørelser tydeligvis ikke har tillid til hinanden. Her må Thor Möger Pedersen have en viden, han endnu ikke har delt med offentligheden. Ellers risikerer han at pådrage sig et medansvar i en sag, der efter alt at dømme begynder og slutter med Troels Lund Poulsens og den borgerlige regerings moralske sammenbrud.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Chefredaktøren virker noget forslået, når han skal begrunde kritik af Thor Möger. Denne er søn af en tidligere formand for Informations bestyrelse. Her er en af de indre konflikter vi læsere aldring hører om - ihvertfald ikke fra bladet selv.

Hans Jørgen Lassen

Herregud, Thorbassen kan jo ikke sige andet. Han kan jo ikke stå frem og proklamere, at han ikke tror Loft over en dørtærskel.

Ikke før kommissionen har gjort sit arbejde.

I øvrigt kan ministeren da aldrig pådrage sig et medansvar. For det første skete dette før hans ministertid, og for det andet har han jo netop med nedsættelse af en undersøgelseskommission taget skridt til en belysning af hele sagen.

Endnu en gang er Christian Jensen underlødig.

Phu ha, hvor var det heldigt at VKO's magt blev brudt og en oprydning i korridorerne kan påbegyndes.

... demokratiet var under pres.

Inger Sundsvald

Jeg undrer mig over hvorfor David Rehlings analyse d.d. ”Kommission kan ramme Løkke”, ikke kan findes på netavisen. Er den for direkte i analysen og i referat af, hvad der virkelig er sket?

Og dette var noget vælgernee havde krav på at vide i forbindelse med Folketingsvalget den 15.sept. 2011 - ikke godt tre uger efter dette valgs afholdelse.

Nu kommer der en kommission, og så sker der ellers intet...er mit bedste gæt og bud...

Christian Jensen.

Hvorfor er David Rehlings artikel - Kommission kan ramme Løkke - med kommentarer blevet fjernet fra netavisen lige nu. ???????????????

Tom W. Petersen

"Forsinket svanesang" - ???!
Og på hvilket grundlag får chefredaktøren insinueret,at den nuværende skatteminiser skulle blive mistænkelig???
Er det bare sådan, som Ivan Gullev og Hans Jørgen Lassen siger ovenfor?
Det er da en løjerlig leder...

der kommer jo nok snart communister's revolutioner alligevel,
men indtil da kan rød blok,
nøjes, som begyndelser, med en 8-9 retsager mod diverse vco'er

Inger Sundsvald

Jeg kan kun få det ud af det, at Rehlings analyse var for ”rød”, med antydninger af at Troels Lund Poulsen kan risikere at få følgeskab i Rigsretten, eftersom spørgsmålet er, om han virkelig har satset så aktivt på en miskreditering af Thorning, uden at chefen selv har vidst det.

DR huskede ellers til sidst at skrive noget om de ”mange fadæser” den nuværende regering er snublet i.

Jeg må sige, at når jeg tænker på regeringsfadæser, så er det mest VK-regeringens jeg kommer i tanke om.

i det heel taget kan borgerlige imødese tiltagende vrede mod dem;

for det “gode” ved den slags hetzkampagner som capitalister og stråmænd m/k , forsøger mod snart den ene
( p.t. mod dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere,.. )
snart den anden gruppe, for at forsøge at bortlede opmærksomhederne fra dem selv,
er: at det egentlig er så let gennemskuligt af de fleste mennesker, ( og nu også skrevet her ), så de langt de fleste mennesker såmænd nok bare bliver endnu mere knotne på capitalisterne og deres stråmænd, pga. de forsøg på forførelse, end de var før.

Inger Sundsvald.

Ang. " de mange fadæser".

I dagens udsendelse - Mennesker og Medier - på P1 med Lasse Jensen, kom han sidst i udsendelsen i på " de mange fadæser " og mediernes behandling af dem og om de var neutrale.

Han gik lidt tilbage i tiden og nævnte journalist Jesper Tynells afsløring af daværende beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens grove og ulovlige embedsførelse. Denne afsløring blev gjort i Orientering på P1, men kom så ellers ikke videre ud. Først da Jesper Tynell ca. 1 år efter fik Cavling-prisen for sin afsløring, kom "fadæse" helt frem.

Du kan sikkert forestille dig, at hvis det i dag havde været den nuværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen, der havde lavet grove lovovertrædelser og at det var kommet frem i Orientering på P1, at medierne i dag ville have reageret anderledes.

Derfor tror jeg heller ikke de er særlig interesseret i at hjælpe med til at afdække den nuværende "skatte-sag".

Mon ikke Troels Lund Poulsens civilbeskæftigelse efter rigsretsagen afhænger af om han kan holde de øverste bosser i venstre fri af tiltale.

Bjarne Bisgaard Jensen

Har netop set "deadline" på DR2. Her oplyser Poul Madsen fra ekstrabladet, at de samtidig som BT fik tilbudt oplysninger om skattesagen, men ikke brugte dem, da de havde mistanke om at blive manipuleret med.
I morgen vil de afsløre deres kilde.

Christian Jensens leder i dagens avis virker amatøragtigt og ikke videre gennemtænkt. Skulle Thor inden kommissionen har gennemført sit arbejde på forhånd miskreditere Loft. Altså foregår det ikke i den verden, hvilket CJ naturligvis godt ved, så hvad er hensigten?

Ekstra Bladet detonerer i bladets søndagsudgave (INDTIL VIDERE) den største bombe i Troels-Gate sagen!

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen fortalte i DR2´s Deadline kl. 22:30 her i aften, at bladet sidste år - i lighed med BT - modtog internt og fortroligt materiale om Thorning-Kinnock-sagen fra en navngiven kilde, som ønskede det bragt i Ekstra Bladet for at miskreditere Helle Thorrening og dermed forsøge at ødelægge hendes chancer for at overtage statsministerposten ved valget.
Ekstra Bladet afslog "gaven".

Nu er sagen i Ekstra Bladets optik så speget (efter at Peter Loft og Erling Andersen har afleveret deres rapporter om forløbet), at det får Ekstra Bladet til i morgen i deres avis at AFSLØRE KILDEN.

Mit gæt er, at det vil vise sig at være Troels Lund Pouisens tidl. spindoktor Peter Arnfeldt, der er skurk og kilde.

Lykke Johansen:

Det bliver spændende at høre deres afsløring. At den først sker nu taler dog ikke til EBs fordel.

Med tanke til den EB journalist der svarede på Carsten Jensens opsang til journalisterne tidligere i år, og som udtalte at man på den politiske redaktion i EB hver dag prøver at finde historier der kan vælte en minister. Her fik de da åbenlyst serveret en historie på et sølvfad, og så sidder de på den indtil andre medier har gjort det tunge journalistiske fodarbejde.

Jeg forstod på Poul Madsen, at det er det, der er sket indenfor de sidste 24 timer, der for alvor har fået Ekstra Bladet til at indse, at det tilbud de fik for et års tid siden, VAR et direkte forsøg på karaktermord på Helle Thorning af Løkke-politiske grunde. Og at de nu er så overbeviste og afklarede med hensyn til kildens motiver, at de er paraet til at bryde sen ellers "hellige" kildebeskyttelse.