Leder

Pengene eller livet

Debat
22. februar 2013

Ærgerligt. Det blev simpelthen for bøvlet og bekosteligt at redde kloden og klimaet. Vi prøver måske en anden gang.

Sådan, sat en anelse på spidsen, må regeringen have ræsonneret, da den i går droppede den kilometerbaserede lastbilsafgift. En afgift oprindelig foreslået af VK-regeringen, vedtaget i 2009, indskrevet i S-SF-R’s regeringsgrundlag og i efteråret gjort til del af finanslovaftalen med Enhedslisten. En afgift »baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler,« som skatteminister Holger K. Nielsen (SF) sagde i januar. Nu har regeringen fundet ud af, at afgiften, der skulle stimulere mere energieffektiv, mindre CO2-belastende godstransport, »indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration.«

Derfor er den skrottet. Ligesom regeringen skrottede betalingsringen. Ligesom transportminister Henrik Dam Kristensen (S) for nylig skrottede Trængselskommissionens forslag om ændrede p-afgifter, transportfradrag m.m.

Det virker som om, den grønne frontløbernation har ændret strategi og nu besluttet at lade andre bane vej for omstillingen.

»I Europa overvejer flere lande i disse år at implementere kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler. Det vil kunne give en bredere erfaringsbase, som Danmark vil kunne drage nytte af,« hedder det i Holger K. Nielsens pressemeddelelse om aflysningen.

Man lægger sig i baghjul, som man med betalingsringen har gjort det i forhold til Stockholm, Oslo, London og Singapore. Og som i sagen om opstramning af EU’s CO2-kvotesystem, hvor Danmark er blandt de sidste EU-lande til at melde en holdning ud.

Regeringen virker skræmt fra vid og sans af kampagnen fra Dansk Industri og Venstre om at sænke afgiftstrykket, beskære sociale ydelser, reducere offentlige udgifter – alt i konkurrenceevnens hellige navn, koste hvad det vil for den langsigtede bæredygtighed.

Tænk, hvis vi ender med at vinde konkurrencen og miste livet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Holger Nielsen

Er vi stadig igang med tragedien, eller er vi mon kommet til farcen?

Dorte Sørensen

Tak til Jørgen Steen Nielsen for at blive ved og ikke falde hen i total håbløshed.

Det vil jeg indrømme at jeg er ved. Jeg forstår simpelhen ikke at en socialdemokratisk ledet regering(eller ledet af Margrethe Vestager, som også stammer fra et parti der også i festtalerne pynter sig med grønne fjer) ikke gør noget RIGTIGT for bæredygtigheden.
Tænk at skattelettelser til erhvervslivet (der endda har en meget usikker garanti for at erhvervslivet vil skabe arbejdspladser i Danmark) har en højre værdi end folksundheden der belastes af de farlige partikler fra lastbilerne. Osv................

PS: Hørte lige i P1-morgen at de store danske virksomheder har store overskud , som de har fået i en tid med de gældende skatter og afgifte.

Michael Kongstad Nielsen

Ja, det bliver mere og mere uforståeligt, at S-SF-R-regeringen ikke vil sætte deres eget fingeraftryk, men bare give efter for de borgerliges ønsker om fri og uhindret trafik i by og på land, koste i sundhed og miljø hvad det vil. KLIMAPOLITIK er en by i Rusland, og Regeringsgrundlaget er kun interessant, når Annette Vilhelmsen skal sættes på plads.

Et andet eksempel på regeringens uforklarlige eftergivenhed overfor de borgerlige er det nye lovforslag om offentlighed i forvaltningen. S og SF var modstander af Barfoeds forslag om hemmeligholdelse af dokumenter om ministerbetjening mm., men denne modstand ophørte lige så stille. Nu er den væk, og ingen kan forklare hvorfor, - den forsvandt bare.

Flemming Andersen

Måske har regeringen bare lige opdaget at mens den og oppositionen har snakket, og snakket, lige som den forrige regering snakkede og snakkede, så har DSB solgt sine godsvogne og har nu 250 stk. tilbage.

Og at selvom vi er omgivet af vand til alle sider og nok ingen steder har mere end 50km. til en havn, så er disse tidligere havnekajer forvandlet til "havnefronter" med udsigtsboliger til de velnærede, så den absolut biligste og mest miljøvenlige transportform er også udelukket.

Så alternativet til at lade lastbilerne fortsætte og omstille transporten til noget billigere og bedre er væk..........borte.....pist.

Undladelsessynderne er altid de største.

Jens Falkesgaard og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det er nu ikke lige pludseligt, at DSB har solgt deres godstog, da DSB for flere år siden måtte overgive godstransporten i landet til de tyske statsbaner.

Flemming Andersen

Dorte Sørensen

Næ, det er vist en 10-12 år siden at DSB gods fandt på det geniale at flytte godset fra bane til lastbil og jeg mener at de havde ca. 3500 godsvogne for en 5-6 år siden.

Ret mig hvis jeg taget fejl??

Summen er det samme, der ca. 250 tilbaws, det rykker ikke meget. Der er ligeledes , uden tanke for etableringsomkostningerne, flået hundredvis af km. banespor op, som idag vil være alt for dyrt at reetablere, fordi man regner i kortsigtede overskud og ikke i miljøbelastning.

Sandheden er at vi i årtier har gjort alt for at gøre os afhængige af det modsatte teknologier og infrastrukturer end vi burde, hvis vi mente noget med det der blev sagt.