Leder

Ikke se, ikke høre, ikke vide

Debat
26. marts 2012

I oktober afslørede FN’s Afghanistan-mission, UNAMA, i en opsigtsvækkende rapport, at op mod halvdelen af alle fanger i den afghanske efterretningstjeneste NDS’s varetægt bliver udsat for tortur og mishandling.

10 fængsler var så problematiske, at NATO omgående suspenderede udleveringen af fanger til dem.

Det fængsel, som de danske styrker udleverer fanger til, blev ikke øjeblikkelig sortlistet. Det var blot under mistanke og genstand for yderligere undersøgelser.

På et samråd i Forsvarsudvalget lovede forsvarsminister Nick Hækkerup (S), at Danmark omgående ville suspendere sine fangeudleveringer, hvis regeringen modtog »bekræftede oplysninger« om tortur i den NDS-facilitet i Laskar Gah, som de danske styrker udleverer fanger til.

Det var den 11. november 2011.

Tirsdag kunne Information så fremlægge bekræftede oplysninger om tortur i netop den NDS-facilitet i Laskar Gah, som Danmark udleverer fanger til. Oplysningerne kom fra en rapport udgivet af Afghanistans Uafhængige Menneskerettighedskommission, AIHRC, som har til opgave at føre et uafhængigt tilsyn med de afghanske fængsler. Her fremgik det bl.a., at fangerne i NDS-fængslet i Laskar Gah har fået tæv med jernrør, og at fængselspersonalet har for vane at gemme torturofrene i et afsides kælderrum, når der kommer inspektører på besøg.

Nu skulle man jo tro, at forsvarsministeren, der er veluddannet jurist, straks ville suspendere de danske fangeudleveringer for at undgå at overtræde de internationale konventioners forbud mod medvirken til og facilitering af tortur.

Men nej. Nick Hækkerup vurderede nu, at torturoplysningerne ikke kunne betragtes som »bekræftede«. Kun hvis de »bekræftes af FN«, vil regeringen suspendere fangeudleveringerne, lød budskabet.

To dage senere kunne Information så afsløre, at Danmark i sommeren 2010 udleverede en 13-årig dreng til ungdomsfængslet i Laskar Gah. Også her fik fangerne bank, og frem til juli 2011 blev en del af de indsatte drenge desuden jævnligt voldtaget af fængselsdirektøren og hans søn.

Heller ikke nu ændrede den socialdemokratiske forsvarsminister holdning. Eftersom det ikke så ud til, at den 13-årige fange, som Danmark havde udleveret, var blevet mishandlet, var der ingen grund til at ændre den danske udleveringspraksis.

Det afgørende var altså ikke længere bekræftede oplysninger om tortur og mishandling. Nu ville ministeren have »bekræftede oplysninger« »fra FN« om, at præcis »de fanger, Danmark har udleveret«, har lidt overlast.

Skridt for skridt har S-SF-R-regeringen hævet barren for at undgå at suspendere de danske fangeudleveringer. Og er nu landet præcis dér, hvor den forrige regering befandt sig, da Danmark var i krig i Irak fra 2003-2007.

Som Information har dokumenteret bl.a. ved hjælp af WikiLeaks-dokumenter, valgte det officielle Danmark – trods utallige advarsler, rapporter og erfaringer – at se gennem fingre med irakisk politis systematiske fangetortur.

For den nuværende regering tegner der sig et både forstemmende og uhyggeligt mønster af ansvarsforflygtigelse. Forsvarsminister Nick Hækkerup forsøger at finde juridiske smuthuller for at undgå at skride til handling. Det er ikke noget kønt syn. Og det er heller ikke kønt at erfare, hvordan ministerens embedsmænd forsøger at spinne sig ud af problemerne. I ugens løb er både politikere, kilder og journalister blevet ringet op af forsvarsministerens spindoktorer, der har forsøgt at lave skadestyring. Først ved at hævde, at Danmark ikke udleverer fanger til NDS – selv om Hækkerup selv har sagt netop det på et samråd i Folketinget.

Dernæst ved at påstå, at der ikke er noget problem, fordi de to fanger, Danmark har taget, nu afsoner i almindeligt fængsel. Og endelig ved at tale problemet med de afghanske fanger ned, fordi Danmark senest selv tog fanger i maj.

Det er politisk manipulation. For fangeproblematikken er mere aktuel end nogensinde. Med det nye fokus på træning og partnering med den afghanske hær, politi og sikkerhedstjeneste, kommer de danske styrker stadig oftere på fælles operationer, hvor tilbageholdelser af mistænkte er hovedformålet.

Nick Hækkerup har ganske vist givet de danske specialstyrker et nyt sæt spilleregler, som fritager dem for ethvert fangeansvar, selv om de arresterer fangerne og smider dem i håndjern. Men uanset hvor mange juridiske krumspring regeringen foretager, er og bliver der tale om en usmagelig gradbøjning af Danmarks moralske – og konventionsbestemte – medansvar for de fanger, danske styrker tager eller medvirker til at tage.

Det er der selvfølgelig en grund til. Hvis Danmark skulle leve op til sine konventionsforpligtelser ville indsatsen i Afghanistan blive langt dyrere og langt mere besværlig.

Men det er dyrt at gå i krig. Det koster menneskeliv, og det koster penge. Der findes ingen moralsk verden, hvor det er acceptabelt at iføre sig skyklapper over for systematiske overgreb i et system, som man har forlovet sig så tæt med, som Danmark har med det afghanske.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Når både den tidligere "blå" forsvarsminister og den nuværende "røde" forsvarsminister synes at have nogenlunde samme holdning i denne sag, så bestyrker det vel objektivt set den antagelse, at man fra dansk side bestræber sig på at optræde korrekt ?

Jeg kan ikke rigtig forestille mig , at S-SF-R regeringen ville lægge navn til urent trav i menneskerettighedsspørgsmål ???

(Og det ville den forrige regering vel næppe heller ?)

Men man kan selvfølgelig aldrig udelukke noget som helst 100% i denne verden, når det drejer sig om menneskers adfærd.

Jette Abildgaard

Robert Kroll,

''Jeg kan ikke rigtig forestille mig , at S-SF-R regeringen ville lægge navn til urent trav i menneskerettighedsspørgsmål ???''

Naa Robert Kroll......det ser da ellers ud til at gaa fint, ikke...!???

Maaske man i Danmark skal indfoere undervisning i netop Menneskerettighedskonventionen.....DET villle klaede vort land! Det er nemlig IKKE nok blot at underskrive en aftale, - man skal ogsaa overholde det der staar i aftalen man har underskrevet, og det lader til, at lille Danmark har problemer med netop det..ikke!?

Hvad er alternativet?
Skal vi undlade at tage fanger, hvor det er vanskeligt at undgå?
Skal vi tage dem her til landet og så have dem på livslang forsørgelse?
Kunne man forestille sig, at en hel del i så fald ville foretage sig handlinger, der vil medføre anholdelse og senere "udvisning" til DK?

Hold nu ikke den politisk korrekte fane så højt, at I mister jordforbindelsen. I har jo ikke begreb skabt om forholdene i Muhamedanien.

Men lad os forlade det lort den dag i morgen, og så lade Taleban om at behandlingen af kvinder og evt. krigsfanger. Det skal de nok klare iht. deres kultur og sædvane, hvorefter alle er glade og tilfredse.

Freddy Andersen

@Knud Madsen

Det skulle vel ikke være nødvendigt at have dem på livslang forsørgelse, det varer vel ikke så længe inden vi har indført demokrati, så kan vi jo sende dem tilbage.

@ Freddy Andersen
Nåh ja, det glemte jeg lige i farten.

Vi har jo så mange gode erfaringer sådan lige med et snuptag at få indført gode og stabile demokratier, hvor vi har øvet krigsvirksomhed!

Og så plejer det jo blot at være en skid og en begmand at få sendt disse typer tilbage til deres hjemlande?

Kunne vore krigsliderlige politikere dog blot lære, at vi skal holde snotten ved os selv og ikke blande os i uoverskuelige borgerkrige.

Niels Kristensen

@Jette A

Klart vi har problemer i den retning. Det er perfekte regler i en ikke perfekt verden. Men du får det til at lyde som om at andre lande, sådan helt generelt, klarer opgaven bedre?

Thorsten Lind

Nick Hækkerup (S) går varmt ind for den såkaldte aktivistiske udenrigspolitik ( læs: NATO´s krige ).

Han vil sende flere tropper ud i verden,
for "at kæmpe for danske værdier".

Her i år 2012, er tortur åbenbart lisså´dansk som rugbrød, og den stærkes ret en selvfølge!! Th

jasper bertrand

Problemet her er jo den tidligere oppositions hykleri og unsvarlighed. I praksis var der ikke andet at gøre med fangerne end at aflevere dem til fængsler i området. Og allerede da Nyrup meldte os ind i den krig var det jo åbenbart. Lad os være forsigtige med krig især når vi ikke har nogen interesser i området.

Hugo Pieterse

Nick Hækkerup og hans forløjede rævesmil giver mig myrekryb. Hvis der er én som jeg ikke ville blive overrasket over hvis det blev afsløret at han er medlem af én af de hel eller halvhemmelige klubber á la Bilderberg, så er det ham.

Hanne Gregersen

Det nemmeste ville selvfølgelig være blot at drage hjem, så kan afghanerne gå til i borgerkrig, mord og tortur.......... så behøver vi ikke tage det ansvar på vores skuldre, når nu alle humanisterne hyler op hver gang en har fået krummet et hår på sin isse.

Hjem i liggestolen, så kan alle de kameldriverne selv ligge og rode med deres kaos. (sarkasme kan være være anvendt)

VKOSRSF: Der er et fedt når det gælder krig!

@ Thomas Dalager
Hvad er alternativet til, at vi trækker os ud af Afghanistan?
Det viser sig åbenbart, at vi gør mere skade end gavn iflg. humanistfundamentalisterne.
Ergo må det være bedre, at de selv klarer skærene?
Eller vil du flytte hele banden her til på livsvarig overførselsindkomst?

Hanne Gregersen

@Knud
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet...... min pointe var blot, at det er særdeles komplekst, og at i en krig (det er såvidt jeg kan se, hvad det er), så ryger der uskyldige ofre indimellem uanset hvad.

@ Thomas
Det lyder som om, du mener vi ikke skal trække os ud.

Jeg mener vi skal trække os ud, hellere i går end i dag og så lige netop lade dem selv rode med deres religon og stammevirksomhed, når det nu er så forfærdeligt, at nogle hellige krigere får krummet et hår eller to på deres hoved, medens de heltemodigt gemmer sig imellem børn og kvinder.

Du skrev jo at det var sarkasme.

Jette Abildgaard

Niels Kristensen,

en perfekt verden eksisterer ikke Niels, men Danmark har saa helt klart problemer med at foelge de love de selv laver...netop...eller rettere ogsaa, naar det kommer til Menneskerettigheder.

Om andre lande goer det bedre spoerger du? Jeg husker stadig da jeg flyttede til Irland og, med det samme fik mine civile rettigheder at vide.....hvis jeg gaar til vores Citizens Advice og spoerger om noget i forbindelse med mine rettigheder, faar jeg svaret prompte...jeg forsoegte det samme hos Borgerservice i Koebenhavn for nogle aar siden og, hun kunne ikke svare mig!? (Irland er IKKE et perferkt land, men paa dette punkt meget bedre og, mere aerlig end Danmark og, landet myrder ikke sine egne for penge)!

Hvad Menneskerettighedskonventionen angaar, saa tilbyder Amnesty International Irland at undervise i lige netop denne, paa skoler og virksomheder og, man bruger det her.....i Danmark er det som om man helst ikke maa kende sine rettigheder!

Alle disse mennesker som nu er udsat for tortur....jamen dem skubber Danmark da bare ind under gulvtaeppet og, som overskriften i denne artikel...''hvad man ikke ved, har man ikke ondt af''.....men, verden har aendret sig lidt Niels og, befolkningen ved nu!!! Vi har ogsaa ,mulighed for at finde vore almindelige civile rettigheder paa Internettet....maaske det er derfor vores regering gerne vil, at ACTA bliver en realitet...det var saa let foer Internettet kom...man kunne bilde befolkningen alting ind!?

Som det er i dag, da er det Danmark (altsaa vores regering) der nok er noedt til at begynde at kigge lidt indad! En saadan handling er ganske enkelt basis psykologi, men det kniber tilsyneladende lille Danmarks styre.....!?

Og, lad os saa komme ud af Afghanistan...NU Danmark!!!

Niels Kristensen

Men hva så? Egne domstole, egne fængsler? Hva med skolesystemet osv? Finder at Afghanistan allerede er tilstrækkeligt old school koloniseret. Denne nyhed er en selvfølgelighed. Sådan er livet i Afghanistan. Og i med at vi befinder os der som voldsmonopoludøver, ja så bliver vi beskidte. Så kan vi skride, men lad være med at tro, at det er beslutning der ikke giver blod på hænderne.
Åhh Irland du blå ultraliberalistiske, katolsk-konservative land. Hvordan er dit syn på abort?

Jette Abildgaard

Niels Kristensen,

''Åhh Irland du blå ultraliberalistiske, katolsk-konservative land. Hvordan er dit syn på abort?''

;) Aah Niels....jeg refererer her til min saetning i parantes ''(Irland er IKKE et perferkt land, men paa dette punkt meget bedre og, mere aerlig end Danmark og, landet myrder ikke sine egne for penge)'' Her hentydede jeg til oplysninger om vore rettigheder hvilket Irland ER meget bedre til end Danmark!

Jeg har - i kraft af mit job hos Amnesty International i Irland - vist faaet ''omvendt'' nogle katolikker lige netop hvad abort angaar...hvad deres religion angaar...de blander sig ikke i min ikke-eksisterende religion og, jeg ikke i deres...hvordan har Danmark det med at blande sig i andres religioner??

Afghanistan....Niels....hvis du taenker paa, HVORFOR Danmark i det hele taget opholder sig i Afganistan....er det saa korrekt? Hvornaar bad Afghanerne om Danmarks ''hjaelp'' og, hvor mange Danskere kendte Afghanistan foer vort lands regime besluttede at vaere der?

Kom UD derfra Danmark....jo foer jo bedre!!!

Niels Kristensen

Du er imod at DK er i Afghan. Tjahhh. Sådan set enig i at vi skal ud, men jeg bilder mig ikke ind at er for Afghanernes skyld. Sådan rent retsligt, er der vel ikke noget problem i at DK er der!?
Vi er der, sådan helt konkret, det må vi forholde os til. Ikke bare råbe ud. Hvad fanden skal tropperne på jorden gøre, opbygge et alternativt samfund, du ved, på koloniseringsmåden? Spørgsmålet ignoreres fordi der ikke er et svar. Vi har bildt os ind at krig kan være ren, moralsk etc. Det er langt ude = ikke se, ikke høre, ikke vide. Nogle af disse rettighedstilgange er med til at facilitere krig, dvs når demokratier går i krig. Kan sidestilles med begrebet om præcisionsbomber. Bomber så præcise at man lige så godt kan kaste dem.

Hvordan er det med de sociale rettigheder i Irland? Hvordan er det med arbejdsmarkedsrettigheder? Hvorledes er den Irske lovgivning skruet sammen i hen hold til konkret ligestilling? Og listen fortsættes gerne!

Abortlovgivningen i Irland er religiøst funderet, ikke? Og det er lige med hvad Jette?

Det er fint at kritisere DK, en vigtig del af det gode samfund, men hvad angår rettigheder vil jeg meget gerne have frabedt mig det irske system. At du ikke kan se det, siger mig at din kritik ikke er objektiv, men anti DK.

Freddy Andersen

@Niels Kristensen

Jeg har lids svært ved at forstå hvad Irland har med Danmark at gøre, al den stund det er Danmark der er i Afghanistan.
Så vidt jeg kan se er der vel heller ingen der vil påtvinge dig det Irske system.

Niels Kristensen

Det kan du have ret i. Min oprindelige pointe var at alt er relativt. At verden ikke altid er nem at gebærde sig i. At andre også slås med sit. At alle beslutninger kan have potentielt negative resultater. Og så var det at Jette kom med det, finder jeg, perfide angreb mod DK fulgt op af en sammenligning med Irland. Og så fandt jeg at Irland hvor et glimrende eksempel på min oprindelige pointe. Skal gerne indrømme at gentagne og urimelig anklager mod det samfund jeg lever i, som jeg finder gør det ganske godt, irriterer mig.