Leder

Berlusconis delirium

29. oktober 2012

Silvio Berlusconi reagerede voldsomt på den dom for skattesvig, som retten i Milano afsagde fredag. I løbet af en timelang pressekonference lørdag erklærede tidligere italienske ministerpræsident krig mod retsvæsnet, pressen, Mario Montis regering, Tyskland, Angela Merkel, EU’s finanspagt og den såkaldte Tobinskat på finanstransaktioner.

For knap en uge siden havde Berlusconi ellers udtalt, at han fortsat ville støtte Monti-regeringens reformbestræbelser, men nu har piben fået en anden lyd: »Det er nødvendigt at sætte en stopper for denne situation, og det skal gøres ved helt at ændre den politik, som Merkel har påtvunget Italien,« sagde Berlusconi. Det italienske demokrati er blevet afviklet under Monti, sagde Berlusconi og hævdede, at der »hersker et dommernes diktatur i Italien«.

I løbet af de kommende dage vil Berlusconi således sammen med sine partifæller afgøre, om Monti-regeringen kan fortsætte. Den politiske situation i eurozonens tredjestørste økonomi afhænger altså af den tidligere regeringsleders konflikt med domstolene, hvilket den i øvrigt har gjort, siden han for 18 år siden gik ind i politik.

Den interessekonflikt, som Berlusconis kritikere har påpeget, er aldrig blevet løst. Hans personlige formue er fra 1994 til i dag steget fra 162 mio. til tre mia. euro. Berlusconi blev idømt fire års fængsel, en bøde på 10 mio. euro og et forbud mod at beklæde offentlige embeder i fem år for at have brugt en række dertil oprettede selskaber til at tvinge priserne på amerikanske film til sit tv-selskab, Mediaset, kunstigt i vejret. Forskellen mellem den reelle og den officielle pris havnede på konti i udenlandske skattely – til skade for den italienske stat og Mediasets småaktionærer og sandsynligvis for at skaffe midler til bestikkelse. Berlusconi risikerer dog først sanktioner, når sagen er blevet behandlet ved yderligere to retsinstanser.

I mellemtiden vil han forsøge at forvandle sagen til en politisk strid – til skade for Italien og Europa.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Leif Højgaard

Men hvad forstand har jurister i øvrigt på penge og forretning - ikke meget - indrømmer de fleste jurister. En forhenværende dommer i Højesteret, har udtalt, at han hele tiden gennem karrieren kom til at beskæftige mig med noget, han ikke på forhånd havde forstand på. Det var der en dyb sandhed i, ikke alene for dommere men for alle jurister.

Det kan jeg skrive under på. Jeg var engang indkaldt som ekspertvidne i en sag for Sø- og Handelsretten. Efter 5 timers domsforhandling spurgte retsformanden, om der ikke var en som kunne forklare ham hvad en PC-klovn er for noget. Selve sagens kerne drejede sig om PC-kloner og deres markedsføring i Danmark.

Niels Engelsted

Lejf,
"Men hvad forstand har jurister i øvrigt på penge og forretning..".

Nej, og korruption, skattebedrag og mafia. Det er juristernes og dommernes komplot mod den gode forretningsmand Berlusconi. LOL.

mariann offersen

Trods sin totalt outrerede position har denne mand saa megen magt over Italien, at man snart ikke ser anden udvej end at bede "den gode gud" om at loese problemet...
Hilsen fra Italien.

Leif Højgaard

Meget godt bemærket Niels, men det er dog 'korruption, skattebedrag og mafia der får det hele til at løbe rundt - se blot på den omkringliggende verden. Du må ikke tro at 'ting' sker sådan helt af sig selv uden at der 'smøres' her og dér. Og det gælder fra top til bund i hviklet somhelst menneskesamfund.

Hvis jeg havde ranet 3 milliarder euro €3.000.000.000., sådan cirka 23 milliarder danske krönchen, ville jeg også have magt til at erklære krig mod resten af mit land.

Manden har altid været en skrupelløs og gal forbryder og at han har været leder af et demokratisk samfund siger nok mest om tilstanden af Demokratiet, og ikke kun i Italien, men resten af EU også.

Han har mere til fælles med kryb som Ceaucescu og Noriega end med en seriøs demokrat.

Så længe det er muligt at folk som ham kan løbe frit rundt og beklæde politiske embeder kan der hverken herske demokrati eller retfærdighed.

Men han har ligefrem en pointe ang. Monti.