Leder

Håndtryk til eksamen

15. juni 2013

Principielt er der ikke noget at komme efter. En censor, der repræsenterer en offentlig myndighed, må ikke forskelsbehandle. Og det gør den mandlige censor, når han, som Information kunne berette i gårsdagens avis, ikke vil give hånd til kvindelige elever, der skal møde ham ved eksamensbordet.

Der er ingen grund til motivforskning: Er censoren eller hans religion kvinde-undertrykkende?

En eksamination skal og bør være en objektiv vurdering, og den garanti må eleverne være sikre på at have. Uanset om den omstridte censors afståelse fra at bruge håndtrykket som hilsen måske ikke i praksis vil have betydning for hans bedømmelse.

Elisabeth Møller Jensen, direktør i Kvinfo, argumenterer med, at det er en glidebane at mistænkeliggøre censoren ved at tro, at han ikke kan handle professionelt på grund af sine holdninger.  

Med det argument mistænkeliggør Elisabeth Møller Jensen imidlertid selv den klagende elev som mulig islamofob. Det er netop i bestræbelsen på at undgå mistænkeliggørelse og glidebaner, at objektiviteten tjener sit formål.

Når sagen trods dens principielle lethed alligevel er svær, er det fordi Danmark bør være et kulturelt rummeligt og mangfoldigt samfund. Men det samfund realiseres hverken gennem gradbøjning af principper eller ved hjælp af stive regler. Det realiseres ved at skabe forudsætninger for sameksistens gennem pragmatiske løsninger.

Den professionelle og pragmatiske holdning burde være, at censoren afstår fra give nogen elever hånden overhovedet. Ellers bør han helt forlade censorkorpset, eftersom censor har en relation til eksaminanden, hvor hans forskelsbehandling sætter spørgsmålstegn ved elevens ret til en fair og lige behandling.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Robert Ørsted-Jensen
  • Carsten Hansen
  • Anders Feder
Robert Ørsted-Jensen, Carsten Hansen og Anders Feder anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og således skete det i de dage, at arkaiske og ideosynkratiske normer fra ældgamle ørkenreligioner hinsides Skelbækken - her i det offentlige danske rum - efterhånden vandt indpas som helt nye og revolutionerende postmoderne omgangsformer – ingen stak mere hinanden næven til goddaw do eller gav hinanden en kammeratlig krammer – thi der var kommet foregangsmænd, der viste os alle vejen til et mere humant samfund fuld af fordragelighed og en uden kønsdiskrimination kendetegnet omgangsform - og det nu helt uden smittefare via den personlige kontakt – som jo altid havde været et stort problem på vore kanter med vores - gennem generationer - tilkæmpede højnelse af den personlige hygiejne - Sei unschlungen Millionen – mojn do …

Carsten Hansen

Denne ged er barberet !

Censor og skoleledelse har erkendt deres brøler og har rettet ind.

Religiøse dogmer står ikke over loven og er således ikke forenelige med jobbet som censor eller som skoleleder.

Slut-finale.

Indledningen til lederen må være Mette-Line Thorups ord.
Så må man spørge, om det hverv, censoren udøver for den offentlige myndighed, er at gi` hånd eller at bedømme evner hos den studerende.
Som kvinfo-direktøren osse er inde på.
Hvis ikke andet, må denne sag gi` andledning til selvransagelse hos mange regel- og moral ryttere.

Moh Abu Khassin , Niels Mosbak og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Toke Andersen

@Leo

Ikke rigtigt, Leo. Faktisk er problemet at en flok debatører, dig selv inkl., insisterer på at tale udenom eller benytte de mest absurde argumenter. i en misforstået kamp for at tolerere de intolerante, for at skabe plads til en person der nægter(eller i hvert fald har nægtet indtil nu) at give plads til andre.
Når det dertil må være åbenlyst for enhver med en fungerende hjerne, at situationen er af principiel karakter og kan overføres direkte til enhver anden situation hvor borgere har krav på ligebehandling overfor et offentligt system med betydelig magt,,,ja så virker disse forsøg på at relativere situationen nærmest vanvittige.

Men når fx debatører kommer med tåbelige og totalt irrelevante påstande som :
"Så må man spørge, om det hverv, censoren udøver for den offentlige myndighed, er at gi` hånd eller at bedømme evner hos den studerende." - Og derved ikke bare viser at de TOTALT har misforstået problemet men faktisk forsøger at lukke debatten på et falsk grundlag, ja så kan man måske begynde at se et behov for selvransagelse.

Jan Sørensen, Jan Weis og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nej, det er dem, der ikke forstår, at et menneskes personlige moral- og leveregler altid går forud for vilkårlige beslutninger i et bureaukratisk system - hvor demokratiet netop skal beskytte hin enkelte imod at blive bragt i situationer, hvor man må bryde med sine principper.

Lars Dahl, Moh Abu Khassin og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Lars Rønnov

Tænk, at Information gider bruge en forside m.m. på sådan en ligegyldig bagatel-sag! Så må resten af nyhederne være meget uinteressante. Jeg er selv VUC-lærer og kommer ofte ud som censor. Mit opdrag der er ikke at hilse på hverken muslimsk, dansk eller japansk maner, men at sikre, at eksaminanderne får en hæderlig og ordentlig behandling i eksamenssituationen. Hvis folk gerne vil give mig hånd, kan de det, hvis ikke (som en del muslimske kvinder), er det også ok. Men det er altså ikke håndtryk, der er min opgave. At kvinden, der rejste sagen, er så overordentligt optaget af den, må skyldes, at hun har fejlvurderet, hvad en eksamen handler om. Og at Stjernfeldt - som jeg egentlig anså for en relativt kvik fyr - kan blæse dén bagatel så meget op, kan undre.
"Wenn die Sonne der Kultur niedrig steht, werfen selbst Zwerge lange Schatten", som østrigeren Karl Kraus sagde.

Jeg husker fra min ungdom flere episoder om børn, der måtte flyttes fra en skole til en anden. I flere klasser på min skole var der også sådanne problemer.
Det blev oplevet især af tykke børn, rødhårede, og børn af f.eks. pinsemissionske.
Og det var i 60erne, dengang en køwenhavner var et reelt fremmedlegeme i en jysk sommerferie.
Senere oplevede jeg på mine børns skoler den samme slags problemer. På skoler i opland, hvor der var meget langt mellem børn af indvandrere. Og jeg har lærere i vennekreds og familie, så jeg kender også den slags problemer fra den side af 'skranken'. De er svære, børn kan pludselig rotte sig sammen osv. osv.
Og dét betyder i min optik, at den slags problemer er ujævnt spredt over hele det sociale spektrum.
Jeg er også af den overbevisning, at hvis vi gik al eksamen efter med en tættekam, ville vi finde både situationer, lærere og censorer, der i praksis ud fra ureelle motiver i realiteten nedvurderede eksaminanterne.
Der er bare nogen, der insisterer på, at så snart, der er en muslim indblandet, SÅ ER DET ISLAM, DER ER ÅRSAGEN! Og - sådan virker det på mig - ISLAM i Danmark SKAL bekæmpes. Og det vigtigste er at begynde med 'de anstændige.'
Tak til Rønnov for Kraus-citatet.