Leder

Evig troskab

24. oktober 2012

For tændte kameralamper blev hun for to måneder siden strippet for al politisk indflydelse. Ordfører- og udvalgsposter blev pillet af Özlem Cekic, og på vej ud i mørket blev hun kaldt en »solorytter«, der »ikke tegner SF’s politik«.

I går blev hun så klappet tilbage som sundhedsordfører af den folketingsgruppe, der i august buhede hende ud som illoyal. Hvad der er sket med Özlem Cekic? Angiveligt ikke det store.

Indtil andet foreligger, må hun fortsat regnes som arg modstander af det, der i august ifølge Villy Søvndal gjorde hende værdig til den offentlige afstraffelse: Özlem Cekic’ kritik af regeringens skatteaftale med Venstre og Konservative.

Özlem Cekic’ hurtige comeback kan derfor ses som en del af det opgør med topstyringen af SF, Annette Vilhelmsen under formandsvalget lovede sine medlemmer.

Slut skal det tilsyneladende være med straffeekspeditioner over for dem, der udfordrer partidisciplin og -linje. Slut skal det tilsyneladende være med grædende SF’ere, der må hjælpes ud af gruppeværelset efter at være stillet over for ultimatummet: Enten går du ind for skatteaftalen, eller også går du selv.

Med Annette Vilhelmsen har SF fået en rund og samlende lederskikkelse, der giver plads til forskellighed! Eller har det?

SF’s nyslåede gruppeformand, Anne Baastrup, ledsagede således i går genudnævnelsen af Özlem Cekic med følgende udsagn: »Hun kommer heller ikke til at stemme imod noget som helst fremover.«

Har SF-ledelsen virkelig forlangt, at Özlem Cekic skal sværge evig opbakning til regeringens fremtidige politik? Er det ikke uhørt, at en politiker, der jo ifølge grundloven alene er forpligtet til at følge sin egen overbevisning, stiller en sådan garanti?

Så har SF fået en rund og samlende lederskikkelse, der giver plads til forskellighed? Nej, SF har fået en rund og samlende lederskikkelse, der giver plads til enighed!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hun har herved bidraget til fremme af politiker-leden.

I stedet for at drage konsekvensen, som et rigtigt kvindfolk, falder hun til patten.

Jeg ved ikke helt, hvem "hun" er i de her kommentarer.

Jeg noterede mig en anden Baastrup-replik (23.10.): "Jeg har valgt, at jeg har tillid til hende".

Astrid Krag siger tit reelt slemme ting, mens hun kværner som en papegøje, men denne replik (13.10.) er så sort, så den næsten er sjov: "Jamen, jeg har da tænkt mig at bakke min nye formand op, og nu er det altså Annette, der er formand og udstikker en ny kurs ud fra det, hun har sagt. Og jeg vil gerne kvittere hende for, at vi skal blive ved med at være i arbejdstøjet".

Man mærker, at "lingua SF" er ved at være godt og grundigt indarbejdet, og man er bange for, hvad der foregår i hovederne og sjælene. Uvæsenet kan ikke gå væk fra den ene dag til den anden. Det er godt, at Özlem Cekic nu må tale (!). Jeg håber, man i SF, hvor man har fået lukket vinduet op og endelig kan få vejret, vil tage fat på selve den kvalmende lingo og manøvrerne, der følger med.

Jeg hører ikke Annette Vilhelmsen tale sådan slemt. Hun bliver dog lige fra starten beluret og hængt op for det mindste (og en David Rehling kører sin aldershetz, så man tror man er tilbage i David-Trads-tiden). cj citerer ikke Annette Vilhelmsen for nogen ukvemsord her i lederen. Er konklusionen ikke lidt forhastet? AVn kan ikke forventes overnight at have afrettet alle sine mennesker, og det ville da også være noget uhyggeligt. Ku' vi give SF et par dage og den nye partiformand (cj: lederskikkelse) en chance?

jens sørensen

Hvis et personspørgsmål kunne ændre så meget som en lillefinger,..men det kan det jo heller ikke. Vilhelmsen er ingen Messias, og Cekic bliver ej heller nogen dygtigere politiker af den grund. - Alt er sgu nøjagtig i dag, som det var i går!

Bjarne Falk Rangård

Nogle "ledere" kan være værre end andre og nogle "ledere" siger ingen ting.
De fleste ledere der skrives i aviser er bygget på spekulation og egne fordomme.
Når man læser denne leder kommer man til at tænke på et skuespil af Ludvig Holberg,
Den politiske kandestøber !
Ludvig Holberg den evigt aktuelle samfundsrevser.