Leder

Beskæmmende

Debat
3. juli 2012

Det udmærkede kulturprogram Kulturen på News flyttede i den forgangne uge ind i kulturminister Uffe Elbæks kontor og fik herfra iværksat en lille selvbestaltet magtudredning af, hvem der egentlig bestemmer mest i dansk kultur. Ud fra fem parametre som gennemslagskraft, økonomisk tyngde, synlighed, politisk indflydelse og evnen til at sætte en dagsorden skulle kulturredaktører fra hele landet og folketingets kulturpolitiske ordførere komme med deres bud på en top 10-liste.

Ved at sammenkøre disse individuelle lister nåede man frem til, at disse ti personer i prioriteret rækkefølge bestemmer mest over dansk kultur: Hans Edvard Nørregård-Nielsen, Michael Christiansen, Peter Aalbæk, Uffe Elbæk, Johannes Riis, Henrik Bo Nielsen, AP Møller-fonden, Flemming Borreskov, Poul Erik Tøjner og Lars Liebst.

Med andre ord er kulturmagten anno 2012 en mand med økonomisk magt eller en mand med en stærk institution i ryggen. Magten er i hvert fald ikke en kvinde og slet ikke en kunstner.

Ud fra det kunne man synge en lang klagesang om, at det er typisk for tiden, at kunstnerne mangler på listen. At magten har koncentreret sig i institutioner, at private fondspenge betyder mere for kulturlivet end tidligere og beklage, at kunstnerne ikke længere har samme samfundsmæssige betydning som tidligere. Det kunne man skrive en hel sukkende leder om, men det ville bare ikke være helt sandt, for der er faktisk en række kunstnere, der hører med på den liste; ikke mindst et kunstnerisk geni som Lars von Trier, der betyder mere for dansk kultur end Peter Aalbæk eller Lars Liebst.

Det egentlig forargelige er imidlertid det fuldstændige fravær af kvinder. Når man ser sådan en liste med lutter mænd bliver man trist til mode. Føj, hvad blev der lige af ligestillingen i kulturlivet? Listen afspejler, at kulturmagt i højere grad er blevet en funktion frem for en person, så meget mere bekymrende er det, at kvinder er helt fraværende på top 10-listen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

tja, det er et problem. Men denne såkaldte magtudredning har intet med magt at gøre, derimod handler det om hvem der er gode til medielir. Tænker fx på at der ikke er én eneste embedsmand med - og den snart længstsiddende departemenschef er netop kvinde. Kulturstyrelsens direktør er også kvinde. Også pudsigt at en række foreningsformænd, fx bibliotekarforbund, forfatterforeningerne, skuespillerne og sikkert nogle jeg i skyndingen glemmer, er kvinder. Også mediehusene: direktørerne for DR, TV2, Berlingske og selv Information er kvinder.
Kvinderne er der: de ses åbenbart bare ikke af de der interesserer sig for petitstoffet.

Steffen Gliese

Og så mangler den måske mest magtfulde af dem alle, fordi han hersker i relativ ubemærkethed. Steffen Kragh, CEO i Egmont.

Det var nøjagtig som denne lederskribent fra Information, at jeg reagerede, da jeg fik præsenteret Kulturen på News liste over magtfulde personer i kulturlivet (da programmet i sidste uge sendte fra mit ministerkontor). Hvor var kunstnerne? Hvor var kvinderne? Hvor var den næste generation? Kort sagt: Hvor er mangfoldigheden i (toppen af) dansk kunst og kulturliv! Der ud over er jeg helt enig med Tom Ahlberg.