Leder

Jelveds problem

Debat
23. marts 2013

En tv-vært havde den uforskammethed at passe sit arbejde. Han stillede formanden for Trykkefrihedsselskabet, Lars Hedegaard, kritiske spørgsmål om hans krigeriske kritik af islam.

Pjaltet og forslået kom Lars Hedegaard ud af interviewet med Martin Krasnik i Deadline på DR2 i søndags. Ingen slog imidlertid på Hedegaard. Det klarede han selv, da hans argumentation brast sammen efter saglige, insisterende spørgsmål.

Siden har Lars Hedegaards venner tromlet mod DR for at bruge ufine metoder. Det skal de være velkomne til.

Men én af de argeste kritikere, Katrine Winkel Holm, har en dobbeltrolle, der gør hendes kritik til en sag for kulturministeren. Foruden at være næstformand i Trykkefrihedsselskabet, er hun nemlig medlem af DR’s bestyrelse.

Nogle kritikere mener, at bestyrelses-medlemmer i DR bør afholde sig fra at kritisere DR. Selvfølgelig skal de ikke det. I lighed med alle andre skal Katrine Winkel Holm kunne kritisere DR sønder og sammen. Så længe det foregår offentligt.

Men når hun over mobiltelefonen angriber DR-medarbejdere, så overskrides grænsen for politisk debat. Dermed gør hun sin tillidspost til et politisk slagvåben rettet direkte mod den journalistiske frihed, der gør, at vi andre kan opretholde tilliden til det DR, hun selv er medansvarlig for.

Vi står derfor tilbage med et problem, der er langt større end Katrine Winkel Holm, og det problem kan kun kulturminister Marianne Jelved (R) løse. Kulturministeriet har udpeget Katrine Winkel Holm, og derfor bør kulturministeren nu afsætte hende.

Foreløbig gemmer Marianne Jelved sig bag radio- og fjernsynslovens uklare regelsæt for ekskludering af bestyrelsesmedlemmer. Og som Marianne Jelved meddelte i gårsdagens avis, så kræver ændringer af reglerne »nøje overvejelser«. Helt sikkert, kom endelig i gang! Men nej, ministeren har – sagde hun – ikke »i sinde at bringe det op«.

Det er trist, at vi har en kulturminister, der siger, at hun godt kan se et problem, men samtidig afviser at løse det. Dét problem er i denne sag det største.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Et skelsættende interview.

lars abildgaard, Malan Helge, Lykke Johansen, Holger Madsen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne kommentar
steen ingvard nielsen

Tankevækkende, at ytringsfriheden til tider bliver lige lovlig effektiv for nogen, (Katrine Winkel Holm), når visse journalister gør deres arbejde, lige lovligt godt.

Frederik Nielsen Skals, randi christiansen, Martin Mørch, Malan Helge, Olaf Tehrani, Gert Romme, Lykke Johansen, Mette Hansen, Carsten Mortensen, lars abildgaard, Holger Madsen og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar
Frans Kristian Randlev Mikkelsen

Informations stalinistiske arv fornægter sig ikke. Hvis nogen anfægter Statsradiofoniens ret til at indoktrinere befolkningen, skal de selvfølgelig fyres.

Jens Overgaard Bjerre

Spørgsmålet er hvad Jelved egentlig vil. Det virker som hun ikke aner, hvad hun vil som øverste politisk chef for DR og Kunstfonden med mere. Katrine Winkel Holm (http://da.wikipedia.org/wiki/Katrine_Winkel_Holm), er vraggrods, og blev sat ind i DRs bestyrelse af VKOs kulturminister. Men det virker, som om Marianne Jelved ikke har lyst til at kome op at toppes med de tidligere regering. Venter hun på snarligt valg? Eller hvad er der galt. I en anden sammenhæng udtalte jelved, at man kunne afhjælpe UdkantsDanmark's flugt til storbyerne, ved at give dem en nedlagt fabrikshal, hvor de unge kunne spille musik i. Det kunne vel ikke koste ret meget. Og budgettet fra Kulturministeriet på 6,3 milliarder kr., var jo allerede afsat. Heldigvis, fornemmede man. For puha, at komme op at skændes med borgerskabet om DERES tilskud og legater osv., havde ikke været sjovt. De mennesker bliver jo rigtig forargede når man tager statstilskud fra dem. Det er jo ikke bare fattighælpsmodtagere. Næh, de vil brokke sig. Men at hun bare slår Katrine Winkel Holms manglende og rettidige fyring hen, med en henvisning til at det kræver nøje overvejelser, er ikke særligt radikalt.

Jens Overgaard Bjerre

Kristian Randlev.
Ja, du har ret med hensyn til, at befolkningen i Danmark lever under et system, som ligner det Sovjet-Stalinistiske. Vi har verdens sørste kontrol af befolkningen. Og den måde man fordeler og sælger landes rigdomme, er ren statskapitalisme. Som f.eks. tv-licensen. Det er jo det glade vanvid, en slags gammel-testamentlig ordning, at de fattige skal betale, for at se sig selv nedværdiget i tv, og at de rige, som har fået de fattiges penge, skal tiljubles. Og hvor en hver krtik af Israel stort set er udelukket.

Tove Lodal, lars abildgaard, Christel Gruner-Olesen, Gert Romme, Lykke Johansen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Per Torbensen

Ansæt flere af Martin Krasniks kalibre i DR ,det kan kun blive bedre-direkte interviews uden forbeholds aftaler ,mere ægte samtale med kritiske spørgsmål som ikke er aftalte på forhånd.

Tove Lodal, Christel Gruner-Olesen, Jacob Jensen, Lars Dahl, Malan Helge, Erik Jensen , Anders Hansen, Rasmus Knus, Anders Kristensen, Henrik Rude Hvid, Anne Eriksen, Gert Romme, Lykke Johansen, Mette Hansen, Carsten Mortensen, lars abildgaard og Holger Madsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Trykkefrihedsselskabet må selvfølgelig erkende at ytringsfriheden gælder for alle !

Jeg har ikke set interviewet og vil derfor ikke dømme, men kritik og ligefremme spørgsmål må Hedegaard kunne tåle ; Og Krasnik må tåle kritik herefter.
Debatten er fri og det er op til parterne at afgøre om regner for god journalistik i DR er overtrådt.

Gert Romme, Mette Hansen og Claus Sønderkøge anbefalede denne kommentar

Man leder af en eller anden grund forgæves efter en kort beskrivelse af hvad det er Krasnik har gjort forkert. Men eksponeringen af Winkel-Holms forfærdelighed mangler ikke, og går mest på at hun vist har 'spontant kontaktet en klient på eget initiativ'.
Ja pyh den er slem. Uden at koordinere med 'teamet'. Det ved enhver med kendskab til offentlig administration. Og jura-tosser kan man vist eftehånden fodre svin med.

Christian Harder og Claus Sønderkøge anbefalede denne kommentar
Frederik Kortbæk

Det var forkert af Katrine Winkel Holm at kontakte Martin Krasnik. Men at afsætte hende fra bestyrelsen på grund af det er lige lovlig vidtgående. Især efter at det er kommet at det før er forekommet, at DR-bestyrelsesmedlemmer har skrevet til og ringet jorunalister op.
Bortset herfra så er det helt i orden, at Martin Krasnik stiller de spørgsmål i interviewet til Lars Hedegaard.
Men det henstår stadig for mig som ret uklart hvad der i grunden blev aftalt om interviewet på forhånd og det er først og fremmest Martin Krasnik´s og DR´s ansvar.Det ansvar mener jeg ikke at de lever op til.
Jeg er personligt ikke enig i Lars Hedegaards synespunkter, men han skal have en fair behandling.

Holger Madsen

Her er Martin Krasniks interview med Lars Hedegaard.
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/03/19/135952.htm

lars abildgaard, Per Torbensen, Erik Jensen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne kommentar

Hvilken antidemokratisk brøde! At kontakte en journalist efter dennes interview er udsendt. Krisepsykologi bliver nok nødvendig, hvis Krasniks sarte, mentale balance skal genoprettes, efter det voldsomme overgreb fra det onde bestyrelsesmedlem.

Holger Madsen

Og her er Poul Erik Skammelsens interview med Martin Krasnik.
http://www.dr.dk/TV/se/deadline-22-30/deadline-22-30-47#!/10:06

lars abildgaard, Niels Mosbak, Per Torbensen, Erik Jensen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne kommentar

Peter Olesen, 24. marts, 2013 - 09:07

K V Holm ringede til M Krasnik ( og til nyhedschefen ) INDEN programmet blev sendt. Efter optagelsen af interviewet samtaler K V Holm med Lars Hedegaard og ringer herefter INDEN programmet sendes.

K V Holm er medlem af DR’s bestyrelse og har herved arbejdsopgaven at IKKE personligt kontakte DR's medarbejdere med henblik på hvordan disse udfør sit arbejde, - armslængdeprincippet er her klart overskredet.

Frederik Nielsen Skals, Martin Mørch, lars abildgaard, Christel Gruner-Olesen, Niels Mosbak, Lars Dahl, Roald Andersen, Malan Helge, Janus Agerbo, Erik Jensen , Anders Hansen, Jette Abildgaard, Rasmus Knus og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Holger Madsen

Hele postyret er nok opstået, fordi vi ikke er vant til at se journalister arbejde som journalister.

Hanne Ribens, Christel Gruner-Olesen, Niels Mosbak, Christian Harder, Lars Dahl, Per Torbensen, Tue Romanow, Malan Helge, Janus Agerbo, Erik Jensen , Anders Hansen, lars abildgaard, Jette Abildgaard, Rasmus Knus, Steen Sohn og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar

@ Holger Madsen, 24. marts, 2013 - 09:11

.... og hvem ska nu interviewe P E Skammelsen?

Breaking News på TV2News:
TV3 journalist interviewer P E Skammelsen om Skammelsen's interview med M Krasnik om M Krasnik's interview med L Hedegaard ...

" Krasnik-testen

Breaking News: der var et godt interview i Deadline

.... Med andre ord: hvorfor er det ikke standard for interviews i Deadline – der som bekendt siges at være det journalistiske flagskib på DR2 - at journalisten er kritisk og dertil ”velforberedt, knivskarp, veloplagt” men samtidig ”høflig og behagelig”? For nu at bruge nogle af superlativerne fra rosen. ... "

http://www.journalisten.dk/krasnik-testen

lars abildgaard, Holger Madsen, Malan Helge, Anders Hansen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar
Holger Madsen

Hvordan det i det hele taget er gået med kritisk journalistik, er der her en fin analyse om.
http://arbejderen.dk/medier/hvordan-blev-journalistik-s%C3%A5-ensrettet

Olav Bo Hessellund, Steen Sohn, lars abildgaard og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar

Ingrid Uma:

Hvis KVH har forsøgt at få interviewet redigeret, eller ligefrem fjernet, er grænsen til magtmisbrug klart overskredet, og det stiller jo tingene i et lidt anderledes lys.

Telefonsamtalens indhold og formål kunne være interessante at få kendskab til.

Frem med håndtasken, Jelved! Der kunne nok trænge til at blive ryddet op i DR, som efterhånden har "castet" programmerne efter laveste fællesnævner, så der stort set ikke er noget seriøst tilbage. Specielt ærgerligt, når man skal betale en klækkelig licens til samme...

Claus Sønderkøge

Mette Hansen det har du misforstået. Jeg blander mig ikke i den pågældende debat. Den er ligegyldig.

Jeg blander mig i at der er for lidt fokus på kvalitet og reelt kræver publikum de rigtige meninger til erstatning for den rigtige kvalitet.

Havde dette været på tysk TV havde man sat chefredaktøren til at foretage interviewet. I dette tilfælde må man derfor spørge hvorfor er det ikke Ulrik Haagerup som var på banen men i stedet en af de almindelige middelmådigheder de er så rige på.

Claus Sønderkøge
7990 Øster Assels, Mors
csdenmark@gmail.com
www.bridgefiles.net
SKYPE: csdenmark

Bestyrelsens opgave fremgår eksplicit af DR's hjemmeside:
"Bestyrelsen er DRs øverste ledelse. Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for DRs virksomhed, der er fastsat i loven og bestemmelser fastsat i medfør af loven, bliver overholdt. Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for DRs virksomhed og ansætter generaldirektøren og øvrige medlemmer af DRs direktion"

Direktionen har derimod ansvaret for driften.

Ud fra ovenstående er det svært at se, hvordan man som bestyrelsesmedlem kan kontakte en enkelt medarbejder som har formastet sig til at lave et program man er uenig i. Derimod er der vel åbent for på bestyrelsesmøder at lufte sin utilfredshed med dette og hint.

Ministeren eller bestyrelsesformanden må vel minde bestyrelsesmedlemmerne Hyltoft og Holm om deres opgave. Og hvis de ikke kan holde sig indenfor stregerne, så er det ud som i enhver anden virksomhed.

Holger Madsen

Det er også lidt interessant at læse, hvordan Informations chefredaktør går i brechen for, at Katrine Winkel Holm skal have lov til at kunne kritisere DR sønder og sammen offentligt, når man tænker på, hvor kort snor Information giver deres læsere, når det drejer sig om kritik af deres egen nye inf.debat.

Simon Olmo Larsen, Niels Mosbak, Martin Madsen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Claus Sønderkøge

Som du skriver Rasmus Knus har Bestyrelsen ansvaret for det hele og kan delegere noget af det til direktionen. Sådan er det jo generelt alle steder.

Hertil kræves aktive bestyrelsesmedlemmer der undersøger og retviser når noget kan gå galt. Det går som bekendt ofte galt for DR i denne tid. De undskylder derfor i en stor uendelighed.

Så problemet er vist de mange bestyrelsesmedlemmer som tillader sig at hæve honorar for at sove trygt med velsignelse fra en offentlighed som helt har glemt hvad kvalitet er og kræver.

Claus Sønderkøge
7990 Øster Assels, Mors
csdenmark@gmail.com
www.bridgefiles.net
SKYPE: csdenmark

@ Claus Sønderkøge

Nej - du forstår ikke arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion.

Bestyrelsen udstikker de OVERORDNEDE rammer og fører tilsyn med at virksomheden holder sig til disse fx. indenfor økonomi og i h.t. publicservice-kontrakten. De er derfor ikke smagsdommere i forhold til de enkelte udsendelser.

Direktionen agerer så indenfor de tildelte rammer og i forhold til den DAGLIGE drift.

Lars Dahl, Roald Andersen og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Henrik Bjerre

Nu er det jo ikke forbudt at have list haar paa brystet. Det vigtige er her at bestyrelsesmedlemmerne formelt ingen instruktionbefoejelser har ned i organisationen. Enhver kan jo ringe til en journalist og true med det ene og det andet, men man kan jo bede dem om at gaa kommandovejen og saa laegge roeret paa.

"Hår på brystet" i en professionel bestyrelsesverden er, at få indflydelse samtidigt med, at man optræder loyalt i forhold til organisationen.

Claus Sønderkøge

Rasmus Knus det er pinligt som du roser professionelle klakører.

Du bør i stedet kræve at folk tjener deres penge og gør en indsats. Du har sikkert bemærket at Finanstilsynet nu netop kræver den slags i den finansielle verden. Det har allerede været hårdt for en del der i årtier har sovet meget hårdt.

Så bør du ligeledes genvurdere hvad det egentlig er for noget vrøvl du disker op med angående kompetancefordeling mellem bestyrelse og direktion. Politikere fra 3. geled forventes at holde kæft - derfor bliver de puttet ind i sådanne bestyrelser for i stedet at gnave ben.

Claus Sønderkøge
7990 Øster Assels, Mors
csdenmark@gmail.com
www.bridgefiles.net
SKYPE: csdenmark

@ Claus Sønderkøge

Mon ikke vores forskellige forventninger til DR bestyrelsens funktion overskygger muligheden for en dialog på det område.

Nyd det gode vejr.

Det synes klart, Sønderkøge, at du har dine meninger. Og dem har vi nu hørt - også på dette felt.

Henrik Bjerre

@Rasmus Knus

Jeg kommenterer ikke Katrine Winkel Holms telefonopringning, men hvordan Martin Krasnik modtager den. Enhver der har arbejdet i en stor organisation ved, at paa trods af omhyggeligt designede regler for adfaerd og kompetence, er der altid nogle bavianer der proever at udoeve illegitim paavirkning. Reglen for overlevere er: Du traekker oejeblikkeligt blankt - og starter derefter en forhandling.

Grethe Preisler

Rasmus Knus,

Ved ikke lige, hvordan kommandostrukturen ser ud i DR-TV. Men i den del af det offentlige serviceapparat, hvor jeg har slået mine professionelle folder, er det helt normalt at henvise åbenlyst storhedsvanvittige og/eller kværulantforrykte personer til at henvende sig på rette sted (dvs. højere oppe i hierarkiet) med deres beklagelser, hvis de ikke kan acceptere at blive serviceret på lige fod med alle andre kunder i butikken.

Som supplement til Holger Madsens link 24. marts, 2013 - 09:45 # se også Chris Hedges artikel: The Day That TV News Died

http://www.commondreams.org/view/2013/03/25-0