Leder

Bag facaden

Debat
15. december 2012

De er dyre, de er langsomme og de fører ikke til noget som helst. Tidens undersøgelseskommissioner er i virkeligheden populistiske politikeres forsøg på at afgøre politiske uenigheder med juridiske argumenter, lyder kritikken.

Vanskeligt kan det bestemt være at bevare overblik over, hvem der har sagt hvad i den strøm af vidner, der føres ind og ud af kommissionernes afhøringsskranker. I denne uge er vidner blevet afhørt i både skattesags- og statsløsekommissionen. Den første handler om Thorning-Schmidt-familiens skattesag, den anden om Birthe Rønn Hornbechs omgang med statsløsekonventionerne.

Selv om kommissionernes arbejde langtfra er afsluttet, har de foreløbige afhøringer været et rullende dementi af kritikken.

Vi har således fået enestående indsigt i, hvordan dette land ledes. Vi har fået et indblik i, hvordan forhenværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V) pressede på for at få gjort en politisk modstander til skattefusker. Vi har fået et indblik i, hvordan embedsmænd i Skatteministeriet og SKAT København bag stive overlæber og polerede facader skændtes, så det bragede om skattesagen.

Vi har fået et indblik i, hvordan embedsmænd forgæves forsøgte at redde Birthe Rønn Hornbech ud af sagen om de statsløse unge, der blev nægtet statsborgerskab imod konventionerne.

Hvad undersøgelseskommissionerne ender med at konkludere, kan vise sig at være mindre afgørende end det indblik, vi løbende får i udøvelsen af den politiske magt.

Rundt om i Europa vakler befolkningers opbakning til de demokratiske institutioner på grund af elendig statsledelse, politisk korruption eller begge dele. De danske undersøgelseskommissioner højner ikke nødvendigvis tilliden til de politiske institutioner, men de bidrager til at sikre befolkningens tillid til, at der føres effektiv kontrol med selvsamme institutioner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"Rundt om i Europa vakler befolkningers opbakning til de demokratiske institutioner på grund af elendig statsledelse, politisk korruption eller begge dele."

Ja, og hvad mon det vil føre til?
Det er før set, at vaklen har ført til fald.

Inger Sundsvald

Hvad går der af politikere, når de stiger i graderne, og får adgang til repræsentationskonti og frynsegoder? Nogenlunde samtidig begynder de at interessere sig voldsomt for, om dem der har mindst her i samfundet mon ikke får for meget, eller om de i hvert fald ikke kunne klare sig med noget mindre.

Selv har de flotte lønninger, pensionsordninger, kaffe og morgenbrød til de første møder og frugt og blomster m.v. til senere og til at pynte lidt op. Muligvis har de også fradrag for tøj, når der på én gang bliver bestilt 10 statsmandshabitter eller anden afvekslende beklædning, der får borgerne til at undre sig.

Det er småpenge, mener nogle, men man vænner sig hurtigt til fordelene, således at det ene åbenbart fører det andet med sig, så det kan ende med at man forærer milliarder til erhvervslivet, og regner med at den ene ryg klapper den anden. Intet under at der udfoldes store anstrengelser for, med alle midler, at forsøge at bevare magten.

Hvor længe mon det går?

Inger Sundsvald

Jeg føler mig ærlig talt en smule dum, ved at være deltager/brik i et spil om nogle, for mig fuldstændig ukendte, personers kamp om magt og personlig karriere. Personer som PISSER på mig og som ”handler og spilder” mennesker, uden at fortrække en mine.

Ja, politikerne isolerer sig mere og mere fra deres befolkninger, men dog kan man ikke bebrejde dem, men derimod befolkningerne, som lader det ske.

Inger Sundsvald

Jeg mener nu nok man kan bebrejde dem alt det løgn og bedrag de bilder befolkningerne ind.

"Jeg føler mig ærlig talt en smule dum, ved at være deltager/brik i et spil om nogle, for mig fuldstændig ukendte, personers kamp om magt og personlig karriere. Personer som PISSER på mig og som ”handler og spilder” mennesker, uden at fortrække en mine."

Glimrende udtrykt!

Min egen konklusion er blevet, at min samvittighed er bedst tjent med at mit valgkort kommer ud under hønsenes pind.
Hvis tilstrækkeligt mange gør det samme vil disse personer/politikere jo ingen legitimitet have for deres magt!

Inger Sundsvald

Det tror jeg såmænd ikke vil genere dem, Nic Pedersen.