Leder

LEDER: Venstre gør det dyrt at være dansker

Debat
19. januar 2012

Det bliver dyrere at være dansker, med den politik Venstre fører i disse dage. Partiets uforsonlige strategi i energiforhandlingerne ser bort fra, at olieprisen kommer til at stige i de kommende år.

»Prisen på olie er så høj i dag, at det truer med at kvæle den internationale økonomiske genopretning,« sagde cheføkonom Fatih Birol, Det Internationale Energiagentur, til Bloomberg den 29. november 2011.

Olieprisen griber verden stadig strammere om struben, for hvert år der går uden en omstilling til andre energikilder.

Hvis Venstres top fortsætter det taktiske drilleri og holder fast i deres ultimatum, vil regeringen enten være nødt til at lave et smalt forlig, eller den må acceptere, at Danmark skal slække på ambitionen om at sikre økonomien mod stigende oliepriser. Begge dele kommer til at koste dyrt.

Regeringen har i dag fremlagt et kompromisforslag, hvor man barberer en milliard af det oprindelige forslag. Alligevel tyder alt på, at Venstre ikke er interesseret i at indgå et kompromis. Det bekymrer Venstres bagland, fordi der er brug for stabile rammer på energiområdet. Derfor har der i 40 år været tradition for brede aftaler, hvilket Venstre nu udfordrer. Usikkerhed om de fremtidige vilkår risikerer at ødelægge strategien for at skabe mange tusinde nye job indenfor den grønne sektor.

Venstres seks borgmestre, der forleden kritiserede Lars Løkke for hans uforsonlige kurs, siger om udsigten til grønne job:

»Den europæiske vindmølleindustri forventer, at der vil blive skabt ca. 135.000 nye job i EU alene i forbindelse med udbygningen af havmølleparker inden 2020. Hvis Danmark kan fastholde sin førerposition inden for havvindmøller, vil en stor andel af disse job ende i Danmark. Holder vi omvendt igen med investeringer og ender på et for lavt ambitionsniveau, kan vi meget hurtigt miste terræn i forhold til andre lande.«

Lars Løkke reagerede efter sigende ved at kalde borgmestrenes opfordring til et bredt forlig for illoyal.

Venstretoppen vil altså hellere drille regeringen fremfor at arbejde for danske arbejdspladser og fremtidssikre Danmark mod den stigende oliepris.

DET VAR ELLERS præcis det, Anders Fogh Rasmussen advarede mod, da han i 2008 holdt sin berømte grønne tale: »At skabe en grøn bæredygtig vækst, det er den største udfordring for denne generation og for den næste generation efter min opfattelse. Og der er det vigtigt, at den kortsigtede krise vi nu står i med finanserne, at den ikke bliver brugt som undskyldning til at glemme og gemme de langsigtede udfordringer.«

I dag virker Foghs grønne tale som et nybrud, hans efterfølger helst havde undværet, og Venstretoppen ser ud til at lade de kortsigtede problemer spærre for de langsigtede løsninger. Konsekvenserne ved den politik risikerer at blive dramatiske, og advarslerne har lydt fra mange sider.

US Department of Energy advarede allerede i den såkaldte Hirsch-rapport fra 2005 om, at hvis ikke der tages de nødvendige forholdsregler mod en fremtidig mangel på olie, så vil »de økonomiske, sociale og politiske omkostninger være uden fortilfælde.«

Herhjemme satte Anders Fogh Rasmussen ord på risikoen: »Det er den kraftige afhængighed af olie, som har gjort, at høje og stærk svingende oliepriser truer stabiliteten i økonomierne verden over.«

I DAG HAR tonen fået en anden lyd. Venstre kræver, at afgifterne ved energiaftalen i 2020 skal være på 3 milliarder kroner, på trods af at partiet selv oprindeligt foreslog 3,6 milliarder.

Med regeringens nye kompromisforslag er forskellen på oppositionens og regeringens forslag nede på en udgift for den enkelte dansker på mindre end 30 kroner om måneden i 2020.

Venstre afviser denne omkostning, fordi økonomien i dag er i krise.

Argumentationen er absurd. Forventer Venstre stadig, at økonomien er i krise om otte år? Og endnu vigtigere: Afgiften skal bruges til at hjælpe virksomheder og borgere med bedre isolering og mere vedvarende energi. Det er investeringer, der betaler sig hjem. Investeringer, der gør økonomien mere robust overfor de olieprisstigninger, der risikerer at kvæle et muligt økonomisk opsving.

Regeringen har skønnet, at omstillingen i 2020 årligt vil spare Danmark for udgifter på 6,9 milliarder kroner via reduceret energiforbrug. Det skøn er foretaget på baggrund af en meget konservativ forventning om, at olieprisen til den tid er lavere — ikke højere — end den er i dag. Intet tyder på, at det bliver tilfældet. Tværtimod risikerer olieprisen at stige voldsomt, advarer Det Internationale Energiagentur.

Den økonomiske omstilling til mindre afhængighed af fossile brændsler er ikke en omkostning. Det er en investering i fremtiden. Anders Fogh Rasmussen sagde det klart: Det er »billigt at handle, men det vil være meget kostbart for mennesker og naturen at lade være.«

Venstres politik i dag er at bremse handling. Den politik gør det dyrere at være dansker.

labo

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

i og for sig kan det ikke undre at en uduelig regering bliver en lige så uduelig opposition. Jeg kan ikke huske at et regeringsskifte tidligere er fulgt af ikke mindre end 3 undersøgelseskommisioner. Det mere end antyder uduelighed - i bedste fald.

Hvorfor i alverden bliver disse mennesker ved med at blive opstillet. Har vælgerforeningerne ikke skam i livet?

Og når de så er kommet på valglisten. Hvorfor i alverden bliver de ved med at blive genvalgt? Kan vælgerne slet ikke læse, høre, se eller forstå?

Min forbavselse er steget til forbløffelse

"Venstres politik i dag er at bremse handling." - men pas nu på naturlovene, de slår ubønhørligt tilbage, hvis man ikke vil bruge knoppen til noget fornuftigt ...

http://www.youtube.com/watch?v=DbVz2S6988M

Thorsten Lind

Hvis der bliver noget til overs til efterkommerne,
så er det fordi at V(i) har regnet forkert..........! Th

Dorte Sørensen

Har givet Lederen en anbefaling, her bare en lille bemærkning. Lederen glemmer at nævne, at en af Fogh Rasmussens første handling i 2002 var at skærer i forskningen og udviklingen af grønteknologi. Det har medført at Danmark ikke har fører positionen men at vi er overhalet af flere andre lande og med Venstres nye modvilje vil Danmark formodentlig tabe mange arbejdspladser.og megen viden.

Inger Sundsvald

For landets skyld og for klima og miljø, må man håbe at Venstre bliver i hængekøjen.

Helt ærligt: Fastholder Venstre taber-holdningen på den her, så understreger de nødvendigheden af regeringsskiftet.

Løftebrud som følge af manglende mandater er vand i forhold til uforsvarlig visionsløs kontrær-taktik, der blot understreger ens eget partis irrelevans.

Martin Sørensen

venstre er uansvarligt ikke regerings egnet med den energi politik som de føre lige pt, jeg mener at det ansvarlige er at lave forlig med liste ø og lad så bare de blå komme kravende til når energi prisen siger og det mere og mere er tydeligt for alle at danmark har valgt en klog strategi

Jeppe Brogård

Der er ingen overraskelse i Venstres stilling. Løkke sagde to ting på valgaftenen. Munden, at de ville samarbejde konstruktivt under visse betingelser. Kroppen, at Helle kunne brænde herfra og til helvede og at han ville være ligeglad.

Jeg har hele tiden stolet på kroppen. Selvom det løb mig koldt ned ad ryggen at se et så antidemokratisk sindelag har jeg endnu ikke set tegn på, at det var munden, der repræsenterede Lars.

Hykleriet demaskeret. Venstre er ikke andet end gold partitaktik. Nu mangler vi kun, at partitoppen også indser det.

Nu har jeg anbefalet samtlige kommentarer og glæder mig over vor enighed. Mere er der vel ikke at sige til det end at jeg virkelig håber at Venstre bliver i hængekøjen meget MEGET længe af hensyn til vor fælles fremtid :0)

Lars B. Jensen

Personligt tror jeg at Venstre og deres partiapparat er meget bange for hvad der bliver afsløret af de igangværende kommissionsundersøgelser og prøver alt for at komme til magten igen for at stoppe disse undersøgelser. Jeg tror at Venstre tænker på deres parti interesser før de tænker på hvad der er godt for DK.

Henrik Darlie

"Venstre gør det dyrt at være dansker"

Det er da smart, på en amerikansk måde. Så kan man jo altid senere slå sig op på at ville gøre det billigere igen. De er ret snu i venstre, altså 'bondesnu'.
Og 30% af danskerne er dumme nok til at hoppe på den.

"kalde borgmestrenes opfordring til et bredt forlig for illoyal"

Så hvis man ikke er for venstres politik, så er man imod venstre.
Rigtigt gættet - jeg er imod.

Niels-Holger Nielsen

Henrik Darlie

Osse mig!

Kernekraft er vejen frem.

Vindmølleindustrien kan vi godt vinke farvel til for den snupper kineserne med deres monopol på de sjældne jordarter og metaller der skal bruges til de trinløse gear i vindmølleturbinerne.

Det eneste fornuftige valg til forsyning af grøn, vedvarende og ren energi er kernekraft.

At folk er bange for atomaffaldet er deres problem, samfundets interesser må i denne sammenhæng stå over folkets irrationelle frygt for kernekraft og den rationelle løsning er at indføre kernekraft på trods af folkets ønsker for at sikre samfundets fremtidige energibehov. - den nye regering har allerede adskillige gange bevist at den ingen skrupler har mht. at indføre lovgivning der generer folkets hverdag og politiske ønsker og den kan passende træffe denne upopulære beslutning nu hvor den alligevel ved at den kun får en regeringsperiode.

Kernekraft nu!

Jesper Frimann Ljungberg

@Thomas Dahl.

Undskyld men det ville være idioti at bygge kernekraft anlæg i Danmark IMHO. Hvis vi skal have kernekraft, så kan DONG købe en reaktor i Finland eller i Sverige.

Igen hvor er lige ekspertisen i Danmark ?
Hvor mange årtier vil der gå før du får en reaktor ?
Hvad er lige sandsynligheden for at at det bliver til noget ?

Hvis vi skal have noget "mere" atomkraft strøm i danmark, og jeg er sku ikke så afvisende som jeg har været bla. pga. folk jeg har debatteret med her på information, så kan vi lige så godt ligge det, der hvor knowhow'en er, og det er altså ikke i DK.

// Jesper

Esben Maaløe

Thomas Dahl: Så hvis kineserne laver nogle supergode og billige vindmøller - så duer de ikke med dansk vind, for kun danske danske møller bevæges af danske vinde?

Det med know-how'en i øvrigt (Jesper Frimann), der tager du altså fejl - ALT know-how findes i Danmark. Vi ser i hvert fald ALDRIG ud over landets grænser inden vi beslutter os for hvad vi mener, eller hælder milliarder i det ene mislykkede projekt efter det andet. Det tyder sgu da på at vi ved alt?

Et klart produkt af Venstres opgør med 'ekspert'-vældet - som i virkeligheden bare var deres måde at sige på at de var træt af at være dumme, nu ville DE gerne være kloge

Henrik Darlie

Thomas Dahl siger:

"Det eneste fornuftige valg til forsyning af grøn, vedvarende og ren energi er kernekraft."

Jeg forestiller mig at danskerne så også er de eneste fornuftige der kan skrive softwaren der skal styre værket (det er der iøvrigt danskere der har gjort, softwaren var kendetegnet ved at når personalet spillede tetris, blev reaktorerne ikke overvåget).
positivt set så kommer der så nok til at gå mange år før skidtet kommer til at virke, og så sker der vel ingen atom-ulykker i mellemtiden.