Leder

LEDER: Svaret på det hele

Hvordan kan Søren Gade mene, at en løs formulering to år efter torturrapporten er ’svaret på det hele’?
30. december 2011

Fra sit selvvalgte flyverskjul i Vestjylland beroliger forhenværende forsvarsminister Søren Gade (V) nu alle, der de seneste dage har ladet sig forurolige over danske soldaters udleveringer af fanger i Irak.

Der er intet nyt under solen, og Søren Gade har — ifølge Søren Gade — for længst fortalt Folketinget alt, hvad der er værd at vide om denne sag.

»Hvis de politikere, der nu har travlt med at efteranalysere på fortiden, bare gad gå ind og læse dokumenterne og svarene fra dengang, så ville de selv kunne konstatere, at vi har svaret på det hele,« siger Søren Gade til Dagbladet Holstebro-Struer, der er det eneste medie, han betror sine udtalelser.

Ærgerligt er det, at vores kollega i Holstebro i forbifarten ikke fik spurgt mere præcist, hvor Søren Gade har fremlagt ’svaret på det hele’. Foreløbig har Søren Gade blot henvist til et mundtligt svar fra 2006, hvor han taler om »nogle sager, hvor der har været en hårdhændet behandling af irakiske fanger«.

Jo tak, men er det en dækkende beskrivelse af, at Forsvarsministeriet allerede i sommeren 2004 modtog dokumentation for, at fanger i irakisk politis varetægt risikerede tortur? Ifølge forsvarets egen militærjurist, Kurt Borgkvist, havde otte ud af 15 fanger i et Basra-fængsel været udsat for tortur, men rapportens konklusion blev overstreget, inden den blev sendt til Folketinget.

Hvordan kan Søren Gade mene, at en løs formulering to år efter torturrapporten er ’svaret på det hele’? Hvordan kan han fastholde, at der var styr på fangerne, når Kurt Borgkvist end ikke kunne finde dem under sine tilsyn?

Frem for at svare på de spørgsmål, forsøger Søren Gade at iscenesætte sig selv som forfulgt uskyldighed. »I de her sager er jeg allerede sigtet, tiltalt, dømt, hængt og begravet. Substansen er der ingen, der gider at lede efter længere,« siger han.

Vi leder dagligt efter substansen i denne sag. Skulle Søren Gade få tid og lyst til at tale om den, må vi bede ham svare, når vi henvender os. cj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg mistænker Søren Gade for at have skjult oplysninger for folk og folketing. Oplysninger, som hans statsminister havde understreget ville komme frem, hvis de forelå.
Jeg mistænker også Fogh, for at have vidst alt om det hele.
Det vil jeg blive ved med indtil tingene er opklaret. Altså:
Fogh, Gade og hele Venstres ministerhold, og deres personlige rådgivere er under mistanke.

Gade er mistænkt
"I de her sager er jeg allerede sigtet, tiltalt, dømt, hængt og begravet" siger Søren Gade.
Det er ikke sandt, men Gade giver os grundlag for at mistænke ham. Og det gør vi.

Hasse Gårde-Askmose

Det fremgår flere steder, at danskerne ikke tog fanger.

Bare et indspark:

Har I tænkt på, hvad "Vi tager ikke fanger" betød under WW II ????

Selvfølgelig har de danske politikere kendt til, at overleverede fanger evt. ville blive hårdhændet behandlet.

"Vi" skulle bare bevare facaden udadtil. (Der skulle ikke prædikes menneskerettigheder overfor andre lande, når vi ikke selv overholdt dem).

Denne diskussion er efterhånden temmelig akademisk. Med meget jordbundne konsekvenser.

Politikerne - og især dem, der i øjeblikket råber op - udstiller i den grad forlorenheden i politik.

Hvem sagde politikerlede????

PS.
Til noget helt andet:
Vi sender rask væk uledsagede flygtningebørn tilbage til samfund, der vist aldrig har hørt om det danske forbud mod at slå børn.

Jeg husker tydeligt hvordan Søren Gade stod og græd, da han skulle stoppe som forsvarsminister. Man kan jo håbe han stod og tænkte på de torturramte, men jeg tror det næppe.
Mvh