Leder

Mænd vil have øremærket barsel

Debat
20. september 2012

»Inden for det eksisterende års barselsorlov skal der øremærkes 12 uger til mænd. Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« sagde den radikale Lone Dybkjær på vegne af en samlet opposition sidste år inden valget.

Forslaget om øremærket barsel overlevede de lange dage i tårnet, og kom med i det nye regeringsgrundlag. Siden har offentligheden ikke hørt meget om den halvanden linje, der endte på side 65.

Hvis den øremærkede barsel anses for at være kontroversiel i regeringskontorerne, må man til gengæld føle sig opmuntret over den seneste opgørelse over antallet af kommunalt ansatte mænd på barsel. Ifølge Kommunernes Landsforenings blad Momentum, er andelen af fædre, der tager barselsorlov stigende: Fra 10,9 procent af den samlede orlov i 2007 til 18,8 procent i 2011. Arbejdspladskulturen i den kommunale sektor har altid været mere familievenlig end i den private sektor.

Men hovedårsagen til stigningen er netop øremærket barsel med løn til fædre. Det fastslår eksperter med henvisning til de seks uger, der kom med i de offentlige overenskomster i 2008.

Alt tyder derfor på, at danske fædre – lige som de islandske, der i nordisk sammenhæng har førertrøjen pga. af tre måneders øremærket barsel – er glade for at tage orlov med deres børn. Men de skal have barslen som en rettighed, før det virkelig rykker. Og der er ingen tvivl om, at flere mænd på barsel vil være afgørende for mere ligestilling mellem kønnene, når det gælder lige løn og lige muligheder på arbejdspladsen.

Regeringen har ikke mange mærkesager på ligestillingsområdet, og de få, de har, er røget langt ned på to do-listen. Men jo længere tid der går, jo mere står indtrykket tilbage af en regering, der er bange for sit eget forslag. Som så ofte før skabes forandringer nedefra, men tænk engang, hvis SRSF kunne være lige så progressive som de danske fædre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

”Øremærket barsel”

Nogle gange har man så travlt, at man kun når at læse overskrifterne i avisen, og så kan man gå resten af dagen og grue for, hvad en overskrift som ”Mænd vil have øremærket barsel” kan betyde.

Udtrykket ”øremærkning” kender vi jo fra landbruget, hvor det i mange år har været et krav, at kalve, gedekid og lam skal øremærkes, så man senere kan identificere dyrene. Det ser grimt ud, og der er da også landmænd, der har protesteret. Det slipper de ikke godt fra. Dyrene bliver tvangs-øremærket af myndighederne.

Ordet ”barsel” betyder barnefødsel.

Altså må ovenstående leder handle om, at der er nogle mænd, der vil have sat mærker i ørerne på nogen, i forbindelse med fødsler – formodentlig enten jordemoderen, den fødende kvinde eller barnet.

En grusom historie, som nemt kan spolere ens gode humør resten af dagen.

Heldigvis kom jeg så tidligt op i dag, at jeg har tid til at læse mere end overskrifterne i dagens avis.

Det er underligt, som ord kan skifte betydning. Ordet ”barsel” bruges åbenbart nu udelukkende i betydningen ”barselsorlov”. Og ordet ”øremærkning” har slet ikke noget med ører at gøre, men snarere med penge, selv om konkrete, fysiske 50-ører i vores pengepung næsten ikke bruges mere. Her har ordet imidlertid ikke engang noget med penge at gøre, for det handler åbenbart om, at det skal gøres til et krav, at en barselsorlov skal fordeles på en bestemt måde mellem barnets forældre.

Jeg forstår altså godt, at udlændinge synes, at dansk er et svært sprog.

"Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) holder barsel i oktober. Klimaminister Martin Lidegaard (R) er barselsvikar.

Barslen varer fra 8. oktober til 21. oktober, oplyser Statsministeriet"

Altså hele to uger hvor af den ene dog er efterårsferien ...

Inger Sundsvald

Når alle har fundet ud af hvad overskriften betyder, evt. ved at læse artiklen, så kan man måske blive enige om, at mænd vil have rettighed til 12 ugers barselsorlov i forbindelse med at de er blevet far.
Det er en glædelig udvikling.

Til Inger

Jeg havde SELV valgt "kun" have 5 dag ved første barn og 8 dage ved andet barn. Resten har VI!!! valgt, at min kone bruge til bl.a. nedsat tid.

Det skal folketinget IKKE !!! blande sig.

Hvis arbejdsgivere vil give ansatte mulighed for barsel med fuld løn i mere end 2 uger, så fint med mig. MEN !!!! det skal være FRIVILLIGT

Inger Sundsvald

Jo, det skal Folketinget blande sig i.

"at mænd vil have/får rettighed til 12 ugers barselsorlov" er fint nok hvis det er en reel rettighed der gælder for alle uanset hvor man er ansat.

Desværre er det ofte også en 'karrierebeslutning' som en funktionschef i en meget stor faglig organisation for primært kvindelige ansatte i sundhedsvæsenet belærte mig om for en del år siden.

Det problem kommer man kun helt ud over ved et regulært påbud - til arbejdsgivere og fædre - og det har vist sløje udsigter. Så længe det realpolitiske spillerum er så snævert som virkeligheden dikterer, har det politiske lag en stigende forkærlighed for at detail regulere og generelt vide hvad der er bedst for alle os dødelige i enhver tænkelig sammenhæng.

Når mandlige radikale toppolitikere så alligevel vælger den mest skrabede model får det unægtelig et strejf af 'gør som jeg siger og ikke som jeg gør'