Leder

V’s vælgerbedrag

Venstre på jagt efter et nyt værdipolitisk kampfelt. Derfor vil partiet bilde vælgerne ind, at man kan øge rigets sikkerhed ved at bryde konventioner. Det er ingenlunde tilfældet
23. december 2011

En minister er gået af. Men i sagen om ministeren Birthe Rønn Hornbech (V) og hendes embedsmænds afslag på statsborgerskab til unge statsløse er indrømmelsen af den ulovlige praksis åbenbart kun en ubetydelig parentes for Danmarks største parti. Den ulovlige sagsbehandling foregik i årevis, og derefter fulgte så en ganske kort periode i forbindelse med den forhenværende integrationsministers afgang, hvor Venstre anerkendte, at de internationale konventioner skal overholdes.

Nu er Venstre så igen vendt tilbage til positionen, hvor der sættes spørgsmålstegn ved, om Danmark bør overholde konventionerne, kan man forstå på de seneste dages folketingsdebat. Et væsentligt argument fremført af Venstres indfødsretsordfører, Karsten Lauritzen, er, at der skulle være en særlig sikkerhedsrisiko ved at tildele statsløse unge statsborgerskab, hvis de for eksempel er i PET’s søgelys. Med det argument fører Venstre og Lauritzen befolkningen bag lyset.

De statsløse kan ikke ligesom andre udlændinge udvises til noget andet land. De er født og opvokset i Danmark og er jo netop ikke anerkendt som borgere i noget andet land. Derfor vil de statsløse, uanset om de tildeles statsborgerskab eller ej, blive her i landet, og hvis de vitterlig skulle være farlige, forøges sikkerhedsrisikoen ikke, ved at de tildeles statsborgerskab.

Efter valget er Venstre på jagt efter et nyt værdipolitisk kampfelt. Derfor vil partiet bilde vælgerne ind, at man kan øge rigets sikkerhed ved at bryde konventioner. Det er ingenlunde tilfældet. Venstre har også stillet beslutningsforslag i Folketinget om, at FN-konventionen må genforhandles, selv om partiet må vide, at det vil være en særdeles vanskelig øvelse. Indtil videre skylder partiet vel egentlig også at oplyse, hvornår Danmark sidste gang gik i brechen for at forringe en international konvention.

Det første vælgerbedrag er, at Venstre beklagede og efter Rønns afgang sagde, at FN-konventioner skulle holdes. Det andet er, at når Venstre nu ikke vil følge konventionen, sker det med argumenter, partiet sandsynligvis selv ved hviler på et falsk grundlag. meth

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Et lille PS: Ang. den i denne uge vedtagne lov om statsborgerskab, hvor Venstre trods megen rumlen stemte for statsborgerskab så kun DF stemte imod.
Tidligere i debatten havde Karsten Lauritzen brugt Folketingets udvide ytringsfrihed og læst en række lovovertrædelser op lige fra ubetydelige små ting til voldsstraffe begået af nogle af dem, der nu har fået tildelt dansk statsborgerskab.

Før Venstre mistede regeringsmagten kunne man tro at deres værdifællesskab med DF var en taktisk manøvre for at holde fast på de 90 mandater, nu er det tydeligt er der er tale om at de reelt deler mange værdier.
Jeg har efterhånden mere respekt for DF der i det mindste er ærlige om hvilke værdier de arbejder for.
Venstre er i deres tilgang til demokratiet, overholdelse af danske love og internationale konventioner så langt ude, at jeg bliver flov over vores land, når meningsmålinger viser at en 1/3 af vælgerne stadig bakker op om dem.

Niels-Holger Nielsen

Et såre almindeligt handlingsmønster i parlamentarisk politik. Spørg Obama, om den globale opvarmning er reel og langt ude over 'en vis sikkerhedsmargin'? Fakta spiller ikke den store rolle når de herskende ideologier strides. Gradsforskellene er til gengæld grundlag for evige stridigheder, som holder maskinen i gang.

Georg Christensen

Venstre, har allerede for flere år siden midstet deres troværdighed. det kan ikke med ord ændres, deres handlings grundlag, har de selv ødelagt.

Mit råd til Venstre, vil være, som til de konservative, tag en "tankepause". kom først igen, hvis "I" føler jer stærke nok og er i stand til med egen kraft, at lukke DF udenfor.

NB: Danskhed og DF, har intet med hinanden at gøre.

Hvordan kan Information bevare sin troværdighed, hvis man vil kalde dette partsindlæg journalistisk ?

Det ligner jo en ren copy-paste fra en pressetjeneste på venstrefløjen, som ikke har været genstand for noget journalistisk objektivitetskriterie --- det er en hån mod Informations grundidé !

Kim,
hvis man skulle handle, som jeg mener at kunne se, du mener i dit indlæg, skulle ingen aviser nogensinde skrive ledere, da dette i allerhøjeste grad er partsindlæg.
Nu er dette måske ingen leder, men mange aviser verden over tillader deres journalister at skrive partsindlæg.

I øvrigt kender jeg mange på den politiske højreside i DK, der ville erklære sig enige i Mette-Line Thorups artikel. Venstrefløjen har ikke patent på menneskelighed og på at ville overholde internationale konventioner.

Kim Hecht: Information har da langt mere troværdighed end samtlige borgerlige aviser tilsammen, som ukritisk efterplaprer Venstres pressetjenestes ordrer om at rakke alt ned, der kommer fra regeringen uden sagligt modspil!
Karsten Lauritzen har opnået det, han ville: at gøre en flok danskere forargede. Disse danskere dykker ikke ned i substansen og f.eks. læser Information, som jo reelt er den eneste platform, der ser kritisk på ...ja...Venstre!!

Kim Hecht

Jeg vil tillade mig, at kalde Jyllands-Posten for et stort copy/paste fra Venstres pressetjeneste. JP har jo en blogsektion nederst på forsiden, hvor de tre seneste blogs fremhæves. De tre var, på daværende tidspunkt, fra to folketingsmedlemmer og et EU-medlem fra Venstre. Jens Rohde, Kristian Jensen og Karsten Lauritzen. Derudover har avisen jo Ralf Pittelkow (som vist er stoppet for nogle dage siden).

Men når det er sagt, så skal der være plads til kronikker og partsindlæg, som favoriserer den ene og den anden fløj. Jesper Langballe skriver jo også i Information nu og da omend han vist ikke tages så seriøst i hans udgydelser, som han nok selv ønsker det. Og fælles for dem alle er jo, at de ligger i sektionen Opinion og Kommentar, hvor der trods alt er lidt mere spændvidde i den redaktionelle linje.

@Erik

Hvis det er en leder, så undskylder jeg mit udfald........ i en leder kan man gøre hvad som helst i forhold til objektivitet.
Substansen i artiklen/lederen (!?) er en anden historie.

I øvrigt enig, at almindelig menneskelighed og anstændig har ikke fast og ultimativ bopæl på den ene eller den anden politiske fløj..... heldigvis

@Taitto

Min holdning ændrer sig ikke en tøddel, selvom andre medier gør det samme. Jeg stiller større krav til Information...... det er journalistisk set anløbent !

Artiklen er faktisk ikke noget partsindlæg men en saglig og nøgtern gennemgang af sagens fakta krydret med en enkelt journalistisk vurdering gående ud på, at Venstre da må vide, at man ikke bare uden videre får andre lande til at gå med til at forringe og udvande en allerede vedtaget konvention.

Det sidste kan journalisten selvfølgelig godt tage fejl i, men i så fald må man stille et stort spørgsmålstegn ved kompetenceniveauet i Venstres folketingsgruppe.

Et ubesvaret spørgsmål: hvem har forsynet Karsten Laurtitzen med de pågældendes straffeattester?

Kan en hvilken som helst MF'er gøre krav på at få udleveret personfølsomme oplysninger fra PET/politiet, til eget vilkålig brug i politisk øjemed, som det åbenbart er sket her?

Har politiet udleveret personfølsomme oplysninger til KL, så foreligger der vel et tilfælde af mebeds- og magtmisbrug, og så....?

Den slags plejer EkstraHadet jo at skrive om, men det gælder ikke her, da sprøjten ikke har noget at
asylansøgere og indvandrere generes mest muligt.

Michael Kristensen

Endnu et godt argument, der bakker mig op i min beslutning at blive udenlandsdansker og aldrig vende til Danmark Da jeg rejste var det ud fra det begrundelse at jeg ikke kan leve i DK og jeg må konstatere at det stadig ikke har ændret sig

@Arne Lund. 12:19.
Infødselsretsudvalget får disse oplysninger når der en gang om året stilles et lovforslag om at tildele dansk statsborgerskab til nye borgere. Indvandrere og herfødte børn af forældre der ikke er danske statsborgere kan kun få statsborgerskab ved at deres navn er på det lovforslag der fremlægges i folketinget.
Det er som Venstres medlem af Infødselsretsudvalget at Karsten Lauritzen har fået disse oplysninger.
Oplysningerne er fortrolige, men KL mener at han som folketingsmedlem har udvidet ytringsfrihed, og derfor kan offentliggøre fortrolige oplysninger, han har selvfølgelig også immunitet som folketingsmedlem og kan ikke staffes.

Iøvrigt så tror jeg at antagelsen om, at Venstre vil:

" ... bilde vælgerne ind, at man kan øge rigets sikkerhed ved at bryde konventioner"

- er forkert.

man ønsker bare konstant at diskutere ordet "sikkerhed", for hver gang det nævnes, så er der endnu en vælger der bliver utryg og slutter sig til den stadigt stigende flok af paranoide højrefløjsvælgere.

Michael Kristensen
Jeg har selv været udlandsdansker i mange år, men jeg kan både leve her i landet og i udlandet.
Til mange andre debattører
Den bagved liggende hensigt med Venstres forslag om at bryde konventionen om statsborgerskab, er jo nok et forsøg på at samle flertal for at opsige samme konvention, hvori jeg er helt enig.
Det giver ingen mening bare at bryde konventioner,
man må tage konsekvensen og opsige de konventioner, som ikke mere giver mening.

Det venstres ordfører Lauritzen gjorde fra folketingets talerstol er uhørt. Mette Bock LA skrev herom i et læserbrev i Politiken, at hun var målløs over det kunne finde sted. Han kan ikke straffes, det er forkasteligt.
Det er som om V mener, at landets love og regler ikke gælder for partiet venstre og dets politikere.
Det vælter ud med skeletter fra skabet. Der er 3 undersøgelser i gang. Rønn, Brixtofte, Troels Lund P., og flere kommer om bl.a. om Irak . Det koster kassen.
Kan det virkelig være den form for regeringsførelse man ønsker i DK. Forhåbentlig ikke. Godt Information afdækker dette og graver dybt, hvor ligene findes.

@Helle Walther

Jo desværre er det åbenbart den form for regeringsførelse, som danskerne ønsker, for vælgeropbakningen til Venstre er nærmest rekordhøj. Og det kan jo ikke være fordi, folk ikke har hørt om alle sagerne....

Som befolkning har vi grundlæggende de politikere, vi fortjener, og jeg er efterhånden nået frem til den ellers noget smertelige erkendelse, at danskerne ikke fortjener bedre end partiet Venstre.

Danskerne - eller i hvert fald en stor del af dem - er blevet et dybt usympatisk folk af egoister og småsvindlere, som er skide ligeglade med alt og alle andre end sig selv.

"Går den så går den" er holdningen i partiet Venstre, og det er også holdningen blandt den trediedel af den danske befolkning, som støtter banditerne.

Anne Marie Pedersen

@ Lars Hansen

Måske du kender voksne, som ikke fortjener bedre. Men jeg kender ingen børn, der fortjener at vokse op under vko-tilstande. Hvordan vores nuværende regering vil klare sig, ja det vil jeg endnu være lide tilbageholdende i forhold til at udtale mig om.