Leder

Den kulturelle arv

18. december 2012

Ifølge børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er et af hovedformålene med den nye folkeskolereform at mindske betydningen af negativ social arv. Antorini er ikke den første minister og næppe heller den sidste, der har ambitioner om at videreføre en af velfærdstatens største succeser: At den negative sociale arv er blevet mindre siden 1960’erne.

Men velfærdstaten er god til økonomisk omfordeling og socialpolitiske indsatser og mindre god til at kompensere for manglende kulturelle ressourcer. Og den nyeste forskning peger netop på, at det er forskelle i kulturel, ikke økonomisk kapital, der betyder noget for udbyttet af uddannelse. Danmark er kommet meget langt, men står nu i en situation, hvor velfærdsstaten ikke længere har de rigtige værktøjer til at foretage det næste ryk i forhold til en mindre gruppe uuddannede familier, hvor mange har tungere problemer end tidligere. Derfor har omfanget af den negative sociale arv i mange år ikke været faldende.

Det er også derfor, at den nye skolereform ikke nødvendigvis bliver den lov, der for alvor rykker ved den sociale arv. Både øget lektiehjælp, praktiske indgange til fagene og en mere sammenhængende skoledag med indlagte aktivitetstimer er skridt i den rigtige retning. Men som leder af Center for Mobilitetsforskning ved Aalborg Universitet, Martin Munk, påpeger i mandagens Information, så har danske forældre i den grad vænnet sig til, at staten tager ansvaret for, at deres børn og unge lærer noget i skolen. Det svære forældresamarbejde, som af mange gode grunde udfordrer lærerne, fordi det ikke hører til jobbeskrivelsen at træde ind over det privates dørtærskel, bliver kun vigtigere fremover.

Endelig tyder meget på, at den sociale arv er cementeret, allerede når børnene begynder i skolen. Men det har Antorini til gengæld alle muligheder for at gøre noget ved gennem arbejdet med fremtidens dagtilbud, som begyndte i foråret. Forslaget til skolereform er et afgørende første skridt, som ministeren må følge op i daginstitutionerne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Allan Nørgaard Andersen

Hallo, MT, morsomt at se din leder i dag i lyset af den igår, hvor du satte din lid til gevinsten ved at skolelederne, hvis det går som regeringen vil, håndholder hver eneste lærer. Man allerede at du har forberedt en forklaring på at denne afprofessionalisering af lærerne ikke kommer til at virke: det skyldes forældrene og daginstitutionerne.
Og apropos kultur: I går hævdede du implicit at det fx ville gå nemmere med at undervisere nydanskere på gymnasieniveau i den danske litteratur- og kulturhistorie -som jeg gør- hvis jeg ikke var så godt forberedt og skulle undervise flere. Bare min skoleleder kunne håndholde mig.
Men nu aner jeg at skolelederen vel også skal vejlede forældrene. Ok, det er nok godt at lærerne skal undervise mere for lønnen, for det bliver dyrt med alle de ledere.

Allan Nørgaard Andersen

Hallo, MT, morsomt at se din leder i dag i lyset af den igår, hvor du satte din lid til gevinsten ved at skolelederne, hvis det går som regeringen vil, håndholder hver eneste lærer. Man allerede at du har forberedt en forklaring på at denne afprofessionalisering af lærerne ikke kommer til at virke: det skyldes forældrene og daginstitutionerne.
Og apropos kultur: I går hævdede du implicit at det fx ville gå nemmere med at undervisere nydanskere på gymnasieniveau i den danske litteratur- og kulturhistorie -som jeg gør- hvis jeg ikke var så godt forberedt og skulle undervise flere. Bare min skoleleder kunne håndholde mig.
Men nu aner jeg at skolelederen vel også skal vejlede forældrene. Ok, det er nok godt at lærerne skal undervise mere for lønnen, for det bliver dyrt med alle de ledere.