Leder

LEDER: Informationskrigen eskalerer

Jo mindre vi etablerede medier kan overbevise mediebrugerne om vores uafhængighed og kritik af magten, jo mere må også vi lære at leve med, at den tid er forbi, hvor viden var et våben, som vi kunne drømme om at styre
Debat
29. februar 2012

»Jeg tænker på, om der er en fidus i forbindelse med lækkene, vi kan hoppe med på. Der er en oplagt frygtfaktor at sælge det på, hvilket er en positiv ting. Og vi kan tilbyde noget, som it-sikkerhedsfirmaerne ikke kan, nemlig vores fokus på kontraefterretning og overvågning, som Fred og Stick er bedre til end nogen andre på denne jord.«

- E-mail, angiveligt sendt af Stratfor-analytikeren Marko Papic, den 8. december 2010 til Stratfor-tænketankens analytikerteam og lækket af Wikileaks mandag

Hævn var et motiv, da lækorganisationen Wikileaks mandag gik igang med at lække fem millioner interne e-mail, som angiveligt kommer fra den private efterretningstænketank Stratfor. I en af de første cirka 500 mail, som indtil nu er frigivet, leverer Stratfor-analytikerne, hvoraf mange har en fortid i USA’s efterretningstjenester, tilsyneladende bevis på, at USA arbejder på en retslig sigtelse mod Wikileaks-stifteren Julian Assange.

»Vi har et forseglet anklageskrift mod Assange,« skriver (hvis lækket er ægte) Stratfors vicepræsident, Fred Burton, i januar 2011 med en for tænketanken typisk sprogbrug, der bruger ord som »vi« og »vores« om den amerikanske stat. Mailen er mærket Pls protect (beskyt, tak) og Not for Publication (må ikke offentliggøres).

Også den ovenfor citerede e-mail fra Stratfor-analytikeren Marko Papic fra december 2010 bidrager til at markere en ny slagmark, der handler om kampen om informationer. Mailen spekulerer i, hvordan Stratfor med sin efterretningsekspertise kan tjene penge på den frygt for læk og whistleblowere, som har grebet regeringer og virksomheder oven på Wikileaks’ højtprofilerede læk af 250.000 indberetninger fra det amerikanske diplomati.

New York Times’ tidligere chefredaktør Bill Keller påpegede i sidste uge, at sådanne nedslag på og øget overvågning og sporing af whistleblowere er en af de utilsigtede konsekvenser af Wikileaks’ store megalæk. Barack Obamas regering har indledt retssager mod hele seks embedsmænd for at have afsløret hemmeligheder for medierne, hvilket er mere end samtlige Obamas forgængere, påpeger Keller og konkluderer: I stedet for en øget strøm af værdifulde læk og styrket beskyttelse af whistleblowere, som mange i medierne havde håbet på, er USA’s regering blevet mere hemmelighedsfuld, og en række indsatser er igangsat for at opspore og fange whistleblowerne.

Bill Kellers klumme var skrevet som en slags gravskrift for Wikileaks, som Keller ligesom en række af organisationens andre tidligere mediepartnere har vendt sig mod med en intensitet, der ikke svarer godt til eliten af verdenspressens selvbillede som objektivitetens forsvarere.

Mandagens lækage, viste, at Keller har afsagt sin dødsdom for tidligt. Uanset værdien af indholdet i Stratfor-mailene, og uanset hvor vanskeligt det denne gang vil være for journalister at få bekræftet oplysningernes ægthed, er Stratfor-lækket nemlig også en lancering af en forlovelse mellem to frontkæmpere i informationskrigen, der tilsammen kan få ganske betydelig gennemslagskraft, nemlig Wikileaks og hackerne i Anony mous.

Det er ikke første gang, at de to grupper samarbejder – faktisk hackede Anonymous-undergruppen Antisec i første omgang Stratfor som gengældelsesaktion for militærretssagen mod soldaten Bradley Manning, der står anklaget for at have været kilde til Wikileaks’ megalæk, ligesom Anonymous-hackerne bl.a. tidligere har angrebet de kreditkortfirmaer, der afskar Wikileaks i at få donationer gennem deres systemer.

Men det er første gang, et omfattende læk tilsyneladende målrettet er blevet overdraget til Wikileaks’ mediehåndtering af den langt mere anarkistiske Anonymous-bevægelse (hvorfra flere kendte repræsentanter på bl.a. Twitter har bekræftet at være kilden).

Kommentatorer, journalister og andre dele af etablissementet har allerede og som sædvanligt affærdiget lækket og kritiseret Wikileaks og Anonymous for uansvarlig håndtering af informationer. Men man må forstå, at grupperne ikke betragter sig selv som objektive informationsdommere a la de traditionelle medier, men snarere som frontkæmpere i en krig om information, hvor aktører som Stratfor og de regeringer og virksomheder, de arbejder for, kæmper for en afgørende begrænsning af befolkningernes adgang til viden – og dermed til kontrol af magtudøverne. Og at det er et oprør, som ingen fra medie- eller politikereliten kan tage livet af. Mere eller mindre lurvede metoder, som forsøg på at kvæle Wikileaks uden om domstolene via adgangen til kreditkortoverførsler eller ved at skubbe grænserne for privatsfæren ind til det klaustrofobiske ved at kræve informationer om private individer af sociale medier som Twitter, nærer det oprør. Og jo mindre vi etablerede medier kan overbevise mediebrugerne om vores uafhængighed og kritik af magten, jo mere må også vi lære at leve med, at den tid er forbi, hvor viden var et våben, som vi kunne drømme om at styre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det nytter jo ikke noget, verden holdes tilbage af hemmelighedskræmmeriet, og krigsfaren øges af det. Hemmelighed hører ikke hjemme i den offentlige sfære, men privatlivets fred. Det forekommer mig - og sikkert andre - at de to ting vendes på hovedet, så hemmeligheden påføres det offentlige, hvorved nogle bemægtiger sig det fælles, mens det private lækkes blot, selvom det burde være helle for enhver.

Christian De Coninck Lucas

In the future, our time, from 1910 or so onwards, will be known as the "Age of Secrets".

Vi ser en genoplivning af kold krigen. Verden vil aldrig blive bedre, ikke før vi ændrer denne mentalitet. Mor er skuffet! :)

"Hvis lækket er ægte"- det er en central point i alt det her.

Martin Clausen

Wikileaks selv, udlover $50.000 til enhver, der kan slå tvivl om ægtheden af lækket:

"We are so confident about the veracity of our Stratfor release we will give US $50,000 to anyone who can show otherwise."
https://twitter.com/#!/wikileaks/status/174647781133266944

Philip C Stone

"Barack Obamas regering har indledt retssager mod hele seks embedsmænd for at have afsløret hemmeligheder for medierne, hvilket er mere end samtlige Obamas forgængere..."

Følgende artikel har for nylig fået en journalistisk hæderspris:
http://www.newyorker.com/reporting/2011/05/23/110523fa_fact_mayer

Noget ved siden af, men måske udtryk for samme administrativ tendens: Obama-regeringen har strammet sin politik vedr. medicinsk marijuana:
http://www.rollingstone.com/politics/news/obamas-war-on-pot-20120216

Søren Blaabjerg

Ingen tvivl om det. Whistle-blowing og tilsvarende er dagens udgave af krigstidens modstandbevægelse.
De pågældende personer fortjener stor respekt og beskyttelse og opbakning af den menige befolkning. Den indsats er al ære værd og en model til efterfølgelse..

For øvrigt har jeg personligt så godt som fra starten aldrig set Obama som andet end en kæmpemæssig skuffelse i foreholds til forventningerne, en umådeligt opblæst og selvglad opportunistisk nar, muligvis i endnu højere grad end forgængerne.

@ Søren Blåbjerg, det var ikke det, jeg mente.
Det er meget naivt at tro at det her kun handler om de 99% der stjæler information fra den 1%.. jeg siger ikke at der ikke findes den dimension, der er bare flere dimensioner i det.
Tænk RT, Anonymous, Assange, hvordan kablerne blev forhandlet, hvor lang tid der går fra WL får de her 5 mi emails til de offentliggør dem...det er ret frustrerende at se det hele forvandlet til et meget sort og hvidt billede. Det er en spild af en enestående chance for at ændre kurs. Information er ikke fri hvis den tjener magthavende.

rettelse: "den kolde krig".
Jeg synes at det er utroligt, at så få mennesker kan se, hvad der foregår.

@ tutta jung
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Vi har tilværelsen som en tydning eller tolkning. Alle forsøg med at manipulere eller tilbageholde offentlige oplysninger er et forsøg på at bedrage dit medmenneske og dets demokratiske rettigheder. Desværre ser vi mange journalister skide på det. Jeg modtager selv analyser fra Stratfor(de er faktisk gode), men jeg har da stor interesse i at vide om det er oplysninger, som f.eks. stammer fra CIA. 85% af den trykte presse stammer fra allerede skrevet stof. Jeg har da en interesse i at vide, hvor Information får sine 85% fra.

Jeg mener at du ikke kan være 100% sikker på, at der ikke sniger sig ind én eller to fabrikerede mails der tilfældigvis presser en vis udvikling af sager i en retning som gavner den, der offentliggør dem.
Midt i en masse sandhed kan der være en del løgn.
Når jeg siger det her, så er det virkeligt ærgerligt, at jeg ikke kan uddybe det. Hvis jeg gør det, så er jeg ret sikker på, at få meget ballade. Sådan virker det. Enten er du med os, eller også er du imod os.
Læg mærke til at jeg siger at det er en mulighed. Ikke at det skete.

Se også Amy Goodmans artikel: Wikileaks vs. Stratfor: Pursue The Truth, Not Its Messenger

The White House is holding a gala dinner this week, honoring Iraq War veterans.
Bradley Manning is an Iraq War vet who won’t be there. He is being court-martialed, facing life in prison or possibly death, for allegedly releasing thousands of military and diplomatic documents to WikiLeaks revealing the casualties of war.

President Barack Obama would better serve the country by also honoring Assange and Manning.

We should pursue the truth, not its messengers.

http://www.commondreams.org/view/2012/03/01-4

Dan Johannesson

Man kan drømme om at de "etablerede medier" på et tidspunkt også ser den kolossale implicite udledning af info'krigernes' afsløringer i øjene.

WikiLeaks og Anonymous kan kun eksistere, har kun berettigelse, fordi at de traditionelle medier ikke gør deres arbejde ordentligt længere.

Det er den eneste logiske konklusion. Sørgede medierne for ægte, konstant pres, for virkelig transparens, begyndte at interessere sig for kontekst, og begyndte at kortlægge vores tids større tematikker omhandlende anvendelse af bevidst frygtpolitik, massemanipulation, demokratisimulering og global centralisering af magt i stadig større enheder, ville denne type af undergrundsgrupper slet ikke være nødvendige.

Deres eksistens indikerer de traditionelle mediers manglende evne til omstilling, erkendelse af at korruption i dag florerer overalt, særligt øverst i magtstrukturerne, og hvilen på tidligere tiders nu helt utilstrækkelige forforståelser og praksisser.